De zoekterm: ‘tandarts, Emmeloord’ levert op de site van de telefoongids.nl 9 hits op. Er zijn dus maar liefst 9 tandartsen actief in onze woonplaats.
Op goede vrijdag hoor ik een hysterisch huilend kind op het plein achter ons huis en ik realiseer mij al snel dat dit mijn middelste spruit is. Begeleid door een moeder uit onze onze wijk komt ze bij mij de keuken binnen en zie ik voornamelijk grote hoeveelheden bloed uit haar mond stromen. Ik ben niet zo heel snel onder de indruk, dus ik bedank die moeder hartelijk en ga op onderzoek uit. Ondertussen sussend praten tegen Senna. Ze spoelt enkele malen haar mond en ik zie een flinke wond in haar tandvlees en twee schots en scheve voortanden.
Ik zeg kalm tegen Senna dat ik denk dat het meevalt maar dat ik toch even de tandarts wil bellen om te overleggen. Ondertussen blijft Allard bij haar zitten en toets ik het telefoonnummer van onze tandarts in. Uiteraard is de praktijk gesloten. Op het bandje wordt ingesproken dat ik in spoedgevallen, na telefonisch overleg, terecht kan bij de tandarts praktijk in Creil. Ik bel er naar toe en krijg een meneer aan de telefoon die met een Duits accent spreekt. Nadat ik kort heb uitgelegd dat mijn kind van de fiets is gevallen, ze erg bloed en haar voortanden scheef in haar mond staan zucht hij eens diep en vraagt mij te wachten. Als hij weer terug komt aan de telefoon vraagt hij mij hoe oud Senna is. ‘Ze is bijna 6’. Weer klinkt er een diepe zucht en dan stelt hij de vraag of de tanden al gewisseld zijn. ‘Nee’. Vervolgens hoor ik gezucht en nog eens gezucht.. ‘Sja.. euh…>zucht< Hmm >zucht< Nou, komt u dan maar tegen 18:00 uur’ Mijn ogen rollen zowat uit mijn kassen. Het is op dat moment namelijk 14:15. Ik leg de man uit dat mijn kind erg veel bloed heeft en dat ik het toch heel erg op prijs zou stellen wanneer ik eerder langs kan komen zodat hij de situatie kan beoordelen. ‘Tsja, maar ik ben er nu niet hè.. Anders gaat u goed koelen en geeft u uw kind een waterijsje’. Ik vertel meneer nogmaals dat mijn dochter een mond vol bloed heeft en dat het niet stopt en dat ik derhalve niet echt goed inzie hoe ik haar een ijsje zou moeten laten eten. Als meneer vervolgens nogmaals diep en, in mijn optiek, verveeld begint te zuchten breek ik in. ‘Meneer, als u zo loopt te zuchten en te steunen en u mij niet wilt helpen dan zoek ik wel iemand anders’ Vervolgens verbreek ik nogal hormonaal de verbinding. Verbijsterd doe ik A mijn verhaal terwijl ik ondertussen de NEGEN tandartsen in Emmeloord bel. Allen zijn ze vandaag vrij. Zelfs de tandarts in Marknesse en de tandartsen op Urk zijn vrij en verwijzen door naar de tandarts in Creil. Vervolgens bel ik naar ‘Het Antonius’. Ook zij kunnen niets voor Senna doen.
En daar zit ik dan. Met een, in mijn ogen, spoedgeval. En ik kan nergens heen.
Allard belt de tandarts in Creil nogmaals en legt rustig uit wat er nou aan de hand is. Meneer begint over kleine kinderen en dat ze wel eens hysterisch kunnen zijn. Allard vraagt of meneer zelf geen kinderen in zijn praktijk heeft. En of het dan zo is dat, omdat kinderen hysterisch kunnen zijn ze dan maar niet behandeld worden? Dan zegt de tandarts dat hij niet weet wat er nou van hem verwacht wordt. Hierop vraagt Allard voor de zekerheid nog maar even of die meneer toch wel tandarts is? ‘Ja ’ is het antwoord. Waarop Allard zegt: ‘Nou kijk, als mijn kind haar arm gebroken had, dan ging ik naar de dokter. Nu zijn de tanden van mijn kind kapot en bel ik een tandarts. Er wordt van u verwacht dat u de situatie inschat.’ En uiteindelijk gaat meneer ‘overstag’ en kunnen we met een uurtje komen.
Senna wil dat ook mama meegaat en dus doe ik dat maar, al ben ik in staat die man via zijn amandelen kennis te laten maken met zijn geslachtsdeel.
In de stoel maakt hij Senna’s mond schoon en kijkt de tandjes na. Daarna legt hij rustig, kalm en duidelijk uit waarom men over het algemeen niets doet aan dit soort verwondingen die er inderdaad nogal heftig uit kunnen zien. Ik moet mijn tong afbijten om niet een uiteenzetting te doen over het feit dat het enige dat die man had hoeven doen was mij dit tijdens ons eerste telefoongesprek mede te delen. Ik had dan waarschijnlijk zelf aangegeven dat we het dan nog even aan zouden zien.
We krijgen leefregels mee naar huis, moeten 75 euro contant betalen en gaan weer huis.
Mijn hormonale toestand in verband met mijn zwangerschap heeft gerust enige realiteitszin uit mij getrokken, maar desondanks vind ik toch echt dat dit een trieste gang van zaken is.
ik heb ook zoiets gehad met Luna en ze doen idd heel weinig aan die dingen :thumbdown: (kreeg toen de uitleg dat ze dan trauma krijgen van de tandarts tand was een heel stuk terug het tandvlees in gegaan…)
2e keer toen ze op dezelfde tand was gevallen deden ze hem wel trekken (toen was de tand naar buiten geschoten maar nog niet ver genoeg om eruit te vallen…)
maar vind wel vreemd idd dat 9 tandartsen in dezelfde plaats afwezig zijn :thumbdown:
en dat die man dan zo zuchtend en steunend aan de telefoon zit… :naughty:
Ik had de eerste hulp ook gebeld. inmiddels al flink jankend. En ook zij hadden niemand in huis die iets met tanden kon. Haar ene voortand is helemaal naar achter geschoten (onhandig, want ze kan zo dus niet haar kaken op elkaar zetten) die tand ernaast is helemaal teruggeschoten in het tandvlees, de andere voortand staat scheef… Ze durft haar speeksel niet door te slikken. Vanmorgen heeft ze huilend een paar hapjes van een danoontje gegeten en een kop thee leeg gedronken. Eten kunnen we dus voorlopig wel vergeten. (En het kind is al zo mager). Ik heb maar wat potjes babyvoeding en fruithap gehaald bij de super. En een mooie barbie met 4 nieuwe jurken. Daar is ze nu mee aan het spelen. Maar ze zegt niets want ze heeft d’r mondje vol… Vind het zo zielig…
Ik had de eerste hulp ook gebeld. inmiddels al flink jankend. En ook zij hadden niemand in huis die iets met tanden kon. Haar ene voortand is helemaal naar achter geschoten (onhandig, want ze kan zo dus niet haar kaken op elkaar zetten) die tand ernaast is helemaal teruggeschoten in het tandvlees, de andere voortand staat scheef… Ze durft haar speeksel niet door te slikken. Vanmorgen heeft ze huilend een paar hapjes van een danoontje gegeten en een kop thee leeg gedronken. Eten kunnen we dus voorlopig wel vergeten. (En het kind is al zo mager). Ik heb maar wat potjes babyvoeding en fruithap gehaald bij de super. En een mooie barbie met 4 nieuwe jurken. Daar is ze nu mee aan het spelen. Maar ze zegt niets want ze heeft d’r mondje vol… Vind het zo zielig…
Apart…
Eigenlijk wil ik je niet met mijn verhaal belasten. Maar toen ik met ontzettende kies/mond pijn liep waren mijn ouders ook ten einde raad en zijn ze 's nachts naar het ziekenhuis gereden en ben ik geholpen. Helaas was ik zo overstuur (ik was toen 4 jaar) dat ze uit eindelijk me onder narcose geholpen hebben.
ongelooflijk :shock: hier wil de tandarts je al zien met 1 losse tand laat staan met een terug geschoten en opgeklapte… dikke knuffel voor jullie meisje! houdt ze van brinta???
Weet eigenlijk zeker dat wij naar het ziekenhuis zouden zijn gereden, zou niet in mij op komen om de EH te bellen (niet aanvallend bedoeld, maar meer dat het niet in ons op zou komen om een ziekenhuis te bellen in zo n situatie). Zo kwamen jullie in een moeilijke situatie terecht en ik zou ook een klacht neerleggen bij de tandarts die dienst had. Als je als ouder zijnde zo duidelijk aanhaalt dat je kindje van 6 jaar zo bloed in de mond zou ik je al laten komen ter geruststelling en niet zo handelen als meneer gedaan heeft :naughty:
Ok, ik als tandartsassistente ga ook even mijn mening geven…
Dat al de 9 tandartsen in de omgeving vrij zijn is heel normaal, waarschijnlijk zitten zij alleen bij een en dezelfde spoeddienst aangesloten en heeft op deze dag die tandarts in Creil dienst, volgend weekend zal dat weer een ander zijn.
Wat ik wel vreemd vind is dat ze een kind van 6 niet meteen even langs laten komen om te kijken hoe het er voor staat, dat er dan alsnog niks aangedaan kan worden is mogelijk, ook foto’s maken zullen ze niet snel doen.
De tand zal vanzelf weer wat naar buiten komen, wel in de gaten houden dat hij niet gaat verkleuren, of dat er een bultje/ontsteking ontstaat, dan moet de tand getrokken worden.
Als het wat genezen is en Senna wat minder pijn heeft zou je je eigen tandarts kunnen vragen om nog een foto te maken en deze tand goed in de gaten te houden. Meestal word deze tand rond het 7/8 levensjaar gewisselt.
Marieke, het kan dan wellicht normaal zijn, ik vind het niet normaal. En dat dan de enige vervanger ons niet meteen wil ontvangen en dan ook nog enkel loopt te zuchten… Pff… Dank in ieder geval voor je tips. Ik maak me nog het meeste druk om de tand die zo naar achter is geslagen. Ze krijgt haar kaken niet zo goed op elkaar…
Vanmorgen durfde ze niets te eten en te drinken. Ik heb toch een beetje dwang uitgeoefend. En zo heeft ze vanmiddag een danoontje gegeten. Bij de super heb ik 3 potjes olvarit en een paar kuipjes fruithap gekocht. Van 1 kuipje heb ik samen met wat jus d’orange en fruitsap een cocktailtje gemaakt en die heeft ze met een rietje opgedronken. Vanavond een half potje olvarit opgewarmd en dat ging, mits ik haar voerde anders schoot het niet op, erg goed. Ook de andere helft heeft ze opgegeten. En zo toch weer een goede maaltijd binnen. Daar ben ik wel echt blij mee hoor. Dat ze toch wel goed heeft gegeten en gedronken. Ik wil dinsdag sowieso even naar onze eigen tandarts…
Ach sjemig wat een gedoe! En wel of niet met spoed zien, dat gezucht en gesteun kan willekeurig welke TA achterwege laten! :wall: Voor hen is het mss nummer 582 die met een soortgelijk iets belt, maar voor JOU en je meisje is het de eerste keer! Als ze dat begrip niet kunnen opbrengen en je fatsoenlijk te woord staan dan hadden ze geen TA moeten worden.
En een trauma? Neee joh van je mond vol met bloed krijgen ze geen trauma. Vind het reuze stoer dat ze nu iig weer iets eet en zo toch wat binnenkrijgt. :hug: Na de paasdagen maar eens een afspraak (spoedje) bij je eigen TA kan vast helpen en ik durf te wedden dat je eigen TA ook kan vertellen waar je evt je beklag kunt doen. Voor jezelf maar ook voor toekomstige ouders die met iets soortgelijks bij de dienstdoende terecht komen. :-*
*mijn eigen vader heeft ook eens bijna een dienstdoende TA voor de vlakte gemept omdat die dacht dat het ‘normaal’ was om bij een kleuter (moi) een kies zonder verdoving te trekken…waarna ik na veel geweld (hmmm lijkt me een aanwijzing dat betreffende kies er niet zomaar uitvliegt en een verdoving op de plek is) een bloedende kaak en een noodzakelijke hechting bijna zelf als 4jarige de TA aanvloog…en een minieme TA angst ontwikkelde, Goddank hadden we zelf een super TA die me daarna weer redelijk op de rit en in de stoel terug kreeg :silenced: *
Nu de zwelling wat wegtrekt en het tandvlees schoner wordt zie ik dat de teruggeschoten tand niet is teruggeschoten maar toch is afgebroken… Arm kind… Een voortand staat toch nog wel ver naar achter. Ik hoop echt dat we morgen nog even bij onze eigen tandarts terecht kunnen…
vorige donderdag hebben we net hetzelfde gehad met Lotte, ze was op buitenschoolse opvang op haar gezicht gevallen, mond vol bloed, van 1 voor tand een stuk afgebroken, de andere naar binnen geklapt.
Tandarts gebeld, die had geen plekje meer vrij, wist ook niet waar we dan wel terecht konden… . zijn we maar met Lotte naar het ziekenhuis gereden, spoedarts heeft gekeken of er niks gebroken was in kaak of gezicht, tand terug recht gezet en rest geneest vanzelf. We vertrokken dag erna naar landal dus we hadden niet veel andere opties.