Moet ik nu wat zeggen?

of wijselijk mijn mond houden?



ik lees hier 2 berichtjes in de huiskamer en beide gaan over naar het bos gaan, leuk! doen! Maaarrr ook blaajdes/nootjes etc. meenemen…



Ik weet natuurlijk niet hoe het in alle bossen van nederland geregeld is, maar als je bij ons in het bos “gesnapt” word kun je een fikse boete verwachten.

Ik zie afentoe mensen met tassenvol uit het bos vertrekken en ja, ik ben zo’n type, ik zeg daar wat van :angel: dus hier toch ook maar even een opmerking…

Ik weet niet exact meer hoe of wat waarom, de boswachter heeft het me een paar jaar geleden haarfijn uitgelegd (die kom ik nogal es tegen, soms leuk, soms kan ik hem wel :evil: ), maar het kwam erg goed op me over, ging over het behoud van het bos etc.



Tuurlijk zeg je , ja die paar dingetjes die ik meeneem… maar zo begint het :wink:

doe ermee wat je wilt, geen discussie, maar ik wilde het gewoon even kwijt 8)

:-* Annette

ik zeg er ook altijd wat van want ik vind dat de natuur ook zijn gang moet kunnen gaan. Hier mag het ook i n 1 bos niet namelijk.

Geld dat ook voor eikeltjes en kastanjes en beukenootjes, de losse dingen zeg maar???Paddestoelen en vastzittende dingen lijkt me heel logisch dat je dat laat zitten, maar de bovenstaande dingen toch niet :shock: ?

Wij hebben hier trouwens nergens bossen met dergelijke verboden, maarja het is hier ook niet zo dichtbevolkt als in de Randstad bijv.

Hier geld het idd voor alles.

en nee, ik zit ook niet in de randstad (brabant), genoeg bos zou je denken, maar toch mag het niet. En eigenlijk wel logisch, voor mijn gevoel.

Als ik iets wil hebben kijk in het dorp, staan ook genoeg bomen :wink: hier in het slop een kastanje boom en een eindje verderop een paar andere bomen, goed zoeken en dan heb je ook mooie blaadjes en hier word toch geruimd, dus ok lijkt me dan.

:-*

De losse dingen kunnen toch geen kwaad :?

Tegenwoordig maken we van alles een big deal zeg… dus ik ben voor wijselijk je mond houden.

Wat vreemd zeg!! Wij zijn zondag het bos in gegaan en hebben eieltjes, beukennootjes en denneappels meegenomen voor de themaweek op school…ik heb echt nog nooit gehoord dat je gevallen dingen niet mee mag nemen. :think:

Wat raar dat je geen losse dingen zoals eikeltjes, dennenappels, beukenootjes, bladeren enz mee mag nemen.

Kijk als mensen er hele struiken uit gaan trekken dan denk ik ook, doe dat nou niet. Maar van die losse dingen zie ik echt niet in waarom dat niet zou mogen.

Het is echt niet zo dat alle eikeltjes meegenomen worden hoor :wink: de eekhoorntjes enz zullen vast wel genoeg te eten hebben…

Dit is nieuw voor mij.



Dus samen met je kind een herfststukje knutselen van zelf in het bos bij elkaar gezochte eikeltjes en blaadjes is ook al not done tegenwoordig?



Pfffffffff

Wist ik ook niet…paddestoelen zijn bekend.

Ik weet nog dat wij vroeger op school met biologieles de bossen in gingen om herfststukjes te maken…dus waarom zou dat nu opeens niet meer kunnen? :think:

Hoezo zou je beboet worden als het nergens staat dat je geen bladeren ed mee mag nemen?



Eikeltjes kan ik me voorstellen, aangezien er ook diertjes zijn die ze nodig hebben voor hun winterslaapje.

Maar bladeren?

Nou!!! :shock: :shock: :shock: heb hier dus nog nooit van gehoord… wist dit helemaal niet… vind dit idd wel erg overdreven… :?

nou ik heb er ook nog nooit van gehoord,



maar ik ben wel zo dat als we zakjes (boterham) meenemen, dat alles IN HET BOS BLIJFT ik moet die eikels en zo niet in huis hebben :wink: onze honden en thomas eten ze op…



dus houd ik me ondanks het niet wist toch nog aan de regels :stuck_out_tongue:

:think: hier heb ik nog nooit van gehoord, en kan het me eigenlijk ook niet echt voorstellen… En dan heb ikhet voornamlijke over het losse spul… Heel vreemd… Ik zeg daar dus niks van… :silenced:

Nou zeg, dat wist ik niet. Vind het persoonlijk ook niet echt ‘best’ als je kind niet eens 3 dennenappeltjes mee mag nemen vanuit het bos. Je mag wel de hele handel plattrappen maar meenemen :naughty:



natuurlijk, als je hele struiken of kerstbomen uit het bos wegtort, dat dit een beetje (nogal) te gek wordt… maar mooie herfstblaadjes zoeken die op de grond liggen… Alsof je het hele ecosysteem verknoeit zeg… ligt genoeg blad en zooi op de grond…



Ik ben er dan dus één die zich niet aan de regel zal houden. Heb onlangs nog wat dennenappeltjes en nootjes gezocht met mn zoontje en mn moeder en het was hartstikke leuk. Mn zoon zal leren dat hij geen blaadjes en nootjes mag plukken, maar wat op de grond ligt, daar mag hij van mij gewoon aankomen.

Dan zal ik me maar niet aan de regel houden, zo blijft er niets over waar een kind buiten van kan genieten zeg… :shock: Op straat spelen is hier geen optie.



Ergens begrijp ik wel iets, maar vind het ook een hoop overdreven. Inderdaad lostrekken/eruittrekken/plukken etc. nee, maar dat gevallen spul… anders eten de diertjes het op en wij blijven bij de paden en gaan niet verder het bos is, dus er blijft nog genoeg over voor de beestjes.



Aan het begin van dit bos staat nergens dat het niet mag, dus zoeken wij lekker beukenootjes, eikels, denneappels en kastanjes. :dance:

Ja Danja daar heb je een goed punt, als je gewoon op de paden blijft, blijft er toch genoeg over voor de diertjes…

@annette77 wrote:

of wijselijk mijn mond houden?



ik lees hier 2 berichtjes in de huiskamer en beide gaan over naar het bos gaan, leuk! doen! Maaarrr ook blaajdes/nootjes etc. meenemen…



Ik weet natuurlijk niet hoe het in alle bossen van nederland geregeld is, maar als je bij ons in het bos “gesnapt” word kun je een fikse boete verwachten.

Ik zie afentoe mensen met tassenvol uit het bos vertrekken en ja, ik ben zo’n type, ik zeg daar wat van :angel: dus hier toch ook maar even een opmerking…

Ik weet niet exact meer hoe of wat waarom, de boswachter heeft het me een paar jaar geleden haarfijn uitgelegd (die kom ik nogal es tegen, soms leuk, soms kan ik hem wel :evil: ), maar het kwam erg goed op me over, ging over het behoud van het bos etc.



Tuurlijk zeg je , ja die paar dingetjes die ik meeneem… maar zo begint het :wink:

doe ermee wat je wilt, geen discussie, maar ik wilde het gewoon even kwijt 8)

:-* Annette




:shock:



Hier heb ik nou werkelijk nog nooit over nagedacht! :think: :oops: :think: :oops: :oops:



Heb de rest van de antwoorden nog niet gelezen, maar ga hier nu echt even goed over nadenken.





Nou ik heb hier ook nog nooit van gehoord en ik zou mijn kinderen ook nooit verbieden om een paar eikeltjes, kastanjes of blaadjes mee te nemen.



Ze moeten zelfs allemaal wat meenemen voor de herfsttafel op school. zie me al zeggen " nee dat mag jij niet hoor".

Wat een onzin, zeg… Ik kan me voorstellen dat je niet stukken van bomen of struiken mag snoeien om mee te nemen naar huis. Vooral rond de kerst zie je dat nogal eens gebeuren, omdat mensen kerststukjes willen maken en daar geen spulletjes voor willen kopen. Ik kan me ook voorstellen dat dat niet mag. Maar je mag toch zeker potverdorie wel kastanjes, denneappels en beukenootjes van de grond zoeken en meenemen? Het moet niet raarder worden, zeg! :wall: De betutteling en regels in dit land…



Groetjes,

Jippie