Hier een augustuskind dat 3 jaar heeft gekleuterd… Dat is heel slecht voor hem en zijn zelfvertrouwen geweest, hij kreeg geen enkele uitdaging (behalve koffie halen voor de juf, een kleuter met hete koffie over de gang :shock: maar dat is een ander verhaal). Nadat hij uiteindelijk groep 5 en 6 in 1 jaar heeft gedaan en dus een klas heeft overgeslagen zei hij tegen mij:“Mam, nu heb ik eindelijk iets om trots op te zijn!” En nee, hij is niet hoogbegaafd, maar wel een slim jongetje dat absoluut uitdaging nodig heeft.
Nu een januari-kind dat pas in februari vorig jaar echt is begonnen (na de voorjaarsvakantie). Omdat ze meteen al op het niveau van een derde groeper zat (jufs woorden, niet de mijne) en sociaal heel goed zat in de klas is besloten dat ze afgelopen zomer mee over zou gaan naar groep twee, met de aantekening dat ze groep 2 wrs 2x zou doen. Nu een jaar verder zijn wij (juffen trouwens ook) van mening dat ze absoluut over moet naar groep 3. Ook zij is niet hoogbegaafd, maar heeft wél uitdaging nodig, Ze is verder een heerlijk wazig grietje dat inkakt als ze die uitdaging niet krijgt. Ze kikt erop dat ze zichzelf in de kerstvakantie heeft leren lezen, dat ze simpele sommetjes kan maken, etc. Ook sociaal hoort ze gewoon bij die groep. Ze heeft veel vriendjes en vriendinnetjes en wordt van een verlegen meisje een heerlijke babbelkous.
Ik heb altijd geroepen dat kinderen zo lang mogelijk kind moeten kunnen zijn en had het prachtig gevonden als ze een jaar langer zouden blijven kleuteren, maar voor mijn twee oudsten is dat in elk geval niet goed (gebleken), en ik wil ze ook niet remmen en ongelukkig maken, wat bij mijn zoon dus wél is gebeurd.
Dus het is hier absoluut geen prestige kwestie en ik claim ook niet hoogbegaafde kinderen te hebben. Ze hoeven echt niet zo snel mogelijk die hele school door, in tegendeel. Zoonlief is straks net 12 als hij naar het voortgezet onderwijs gaat en een kleine opdonder, had het fijn gevonden als ie wat ouder was en wat steviger in zijn schoenen zou staan, maar een depressief kind is ook niet fijn!
Natuurlijk ben ik hartstikke trots op ze, maar dat was ik anders ook geweest.
de regeling bestaat wel al jaren…20 ofzo.
het is ingevoerd toen het van klassen groepen werden.
Toen vond de overheid dat een kind dus maar 8 jaar over de basisschool mocht doen. een half jaartje langer (jan. febr. kids) kan wel maar een heel jaar langer of bijna een heel jaar was vanaf toen al zitten blijven.
De meeste schole gaan er echter pas de laatste tijd mee aan het werk.
Dit omdat het 1. niet zo makkelijk gaat om iets te veranderen in onderwijsland. 2. de inspectie het nu meeneemt in het rapport.
heb je dus veel kinderen die voor jan. 6 worden maar nog kleuteren dan heb je erg veel zittenblijvers en dat is niet goed!
Je mag echter als school wel zeggen: wij bekijken kinderen tot 1 oktober n dan beargumenteren waarom je dat zo doet. Als je het mooi kunt formuleren vindt de inspectie dat prima.
sorrie dubbel
eigenlijk wel erg dat scholen erop afgerekend worden als ze veel 6 jarigen in groep 2 hebben zitten… als dat nou gewoon beter is voor die kinderen om ze lekker bijna 3 jaar te laten kleuteren?
En even denken… ik ging van klas 2 naar groep 5… in schooljaar '84/'85 is dat dan geweest.
Grr… ben ik mijn tekst kwijt… nog maar een keertje dus.
De regeling bestaat inderdaad al veel langer, maar werd tot nu toe niet zo strict gehanteerd. Wat nieuw is dat sinds een paar jaar de school aan moet geven waarom een kind in groep 2 “doubleert” en niet gewoon door is gegaan. De inspectie vindt dat kinderen die op 1 januari 6 jaar zijn naar groep 3 moeten gaan, tenzij er goede redenen op papier staan waarom je een kind niet door laat gaan. Die redenen moeten dan ook ondersteund worden met handelingsplannen die laten zien wat je als leerkracht dat jaar gaat doen om het kind verder te helpen. Dat kunnen dus redenen zijn die ouders of leerkrachten aangeven, maar mogen niet zomaar “natte vinger” redenen zijn. En “vroeger” gaf je als leerkracht aan waarom je een kind juist vervroegd naar groep 3 liet gaan.
Persoonlijk vind ik het erg van een kind afhangen en was ik in het begin heel erg sceptisch. Ik vond de jongere kinderen vaak nog geen goede luisterhouding hebben, nog niet lang naar instructie kunnen luisteren en een zwakke fijne motoriek hebben. Maar ik ben het wel met Konijn eens, wij zijn toen eens goed bij onszelf ten rade gegaan en hebben ons onderwijs in groep 3 toen aangepast zodat het ook voor deze kinderen voldoende opbracht. Vorm volgt functie en niet andersom…
(Maar desondanks ben ik persoonlijk erg blij dat mijn kinderen van maart en augustus zijn :mrgreen: Noud gaat nu met heeel veel zelfvertrouwen en zin naar groep 3 straks terwijl hij er een half jaar geleden nog lang niet aan toe was. Cognitief misschien wel,maar sociaal emotioneel nog lang niet.)
Op de voorlichtingsavond voor kleuters is bij ons uitgelegd dat het altijd in samenspraak gaat.
Ik ben absoluut geen voorstander van kinderen naar groep 3 sturen als ze daar nog niet aan toe zijn.
Aan de andere kant, het wordt wel gezien als “zitten blijven”, en als een kind op de basissschool daarna nog een keer blijft zitten (zo is ons gezegd althans!) dan is de kans groot dat ze naar speciaal onderwijs moeten, en dat vind ik nogal ver gaan eerlijk gezegd!
Ik denk dat school heus wel naar het kind kijk of het kind het aan kan of niet. Daar vertrouw ik op, Al hou ik zelf mijn ogen wel goed open mocht het hier ook zo gaan .
Dat is gewoon echt niet waar, een kind gaat niet naar speciaal onderwijs als er niets mis is met zijn intelligentie.
@Lune wrote:
Dat is gewoon echt niet waar, een kind gaat niet naar speciaal onderwijs als er niets mis is met zijn intelligentie.
Hmmm… vreemd :think: … Het is op de voorlichtingsavond wel gezegd namelijk op school.
En toch staat hier wel iets wat daar op lijkt:
http://ibi.bibliotheek.nl/opgelostevragen/hid/8/vid/689/wat_gebeurt_er_als_je_twee_keer_doubleert_op_de_basisschool
eigenlijk zot dat in dat artikel gepsroken wordt van ‘anders is het grootste deel van de leerplichtige periode’ al verlopen.
Ipv kinderen op hun tenen over te laten om ze vooral na 8 jaar van de basisschool te kunnen ‘trappen’ denk ik dan: leerplichtige leeftijd omhoog.
Dan kan ook een kind dat 2x is ‘blijven zitten’ op de basisschool nog ruim binnen de leerplichtige leeftijd klaar met een eindopleiding als in de middelbare school.
Bij sommige kinderen kan een keertje extra blijven zitten (dus na lang kleuteren ook verderop nogmaals) wel er voor zorgen dat alles eruit gehaald wat er in zit. Als een kind altijd op zijn tenen moet lopen omdat het gewoon zo snel doormoet… daar doe je kinderen te kort mee vind ik (overigens doe je kinderen die duidelijk uitdaging ontberen ook tekort door ze vanwege regeltjes te laten kleuteren terwijl het uitgekleuterd is en dan niet zozeer uitgekleuterd qua kennis, maar ook klaar is met het hele spelen etc etc die zie ik ook genoeg rondlopen).
Hoorde net van een vriendin dat haar kindje die in november 4 is geworden nu een cito-toets moet doen. Als ze het haalt ( …) dan gaat ze naar groep 1 en dan dus na de zomervakantie naar groep 2 en dan zit ze dus voor haar 6e verjaardag in groep 3. :shock:
Voor mij is dit echt heel raar…
Bij Th op school is een jaar langer kleuteren een koningsjaar en dus geen zitten blijven. Je doet het voor de ontwikkeling van het kind, niet omdat het niet slim genoeg is.
Thijmen is van eind september…hij gaat dus naar groep 3 als hij nog 5 is?
:shifty:
@joseetje wrote:
Ja. Een langer antwoord kan ik er niet van maken. Nou ja het jongetje waar hij naast kom te zitten kan dan al bijna 7 zijn. Begin oktober jarig ofzo. En dat is in groep 3 best nog een groot verschil. Later verdwijnt dat wel.
@joseetje wrote:
Maar dan is hij bijna 6 dus. Zou Mateo niet eens over laten gaan als hij nu naar groep 3 zou moeten over een maand…Ze kunnen niet dwingen toch?
Mijn nichtje is van eind oktober, en bij haar op school zou ze dit jaar eigenlijk naar groep 2 gegaan zijn. Daar hanteren ze de 1-12 regel volgens mij. Bij haar hadden ze al snel door dat qua leerstof ze met gemak naar groep 3 kon, maar op sociaal gebied was het twijfelen. Na lang wikken en wegen en gesprekken met mijn schoonzus is ze na de zomer toch naar groep 3 gegaan. En voor haar heeft het zo goed uitgepakt, ze is juist helemaal opgebloeid, gaat nooit meer met buikpijn naar school en het gaat gewoon harstikke goed.
En dat is de manier vind ik, kijk in de twijfelgevallen goed naar het kind en spreek met de ouders ipv klakkeloos naar een leeftijd te kijken.
Tigo is van Augustus en was net 6 toen hij aan groep 3 begon. Hij was er ook helemaal klaar voor. Maar dat is ook iets waar je naartoe groeit. Kon mij toen hij 4 was ook niet voorstellen dat hij met net 6 al naar groep 3 zou gaan…
een paar voorbeeldjes hier bij ons op school:
-mijn zoon (juli 6geworden) 2 volle schooljaren gekleuterd en nu in groep 3 waar hij het moeilijk heeft, maar komt ook omdat hij een autistische stoornis heeft. Langzaam gaat het beter.
-mijn dochter wordt half maart 5 en is na de zomervakantie gewoon verder gegaan in groep 1, maar tijdens de 10 min. gesprekjes in november zei de meester dat ze daar geen uitdaging meer in had en is per direct groep 2 geworden. Ze komt dus al met 5,5 in groep 3 en zal zich daar waarschijnlijk gaan vervelen, want lezen, schrijven en rekenen op dat niveau kan ze al redelijk. Nu in de kleuterklassen vindt ze het spelen en knutselen nog leuk, dus ben benieuwd hoe dat gaat verlopen.
-In haar klas zit een jongen die in januari 6 is geworden (2,5 jaar gekleuterd dus). Hij gedraagt zich erg druk (verveling?), maar was sociaal emotioneel nog niet aan groep 3 toe.
- Een ander kind in de klas is eind december 6 geworden en had best al dit jaar in groep 3 mogen zitten, maar haar ouders hebben dat tegengehouden, omdat ze erg speels is. (mams is zelf een vroege leerling en vond dat nadelig). Het kind heeft het gewoon erg naar haar zin in groep 2.
Het hangt dus heel erg van het kind af. en het is goed dat er met docent en ouders gekeken wordt naar wat het beste is voor het kind
Mijn zoon is van sept.
En Cell ik kreeg dezelfde reactie van de juf toen hij terug geplaatst werd naar groep 1 (in een gemengden groep1/2 klas,dus niet merkbaar voor hem) en ik zei dat ik daar blij mee was en al dacht…
De meeste ouders gaan dan lobyen om hun kindje toch wel ‘‘over’’ te laten gaan blijkbaar.
Ik ben er blij mee dat het zo is gegaan…hij zit nu in groep 3 pas,en werd dus idd 7 ‘‘al’’ terwijl andere kindjes nog 6 werden in de klas.
Maar mij maakt het niet uit,hij kan met deze kindjes goed meekomen.
Hij had het hele lezen en schrijven vorig jaar niet aan gekunt.
Ik heb wel gelijk gezegt tegen zijn juf in groep 1 dat ik dit gevoel had bij onze zoon.
Zij wuifde dat in 1e instantie weg met we zien wel wat hij doet en hij kan zich ineens heel anders ontwikkelen,later zei ze dat we idd goed hadden ingeschat hoe hij in elkaar zat en zij het ermee eens waren nu zij hem kende.
Het is dan toch nog zo dat je hem als ouder het beste kent denk ik…
Ik had er in het geval van mijn kleine man helemaal nog niet goed over nagedacht.
Ben gewend dat kinderen in groep 2 6 worden.
Dus als hij gewoon steeds overgaat is ie een van de jongsten en als ie wat later blijft kleuteren dan is ie een van de oudsten.
Beide gevallen prima wat mij betrefd, wat voor hem het beste is.
groep 1/2 is ook gemengd op zijn toekomste school dus hij zou er niks van merken mocht het nodig zijn.
Ik kreeg die vraag dus laatst van de directrice van Saar d’r school… omdat haar peutercito’s… (:evil: ) die waren afgenomen zonder dat ik dat wist… zo onwijs goed waren…
Of ze dan na de zomervakantie maar naar 2 moest…
Ik heb geantwoord dat ik dat eerst eens wil bezien. Meisje zit net een week in de 1e groep!!!