moeite met poepen

sophie heeft enorm veel moeite met haar ontlasting.

Is erg hard, en je ziet gewoon aan heel haar houding en koppie dt het haar enorm veel moeite kost. (je ziet de inpanning, moeite en pijn in haar gezicht)

als ht dan eindelijk gelukt is, is het een hard klein drolletje.

Iemand tips wat ik kan doen om ht poepen voor haar makkelijker te maken? Ze wil namelijk ook erg graag op de wc poepen, maar dat lukt haar echt niet zoveel kracht kost het haar momenteel.

ze krijgt genoeg vezels binnen en drinkt momenteel alleen maar roosvicee laxo om het hopelijk al iets te verzachten.

Echter hoop ik op meer tips, want vind het zo enorm sneu voor ijn moppie!

Onze ha is op vakantie, en wil eigenlijk niet naar de vervangende ha, dus hoop hier op nog goede tips/ideeen.

Even wat minder zuivel (dus bv de melk vervangen door Alpro Soya desnoods met bananensmaak bv die vind ik zelf best goed te pruimen), smoothie maken van gepureerde perzikken desnoods met een beetje water erdoor maar ws lust ze dit zo al wel met een rietje. En evt in de ochtend op de nuchtere maag een LAUW glas melk. Soms helpt het, als je niet met een paar dagen verbetering merkt toch even naar de HA meis. Als poepen een probleem wordt raakt ze in een ellendig cirkeltje. :-* Succes!! :pray:

bedankt voor je reactie!

minder zuivel dat gaat bijna niet. sophie lust geen melk of kaas, dus haar zuivel komt vooral van haar toetje.

je overige tips ga ik eens uitproberen en anders stap ik inderdaad volgende week naar de ha, want vind het gewoon zo enorm zielig.

Oh meis als ze het niet lust heb je mss zelfs kans dat ze Alpro lekkerder vind. En aangezien het is gemaakt van verassend soya :wink: krijgt ze daarmee nog eens goeie vezeltjes binnen. :mrgreen:

Overigens lust ze mss olijfjes? Casper kan daar vaak euhm erg goed van poepen. :angel: Anders eens wat eten maken met wat extra olijfolie erin. :-* Het is idd ellendig als je je meisje zo hard ziet ‘werken’ voor amper een konijnendrolletje. :hug:

ik ga vandaag meteen naar de winkel om soya te halen.

tevens maar besloten om spagettig te maken, dus daar kan wel een extra scheutje olijfolie en fijngemalen olijfjes in…

Doet het bij de anus ook pijn? Je kunt uit voorzorg haar anus insmeren met vaseline of iets anders vettig. Dat is meer uit voorzorg dat de harde ontslasting niet de anus kapot maakt.

Heeft een harde buik? of is die gewoon soepel?

Sterkte ermee meiss, het is niet leuk (ik heb het vroeger enorm vaak gehad en ik moet echt opletten met wat ik eet).

ze geeft wel aan dat haar billen pijn doen, dus vaseline smeren ui voorzorg kan geen kwaad denk ik.

Haar buik voelt gewoon aan, al geeft ze, als ze moet poepen, wel aan buikpijn te hebben…

ze drinkt momenteel zelfs weer uit haar flesje :S uit een beker drinkt ze veel t weinig, en die poep mag/kan toch niet harder worden wil ze hem er uberhaupt nog uit krijgen :S

vervelend is dat…

ik zou even naar een reformhuis gaan,

en natuurlijk even je huisarts inlichten,

even natuurlijk geen banaan, en sinasappel en kiwi…

appelsap werkt laxerend, pruimen,

veel volkoren geven, en liever geen pasta’s…

ik ben zelf een voorstander van lijnzaad olie,

is wel erg vies, maar werkt als de beste !!!

heb je nl ook in druppeltjes

en veel lauw warm water…

op deze leeftijd zou ik niet te veel naar de laxeermiddelen gaan,

dan ontwennen de darmpjes…

:hug:

Hoe gaat het nu met sofietje?

poepen is nog steeds een crime, ondanks het opvolgen van al jullie adviezen… :S

Wil het nog even de tijd geven, maar anders maandag toch maar naar de ha. Normaal poept ze dagelijks een harde, kleine drol, maar gisteren helemaal overgeslagen dus dit moet niet langer duren

Heb jullie een bad? of een badje? lekker in warm water zetten en misschien bellen blazen als ze moet poepen!?

Mijn oppasmeisje van 3 heeft zo nu en dan ook daar last van. Die kreeg van die zakjes.

wij hebben inderdaad een bad(je) nogmaal vanwege haar exceem gaat ze er niet zo vaak in, maar nu minimaal 1 keer per dag, soms zelfs 2 keer als ze aangeeft dat poepen niet lukt.

maar ook dat werkt niet. het lijkt dat sophie zo veel kracht moet zetten dat ze alleen staand, en zich helemaal uitstrekkend, kan poepen.

heb nu lijnzaad gekocht. deze zou ik moeten kneuzen en daar dan thee van zetten. hopelijk gaat dit dan de verlichting geven!

Sterkte er mee meiss. :hug:

thanks…

Vraag je ha om forlax junior.

He gut arme Sophie. :hug: maar ze heeft dus altijd al last van harde ontlasting? Mss wel handig om dit weekend bv eens op te schrijven wat ze zoal eet en drinkt zodat je HA er ook een beeld bij heeft en je mss wat gerichter tips kan geven?

@mutsy wrote:

Vraag je ha om forlax junior.

Of movicolon. Dat hebben we destijds van de kinderarts gekregen voor Lienke en hielp haar goed. Het maakt de ontlasting zachter. Hierdoor doet het dus geen pijn meer en hoeven ze niet zoveel moeite ervoor te doen.

Volgens de kinderarts maakt dit middel de darmen niet lui. Wij kregen bij Lienke het advies pas te stoppen als ze er diarree van kreeg. Ze krijgt nu gemiddeld nog zo 2-3 x per week een zakje.

je hebt ook homeopatische middelen van vsm, kindicol druppels. kun je ook proberen. bij mijn jongste hielp dat goed.

Idd even naar de ha voor Forlax jr. gaan. De artsen in het WKZ geven dat de voorkeur boven Movicolon en het smaakt ook minder vies. Alleen is het wel zo dat je in het begin even wat meer moet geven dan 1 zakje wat de ha voorschrijft, omdat een ha niet meer voor durft of mag schrijven. Een ka zal namelijk zeggen dat je moet beginnen met 3 maal daags 1 zakje en dan als de ontlasting goed zacht is (en echt een aantal weken volhouden ook al wordt het echt heel zacht ineens) rustig afbouwen. Forlax is geen laxeermiddel, het is een kunstmatige vezel die er voor zorgt dat de ontlasting zacht blijft, het is dus ook niet slecht voor de darmen, je krijgt er geen luie darmen van of zo.

Sem heeft ook een aantal maanden 3 zakjes per dag op, krijgt het al sinds hij een beeb is en drinkt het iedere avond zonder gemor netjes op. Hij heeft met grapefruitsmaak, het is een beetje zoetig en dus niet vies of bitter. Je merkt het vrijwel meteen aan de ontlasting als je het gaat afbouwen.

Sterkte en als je wat wil weten mag je me altijd een pb sturen!

Hoe gaat het nu met Sophie? :hug: :hug:

Movicolon heeft dezelfde werking als forlax, maar idd smaakt het niet echt lekker. Bij Lienke doe ik er altijd een beetje ranja of roosvicee door en dan drinkt ze het zo op en vind ze het zelfs lekker :thumbup: .

In het begin kreeg Lienke ook 3 zakjes per dag en nu dus nog maar een paar keer in de week en hopelijk over een poosje helemaal niet meer nodig.