Moeilijke slaper (alwéér!)!!

Hoi,

Broes was een ontzéttend slechte slaper, zo slecht dat IK er helemaal onderdoor gegaan ben, die babyperiode was een hél, hij huilde echt à ltijd in bed, na een lange tijd zijn we gaan inbakeren en dat hielp wel een beetje (ook niet voor de volle 100%).

Nu ging het eerst wel goed met Senne, maar nu is het een regelrechte ramp en geraak IK weer in dat zwarte ellendige gat… dit is zó vermoeiend en zó frustrerend, een doodmoeie baby maar die wél huilt in bed, om gék van te worden, doe verdomme gewoon je ogen dicht en slà à à à à p! :wall:

Sorry, maar ik meen het hoor, dit is echt om gek van te worden,…

Inbakeren doe ik maar eigenlijk helpt dit voor geen meter… :roll:

Hij huilt gewoon even hard en even lang in bed tot hij er uit mag, dan is hij een kwartier beneden en wéér huilen, ja, logisch, want hij is natuurlijk nog moe!

Hij slaapt ongveer een uurtje 's morgens en een uurtje 's middags…

Daarnet was hij ontzéttend moe, huilen, in de ogen wrijven, je kent het wel,… nou, heeft ie maar een halfuurtje geslapen, doodmoe is ie nu natuurlijk nog! :roll:

Net weer op bed proberen te leggen maar dat was met luid protest,… nu ligt ie terug beneden,…

Hélp hélp hélp??? :pray:

Het klinkt heel afgezaagd, ik weet het, maar het enige wat hier altijd heeft geholpen bij Saba - en nu ook al bewezen effectief is bij Tosca - is rust en regelmaat! Alles volgens een bepaalde volgorde: wakker, eten, samen spelen, alleen spelen, moe = naar bed. Voor Senne is 1,5 uur wakker per keer (incl. voeding) meer dan voldoende en bij het eerste slaapsignaal (ogen wrijven, wegkijken, gapen) linea recta zijn bed in. In zijn eigen kamer, in alle rust, wakker in bed leggen en hem het inslapen zelf ‘leren’. Altijd vaste plekken voor vaste onderdelen van de dag: eten in de kinderstoel, slapen in je eigen bed, etcetera. En te veel prikkels een paar dagen proberen te vermijden om die oververmoeidheid te doorbreken. Inbakeren is dan waarschijnlijk niet meer nodig, want inbakeren is een begrenzing opleggen voor kindjes die hun ledematen nog niet beheersen en geen idee van ruimte hebben. Senne heeft dat met zijn leeftijd wel al, dus inbakeren heeft waarschijnlijk geen zin.

Dit cirkeltje is te doorbreken, maar je moet het wel consequent blijven doen een aantal weken. Zodra hij de routine van de dag doorheeft, en de vaste momenten en vaste ritueeltjes herkent, zul je zien dat het beter gaat. Sterkte :-* ! En dat boek van Ria Blom heb jij ook hè? Neem dat nog 's door. Je zult er veel in herkennen!

Dankje Jasia, het klinkt allemaal erg mooi hoe je het opschrijft maar hoe doe je het hé?

Een baby is toch niet zo te regelen,… mijn baby’s iig niet,… :think:

Hoe kan ik nu een vast schema gaan opbouwen?

Ik zou zo graag vaste voedingschema’s hebben (ik vind dat ze die wel al mogen hebben aan die leeftijd).

Graag zou ik het zo zien:

• 7u (fles 210 cc)
  • 11u (groentenpap + fles 150cc)
  • 15u (fruitpap + water)
  • 19u (fles 210 cc)
  • 23u (fles 210 cc)

Maar aangezien Senne 's nachts nog komt rond 3 à 4u heb ik altijd een ander uur 's morgens vroeg,… en zo gaat de dag ook helemaal op andere uren én kan ik geen laatste fles geven want hij drinkt dan 's morgens te laat zijn eerste fles (aangezien hij 's nachts al éne kreeg) en dan zou zijn avondfles veel te laat vallen (voor mij).

Dus nu gaat het vaak zo:

• 4.30u (fles 210 cc)
  • 8.30u (fles 210 cc)
  • 12.30u (fles 210 cc)
  • 16.30u (fruitpap + water)
  • 20.30u (fles 210 cc)

Nou, en rust krijgt hij volgens mij wel genoeg, hij is à lle dagen thuis, ik ga echt héél weinig op stap met hem en hij slaapt altijd in z’n eigen bedje én ik leg hem volledig wakker in bed (ik wieg niet in slaap).

Dusss, ik ben vollédig akkoord met jouw (nou ja, Ria Blom’s :wink:) aanpak maar hoe begin ik hier aan? :eh:

En nee, ik heb het boek niet… :wink:

Ben je al eens naar een osteopaat geweest? Misschien is er wel iets lichamelijks aan de hand.

En als dat al uitgesloten is, dan heb je natuurlijk de kans dat jouw kindjes dus niet gedijen bij rust, regelmaat, en alleen in een bedje liggen, maar juist bij mama willen zijn, gedragen willen worden in de draagdoek en je dat ook hebben laten merken.

‘Leren’ in slapen komt toch meestal neer op gewoon laten huilen tot de kleine het opgeeft dat mama komt en de eerste keren van uitputting in slaap valt, en tja, gezond voor de hechting lijkt me dat niet bepaald.

@Gerry wrote:

‘Leren’ in slapen komt toch meestal neer op gewoon laten huilen tot de kleine het opgeeft …
Gerry, da’s dus niet zo. Maar ik kan me eerder een discussie met je hierover herinneren, dus ik hou het even hierbij.

Maar aan jou Bietje: je hoeft niet volgens de klok te werken. Het gaat om de routine van dezelfde volgorde aanhouden van activiteiten, en zo veel mogelijk proberen vaste plekken daarvoor aan te houden. Gerry’s opmerking kan kloppen, veel moeders dragen hun kindje continu bij zich in een draagzak, maar of dat de methode voor jou is natuurlijk jouw keuze.

Ik kan je dat boek echt wel aanraden, dan zul je zien dat je veel van Senne’s karakter erin terug gaat vinden. Het is wat moeilijk om hier alles te omschrijven, maar structuur in de dag vinden is het belangrijkste. Dat hij weet waar hij aan toe is omdat de handelingen iedere dag hetzelfde zijn (de tijden hoeven niet hetzelfde te zijn, dat kan haast niet). En dat hij de routine gaat herkennen, en op vaste plekken vaste activiteiten doet. Dus lekker in de tuin of in de kamer spelen met z’n broer of met jou, maar slapen in zijn eigen bedje op zijn eigen kamer. En zo ook qua eten, altijd dezelfde volgorde aanhouden van het moment waarop je hem eten geeft binnen de wakkere periode.

Je zegt dat het moeilijk is in de praktijk te brengen, maar dat valt mee als je eenmaal begint. Met Saba en Tosca was het even een weekje zoeken, maar ik zie nu al dat beide dames er enorm veel baat bij hebben. Saba al vanaf het begin, en Tosca lift daar nu op mee. Misschien kunnen we het op MSN er een keer wat uitgebreider over hebben besef ik nu… :think: ? Ik hou bijvoorbeeld een klein notitieboekje bij waarin ik schrijf hoe laat Tosca wakker wordt, wanneer ze heeft gegeten en hoe lang ze daarna nog wakker is geweest voordat ze weer naar bed ging en hoe lang ze daarna heeft geslapen. Detail: als ze te lang wakker is geweest met te veel prikkels (lees: Saba :wink:) dan slaapt ze minder lang en minder diep. Leg ik haar binnen een bepaalde tijd weer in bed na het eerste moe-signaal slaapt ze dieper en rustiger. Als je dat een weekje doet zie je al snel een ritme en kun je daar zelf wat wijzigingen in aanbrengen. Zo maak ik Tosca 's avonds ietsje eerder wakker om tegelijkertijd met Saba in bad te kunnen. Het is zoeken, maar echt wel goed te doen met 2.

Ik sluit me volledig aan bij Jasia, bij Kaylee helpt de rust en regelmaat hier ook heel goed. Gewoon weten waar ze aan toe is, waar ze eet, waar ze slaapt, dat ze na haar middagslaapje meteen een beker melk krijgt etc… Niet op de klok werken, maar wel op het vaste ritme :thumbup:

Ik zal voor je duimen dat Senne gauw wat rustiger wordt, want ik weet heel goed hoe het je op kan breken :-*

Heel erg bedankt voor jullie reacties! :thumbup: :-

Het doet goed om hier (h)erkenning te vinden!

Gerry, ook ik ben niet zo’n voorstander van te laten huilen tot dat ie slaapt, ik moet wél zeggen, ik heb het gedaan bij Broes, eens héél lang maar ik heb daar zo van afgezien en kreeg dà à r meer stress van dan hem écht te helpen om in slaap te vallen, d.w.z 1000x op en neer lopen voor een aai, een tutje, enz,…

Ook voor het kind zelf kan het niet goed zijn, zowel lichamelijk (stress, hoog adrelaninegehalte!) als geestelijk (vertrouwen, enz,…).

Dus nee, ik laat mijn kind niet langer meer dan nodig huilen (d.w.z tot ik dus hoor dat hij overstuur begint te huilen, dan ga ik er metéén naar toe!).

Jasia en Vicky, ok, ik hoef dus niet volgens de klok te werken maar gewoon meer een regelmaat + rust creëren,… sorry, Jasia, je hebt echt je best gedaan om het allemaal mooi uit te leggen (dank daarvoor! :-
) maar ik heb echt nu al het gevoel dat ik Senne een mooie rust en regelmaat geef, …

Mijn dagen gaan echt zo hetzelfde,… dat ik me niet kan voorstellen hoeveel regelmaar ik nóg kan toevoegen,… :think: …

Tja, met 5 kids in huis heb ik echt wel een strikt vast ritme en inderdaad, ik zie duidelijk aan Broes dat hij er goed mee is! :thumbup: … maar Senne vat die regelmaat precies niet… :eh:

Wat ik alvast zal doen, is het boekje kopen! :thumbup:

En misschien moeten we inderdaad eens babbelen via msn! :wink:

Baby’s zijn zo moeilijk :wall:

Ik heb liever peuters! :wink:

He Getsie Bietje… niet leuk dat Senne niet lekker in slaap valt en blijft slapen…

Ik zou wel eerst laten uitsluiten of er niets lichamelijks aan de hand is.

Daarna pas op een andere benadering gooien.

@Bietje wrote:

Dus nee, ik laat mijn kind niet langer meer dan nodig huilen (d.w.z tot ik dus hoor dat hij overstuur begint te huilen, dan ga ik er metéén naar toe!).

Dit is een voorbeeld waar je meer mee kunt.

Ria Blom (ach ja… zo heet ze nu eenmaal) heeft het over 4 R-en…

Rust, Regelmaat, Reinheid… EN Richting.

Jij als ouder geeft de richting. En voordat de gemoederen onrustig worden… Het gaat er niet om dat jij de behoefte bepaald… maar wel dat JIJ bepalend bent in WAT er gebeurd. (ai ai… klinkt militairistisch maar is het niet).

Het gaat erom dat jij aan je kindje laat voelen wat JIJ vind dat er moet gebeuren en op die manier dus ook de veiligheid biedt in een situatie waar je niet zelf lijfelijk aanwezig bent.

Ff concreet… Je wacht nu totdat hij overstuur begint te huilen…

Volgens mij zou je hier (vrij vertaald naar “ria”)… beter kunnen kiezen voor een bepaalde tijd.

15 minuten huilen (en dat aantal moet je echt zelf zoeken, voor ons was het 12 minuten :roll: ), en je haalt hem eruit…

Dan een vast ding doen… altijd weer… en maximaal een half uur later terug in bed.

Steeds opnieuw aanbieden, maar vooral ook steeds op eenzelfde herkenbare manier reageren.

Groot voordeel is ook dat je zelf niet meer gaat zoeken in al je wanhoop (emotie). Je maakt een keuze, vanuit de behoefte van het kind (a. het is moe en wil slapen, maar nu nog niet, en b. je hoeft die keuze niet steeds ter discussie te stellen, omdat hij weloverwogen is genomen).

Geef nieuwe benaderingen ook een kans… en dat betekent dus echt wat dagen volhouden (overigens… nu is het ook overleven toch?).

Bij Wessel is “Richting” eigenlijk de grootste zekerheid voor hem. Meer dan de regelmaat enzo… As ik maar duidelijk ben ik wat ik van hem wil…

Lees: Als ik achter mijn keuze sta, niet onzeker daar in ben… dan breng ik DAT gevoel ook op hem over.

Aan een overstuur kindje heb je niets… En een oversture mama ook niet…

Probeer er voor te zorgen dat je die emotie (van beide) weer in de hand krijgt.

Desnoods door de klok (zoals bij Wessel super was)… of door te gaan dragen (zoals Gerry aangeeft)…

Maar KIES… en kies voor een langere tijd, zodat Senne een “weet” ervan krijgt…

nou ja… zoiets dus… denk ik…

Sterkte meis…

ps.: Als jouw wens is om Senne in een ander ritme te krijgen… misschien moet je dan morgen gewoon om 7.00 uur gaan wakker maken… en vanaf DAT moment de regelmaat gaan aangeven…

Tsja… dan is het vanaf 4.30 tot 7.00 uur maar een korte tijd… het zij zo…

ennuh… in je gewenste voedingsschema mis ik de warme maaltijd… die zit er wel??? en boterhammen?

Dankje Gerdie, ik heb het even 2x gelezen om het goed tot me door te laten dringen, je hebt het mooi opgeschreven! :thumbup:

Lichamelijk, … verder is het écht een zonnestraaltje, hij lacht, brabbelt, kraait,… nee, ik ben er zeker van dat er niets lichamelijks aan de hand is.

Die Richting klinkt bijzonder interessant, daar had ik nog niet over gehoord! :thumbup:

@preggie wrote:

Geef nieuwe benaderingen ook een kans… en dat betekent dus echt wat dagen volhouden (overigens… nu is het ook overleven toch?).

Daar maak je een punt!

@preggie wrote:
Als jouw wens is om Senne in een ander ritme te krijgen… misschien moet je dan morgen gewoon om 7.00 uur gaan wakker maken… en vanaf DAT moment de regelmaat gaan aangeven…

Tsja… dan is het vanaf 4.30 tot 7.00 uur maar een korte tijd… het zij zo…

ennuh… in je gewenste voedingsschema mis ik de warme maaltijd… die zit er wel??? en boterhammen?

Moest ik hem morgen om 7u wakker maken en hem een fles aanbieden wilt hij die toch niet drinken aangezien hij nog geen honger heeft, dus op die manier lukt het niet,…

In mijn gewenste schema zit er wel een warme maaltijd (om 11u groentenpap) maar in het schema nú zit dat er niet in (hij weigert zijn groentenpap nog).

En inderdaad, boterhammen zitten er nog niet tussen, dit mogen ze toch maar vanaf 8 maanden dacht ik…? :think:

Bedankt voor je reactie, hier kan ik óók iets mee! (hoop ik :wink:).

@Bietje wrote:

Lichamelijk, … verder is het écht een zonnestraaltje, hij lacht, brabbelt, kraait,… nee, ik ben er zeker van dat er niets lichamelijks aan de hand is.

Tsja... dat zegt niet altijd alles... Wessel is altijd vrolijk geweest.. actief leuk gezellig...
en toch heeft ie al vanaf z'n geboorte (bijna) doorlopend oorontsteking...
Dus waarom geen lich. check... zodat je zekerheid hebt...

:oops: :oops: boterhammen vanaf 8 maanden ... :oops: :oops:
Ach.. ik heb dat helemaal niet meer helder... maar dat blijkt dus...
ik volgde destijds het voedingsschema van Rapley.... http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast_voedsel/voedselintroductieschema.html

Heb je al eens geprobeerd om op 7 uur wakker te maken... of is het jouw veronderstelling dat ie dan niet wil drinken.. :roll: :wink: :lol:

Sterkte maar!

Bietje… ik ben het met Preggie eens. Hier houd ik ook het 07:00-11:00-15:00-19:00-0:00 schema aan. Soms komt Yana in 1x om 04:00 of 05:00 uur. Ik probeer eerst of ze de speen accepteert, maar als ze blijft huilen dan geef ik haar een klein flesje (op haar kamertje). Dan om 07:00 uur bied ik haar de normale fles aan en dan kijk ik wel hoeveel ze drinkt.

Vanochtend kwam Yana om 04:00 uur; speen erin… toen kwam ze om 05:20 :? Veel te vroeg dus en ik kreeg haar niet stil. Een klein fles accepteerde ze niet, dus nog een beetje erbij gegeven en weer in bed. Toen heb ik haar om 07:30 wakker gemaakt voor het volgende flesje en die heeft ze toch redelijk opgedronken! En dadelijk geef ik om 11:00 weer de fles… zo kom ik toch weer in het goede schema. En soms wijk ik wel een half uurtje af hoor. Als madammeke heel erg honger heeft, dan laat ik haar niet nog een half uur wachten.

Het ligt dus ook aan jezelf! Uitslapen is ook heerlijk, maar ik zet altijd mijn wekker gewoon om 06:30, zodat ze om 07:00 de fles heeft. Maar eigenlijk wordt ze altijd rond 06:15 wakker… dan gaan we naar beneden. Even spelen (lees: rekken) tot het weer tijd is voor de fles.

Het scheelt natuurlijk heel erg dat ik zelf een structuurmens ben :roll: Veel succes in ieder geval en ik hoop dat het snel beter gaat! Kan het trouwens niet gewoon een sprongetje zijn???

@DO wrote:

Als madammeke heel erg honger heeft, dan laat ik haar niet nog een half uur wachten.

en wat natuurlijk bij Senne al wel mag.. (om een half uurtje te overbruggen) is hem een broodkorstje geven om te knabbelen.. is ook lekker voor eventueel doorkomende tandjes!!!!

Preggie, hier werkt de zekerheid ook beter dan de regelmaat.

Ik zou zeker ook lichamelijk alles na laten kijken. Dan weet je zeker dat er niets in die richting zit, en kun je hem met een geruster hart een kwartiertje laten huilen.

Als hij alleen in bed huilt dan is het dus echt een inslaapprobleem. Ook dat kun je er met een strak ritme uit krijgen, gewoon hetzelfde als dat ze dat bij peuters met slaapproblemen adviseren. Dus steeds even kijken, met neutrale stem zeggen: nu slapen, en de tussenpozen steeds groter maken. Werkt vaak erg snel. Als je het maar consequent doet.

Juist je onzekerheid voelen baby’s zooooosnel aan!

Heel veel stekte!!!

Ohw wat naar toch, kindjes die niet goed slapen/in slaap kunnen komen…

Ik heb er ook al eerder op gereageerd, want ik herken het probleem.

De eerste 4 maanden van d’r leven was onze Sibel bijna alleen maar wakker. En huilde ze bijna alleen maar. Tenminste: zo voelde dat.

:shifty:

Toen ze een week of 12 was, was ik gewoon op. De batterij was leeg. Het CB raadde me rust en regelmaat aan, en ik ken het vanuit mijn werk en weet ook dat het prima kan werken. Ik kan er persoonlijk ook helemaal achter staan…maar… het werkte hier niet. Sibel huilde in bed, en ze huilde en ze huilde. In het boek staat een adempauze vermeld, maar daar had Sibel nog nooit van gehoord. Ik heb het geprobeerd met een tijdsbepaling (na 10 minuten naar haar toe gaan, kalmeren, weer weggaan) en zonder (laten huilen en niet gaan kijken). Ze huilde tot ze een ons woog. Wel 2 uur aan een stuk. Zonder die zo mooi beschreven adempauze. Maar slapen??? Echt niet!

En als ze dan uiteindelijk in sliep (op mijn arm tijdens de voeding), en ik haar in bed legde (proberen om toch wakker in bed te leggen, wat zeer moeilijk was), dan deed ze niet die slaap van een paar uur, die ook zo leuk in het boek vermeld staat, maar na 30 minuten (klokslag!) was ze er weer.

Ik heb het ECHT geprobeerd, en niet 1 dag. Ik heb er ruzie om gehad met manlief. Ik heb mijn moeder in huis gehaald om me te ondersteunen. Het werkte niet. Ik had een overprikkeld kindje wat niet eens meer kon lachen, en ik liep zelf op mijntandvlees.

Ik heb een draagdoek gekocht, en ben haar overdag bij me gaan dragen. Zo kwam ik ook eens aan andere dingen toe en zij aan slapen. Want ze sliep in dat ding! We kwamen allemaal tot rust…

Na een paar weken ben ik haar voor het ochtend slaapje in bed gaan leggen, met een bakerzak aan (niet ingebakerd, een slaapzak zonder armsgaten). En dat werkte! Ze sliep een half uurtje slechts, maar ze sliep wel. Zonder te huilen! Na een poosje ook voor de volgende slaap in bed gelegd. 's ochtends sliep ze inmiddels al een uur! En het volgende slaapje duurde weer 30 minuten, maar ze sliep!

En zo hebben we het opgebouwd. En dat is goed gegaan! Ze was toen ruim 4 maanden, en is er nu 8,5 en ze slaapt nog steeds goed. Tenminste: thuis dan, ergens anders is het minder…

In de tijd dat ik met de draagdoek aan de slag ging, sliep ze overigens 's nachts wel door. Dat was ons gelukje: de nachten gingen vanaf een week of 12 wel goed. Zodoende deed ik weer wat extra energie op.

De nachten zijn ook goed blijven gaan. Als ze 's nachts wakker wordt, dan is er wat aan de hand (ziek, verkouden, gepoept), anders hoor ik haar niet. Wel wil ze tegenwoordig 's ochtends vrij vroeg gaan liggen babbelen (5.00u/5.30u), wanneer ik dan niet naar haar toe ga, blijft ze babbelen. Als ik wel ga, maak ik geen oogcontact en zeg verder ook niks, haal haar uitbed, verschoon haar luier (ongeacht of ze wel of niet heeft gepoept), leg haar weer terug (met ons bedritueel erbij) en dan gaat ze weer slapen tot half 8.

Overdag slaapt ze momenteel 2 keer: 's ochtends een uur en 's middags 1,5 tot 2 uur. 's Nachts slaapt ze de klok rond.

Ook bij ons werkten vaste tijden beter. Daarmee gaf ik de richting aan. En het bood haar houvast.

Ik merk wel dat ik meteen mijn maag weer voel samenknijpen als ze weer eens heel erg huilt. Terwijl dat nog zelden voorkomt. Het heeft een behoorlijke impact, zo’n huilend kindje!

Ik denk dat je moet doen waarbij jij en je kind je goed voelen. Ik heb mezelf nooit gezien als ‘mama kangoeroe’ met een draagdoek, en kreeg ook veel opmerkingen over het feit dat ik haar ermee zou verwennen, en dat ze nooit meer in haar eigen bed zou willen slapen. Ik had echt zoiets van: Klets allemaal maar een eind raak, het gaat hier nu goed, ik voel me er prima bij, de kleine meid doet het lekker, het komt wel goed! En dat vertrouwen is ook heel belangrijk!

Succes hoor!

@preggie wrote:

Heb je al eens geprobeerd om op 7 uur wakker te maken… of is het jouw veronderstelling dat ie dan niet wil drinken… :roll: :wink: :lol:

Hij komt vaak vanzelf al wakker rond 6.30u à 7u, vroeger gaf ik hem dan metéén een fles maar die dronk hij niet óf maar half leeg waardoor hij weer snel honger had natuurlijk, nu laat ik er dus netjes 4u tussen (dus van ongeveer 4.30u tot 8.30u).

DO, dat van die kleine fles 's nachts heb ik eigenlijk nog niet gedaan, misschien vannacht eens proberen met een half flesje te geven! :thumbup:

En nee, het is geen sprongetje, sprongetjes duren geen mà à nden! :wink:

Preggie, bedankt nog voor de tip voor doorkomende tandjes! :thumbup:

Kiz, bedankt om jouw ervaring hier te delen met me! :-*

Ik herken er zóveel in van toen die tijd met Broes… in tegenstelling tot Senne kon Broes ook nog eens niet alleen spelen (altijd huilen in de box!) en hij was door de oververmoeidheid ook een lastige baby,…

De impact die het op jezelf heeft, die herken ik ook zo goed,… dit is hà rd!!

Senne is een moeilijke slaper maar wel een blije baby (wanneer hij niet te oververmoeid geraakt natuurlijk,…) en kan zichzelf ook alleen vermaken! :thumbup:

Gisterenmorgen was een rà mp!

Hij was wakker van 7.30u en heeft de hele morgen gehuild,… ik kreeg hem met geen stokken in slaap,… om 13u sliep hij uiteindelijk (ingebakerd).

Toen heeft hij tot 16u geslapen (nog nooit gebeurd!) maar toen hij wakker werd was hij nog steeds erg moe,… om 17.30u terug op bed, gehuild tot 18u en geslapen tot 7.30u deze morgen!!! :shock:

De 2e keer doorgeslapen, maar kwam allebei door extreme vermoeidheid,… da’s natuurlijk ook de bedoeling niet! :roll: :frowning:

Vandaag ging zo:
  • Om 7.30u fles van 210cc
  • Geslapen van 9u-10u
  • Om 11u groentenpap + water
  • Geslapen van 11.45u-13.15u
  • Om 14u fles van 210cc
  • Geslapen van 14.30u- ?

De bedoeling was om 15u fruitpap te geven maar om 14u had hij dus echt reuzehonger!

Ik kan moeilijk dat ventje een uur laten wachten… :wall:

Ik probeer om rond 16u fruitpap te geven en dan kan ik toch nog mijn laatste 2 flessen geven rond 19u en 23u…

De wakkere periodes vandaag waren niet leuk, hij huilde, en bleef moe,… het begint hem uiteraard ook op te breken en hij is oververmoeid aan het geraken! :hand:

Kiz, ik vind het ook niet gemakkelijk om een schema in te brengen, Senne slaapt ook niet langer dan een uur en hoe moet je dan voeden-eten-slapen,… nee, het werkte hier niet bij Broes en nu ook weer niet!

In de draagdoek valt Senne ook niet in slaap, heb ik al geprobeerd, hij wordt alleen maar kwaad! :roll:

Moeilijk moeilijk moeilijk,… :cry:

Hi Bietje,

Mees was ook een erg slechte slaper overdag. In het begin wilde hij nog wel bij mij op schoot in slaap vallen, maar dat werd steeds minder. Ik zag hem steeds vermoeider worden (en hij begon steeds meer te huilen).

Ook ik heb toen de rust en regelmaat van Ria Blom geprobeerd, maar dit hielp helemaal niet. Op aanraden van een vriendin die met hetzelfde probleem zat, heb ik toen het boek ‘De Tevreden baby’ van Tracy Hogg gelezen. Je moet het hier en daar met een flinke korrel zout nemen, maar het eten op vaste tijden werkte wel. Daarnaast stop ik hem in een bakerzak (slaapzak zonder mouwen) waar hij erg rustig van wordt. Nu slaapt hij drie keer per dag (een uur, tweeeneenhalf uur en nog een uurtje) en gaat zonder mokken naar bed. Grappig genoeg heb ik hem nooit in dat schema moeten dwingen; vanaf de dag dat ik begon werkte het. Alsof hij erop heeft gewacht.

Wie weet is het wat voor Senne. Heel veel succes!

Dankje Mamanna, heel toevallig sliep Senne gisteren van 18.30u tot 00.30u (fles) tot 7.30u deze morgen! :clap:

Dus de fles vanmorgen heb ik vroeger kunnen geven en zo kan ik zijn groentenpap zo meteen ook geven op het uur zoals ik ongeveer graag zag! :thumbup:

Vanmorgen sliep hij nog van 9u tot 10u, wel ingebakerd en hij heeft maar een 5-tal min. gehuild!! :shock: :dance:

Ik ben er echt van overtuigd dat eens vast schema met vaste voedingsuren (ongeveer hé) goed zal zijn voor hem, want ik weet nog dat Broes daar een heel ander kind van werd!

Een vast voedingsschema maakt automatisch een vast slaapschema aan,…

Ik ben er nu heel hard aan het werken voor dat vast eetritme in te brengen, ik hoop dat dit snel lukt én dat we daardoor een makkelijk(re) slaper krijgen! :pray:

Wow, vandaag lijkt goed te lukken maar ik roep nog niet te luid,… :silenced: :wink:

Even schema van vandaag geven:

• Wakker om 7.30.
  • Fles van 210cc om 7.45u.
  • Geslapen van 9u-10u (5 min. gehuild).
  • Groentenpap + water om 11.30u.
  • Geslapen van 12.15u-13.45u :shock: (Wel een halfuur tot 3 kwartier gehuild, getroost).
  • Fruitpap + water om 15u.
  • Geslapen van ?

:clap:

Voor je kleine man! :clap:

Ik hoop dat ie het zo doorzet!

Enne…wat ik schreef was niet bedoeld als: ‘Dat moet jij ook maar zo gaan doen, want het werkt’, want ieder kind is anders…Wel wilde ik je als hart onder de riem steken, dat niet ieder kind gemaakt is voor de rust en regelmaat methode! Soms (lees: vaak!) moeten de mama’s hun oergevoel volgen… :wink: