mmm

26 oktober hebben wij een intake bij de gyn omdat mijn cyclus niet goed is. Wel regelmatig, maar ik heb een lange menstruatie (12 dagen met daarvan 8 dagen oud bloed) en veel krampen (lijken op lichte weeen) rond de eisprong die soms wel 1,5 week aanhouden.



Nu heeft de huisarts de gyn geadviseerd in de verwijsbrief om een volledig onderzoek te doen. Dus ook het sperma van mijn man onderzoeken.



Maar wat kunnen/moeten we verwachten?

Het verschilt een beetje per ziekenhuis. Meestal bestaat een OFO (orienterend fertiliteits onderzoek) uit een aantal stappen. De precieze volgorde weet ik niet meer (heb maar delen gehad aangezien bij ons de oorzaak duidelijk was).

Iig krijg je meestal; bloedonderzoek (ontstekingswaarden, HEP, HIV, hormonen ed best uitgebreid), echo evt zelfs een maal je cyclus helemaal in kaart brengen door een combinatie bloedprikken (hormoonwaarden) en echo om je follikelgroei en eirijping ed te volgen.

Als daar meer duidelijkheid uit volgt baseren ze daarop vervolgstappen. Iets meer zelden doen ziekenhuizen nog een samenlevingstest, niet ieder ziekenhuis vind dit onderzoek even betrouwbaar. Ook een uitgebreid gesprek natuurlijk, wanneer je gemeenschap hebt, hoe je vorige zwangerschap is verlopen, hoe lang duurde het voor deze tot stand kwam, miskramen in je geschiedenis? Fertiliteitsproblemen in je familie?

Veelal wordt er ook een uitstrijkje gemaakt om uit te sluiten dat je met een sluimerende ontsteking rondloopt waar je niet van voelt.



Al met al kun je ong een half jaar rekenen dat een gemiddeld OFO in beslag neemt. Het lastigste is eigenlijk als uit alle onderzoeken niets komt. Dan blijf je zitten met vragen, maar ook dan komt het ziekenhuis wel met vervolgstappen. Veelal wordt bv IUI geprobeerd. In je eigen cyclus of anders met evt ondersteuning van hormonen. Ook dit wisselt per ziekenhuis. Wellicht weet je al naar welk ziekenhuis je doorverwezen gaat worden en kunnen er wat dames reageren die ook bij hetzelfde ziekenhuis zitten.

Heel veel succes en hopelijk komt er een oplossing!

Overigens is zaadonderzoek relatief het simpelste onderzoek en zal dan ook als eerste gedaan worden. Soms zelfs door de huisarts via het ziekenhuis. Maar aangezien er bij jullie meer speelt zal de focus ws meer op jouw ‘bijzondere’ cyclus liggen.

Bedankt voor je reactie :-* Wij gaan in Weert naar het ziekenhuis. Als ik dat zo lees, dan neemt het aardig wat tijd in beslag. Dan hoop ik maar gewoon dat ik in die tijd uit mezelf zwanger wordt :wink: Wel typisch dat het onderzoek voor de man weer het makkelijkst is :silenced: :shifty: :wink:

Yep voor mannen is het relatief eenvoudig (alhoewel ik doe het mijn man ook niet na hoor zaadjes op commando produceren 8) ) en wij moeten letterlijk met de billen bloot. :silenced:

Maar idd doe maar een zwangerschap terwijl je in de molen zit. Krijg je iig mooi op tijd een echo en goeie controle! :thumbup:

De meeste tijd gaat toch zitten in je cyclus in de gaten houden. Die is voor jou nog relatief gunstig en niet te lang. Maar ja wachten op uitslagen ed, december zitten sommige laboratoria dicht. Volgend jaar weet je iig al meer dan je nu weet! :thumbup:

De 1e keer duurde alle onderzoeken van intake tot zwangerschap maar 1 maand. Dat ging dus heel snel.



En bij de 2e keer duurde het 6 weken en had ik alle uitslagen en kon starten met de medicatie. (bij de 1e keer kon ik gelijk al bij de intake starten met medicatie omdat het probleem duidelijk was).



Het hoeft dus niet zo lang te duren. Ik vond de belasting wel meevallen, maar dat ligt veel aan jezelf denk ik. Sterkte. Hopelijk heb je de mmm niet nodig.

Paikea, dat klinkt lekker snel :thumbup: Waarom zou er per ziekenhuis zo’n groot verschil zijn :think:

Ik loop sinds eind september bij de gyn. Bij de eerste afspraak heeft ze meteen een echo gemaakt, daarop was te zien dat er wat vocht in mijn eierstokken zaten, verder is mijn bloed onderzocht ondermeer op de aanwezigheid van evt. Chlamydia anti stoffen, deze zijn bij mij helaas ontdekt, mijn partner heeft ook meteen een zaadonderzoek gehad, zaad was van prima kwaliteit verder is er besloten om bij mij een laparoscopisch onderzoek te gaan doen op dag 8-12 van mijn cyclus om te kijken of mijn eileiders doorgankelijk zijn en hoe het er verder van binnen uitziet. Het wachten is nu op mijn menstruatie zodat ik een afspraak kan maken voor het onderzoek.



Als mijn eileiders dicht blijken te zitten mogen wij het IVF traject in.



Ben erg blij dat ik de uiteindelijke stap naar de gyn heb gemaakt en dat ik nu de mogelijke oorzaak van het utblijven van een zwangerschap weet.



Wens iedereen heel veel succes.

Cees ligt niet alleen aan het ziekenhuis hoor. Ligt er ook aan waarom je doorverwezen bent. Onbegrepen infertiliteit kan een redelijk eenvoudige oorzaak hebben waar ze ook snel achter zijn. Kunnen ze niets vinden dan kan het dus tot wel een half jaar duren ivm de verschillende onderzoeken. Moet je ook nog eens een kijkoperatie om dingen uit te sluiten oid en is daar een wachtlijst voor hoppa is dat half jaar zo om.

Stel je hebt bv PCOS. Dan kan een gyn dat soms al heel snel achterhalen. Je cyclus ligt op zijn gat (tot een jaar geen menstruatie komt dan voor) er zijn ‘trosjes’ te zien aan je eierstokken. Dan beginnen ze vaak al snel met hormonen om de boel op de rit te krijgen en soms ook al snel als resultaat een zwangerschap. Is er nergens iets raars te vinden…tja dan kunnen ze zoeken tot ze een ons wegen.



Liesje ook succes!

Het is gewoon niet te geloven en ik hoop dat ik het niet mis heb, maar vandaag heb ik een positieve test gehad :inlove:

ovu of zw. test ? :mrgreen:



hier in de mmm en eerste onderzoeken waren idd zoals hierboven al beschreven

al doen ze bij het flevo nog wel de samenlevingstest.

hierbij kijken ze of je baarmoeder slijm levende zaadcellen bevat en de zuurgraad van je slijm of zaadjes kunnen overleven

hiervoor moet je wel de avond ervoor geslachtsgemeenschap hebben



overgens hoef je bij PCOS niet per definitie trosjes/cystes te hebben he

het is een van de symptomen en die ook vaak voorkomt en vroeger was het dan ook zo te zien dat je PCOS hebt

maar er hangen meerdere symptomen aan vast en je hoefd ze niet allemaal te hebben om het syndroom te hebben

ik heb bijv dus geen cystes maar wel heel veel andere symptomen

Positief is positief dus van harte gefeliciteerd. Het kan dus toch dat net als je besluit verdere onderzoek te laten doen dat je dan ineens in verwachting bent.



Ik zit ook een beetje in spanning, ben inmiddels overtijd wel al getest maar deze was negatief als ik van de week nog niet ongesteld ben ga ik weer opnieuw testen.



Gister een tijdje met mijn schoonzus zitten kletsen, zij had ook het blije nieuws te melden dat ze inmiddels 12 weken in verwachting is na jarenlang proberen en 1 miskraam.

spannend liesje

Liesje, bij nummer 1 testte ik pas bij 3 dagen overtijd positief :pray:



Poeizie, ovutest is helemaal niet positief geweest :think: Daarom ging ik de mmm in :wink:

ow wat appart

maar leuk dat je dan toch positief test bij zwangerschapstest :inlove:

Whaaa wat kewl! Dan maar beter een positieve zwangerschapstest en geen positieve ovutest. Veeeel beter dan andersom :wink:

Maareuh aangezien je bent doorverwezen kun je ws redelijk snel al voor een echo komen om het te bevestigen. Als je ong 7 weken bent is ‘de mooiste tijd’ :-*

Gefeliciteerd!! :mrgreen:

Thanx :inlove:



Ow ik dacht dat die afspraak dan gewoon niet door zou gaan :doh: Even bellen volgende week met de ass. en hopelijk mag ik gewoon komen :wink:

een vriendin van mij had het ook voor dat ze haar 1ste kreeg had ze 3 miskramen en had een afspraak gemaakt bij de gyn. vlak voor dat ze zou gaan bleek ze weer zwanger te zijn

dat meisje is toen gelukkig blijven plakken :inlove:

we waren toen samen zwanger … ik uitgerekend half augustus zij eind november begin december



nu is zij weer zwanger en ik hoop snel te volgen :mrgreen:

Dat hoop ik ook voor je Poeizie :mrgreen: :thumbup:

@poeizie wrote:



overgens hoef je bij PCOS niet per definitie trosjes/cystes te hebben he

het is een van de symptomen en die ook vaak voorkomt en vroeger was het dan ook zo te zien dat je PCOS hebt

maar er hangen meerdere symptomen aan vast en je hoefd ze niet allemaal te hebben om het syndroom te hebben

ik heb bijv dus geen cystes maar wel heel veel andere symptomen




Oké dus het is toch niet zo dat je persé cystes moet hebben, als je PCOS hebt… Jij hebt wel de diagnose PCOS gekregen dus? Ik vraag dit effe omdat ik laatst een stuk over PCOS heb gelezen en veel symptomen ook bij mij van toepassing zijn. Zoals overbeharing op kin en onder de navel, onregelmatige menstruatie en soms alleen oud bloedverlies (misschien geen eisprong tijdens die maanden?), hyperglykemie en overgewicht heb ik in een zeer lichte mate, niet noemenswaardig. Maar ik heb dus een maand geleden een echo gehad ter controle bij de vk. Daar opperde ik nog of ik mogelijk PCOS kon hebben, maar zij zei dat dat niet kon, omdat ik geen cystes had… Bij mijn ha ben ik ook geweest, maar die zei dat ik eerst nog maar een tijd moest proberen met temperaturen en ovulatietesten en terug komen als ik over een jaar nog niet zwanger ben :? Maar goed, ik zit te denken om eerder terug te gaan en een doorverwijzing naar een gyn proberen te krijgen, want als ik dus wél PCOS heb, is het wel handig als ik dat weet… Dan kan er misschien wat aan gedaan worden en verspil ik geen extra tijd aan afwachten. Want in die mmm gaat ook nog aardig wat tijd in zitten…