Al vanaf dat ik een kind was, heb ik moeite met inslapen.
De laatste paar jaren (behalve tijdens de zwangerschappen) slik ik valdispert nacht extra sterk. De laatste tijd lijkt het alsof het niet meer werkt. Meestal ga ik rond 22.30 naar bed om vervolgens tot gemiddeld 1.30 te liggen woelen, de laatste dagen zelfs tot 2.30… soms lees ik wat of ga ik er uit, maar ik kan gewoon niet slapen. In de ochtend sta ik om 7.00 op, om me vervolgens dood moe de dag door te slepen (soms op een blikje redbull :oops: ). Maar als ik dan in de avond naar bed ga, kan ik weer niet slapen… om gek van te worden!
Wie herkent dit of heeft tips… ik ga liever niet weer terug naar de huisarts, want ik zit niet op verslavende slaappillen te wachten.
De warme melk tip ken ik overigens, en die helpt niet
Vervelend he, ik herken het wel.
Sport je voldoende?
Drink je ook alcohol 's avonds? Sommige mensen drinken bij het eten een wijntje, heel gezond maar soms kun je dat wijntje beter uitstellen naar 22:30
Kan het zijn dat je zelfs in je bed nog bepaalde prikkels hebt waardoor je blijft nadenken? Helpt het om muziek te luisteren met een slaaptimer (die vanzelf uitgaat)?
Nadat alle huis-, tuin- en keukenmiddeltjes bij mij ook niet meer werkten, ben ik begonnen met melatonine. Dit is vrij verkrijgbaar in een lage dosis per pilletje, via de ha zijn pillen met een hogere dosering te verkrijgen. Ik heb meestal genoeg van de lage dosering. Momenteel is het slapen bij mij ook weer prut, dus ik ben er net weer mee begonnen. Meestal stop ik er na een tijdje weer mee als het slapen beter gaat. Melatonine is een lichaamseigen stof, dat spreeekt mij ook heel wat meer aan dan slaappillen.
Verder zorg ik ervoor dat ik mijn avond echt afbouw. Begin van de avond ben ik nog actief, maar later op de avond lees ik een boek of luister wat muziek. Geen radio, liefst geen internet (dat lukt me niet altijd!), niet meer nog effe je mail checken etc. Ik probeer in de meest beroerde tijden altijd op dezelfde tijd in bed te liggen, nog even een kwartiertje lezen en dan het licht uit.
Succes ermee, ik weet hoe slopend dit kan zijn!
Bedankt voor jullie reacties.
Karin, sporten heb ik geen tijd voor… ja in de zomer loop ik hard, maar dat doe ik niet graag in het donker. Alchol drink ik maar heel af en toe in het weekend, maar dan blijft het bij 1 of 2 rosétjes. Meestal drink ik dat in de avond rond 21.00 ofzo, ik slaap dan wel beter, maar vind dat nou niet echt een geschikt middel om dagelijks te gaan inzetten
Ik ben wel echt een denker… zat al te bedenken dat het niet verkeerd is mijn mindfulness trainingsboek weer op te pakken
Chrissy… ik ben na aanleiding van jou reactie even op het doosje gaan kijken, en daar zit dus naast valieriaanextract, maar 0,1mg melatonine in. :eh: Na wat speurwerk op het net ontdekt dat dit veel hoger mag en kan… ik heb zojuist gezien dat er ook een merk is (sleepzz) met een middel dat 1,5 mg melatonine heeft, gewoon zonder recept, ze verkopen het zelfs bij bol, dat scheelt nogal! Ik ga zo even kijken of ze dat hier in het dorp ook hebben.
Drink je ook koffie toevallig?
Bij mij scheelt het al bakken als ik geen koffie drink na 12 uur 's middags, dan lig ik echt wakker namelijk!
Wat naar… Lees anders even in mijn topic, daar heb ik tips gekregen van verschillende meiden. Ik kamp ook vaak met slapeloosheid, hier duidelijk een bijwerking van de hormoontherapie en overgang. Maar wel adviezen gehad, waar jij misschien ook iets aan kunt hebben. Sterkte, hopelijk gaat het snel wat beter. Want niet kunnen slapen heeft zo’n impact op je leven!
Sleepzz melatonine 1,5 mg kun je gewoon bij het KV kopen. Ik heb het onlangs ook gekocht. Nog niet gebruikt, dus daar kan ik je niks over vertellen. Via de huisarts kun je op recept melatonine-pillen van 5 mg krijgen.
@mamy wrote:
Drink je ook koffie toevallig?
Bij mij scheelt het al bakken als ik geen koffie drink na 12 uur 's middags, dan lig ik echt wakker namelijk!
Nee… ik lust bijna alles, behalve… koffie.
Als het in het pak zit, ruikt het heerlijk, maar de smaak… brrr net slootwater, hoe vaak ik het in allerlei varianten ook geprobeerd heb, snap nog steeds niet dat er zoveel mensen zijn die het lusten en zelfs lekker vinden… maar ik herken het wel hoor, ik moet 's avonds geen cola gaan drinken, dan slaap ik ook niet. Wel bedankt voor de tip, is wel een goede! Ik moet redbull overigens ook niet drinken na de middag.
@Jippie wrote:
Wat naar… Lees anders even in mijn topic, daar heb ik tips gekregen van verschillende meiden. Ik kamp ook vaak met slapeloosheid, hier duidelijk een bijwerking van de hormoontherapie en overgang. Maar wel adviezen gehad, waar jij misschien ook iets aan kunt hebben. Sterkte, hopelijk gaat het snel wat beter. Want niet kunnen slapen heeft zo’n impact op je leven!
Sleepzz melatonine 1,5 mg kun je gewoon bij het KV kopen. Ik heb het onlangs ook gekocht. Nog niet gebruikt, dus daar kan ik je niks over vertellen. Via de huisarts kun je op recept melatonine-pillen van 5 mg krijgen.
Dank je wel voor je reactie Jippie, ik heb zelf onlangs ook op je site gereageerd… ik zal eens terug gaan kijken. Hoe gaat het nu met jou mbt slapen? Ik ga dat spul zeker halen, dank je wel!
Je leest en schrijft daar inderdaad wel eens mee, dus misschien had je er in mijn topic ook al iets over gelezen? :-*
Hier gaat het slapen ietsjes beter. Er zitten goede nachten tussen, en ook nog steeds hele slechte.
Omdat het soms ook goed gaat, was ik nog niet met de melatonine begonnen. Dus ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen, hopelijk helpt het.
Wat vervelend zeg
De dokter adviseerde iemand in mijn omgeving die hetzelfde probleem had: minimaal 3 x per week naar je werk fietsen (uur heen, uur terug), 's avonds geen scherm meer, dus geen computer, geen tv, gewoon een boek lezen ofzo.
Dus overdag echt inspanning, sporten, bewegen etc, en 's avonds helemaal rust. Of het uiteindelijk gelukt is weet ik niet, het fietsen naar zijn werk gaf hem wel meer energie, waardoor hij overdag minder moe was.
En een wandelingetje voor het slapen gaan, of juist een warm bad.
Ik lees al jaren elke avond een paar bladzijde van Harry Potter, ken het uit mijn hoofd en juist daardoor, maakt het mijn hoofd leeg, zodat ik makkelijker in slaap.
Ik heb er deze week ook weer last van…komt vast omdat mijn ventje bijna jarig is, ik een kinder ehbo examen heb en mijn ventje volgende week voor het eerst een weekend naar zijn vader gaat.
Door die dingen zit mijn hoofd zo vol dat ik niet kan slapen met gevolg dat ik nu weer heel wazig zie en de letters bijna niet meer kan lezen (moet mijn bril maar weer op doen).
Ik heb gisteravond ook de sleepzz tabletjes gehad (2 stuks) en na een kwartiertje (toen ik op bed ging) sliep ik…heerlijk!!
Mij lukt het niet om mijn hoofd leeg te krijgen met lezen enz…ik blijf gewoon piekeren.
Valt me ook op hoe vaak ik tegen mijn moeder zeg “vannacht zat ik te denken” en dan zeg ik gelijk er achteraan “tja s`nachts moet je niet denken” maarja kan er niks aan doen, mijn pieker en denk momenten zijn als ik naar bed ga.
Je zou ook bach-resque remedie kunnen bekijken, die heeft ook een variant voor de nachtrust.
je hebt de sleepzzz zelfs in 3mg, die werken nog beter
groetjes Suzanne
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb gister de sleepzz melatonine 1,5 gebruikt maar lag opnieuw wakker… toen een tweede genomen (ik wilde niet weer tot halverwege de nacht wakker liggen) en dat hielp, daarna goed geslapen.
Vanavond weer proberen, maar dan wat eerder.
So far, so good… dus even verder kijken of het ook de komende dagen aan gaat slaan.
Ja je moet ze iig 1 tot 2 uur voor het slapen gaan innemen…dan werken ze het beste.
Ok, op de verpakking staat een half uur, maar dat werkt bij mij dus niet.
Vanavond probeer ik het een uur van te voren. Bedankt!
Inmiddels slaap ik wat beter, nog steeds niet geweldig…
Probleem is nog steeds dat ik de hele dag moe ben. Als ik opsta wordt zelfs alles even zwart voor mijn ogen.
Zou de melatonine ook overdag nog zijn werk doen?
Inmiddels ook maar aan de extra vitaminen en ijzer… kijken wat dat doet.
Ik weet verder ook niet wat je er aan kan doen…maar volgens mij werkt het de volgende dag niet meer.
Ik ben overdag altijd moe…
En hier is het ook helemaal bal…vrijdag tot 1 uur s`nachts beneden gezeten en gisteren de hele dag moe. Vannacht was het pas half 2 en nu ben ik moe, hoop dat ik straks wel goed slaap…
Punt is dat ik ook niet kan uitslapen met een klein ventje erbij
Toevallig bij Dr. Phil gezien dat je elke avond een warm bad met lavendelolie moet nemen, maarja dan moet je wel een bad hebben en die heb ik niet meer.
Dit vond ik via google:
Het kan zijn dat u in een enkel geval, bij een langdurig gebruik van hoge doses melatonine (3 tot 5 mg), ’s ochtends slaperig blijft of te lang doorslaapt. Het lichaam moet namelijk ook wennen aan de extra melatonine. In sommige gevallen is het aan te raden om de dosering iets te verlagen. Raadplaag hierover eventueel ook uw arts of een orthomoleculair therapeut. Ook kan het zijn dat de sufheid of slaperigheid te wijten zijn aan de inname van melatonine op een verkeerd tijdstip. Het beste is om de melatonine altijd na 15.30 uur en voor 24.00 uur in te nemen.
Misschien dus even overleg met de huisarts plegen?