ik zou zeggen rolluiken, wij hebben ze op het hele huis.
als het buiten een 28 a 30 graden is is het in huis denk ik een graad of 23 dus het scheelt echt wel veel gaat er ramen of deuren los en laten we die los staan ja dan is het gedaan.
rolluiken hebben na mijn idee gewoon meer voordelen, s zomers verkoeling, s winters extra warmte glas laat altijd wel kou door, en onze kids vinden het heerlijk slaapkamers extra donker en jaja vooral met tijdverschil als klok vooruit en achter uit moet dan hebben ze weinig last ervan.
mocht je voor rolluiken gaan heb ik een heel goedkoop adres voor je!
Dank allen voor jullie reacties!
Ik ben er dus over uit dat er geen airco komt. Hendrika, PB me maar je adresje. Ik geloof inderdaad dat rolluiken meer voordeel bieden.
Wij hebben op zolder ook een rolluik, maar in het dakkapel was het toch nog 30 graden. Maar een mobiele airco zou ik er niet neerzetten… Moet het raam open om er een slang door te laten; komen de muggen binnen en de warmte!
Nadeel van het rolluik is dat als het dichtzit, het ook niet kan doorwaaien. Juist 's avonds, als onze dochter naar bed gaat, koelt het af en dan moet het dicht. Ze is inmiddels zo gewend dat het donker is, dat ze met het luik open zo nog een uur wakker is.
Tja, als het buiten meer dan 30 graden is, is het vrijwel overal warm.
Een vaste airco, met een unit op het dak (hebben buren in het dakkapel) is nog het beste, maar die zijn ook duur!
Bij ons komt er een split-level wandairco op zolder. rolluiken zijn er al, maar helpen er amper tegen de hitte. Op de eerste verdieping krijgen we wel overal rolluiken. Dat moet afdoende zijn hoop ik. Aniek slaapt op het noordoosten, die kamer is koel genoeg en als het heel warm is zetten we daar een ventilator neer. Wij hebben afgelopen weekend buiten in de tuin geslapen omdat het boven niet te harden was. Heerlijk was dat :thumbup:
Rolluiken houden echt niet zo heel veel warmte tegen. Ons huis staat heel de dag in de zon. In het begin van warme dagen blijft het wel langer koel. Maar zodra het 4 a 5 dagen echt goed warm is dan is scheelt het vrijwel niets met de temp die we eerder hadden zonder rolluiken.
Maar waarom plaats je dan niet op de bovenverdieping een airco die alle slaapkamers koel kan houden. Laat je gewoon 's nachts de deuren half open staan. Mobile airco vonden wij echt helemaal niets, in ons vorige huis daarom ook een airco laten plaatsen. Wil hier ook nog graag een airco op de bovenverdieping, maja we willen nog zoveel
Onze jongens slapen ook aan de zuidkant van ons huis en hebben sinds vorig jaar een rolluik. Jemig wat scheelt dat veel! Als we dat geweten hadden, hadden we hem voor hun geboorte al geplaatst.
Nadelen van een mobiele airco zijn al genoemd.
Voordeel van een rolluik is ook dat je daar het hele jaar profijt van hebt. In de winter houdt het de ergste koude buiten, in de zomer de warmte en het hele jaar het licht.
Als je goed googled vind je vast ook wel bedrijven die het voor minder dan 1000 euro doen. Mocht je handige mensen in je omgeving hebben, dan kan je ze ook zelf hangen.