Moet hij dit allemaal kunnen voor de eerste schooldag?

nou onze kerel kon ook weinig van die dingen.

hij was zelfs niet eens zindelijk en ze hebben echt nergens moeilijk over gedaan hoor.

hij werd ook net 4 op zijn eerste schooldag, dus ook wel erg jong om al die dingen te kunnen hoor.

Maar nu hij een aantal maand op school zit kan hij eigenlijk alles, behalve zijn billen afvegen.

Bij Th op school was ook een jongentje nog niet zindelijk (ik denk dat hij nu, 2e schooljaar voor hem, net zo ver is als andere kindjes die net beginnen op school en nog niet 100% zindelijk zijn). Daar is nooit een probleem van geweest, juf vond het vorig jaar niet leuk om luiers te verschonen, maar wat moet je dan?

Nu zie ik juf ook nog steeds wel kindjes helpen met jas, schoenen en sloffen aan/uit trekken. Lastige is ook nog omdat de jas onder een luizenmanteltje moet en dat heeft Th ook nog altijd niet helemaal onder de knie.

En juf heeft ook nog wel eens een aantal billetjes af te vegen, dat houdt ze gewoon in de gaten (wc is “in” het klaslokaal) dus verder ook geen probleem. Ze ziet toch wel een groot verschil tussen jonge kleuters en oude kleuters en dat ontwikkeling en dingen leren gewoon ook tijd kost en de meeste dingen vanzelf komen als ze van jongste kleuter naar oudste kleuter gaan. :thumbup:

Een trucje is om met je rechterarm je linkeroor aan te raken (met je arm over je hoofd). Als je dat kunt, kun je ook je billen afvegen

Dit hoort bij de Vrije School bij het schoolrijpheids onderzoek, en dit hoort bij het overgaan naar de 1e klas/groep 3. :think:
Mijn zoon kan zijn billen wel afvegen maar kan nog niet met zijn rechterarm zijn linkeroor aanraken.

Giulian kon het wel, maar nu ie naar school gaat, wil ie liever dat wij het voor hem doen. :?

Nouja hij mag vegen en dan veeg ik nog ff na.

Het is fijn als de kleuter zindelijk is en vrij normaal ook, maar zoiets kan je natuurlijk nooit afdwingen. Dat ff ter zijde.

Je kan je school eerst vragen of gympies nodig zijn. Op Giulian zn school gebruiken ze die pas vanaf groep 3.

Omdat de juf niet 30 leerlingen kan aan- en uitkleden, is het wel zo handig als ze zichzelf weten te redden, maar op die dagen kan je ervoor kiezen om makkelijke kleding aan te doen. Een joggingpak bijv. Misschien niet je smaak, maar dan redt je kind zichzelf wel prima.

Als je kind zich ergens nog niet mee redt, dan moet je dat gewoon aangeven aan de leerkracht. Dan houden ze er wel rekening mee.

Ook ik schrok best van wat ze allemaal moeten kunnen en helaas heb ik kleine dwarskont die overal mee geholpen moet/wil worden.

Ik was allang blij dat hij zelf kon plassen want dat moest echt !

Maar zijn broek open doen dat kan hij echt niet, hij gaat nu geregeld naar school in een traningsbroek o.i.d.

En met gym schijnen de andere kindjes hem te helpen met aan en uitkleden dat zegt hij tenminste, ik heb nog geen klachten gehoord van de juf maar ik ben bang dat ik dit wel te horen ga krijgen in het 10 minuten gesprek volgende week.

Hij is nog niet zindelijk met de ontlasting dat doet hij s’avonds in de luier, en eigenlijk vindt ik het niet zo erg want billen afvegen is ook niet iets wat hij doet …

Succes … ik zou het gewoon een beetje over je heen laten komen en niet te druk maken …