Mobiele airco of rolluiken?

Dag dames!

Het is momenteel op Jrrit zijn kamer (kamer op het zuiden) heel erg warm. 30 graden!

Nu twijfelen of we niet toch, voor volgend seizoen daar iets aan gaan doen. Maar wat dan? We twijfelen tussen het plaatsen van rolluiken aan de buitenkant voor zijn raam en voor die van ons. (kosten zo’n 1000 euro) of een mobiele airco.

Hoe werkt zo’n airco eigenlijk?

Nadeel van de airco zijn, voor zover ik nu kan bepalen, dattie ruimte in neemt en dat je met een afvoerslang zit. Verder vraag ik me af hoe lang een kamer koel blijft. Voor de nacht zet je hem een half uurtje voor het slapen gaan aan en zal het niet zo snel weer opwarmen dan overdag. Maar volgend seizoen slaapt hij natuurlijk ook minder dan nu.

Rolluiken zijn duurder. Maar meer waardevast. Wordt het echt veel koeler met een rolluik? Voordeel is ook dat het heel donker wordt wat voor A weer heel fijn is als hij nachtdienst heeft gehad. Maar ja, ze zijn natuurlijk behoorlijk aan de prijs…

Toen wij ons huis kochten zaten er voor de ramen aan de achterkant nog rolluiken. Het bleef toen een stuk koeler dan nu zonder die dingen, en ik vond ze vooral erg fijn voor mijn zoon, die had een pikdonkere kamer 's nachts. Voor de verbouwing hebben we ze eraf gehaald, omdat ik ze niet mooi vind, en de helft toch al ontbrak, maar het is nu een stuk warmer binnen, en verduisterende rolgordijnen zijn echt niet zo donker als rolluiken.

Om heel eerlijk te zijn zou ik voor rolluiken gaan.

Wij hebben een tijdje zo’n mobiele airco te leen gekregen van mijn ouders. Wij zijn niet zo heel groot behuisd dus dat ding stond continu in de weg en ik vond het een onding.

Ons huis is zo geïsoleerd en ons huis staat nogal in de schaduw (omringt door bomen) dus als we geld over houden van de verbouwing en de schuur dan gaan wij zeker kijken voor rolluiken.

Wij hebben rolluiken en het scheelt zeker wel iets… maar ons huis staat vanaf zonsopkomst tot zonsondergang in de zon… Het was gisteren hier ruim 36 graden buiten en binnen was het 33 graden! Ik denk zonder rolluiken ook 36 graden…

Wij gaan voor een split unit airco!

Ik denk niet dat je het superkoel houdt met rolluiken, het scheelt iets, maar je hebt niet de koelte van een airco…

Met een mobiele airco zit je niet alleen met zo’n groot log ding, maar je zit ook met geluid, afvoer (die slang moet naar buiten en niet iedereen heeft een rooster of een aansluiting voor zo’n slang, dus veel koelte raak je direct weer kwijt omdat je het raam open hebt staan)

Verder zou ik niet meer zonder rolluiken kunnen hoor… Heerlijk donker…

Het was natuurlijk gisteren en eergisteren ook wel extreem warm!

Hier ook rolluiken boven. Ik zet s’morgens vroeg even alles open om te luchten, daarna op tijd alles boven potdicht, ramen en rolluiken en het is boven nog heel goed uit te houden. Verder heb ik het idee dat kinderen minder last van de warmte hebben dan wij. Ik vind trouwens een gewonen staande ventilator ook heerlijk fris. Als je voor een airco gaat, zou ik voor een split systeem gaan. Die werken blijkbaar veel beter.

Hier metalen rolluiken…op de begane grond en 1e verdieping.

Op de zolder een mobiele airco, maar die trekt het echt niet…maakt best wat herrie en idd die slang moet door een gat naar buiten. Een half uurtje voor het slapen gaan aanzetten, doet niet veel, dus zou een hele dag moeten draaien om de temperatuur iets omlaag te krijgen. En dan als je die airco uitzet voor het slapen is het in no-time weer een stuk warmer.

De rolluiken zijn ook ideaal als horren: als je ze niet helemaal potdicht draait 's avonds, komt er ‘frisse’ lucht naar binnen, en kun je ramen openzetten zonder die ellendige beesten, want die kunnen niet door de gaten…

Verder is het vaak maar een paar dagen per jaar zo extreem warm, en zou je dat met een ventilator ook goed op kunnen vangen: ik slaap met de 2 jongsten op 1 kamer, dus wordt het er best warm zoals gisteren, maar door de ventilator hebben we alle 3 heerlijk geslapen.

Wij hebben gelukkig ook nog eens onder het hele huis een kelder, dus de meiden die normaal op zolder slapen duiken als ze het zelf willen de kelder in…en hebben het zelfs koud gehad vannacht :wink:

Wij hebben een vaste airco gehad, ik vond het een verschrikking, buiten zo lelijk ding aan de muur, gaten in je muur. En slapen met airco vond ik ook niet prettig. Na de verbouwing is de airco eruit gehaald. Deze dagen is het wel afzien, ik kijk uit naar van de week dan wordt het weer koeler

Heb geen ervaring met rolluiken, maar wij hebben wel een mobiele airco en ik vind het een rotding. Maakt veel herrie en zodra je m uitzet, warmt het snel weer op. Dus wil je het koel houden, dan moet je m ook echt aanhouden…

@Jeweldrop wrote:

Heb geen ervaring met rolluiken, maar wij hebben wel een mobiele airco en ik vind het een rotding. Maakt veel herrie en zodra je m uitzet, warmt het snel weer op. Dus wil je het koel houden, dan moet je m ook echt aanhouden…

Mijn ouders hebben ook een, een hele grote, met slang die je door het raam naar buiten moet doen, je moet hem idd aanhouden om her koel te houden, maar hij koelt wel heeeeel goed. Maar ik kan zelf niet slapen met zo,n geluid. Maar dat iis natuurlijk persoonlijk.

Wij hebben ook een mobiele airco gehad, maar na een week terug gedaan (was van schoonvader die hem niet meer hoefde, dus we hadden hem niet gekocht, en konden hem daardoor makkelijker weer weg doen).

Maar wat een onding!

Veel ruimte, irritante slang die je uit het raam moet plaatsen, herrie en maakt alleen koel als hij aanstaat.

Plus dat het een groot gevaarte is, dat ik gewoon lelijk vond.

Wij zijn vorig jaar verhuisd en we hebben 2 dakkapellen voor en achter.

De dakkapel achter word gedeeld door beide kamers van de jongens.

Het is een kleintje, en volgend jaar laten we een nieuwe plaatsen over de gehele breedte. Daar laten we meteen ook rolluiken op plaatsen.

Ook qua donkerheid lijkt het me ideaal.

Want in de zomer is het nog laat licht, en in de ochtend worden ze niet meer om 06.30 wakker hopelijk… :wink:

wij hebben geen van beiden…

in jullie plaats, ging ik toch voor rolluiken.

mijn inziens meer voordelen dan airco.

zowel qua warmte én koude, geluiden van buitenaf, donkerte zijn rolluiken :thumbup:

die airco heeft maar enkele dagen per jaar zijn nut en als ik het hier lees, ook wel heel wat nadelen.

dus mijn keuze zou snel gemaakt zijn.

xxx

Gerda

Wij hebben een mobiele airco… onding :thumbdown: !

Maakt herrie en wanneer je hem uitzet, warmt de kamer weer snel op. Een hele verdieping krijgt ie niet gekoeld.

En dan die slang die je uit de raam moet hangen maar waar ook veel warmte vanaf straalt, voor een deel weer terug de kamer in.

Maar als ie aanstaat is het lekker; we hebben gisteren met z’n vieren gezellig bij de airco gezeten op Nina’s kamer :lol:

En het beste heb ik nog geslapen met de ventilator naast ons bed :roll: .

Het hangt denk ik wel af van waar de warmte vandaan komt.

Wij hadden in het vorige huis een plat dak en daarom een mobiele airco gekocht.

Rolluiken hadden door het dak niks uitgehaald.

Maar je moet de airco inderdaad aanhouden om er wat aan te hebben en dat maakt veel lawaai.

Maaike sliep er wel prima doorheen trouwens.

Als het echt door zon op de ramen komt zou ik voor rolluiken gaan.

Hier rolluiken aan de voorkant…je hebt er het hele jaar plezier van.

Maar ik moet zeggen dat op mijn zoons kamer bijna de hele dag de zon erop staat en dan helpt het niet echt tegen de warmte.

Ventilator helpt ook goed voor die aantal warme dagen die we hier hebben.

lune’s kamer is in de winter koud en in de zomer na aanhodende warmte erg warm. ze heeft wel rolluiken en denk wel dat dat iets verschil maakt maar niet als de warmte eenmaal in huis is. toch zou ik bij hele kleine kinderen geen airco op de kamer willen.

wij slapen zelf op zolder, gelukkig met rolluiken en dubbele dakkapel zodat het 's avonds door kan waaien. afgelopen weekend was het erg warm. maar nu mijn lief ander werk heeft zonder nachtdiensten komt er waarschijnlijk toch geen airco, op de een of andere manier staat me dat toch tegen.

Ik zou zeggen rolluiken :thumbup:

Hebben wij ook voor het slaapkamerraam van Melinda.

Werkt perfect ik zeg niet dat het niet warm is in de zomer maar scheelt toch wel wat

En het is donker en geluidwerend…

En voordeel een airco slurpt energie en dat doet een rolluik dan weer niet :wink:

wij hebben boven een vaste airco,heerlijk!

we hebben afgelopen weekend lekker boven gezeten hahaha

kids spelen en ik strijken :wink:

beneden rolluiken en dat scheelt ook enorm!

maar onze rolluiken waren lang zo duur niet volgens mij

of hebben jullie erg grote ramen?

we hebben beneden nu een mobiele airco staan maar die maakt idd meer lawaai en deze is wel zonder afvoer,daar moet je ijs in doen

we hebben hem net pas dus even goed testen nog

rolluiken zijn vooral warmtewerend als de zon er ook echt lang op staat. Verder waait het juist zonder rolluik lekkerder door als de zon weg is, maar als je dan al moet gaan slapen met rolluik dicht zoals bij ons is het dus nog wel warm…

ik zou zelf geen mobiele airco nemen, gebruikt erg veel energie en of het echt héél veel koeler wordt vraag ik me af.

Een mobile airco doet idd niet veel. Onze meiden konden als baby ook moeilijk in slaap komen door de warmte, dus zo’n ding gekocht.

Een uur voor ze naar bed gingen de mobiele airco aangezet zodat de kamer lekker koel was.

Nadat het apparaat uit was gezet bleef het nog een half uurtje koel op de kamer.

Maar dit was voor de dames net voldoende om in slaap te kunnen komen.