Mirena Spiraal

Vandaag voor na controle bij de gyn geweest en daar over anti conceptie gehad.



Ik kan niet tegen de pil, dus dat wordt hem niet. Ook geef ik nog borst voeding.



Nu kwam de gyn met de mirena spiraal. Het lijkt mij ideaal qua werking, de hormonen doen zijn werk waar het bedoeld is en gaat niet eerst door heel je lichaam, zoals de ring, staafje en pil.

Maar…ik ben als de dood voor het inbrengen en het eruit laten halen.



Dus, hebben jullie ervaring met dit spiraal? Zowel positief als negatief? En hoe was het inbrengen en eruit halen?

Inbrengen vooral vlak na een bevalling merk je vrijwel niets van.

Wel lekker door de gyn laten doen en niet zo’n kluns van een ha, daar hoor je enkel maar horror verhalen over.



Ik heb hem op de kop af nu 1 jaar vorig jaar sint maarten heb ik hem gekregen.

Ik zit eigenlijk weer te twijfelen om hem eruit te laten halen.

Waarom, constante doorbraakbloedingen en dan ben je eens in de 3 maanden flink ongie heb je kans dat het gewoon even 4 weken duurt en dan ben je een paar dagen vrij en dan begint het gedonder weer.



Met de pil had ik erg last van stemmingswisselingen en vooral geen zin sex en begint het met de mirena ook hetzelfde probleem te komen.



Het gekke is dat ik de eerste 6 maanden nergens last van heb gehad, vond de mirena echt een uitkomst, nu weet ik het eigenlijk niet meer.

het laten plaatsen en verwijderen deed totaal geen pijn of wat dan ook.



Ik heb hem laatst alleen na een half jaar laten verwijderen omdat ik gestoord werd van al die doorbraakbloedingen.



al werd ik al helemaal niet blij van de ongi die ik kreeg na het verwijderen. Was net of ik net bevallen was zo liep ik leeg :sick:

Inbrengen vond ik ook echt niks aan, de ha heeft het hier gedaan. Ging gewoon goed, nergens last van, tuurlijk is het wat ongemakkelijk en een onprettig gevoel, maar het viel me 100% mee!



Ik heb hem nu bijna een jaar en ben nog steeds gewoon om de 26/27 dagen ongesteld. Maar wel een heeeel stuk minder dan voorheen!

De reden dat ik m heb is dat Jinte door de pil heen gekomen is, dus die vertrouw ik niet meer. Tussen Jinte en Fenne gewoon regenjasjes gedaan, maar daar hadden we na Fenne geen zin in. En we zijn nu wel klaar dus moest wel iets ‘blijvends’ zijn. We wilden niet zo ver gaan dat mijn man zich liet helpen. Dus toen bleef de mirena over!

Ik heb wel een tijdje gekloo*d met die mirena, want dan kwam mn menstruatie een hele tijd niet regelmatig, maarja, dat is ook vanzelf weer overgegaan!

Met pil ook last van stemmingswisselingen en geen zin in sex, en met mirena heb ik daar allebei geen last van!

Ik vond het inbrengen tegenvallen, misschien door alle verhalen dat het zo meevalt en dat je er na een bevalling niets van voelt…

Mijn ha wilde me overigens niet doorsturen naar een gyn ervoor.



Het eruithalen merkte ik echt niks van, ik vroeg net wat en toen zei ze dat ie er al uit was.

Ik heb het eerste jaar wel wat doorbraakbloedingen gehad, maar heel weinig eigenlijk. Na een maand of negen jaren niet meer ongesteld geweest :smiley:

Ik had wel het idee dat ik er wat van aangekomen ben, maar ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen of dat daar door kwam.

@mamma van sharondenise wrote:



Wel lekker door de gyn laten doen en niet zo’n kluns van een ha, daar hoor je enkel maar horror verhalen over.




Helaas heb je die keus niet meer. of je moet het volledig zelf willen betalen. Verzekering vergoed het namelijk niet meer als of je HA of iemand binnen de huisartsenpraktijk het kan doen.
Mijn HA kan het niet, maar iemand binnen heel de praktijk dus wel.
Ik zal je t verhaal besparen, maar leuk was anders. :( Totaal onbekwaam! (en hopelijk geen beschadigingen ofzo :S)
Spiraal zit goed nu, en blijft voorlopig lekker zitten! Als je hem eenmaal hebt is het ideaal hoor. Ik hoef niet meer aan een pil te denken. Geen last van hormonen (ik kon slecht tegen de pil). En mn ongi's zijn minder geworden. Moest er wel lichamelijk aan wennen. Eerste maanden veel(doorbraak?)bloedingen gehad.

Het plaatsen deed bij mij méér zeer als het verwijderen. Gewoon een heel vervelend gevoel, soort menstruatie pijn. (wat op dat moment in mijn geval meer wordt, plaatsen wordt gedaan terwijl je menstrueert)



Mn gyn legde het toen ook uit met " er komt iets in wat er volgens je bm niet hoort, en dus krijg je krampen alsof die het idee heeft om 't eruit te werken"

Kan een paar minuten zijn, maar bijv mn zusje had t 3dagen.



Heb om verschillende redenen tot 3x toe mn spiraal laten verwijderen en opnieuw laten plaatsen. En echt, 't plaatsen voelde ik vele malen meer als eruit laten halen.

Ik heb overigens een koperspiraal gehad. Maar dat heeft niks met 't plaatsen te maken.

Probeer je er niet te druk om te maken.(zo veel stelt t mi niet voor) Toen ik em voor t eerst liet zetten was ik pas 15, dan kan jij t vast ook :wink:

he Mirjam!! meld :mrgreen:



Ik heb de Mirena nu ook sinds een jaartje, ben er erg tevreden over! Plaatsen vond ik persoonlijk wat minder. nou laat ik het zo zeggen, ik zag meer tegen het plaatsen van Mirena op dan tegen de bevalling :think: :eh: :roll:



maar verder nooit meer heel erg ongesteld, ideaal! vaak kan ik het gewoon met een inlegkruisje op een dag doen, zo weinig! maar goed, dat zal ook wel per persoon verschillen :slight_smile:



Over het verwijderen kan ik je volgend jaar november hoop ik meer vertellen :wink: :mrgreen:

Ik heb nu mijn tweede Mirena-spiraaltje. Bij mij heeft de huisarts hem eruit gehaald en de nieuwe geplaatst. Het eruithalen daar is me eigenlijk niets van bijgebleven, maar het inbrengen veroorzaakte wel wat krampen. Maar ik ben er heel tevreden over. Na het stoppen met de pil om Lotte te maken, kwam ik erachter dat ik in al die jaren van pilgebruik wel ontzettend vaak hoofdpijn had en sindsdien eigenlijk nooit meer. Nog een voordeel voor mij is dat ik nu helemaal niet meer ongesteld word en geen bloedverlies heb. Ideaal! Als je van mij uit gaat, zou ik hem zeker laten plaatsen!



Succes!



Viratine

Bedankt voor alle reacties.



Het schijnt minder zeer te doen als je bevallen bent. MAAR ik heb 3 maal een keizersnede gehad dus er is nooit iets uit mijn doos tevoorschijn gekomen. Dus zal het bij mij dan ook minder zeer doen :think:



Eef, wist niet dat jij spiraaltje hebt! Wat toevallig!



Mijn man wilt zich niet laten helpen dus eigenlijk heb ik zoiets van: bekijk het dan maar lekker, ik ga ook geen pijn lijden!!

Maar ja, dan snij ik ook mezelf weer in de vingers natuurlijk omdat we dan niet kunnen sexen :shifty:



Doorbraak bloedingen heb ik dus door de pil, zo erg dat ik da bijna geen baarmoederslijmvlies meer heb. Ben dus enorm bang dat dit straks ook door dat spiraaltje is. Als ik jullie verhalen zo lees…



Oh ja, hij wordt dan door mijn gyn ingebracht.

Ik heb hem een half jaar gehad.

Werd nog elke maand ongesteld, en niet weinig.

Kreeg enorm veel puisten :? en dat was de reden om hem te laten verwijderen, ik werd er gek van.

Ik heb de Mirena nu 1 1/2 jaar en het eerste jaar ontzettend geklooid met doorbraakbloedingen en menstruaties van 2 weken. Maar ik denk dat je lichaam ook de tijd nodig heeft om zich aan te passen. Nu ben ik iedere 4 of 5 weken ‘ongesteld’ (lees: 1x op 1 dag en dan zo weinig dat ik genoeg heb aan één inlegkruisje :wink: )

Ik ben er nu zeer tevreden mee! Geen zware menstruaties meer, geen schimmelinfecties meer en geen pil die je kan vergeten.

Het zetten heb ik overigens helemaal niet gevoeld. De HA zei steeds ‘dit kan een beetje prikken’ omdat ik erg zenuwachtig was, maar hij zat allang toen ik nog zat te wachten tot het pijn zou doen. :lol:

Schimmelinfectie…dat heb ik dus als we een condoom gebruiken. Daarom kan ik die ook van mijn lijstje afschrappen.

Die doorbraak bloedingen lijken me weer zwaar irritant maar ik denk toch dat ik het ga proberen want ik wil niet weer zwanger worden (nja wil het wel maar het kan gewoon niet…)

@mamma van sharondenise wrote:

Ik zit eigenlijk weer te twijfelen om hem eruit te laten halen.

Waarom, constante doorbraakbloedingen en dan ben je eens in de 3 maanden flink ongie heb je kans dat het gewoon even 4 weken duurt en dan ben je een paar dagen vrij en dan begint het gedonder weer.



Met de pil had ik erg last van stemmingswisselingen en vooral geen zin sex en begint het met de mirena ook hetzelfde probleem te komen.



Het gekke is dat ik de eerste 6 maanden nergens last van heb gehad, vond de mirena echt een uitkomst, nu weet ik het eigenlijk niet meer.




Hier dus ook zelfde problemen.



Ik heb hem 3 jaar nu. Eerst jaar niets aan de hand. Maar ook hier sta ik op het punt om hem te verwijderen. Ben om de 21 dagen ongesteld, duurt lang. Veel schimmelinfecties, geen zin in sex.

Zo kan ik wel doorgaan… Het komt erop neer dat ik ongeveer een kleine week in de maand vrij ben van ongemakken. Niet fijn dus :thumbdown:

Maar goed het is voor ieder anders gelukkig.

@LovelyMirrie wrote:

Schimmelinfectie…dat heb ik dus als we een condoom gebruiken. Daarom kan ik die ook van mijn lijstje afschrappen.

Die doorbraak bloedingen lijken me weer zwaar irritant maar ik denk toch dat ik het ga proberen want ik wil niet weer zwanger worden (nja wil het wel maar het kan gewoon niet…)




Hier ook. Dus condooms konden wij ook niet gebruiken… Als ik jou was zou ik de Mirena laten zetten en het een jaartje aankijken. Als het dan niet verbetert kun je hem nog altijd laten verwijderen.

ik heb een spiraaltje laten zetten twee maanden na de geboorte van Sebastian. het zetten viel mee, ze openen met een soort tang je baarmoedermond en dat voelt wat vervelend. daarna voel je er niks van. mijn eigen ha had me verwezen naar een andere (vrouwelijke) ha die veel ervaring heeft in het plaatsen. ik had na het plaatsten een paar dagen een ongigevoel en rugpijn. een week later werd ik ongesteld en sindsdien bloed ik nog steeds :shock:

daar baal ik wel van, ben nu dus al twee maanden ongesteld :wall:

ik verlies nu nog wel weinig bloed, kan het af met een paar inlegkruisjes maar ik hoop wel dat als het bloeden voorbij is ik er ook echt vanaf ben.

ik heb wel wat vaker last van hoofdpijn maar of dat door het spiraaltje komt of door de gebroken nachten weet ik niet.



ik vind het wel erg fijn dat ik niet elke dag een pil hoef te slikken, na bijna 14 jaar pilgebruik was ik dat helemaal zat. en het risico om zwanger te raken als je de pil eens vergeet is me te groot. en een operatie is me nog te definitief :shifty:







de bijwerkingen zijn voor iedereen anders, ik hoor telkens heel verschillende verhalen dus de enige optie is uitproberen. als ik jou was zou ik tot volgend jaar wachten want dan krijg je het (gedeeltelijk) vergoed, nu moest ik de 140 euro zelf betalen.

Ik ga ook voor de spiraal ik moet met mijn huisarts overleggen of hij hem wil plaatsen ivm 3x ks enz. zo niet mag ik naar de gyn



Ben benieuwd of het pijn doet, ik ben al wat gewend met de vlokkentest dus hopelijk is dit minder erg

Ik heb hem ook gehad… Meer oom het feit dat ik pil slikken echt zat was…

En het was echt een verademing.



Ik was eens ind e 3 maanden ongesteld en dan ook gewoon normaal zoals ik altijd was.

Ik wist alleen nooit wanneer dus dat was wel een nadeel. Maar egwoon altijd een paar maandeverbandjes of tampons in mijn tas.



Ik heb hem weglaten halen en dat deed wel zeer. Het plaasten eigenlijk ook. Niet zeer zeer. Maar vervelend gewoon.

Ik was ook zeer snel zwanger na het verwijderen :inlove:

22 na het verwijderen had ik een positieve test in mijn handen :smiley:

Hier hem ook 2 keer laten plaatsen.



Beide keren vond ik het wel redelijk pijnlijk, vooal als ze een soort tang op je baarmoedermondd plaatsen.

Eerste keer na 2 maanden na de bevalling en de tweede keer na ruim een jaar na de bevalling.

Eerst keer nam de borstvoeding heel erg af, komt ook misschien mede ik toen voede met tepelhoedje ect



Het verwijderden geheel pijn loos.

Beide keren de eerste 3-4 maanden licht bloedverlies gehad, daarna eens in de 5-6 maanden 2-3 dagen zeer licht vloeien.

Zal persoonlijk hem zo weer een derde keer plaatsen.

@mama_desiree wrote:

ik heb een spiraaltje laten zetten twee maanden na de geboorte van Sebastian. het zetten viel mee, ze openen met een soort tang je baarmoedermond en dat voelt wat vervelend. daarna voel je er niks van. mijn eigen ha had me verwezen naar een andere (vrouwelijke) ha die veel ervaring heeft in het plaatsen. ik had na het plaatsten een paar dagen een ongigevoel en rugpijn. een week later werd ik ongesteld en sindsdien bloed ik nog steeds :shock:

daar baal ik wel van, ben nu dus al twee maanden ongesteld :wall:

ik verlies nu nog wel weinig bloed, kan het af met een paar inlegkruisjes maar ik hoop wel dat als het bloeden voorbij is ik er ook echt vanaf ben.

ik heb wel wat vaker last van hoofdpijn maar of dat door het spiraaltje komt of door de gebroken nachten weet ik niet.



ik vind het wel erg fijn dat ik niet elke dag een pil hoef te slikken, na bijna 14 jaar pilgebruik was ik dat helemaal zat. en het risico om zwanger te raken als je de pil eens vergeet is me te groot. en een operatie is me nog te definitief :shifty:







de bijwerkingen zijn voor iedereen anders, ik hoor telkens heel verschillende verhalen dus de enige optie is uitproberen. als ik jou was zou ik tot volgend jaar wachten want dan krijg je het (gedeeltelijk) vergoed, nu moest ik de 140 euro zelf betalen.


Dan is er iets niet goed gegaan, Mirena zit namelijk in de basisverzekering dus daar moet je even achteraan denk ik :-*