Moet hij dit allemaal kunnen voor de eerste schooldag?

Hoi allemaal

Brent gaat bijna naar school, nog 3 maandjes. Ik ben scholen aan het bekijken en heb al een goeie gevonden denk ik.

Ik lees deze schooltopics door en dan lees ik af en toe: ze moeten dit en dat immers kunnen als ze naar school gaan…

SCHRIK :shock: Brent kan nog niet alles!

Hij is wel zindelijk gelukkig! maar zelf zijn kontje afvegen…hmmm :think: Ik doe dat eigenlijk nog, want als hij het zelf doet, doet hij het toch niet goed genoeg (net als tandenpoetsen) Kunnen jullie kids dat ook allemaal op moment dat ze naar school gaan? Of neem je de vieze onderbroeken maar op de koop toe?

In hetzelfde spectrum: zelf een moeilijek broek optrekken is ook een probleem… :?

Zelf de jas aan doen, gaat ook nog niet geweldig, zeker niet m,et rits dicht maken

En ik las zelf de gymschoentjes aan doen???

Ik moet echt gaan oefenen!!! Zijn dit allemaal dingen die jullie kids konden op de eerste schooldag, en ben ik nog iets vergeten?

oja, zelf aankleden na de gym??? Echt niet he, dat krijg ik ook niet voor elkaar in 3 maanden denk ik

Het klopt, dit moeten ze allemaal zelf doen op de basisschool. Voor gymschoenen kan je gewoon van die elastieke dingen kopen, die kunnen ze makkelijk zelf aan en uit doen. Anne heeft nu laarzen aan met rits die kan ze zelf makkelijk aan en uit, maar af en toe heeft ze een veterschoen aan en die moet de juf maar strikken. Afvegen doen ze niet, moet Anne zelf doen, dat gaat af en toe goed en af en toe niet, tja, niks aan te doen. Jassen moeten zelf aangedaan worden en zelf dicht, een keer een uitzondering daargelaten dat de juf bij iets heel moeilijks helpt.

Hier op de basisschool worden het in 1 keer zeer zelfstandige kinderen die elkaar onderling helpen als iets niet lukt.

Gelukkig is Anne een vlotte tante en deed ze dit allemaal al ruim voor ze naar school ging, maar ik kan me de problemen in denken waar ouders tegenaan lopen waarvan de kinderen dit moeilijk vinden. Aan en uitkleden bij de gym hoort er dus ook bij. De juf heeft geen ‘tijd’ om allee kinderen uit en weer aan te kleden, dus dat moeten ze zelf doen met eventueel wat hulp van een klasgenootje.

Komt allemaal goed hoor…

Nou, echt niet alle kinderen kunnen dat allemaal hoor als ze naar school gaan. Hier is zindelijk zijn wel een vereiste, en ze gaan alleen naar de wc, dus zelf afvegen moeten ze ook (en dat gaat dus niet helemaal vlekkeloos, maar daar kan ik mee leven).

Met aankleden en jassen aantrekken enzo helpt de juf wel een handje, en de kinderen helpen elkaar ook, en zo alles bij elkaar is dat helemaal geen probleem hoor. Laura kan van sommige broeken ook niet zelf haar knoop loskrijgen, en de rits van haar jas lukt niet altijd. Dan vraagt ze het even aan de juf.

Ik kan me niet voorstellen dat alle kinderen alles helemaal zelfstandig kunnen op de eerste schooldag (bij Laura in de klas zeker niet!). Dus geen zorgen over maken, zo te lezen heb je gewoon een hele normale gemiddelde kleuter die al veel zelf kan, en soms nog wat hulp nodig heeft (en ook vast wel zal krijgen).

Het gaat er ook meer om wat je kindje zelf wil doen.

Als juf zie ik heel veel (toch vaak enigst-kind) kindjes die gewoon gewend zijn dat alles voor ze wordt gedaan. Kindjes die in een hoekje gaan staan pruilen als je zegt dat ze het even zelf moeten proberen en gewoon niks doen dan. Dat is heel vervelend, want op die manier leren ze het ook niet zelf doen. Natuurlijk krijgt je kindje echtwel hulp als het niet lukt, maar het is wel fijn als je met je kindje oefent en hem gewoon zelf laat proberen.

Anna kan het wel al een tijdje zelf, maar…

-Haar schoenen hebben een rits en geen veters (dat kan ze namelijk niet)

-Niet alle shirtjes gaan even makkelijk, dus die krijgt ze niet aan op gymdagen.

-Anna heeft soms wel eens een ongelukje, maar ik geef haar schone broekjes mee (ze kan zichzelf verschonen als het nodig is)

@catje1977 wrote:

oja, zelf aankleden na de gym??? Echt niet he, dat krijg ik ook niet voor elkaar in 3 maanden denk ik

Als hij ziet dat alle kindje het zelf doen, is dat wellicht een hele goede motivatie…

gewoon geen moeilijke kleding aan doen op die dagen!

Hebben ze echt vaste gymdagen dan?
Bij Laura niet (tenminste, groepen 1 en 2 nog niet), die kijken per dag wat ze doen. Bij mooi weer gaan ze altijd buiten spelen, en bij slecht weer eventueel gymmen. Maar dat weet ik nooit vantevoren, dus daar kan ik qua kleding/schoenen geen rekening mee houden.

@Mejis wrote:

Hebben ze echt vaste gymdagen dan?

Bij Laura niet (tenminste, groepen 1 en 2 nog niet), die kijken per dag wat ze doen. Bij mooi weer gaan ze altijd buiten spelen, en bij slecht weer eventueel gymmen. Maar dat weet ik nooit vantevoren, dus daar kan ik qua kleding/schoenen geen rekening mee houden.

bij ons hebben ze wel vaste gymdagen…

anna heeft een of twee shirtjes die ze niet zelf uit kan krijgen… ach, die zijn dan voor het weekend

ik vond die lijst een tijdje geleden ook erg indrukwekkend. Heb er de afgelopen maanden redelijk mee zitten oefenen, en nu de eerste schooldag steeds dichterbij komt, maak ik me niet meer echt zorgen om dit soort dingen. Meeste kan hij echt wel, zeker als hij ziet dat andere kinderen het ook gewoon doen.

(en tip voor zelf jas aan doen, als je jas met capuchon hebt; eerst capuchon op hoofd, en dan kunnen ze heel makkelijk hun armen erin steken :thumbup: )

Als niet alles lukt is niet erg inderdaad…meestal werkt het ook erg aanstekelijk als ze in de klas andere kindjes zelf alles zien doen. wat thuis niet lukt lukt in de klas ineens wel is mijn ervaring. Ik heb 2 kinderen die nooit op school de grote boodschap doen, die bewaren ze voor thuis en ook al zijn ze ruim 4,5 en 6 na het poepen veeg ik nog altijd de billen.

Ik heb me heel erg druk gemaakt, want hij kon het ook allemaal nog niet.

Nu zit hij al een paar maanden op school en ineens lukt het allemaal wel.

De kinderen die het wel kunnen die moeten de kinderen helpen die het nog niet kunnen.

Dat vinden die kinderen natuurlijk heel stoer.

Dus de kinderen doen nog harder hun best om bij de kinderen te horen die het kunnen zodat ze de anderen mogen helpen.

bedankt voor jullie geruststellingen! Het komt vanzelf wel goed als ik het zo lees. En ik heb nog drie maanden om te oefenen.

Nu nog een goede school kiezen uit de vier die ik bezocht heb! :think:

Hij is wel zindelijk gelukkig! maar zelf zijn kontje afvegen...hmmm Ik doe dat eigenlijk nog, want als hij het zelf doet, doet hij het toch niet goed genoeg (net als tandenpoetsen) Kunnen jullie kids dat ook allemaal op moment dat ze naar school gaan? Of neem je de vieze onderbroeken maar op de koop toe?

ja kan je afvragen of hij op school uberhaupt de tijd neemt om te poepen...Jo kan dit dus ook nog niet goed,maar poept op school niet...dat werkt nou eenmaal zo...

In hetzelfde spectrum: zelf een moeilijek broek optrekken is ook een probleem...

Daar kan je rekening mee houden..makkelijke broeken aandoen..maar als hij met zn broek op zn hielen de klas inkomt,dan zal de juf hem echt niet de hele dag in zn blote kont laten lopen hoor...

Zelf de jas aan doen, gaat ook nog niet geweldig, zeker niet m,et rits dicht maken

Dat is toch zo geleerd? Anders wederom de type jas er op aanpassen...heb 1 x Jo buiten zien spelen met jas open terwijl hij net ziek was geweest....tja..lastig..vaak helpt de juf wel,maar die heeft het al druk zat...oefenen dus..

En ik las zelf de gymschoentjes aan doen???

Ik deed elke week vraaf zn gymschoenen in zn tas,maar na enkele weken bleek dat kids allemaal op sokken/blote voeten gymmen...dus niet nodig...maarre....dat is toch vast niet moeilijk? Met een klitteband? hebben ze zo door...

En verder moet je soms maar niet teveel nadenken...zie soms dat Jo met sokken binnenstebuiten terugkomt...tja, het zij zo,...rits open...idem...

Ik had een beetje struisvogelpolitiek beoefend tav billen afvegen - en lasse is voor een groot deel ook gewoon gemakzuchtig.

Maar lasse was vorige week voor eerst wezen oefenen op school en wij kregen nu een briefje dat we moesten oefenen met billen afvegen.

Dus vandaag - op zijn verjaardag - gezegd dit doen wij dus niet meer. De juf gaat het ook niet doen (juf is op zich nu een concreet persoon) en doe het maar zelf.

Ik moet alleen wel de rollen op gaan hangen - want tja ze slingeren bij ons nogal eens rond en dan kan zo’n kind daar niet makkelijk bij :shifty:

Tav jassen aandoen en schoenen enzo is het eigenlijk grotendeels mijn eigen gemakzucht van snel willen zijn en als hij dan zegt kan ik niet of wil ik niet doe ik het even snel. Maar ja dat moet maar eens afgelopen zijn :shifty:

Weet je wat de grap is met het billen afvegen?

Bij de meeste vierjarigen zijn de armpjes niet eens lang genoeg om het te kunnen.

Een trucje is om met je rechterarm je linkeroor aan te raken (met je arm over je hoofd). Als je dat kunt, kun je ook je billen afvegen.

Nou, mijn zoontje (bijna vier, maar al wel op de basisschool) mist nog een centimer of 10 :stuck_out_tongue:

Gelukkig kan hij alleen maar thuis of op de BSO poepen…

Oh waar staat zo’n lijstje?

Kian kan ook nog niet jas dichtritsen en een trui aan of uit doen. En sommige knopen lukken hem ook nog niet.

Hier was niet zo grote eis,

Het enige wat hier echt moet, Is dat ze zindelijk zijn,

En veder helpt de juf zo nodig .

Het is HANDIG voor de juf als veel kindjes dit zelf allemaal kunnen, maar het is geen vereiste.

Niet druk om maken dus, gewoon rustig wat oefenen, en verder niet.

hier is het enige dat ‘moet’… zindelijk zijn!

Maar als het kindje een knoop niet open of dicht krijgt… dan helpt juf echt wel even, kindjes die moeite hebben met veters worden gewoon heel snel achter het veterplankje gezet :mrgreen: maar lang leve de stoere jongensschoenen met klittenband :thumbup:

Gymschoentjes zijn ook met klittenband, maar als het in het begin niet lukt… is er altijd juf nog en andere kindjes die wel willen helpen…

Ik zie dat hier thuis nu ook al. De oudste zit in groep 2 en de jongste gaat in januari naar de basisschool. De oudste roept nu al: dan wil ik wel jouw maatje zijn, dan help ik je met je jas dichtdoen (aantrekken kan hij wel zelf en losritsen en uit doen ook) als we buiten gaan spelen etc etc.

Loopt echt wel los hoor.

Hier hebben ze in de kleuterklas ook een velletje hangen: ik kan zelf mijn jas dichtdoen en dat velletje is in groep 1 echt nog niet vol met alle kindjes! (kindjes die het kunnen mogen een sticker plakken en juf schrijft de naam erbij).

Het stimuleert wel enorm, want de kindjes die het nog niet kunnen willen maar wat graag een sticker uitzoeken :lol: onze oudste was helemaal trots toen hij een jassticker had.

Komt echt goed.

Ik denk met de meeste dingen maar ‘ik ken weinig pubers die niet…’ (en vul daar maar in waar je eventueel ‘druk’ om maakt… met bestek eet, zichzelf aan kan kleden etc).