Moet ik nu wat zeggen?

het is echt zo hoor…



mijn ex baas was ook boswachter en hij zei het ook altijd…

Ik vind het in één woord belachelijk en geloof eerlijk gezegd ook niet dat je geen blaadjes en eikels etc mee mag nemen. Er liggen er zo kleine triljard nl… :roll:

En het is toch heerlijk om lekker door het bos te slenteren en leuke dingetjes zoals eikels, dennenappels en mooie blaadjes te verzamelen in een emmertje en thuis de buit nog eens goed te bestuderen.



Hoort bij de opvoeding vind ik zelfs… :snooty:

Mag je dan eigenlijk wel schelpen zoeken? :think:

:eh: goeie vraag :lol:

Ik had er wel eens van gehoord maar ook weer vergeten en neem dus wel dingen mee,maar ik geloof dat het inderdaad was in geroepen omdat de dieren te kort kwamen,veel dieren moeten leven van de bossen en ook al neemt iedereen maar een klein beetje mee dat wordt in het totaal toch heel veel.



Wij vinden het ook leuk om te knutselen met kastanjes enzo en neem het dus ook mee maar ik snap best dat ze het binnen de perken willen houden.

ik heb ook niet gezegt dat ik het leuk vond :wink: ik ga mijn meisje wel leren dat het niet kan en dat we thuis in de tuin ook genoeg kunnen vinden voor een herfststukje. Je hoeft niet alles negatiever te maken als het is, je kunt ook het bos ingaan en je kids dingen leren die ze er kunnen vinden, observeren vinden kids ook prachtig, op je hurken een paddestoel bekijken, zitten er echt geen raampjes in mama??? :wink: welke vogeltjes zie je, zachtjes doen, wie weet zien we eekhoorntjes? (als je vroeg gaat) Jammer zou het zijn als je alleen in deze tijd naar het bos gaat om van alles mee te nemen, het bos is in andere delen van het jaar ook prachtig :inlove:



schelpen in nl weet ik niet, maar je mag als je in het buitenland op vakantie bent ze niet meenemen naar huis.

:-*

@M@@ike wrote:

Ik had er wel eens van gehoord maar ook weer vergeten en neem dus wel dingen mee,maar ik geloof dat het inderdaad was in geroepen omdat de dieren te kort kwamen,veel dieren moeten leven van de bossen en ook al neemt iedereen maar een klein beetje mee dat wordt in het totaal toch heel veel.



Wij vinden het ook leuk om te knutselen met kastanjes enzo en neem het dus ook mee maar ik snap best dat ze het binnen de perken willen houden.




Tja, die dieren.



Maar was er vandaag niet iets op het nieuws over een overschot aan wilod in de bossen? En dat er geen natuurlijke zuivering meer is??

Heb ergens een klok gehoord, maar die klepel??? :think:



Maar volgens mij is het helemaal niet zo erg als er een paar dieren doodgaan van de honger. De natuur zuivert zich zo van zwakke en oude dieren, waardoor er weer jonge, gezonde aanwas bij kan komen in het voorjaar.



Maar misschien heb ik het mis??

En zo’n boswachter vindt educatie dan niet belangrijk? Want door die herfst-spullen mee naar huis te nemen, geef je kinderen de kans ze eens goed te bestuderen!

We hebben toevallig net met de groepen 3 en 4 het bos in geweest voor een herfstwandeling, en we kregen van de beheerders niet alleen spiegeltjes mee om onder de paddenstoelen te kijken, maar ook plastic tassen om van alles te kunnen verzamelen. Daar wordt dan ook na afloop over gesproken.



Enneh… als iemand nog eikels tekort komt: hier naast ons huis staan een paar joekels mijn tuin te bevuilen! :wink: :lol:

Ik vind het ook een absurde regel. Van de bomen en struiken plukken dat snap ik dat dat verboden is. Maar wat op de grond ligt? Ik zal mijn toekomstige kinderen wel leren dat ze niet mogen snoeien maar als ze een mooi blad zien liggen of een katanje ga ik niet zeggen dat mag niet.

vind het lichtelijk overdreven om je kind te verbieden kastanjes te rapen oid…en…ik doe het zelf ook,mooi voor op een schaal,en er liggen er heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel in het bos hier,geen haan die er naar kraait,en de boswachter hier zegt er dus he le maal niks van.



paddestoelen plukken,bomen vernielen en dergelijke…dat kan dus niet,maar sjeemug een paar beukenoten,kastanjes en denneappels…ik vind het van een mug een olifant maken eerlijk gezegd

Nouja zeg. Haha het zou ook weer niet zo zijn, in Nederland zijn overal wel regeltjes voor he. Pffff… Het is logisch dat je het bos niet moet plunderen, niks af mag knippen/snoeien of vernielen. Maar als er eikels, kastanjes, beukenootjes of bladeren op de grond liggen, op of dichtbij het looppad, moet je dit gewoon mee kunnen nemen hoor. Eikels worden door heel veel dieren niet eens gegeten omdat deze giftig zijn.



En even offtopic maar in Utrecht moet je tegenwoordig al een vergunning aanvragen als je in het bos wilt hardlopen :shock:

Meer lezen, klik Hier

nog nooit van gehoord en ik vind dat als je losse blaadjes meeneemt dat dit ook geen kwaad kan… als je de rest maar met rust laat…

nog nooit van gehoord en daar ga ik ook echt niet naar luisteren :snooty: .

Belachelijk zeg.

Ik geloof het ook eerlijk gezegd niet: Heb nog nooit een bordje aan het begin van het bos gezien ‘niks oprapen’ :wall: .

Hier wordt je zelfs betaald als je eikels inleverd (tot een max van 3 kilo) daar kunnen ze nieuwe eikenbomen van kweken. Maar goed, zal staatsbosbeheer eens mailen.



Heb gemaild…ff wachten op antwoord…

Hier bos volop…waar je ook kijkt…

en nog nooit een waarschuwing van de boswachter gehad,die staat soms gewoon met de ouders te kletssen terwijl de kinderen zoeken…

Wij plukken ook nooit,maar kastjanjes en eikels en bladeren ,ja hoor,die nemen we zonder schuldgevoelens mee…

Hoi Annette,

Ik vind het wel goed van je dat je dit stukje hier neerzet. Ik had hier echt nog nooit van gehoord en zo te zien een hoop anderen ook niet :wink: .

Ik woon in een stad maar ook hier zijn nog genoeg blaadjes en kastanjes te vinden dus daar houd ik het dan maar bij.

Leuk is misschien anders, maar bedankt voor de info (mede namens de beestjes in het bos :smiley: )

OliviaMay

Voor mij is dit nieuw. Nog nooit eerder gehoord. Wij maken ook altijd prachtige tafereeltjes van allerlei hefrstdingen die op de grond ligen. kastanjes, eikels, beukenootjes, balderen etc. Maar we wonen ook aan de bosrand en ook in ons dorp staat het vol kastanje bomen en de mensen die daar bij wonen zijn erg blij als de kids kastanjes komen rapen :mrgreen:

Ik heb nu de Tweenies opstaan en raad eens wat ze aan het doen zijn?

Herfststukjes aan het maken! :mrgreen:

Ze zijn het bos ingegaan en hebben van alles meegenomen, en ze vroegen zelfs aan hun vader of de bomen het niet erg vonden: nee hoor, helemaal niet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Vind het onzin…



Pluutje, er is een overschot aan zwijnen op de veluwe. Doordat er zoveel voedsel is (beukennootjes ed) is het onmogelijk om deze bejaagbare zwijnen af te kunnen schieten. heel verhaal maar als je er echt in geinteresseerd bent kun je meer vinden op de website van de KNJV.



Behoud bos: afgevallen blad zorgt voor een evenwichtige biotoop in het bos.

Alleen om nu te gaan stellen dat er dan niets meegenomen mag worden…



Tsja iemand schreef hier over dat is het begin en je kunt het ook in het dorp/stad doen… maar ook daar zorgt af gevallen blad voor insecten ed en dat weer voor egeltjes/vogels enzo dus… eigenlijk moet je het allemaal maar laten liggen :think:



Nee hoor ik blijf het gewoon lekker doen in normale hoeveelheden… ga wel eens navragen of lekker discussieren met boswachters en parkopzichters van de HOge Veluwe :mrgreen:



natas

Ik heb ook nog nooit een bord gezien met daarop: verboden kastanjes te rapen.



Dus zolang ik nergens dergelijke borden zie, blijf ik ook gewoon rapen hoor.