Mirena spiraal, wel of niet doen?

Hallo,

Ik slik sinds mijn 16e de pil. 3 Maanden voor ik zwanger werd van Anne ben ik gestopt en na de zwangerschap en 1e menstruatie ben ik meteen weer begonnen. Ondertussen ben ik het wel zat om telkens de pil te slikken. Ik moet meer medicijnen op een dag nemen en 1 pil minder zou al heel wat zijn. Daarnaast zijn mijn bloedingen niet meer wat het geweest was…zoals nu…ik heb enkel wat bruin verlies en dat maakt me onzeker omdat we geen kinderen meer willen, of ik heb een enkele keer wat spotting tijdens het pil gebruik. Echter ik ben volgens de huisarts te jong om gesterilliseerd te worden (daarnaast wordt je gewoon ongesteld en daar vind ik de ingreep dan te groot voor), en mijn partner wilt zich niet laten helpen (laten we maar zeggen dat ie angst heeft) en zou hij geholpen zijn zit ik nog met mn menstruatie. Nu ben ik alternatieven aan het bedenken. Ik lees positieve en negatieve verhalen over de mirena. Graag zou ik willen weten van gebruiksters van de koperspiaal en mirena wat jullie zouden doen, of is er nog een andere mogelijkheid voor mij?

Ik hoor het graag.

ik heb zelf ook erover na gedacht, en ben (samen met mijn gyn) op de mirena gekomen… zover ik weet ik het alleen dat je de 1e 3 mnd alles kunt verwachten van heel heftige bloeding tot spotting en denk de dat de ongi over is dan kan het weer allemaal terugkomen (dan heb ik het wel over de 1e 3 mnd) en als bijwerking kan het zijn dat je niet of nauwlijks ongi wordt ( weet niet of je dat als bijwerking mag zien :mrgreen: )

Ikzelf heb er goed over nagedacht en wil deze wel laten zetten, maar aangezien er nog een wens voor een 3e is, blijft die nog even in de verpakking…

Ik heb zelf behoorlijk slechte ervaring met de mirena, dus ik zou hem iedereen afraden, ook in jouw geval. Maar er zijn tig mensen die er dolgelukkig mee zijn, dus wdb… :think:

@fiep klophout wrote:

Ik heb zelf behoorlijk slechte ervaring met de mirena, dus ik zou hem iedereen afraden, ook in jouw geval. Maar er zijn tig mensen die er dolgelukkig mee zijn, dus wdb… :think:

Mag ik vragen wat jou negatieve ervaring is? Ik lees vooral dat vrouwen klagen over bijkomende klachten als hoofdpijn, stemmingswisselingen enzo. Maar als je het echt niemand zou aanraden ben ik wel benieuwd (mag ook via PB ivm privacy).

Zelf zou ik het als een voordeel zien als ik geen menstruatie meer zou krijgen.

ik ben ook benieuwd waarom je ze afraad (mag ook pb)

Dit omdat ik ook nog wel twijfel (vooral bij ieder negatieve reactie)

Ik ben een zeer tevreden gebruikster van de Mirena! Heb hem inmiddels al bijna twee jaar en ben in die tijd misschien drie keer ongesteld geweest (als in een paar druppels). Ik zou hem dus iedereen aanraden :thumbup: !

hier ligt hij dus in een doosje :shifty:

Ik durf niet, toen ik hem wilde laten zetten na Peter, hoorde ik kort op elkaar 3 verhalen waar ik niet blij van werd.

1 kennis kreeg d’r baarmoeder geperforeerd omdat hij verkeerd was gezet.

1 kennis kreeg hem in, werd hartstikke beroerd en bleek dat ding na krap 8 weken zo weer naar buiten te komen zeilen.

1 vriendin, die net als ik vrij fors is, een maagbandje heeft gekregen en een buikwandcorrectie zag haar mooie platte buik zo weer streperig en slap worden omdat ze haar 4e kindje mocht krijgen, welke bij de geboorte de mirena mee naar buiten nam…

Serieus, echt gebeurt. Kind heeft er niets aan over gehouden, maar buiten dat ze verbouwereerd was over het weer zwanger worden, heeft ze ook maanden in de rats gezeten over wat dat ding binnen haar baarmoeder met haar kindje kon doen.

Toen durfde ik dus echt niet meer. Ruud heeft ook angst voor een vasectomie, maar ik heb hem nu gezegd dat hij nog tot maart de tijd krijgt, dan word hij 38 en dan gaat hij toch maar, zoniet, dan stop ik met de pil en mag hij voortaan zijn vreugdedansje MET regenjasje doen. Dat vind hij ook niets, dus… :wink:

Hier sinds half mei de mirena, 1 keer echt ongesteld geweest en de tweede keer was al een stuk minder dan normaal. Wel nog wat spotting maar dat hoort er nog even bij.

Na jaren pilgebruik vind ik de mirena een goede oplossing.

Hier ook geen kinderwens meer maar zijn beide nog niet klaar voor een definitieve maatregel

Ik ben ook zeer tevreden gebruikster van het Mirena spiraal. Qua betrouwbaarheid is het vergelijkbaar met sterilisatie van de man, de meeste vrouwen menstrueren er minder of helemaal niet meer mee en hij kan 5 jaar blijven zitten. Ik heb nu m’n 3e, vóór Emma had ik 'm 3 jaar en was ik de maand nadat 'ie was verwijderd zwanger (gepland), tussen de beide meiden in heb ik ook een half jaartje ofzo 1 gehad (altijd erg hoofdpijn met de pil) en nu dus de derde.

Ik zou 'm dus wel aanraden.

Ik had normaal met en zonder pilgebruik een zeer regelmatige cyclus. Zou dat een gunstig effect kunnen hebben op dat spiraal of hadden de mensen waarbij het echt niet goed is bevallen net zo goed een normale cyclus? Ik heb net een test gedaan vanwege het weinige verlies deze keer, maar hij is gelukkig negatief. Ik wil zo niet meer zitten, een koperspiraal lijkt me ook niks aangezien je gewoon bevrucht wordt en dat zie ik niet zo zitten. Dan zou voor mij de prikpil nog overblijven, maar dan moet ik elke 3 maanden naar de huisarts en het schijnt dat je daar ook veel bijwerkingen van kan krijgen. Het is een moeilijke beslissing die ik natuurlijk samen met mn partner en ook nog in overleg met de huisarts moet gaan nemen, maar meer positieve en negatieve reacties zijn welkom, eventueel ook alternatieven, al zijn die er niet zoveel als ik ga googlen.

ik ben er nu voor de tweede keer tevreden over.

maar als je het geen fijn gevoel vind dat je niet meer ongi word lijkt het me wel moeilijk.

want er zijn wel veel vrouwen die dus niet of bijna niet meer ongi worden.

ik trouwens de vorige keer wel gewoon wel nog maar om de 5 weken en dan 3 dagen.

nu gewoon nog iedere maand en ook best veel maar heb hem pas 3 maanden nu

Nou voor mij was de Mirena echt geen succes! Maar tja, iedereen reageert er anders op dus misschien kan je hem een half jaartje proberen. Ik reageer ook slecht op hormonen uit de pil, volgens de huisarts zou het minder zijn met de Mirena. Nou voor mij dus niet. Wat een hel waren die 7 maanden dat dat ding erin heeft gezeten. Ik werd ook nog steeds ongesteld, maar dat vond ik nog het minst erg.

De paniekaanvallen, migraine’s, pukkels, 5 dagen per week hoofdpijn, moodswings, depri-gedachten en weet ik veel wat niet meer heeft mij doen besluiten dat dat ding eruit moest! Ik had soms echt het gevoel dat ik gek werd en kende mezelf niet meer terug.

Hij is er nu 2 maanden uit en ik ben weer mijn eigen rustige zelf. Heb in die 2 maanden misschien 3 dagen hoofdpijn gehad en moodswings en pukkels alleen rond de menstruatie. Paniekaanvallen en depri-gedachten zijn geheel verdwenen.

Ik heb nu trouwens wel een koperspiraal. Dat van die bevruchtingen daarmee schijnt ook niet geheel waar te zijn, maar ik heb me er zelf niet echt in verdiept, het is de enigste (behalve cd’s) anticonseptie waar ik tegen kan en die me tot nu toe super bevalt.

@mama van anne wrote:

een koperspiraal lijkt me ook niks aangezien je gewoon bevrucht wordt en dat zie ik niet zo zitten.

Als dit een bezwaar voor je is; dit kan met de Mirena ook! Ik dacht het ook hoor, maar de huisarts wees me er op dat de Mirena een meervoudige werking heeft. Even een quote uit de bijsluiter:

• Mirena als anticonceptiemiddel

De anticonceptieve werking van Mirena is gebaseerd op de volgende effecten:

• Het slijm dat zich in het baarmoederhalskanaal bevindt wordt ‘taaier’, waardoor zaadcellen er

moeilijker doorheen kunnen.

• Door de afgifte van het hormoon levonorgestrel in de baarmoeder kunnen zaadcellen hier niet

normaal bewegen en functioneren. Dit vermindert de kans op een bevruchting.

• Het baarmoederslijmvlies (dit is de ‘binnenbekleding’ van de baarmoeder) wordt niet of

nauwelijks opgebouwd. Hierdoor kan, als er toch een bevruchting plaatsvindt, een bevrucht

eitje zich niet innestelen.

• Door de aanwezigheid van een vreemd voorwerp in de baarmoeder (het Mirena-IUD) kan een

eitje dat eventueel is bevrucht zich niet innestelen.

• Bij sommige vrouwen wordt de eisprong (ovulatie) onderdrukt. Als er geen eitje vrijkomt, kan

er geen bevruchting plaatsvinden.

Als gevolg van deze meervoudige werking van Mirena wordt zwangerschap voorkomen en zal het

bloedverlies tijdens uw menstruatie geleidelijk aan, in het algemeen in ongeveer drie maanden,

sterk verminderen.

ik zeg doen…ik was helaas wel iemand die ong 7 maand lang toch wel veel last van tussentijdse bloedingen had…en veel bloed…maar daarna ideaal…elke maand maar heel weinig bloedverlies…en verder voel ik me toppie hierbij…

Mijn man mag zich niet eens laten helpen want ik wil niet meer zonder het spiraal…(mirena)

@mama van anne wrote:

@fiep klophout wrote:

Mag ik vragen wat jou negatieve ervaring is? Ik lees vooral dat vrouwen klagen over bijkomende klachten als hoofdpijn, stemmingswisselingen enzo. Maar als je het echt niemand zou aanraden ben ik wel benieuwd (mag ook via PB ivm privacy).

Zelf zou ik het als een voordeel zien als ik geen menstruatie meer zou krijgen.

ik moet zeggen dat ik enkel op basis van MIJN ervaringen hem zou afraden he, als ik zie hoeveel vrouwen er wel gelukkig mee zijn, zou ik je juist aanraden het te proberen om erachter te komen of ie bij jou wel of niet werkt.

Ok, mijn ervaring:

Ik kreeg um een week of twee voor ik naar oeganda ging, 3 jaar geleden. Ik bloedde echt vreselijk. Had ook het gevoel dat ik het spiraaltje voelde zitten (gewoon als ik op bed lag (met mijn handen boven de dekens :mrgreen: )). Paar keer met zh gebeld, maar die verzekerden dat het goed zou komen en dat het normaal zou zijn. Vlak voor vertrek nog eens gebeld, ik zag het allemaal niet zo zitten om zo naar oeganda te gaan. Maar het was echt normaal en ik mocht niet langs komen. ik kreeg wel iets dat het bloeden tegen moest houden.

OP de dag van het vliegen was ik al doorgelekt voor ik door de duane ging, zo erg bloedde het dus… :eh:

Oeganda was hel. Het bleef maar bloeden, en dan dus echt zeg 4x menstruatie. EN in oeganda was natuurlijk geen arts te vinden die ervaring had met een spiraaltje. Terug thuis, meteen naar zh. Ow, goh, bleek het ding toch fout te zitten :evil: :wall:

Maar goed, dat kan gebeuren, hij werd dus opnieuw gezet (niet erg hoor dat ik daardoor mijn no claim kwijt was :wall: ). Op het begin bloedde het, maar lang niet zo heftig als die eerste keer. Ha, dat ging de goede kant op. Het duurde even voordat duidelijk werd hoe mijn nieuwe cyclus eruit zag. Maar na een jaar moest ik toch concluderen dat mijn nieuwe cyclus bestond uit 3 WEKEN ongesteld en 1 week niet… :eh: De ongesteldheid was niet heel heftig (want waar meot je het bloed al die drie weken vandaan halen he :wink: ), maar 3 weken bloeden is gewoon zwaar irritant. Ik heb het geloof ik alsnog een jaar gegeven, maar het werd niet beter. En toen ging ie eruit. Wat een heerlijkheid!!! Gewoon een normale cyclus, met een menstruatie die na een paar dagen gewoon weer verdwijnt. Dan maar even geen ‘vast’ anti-conceptiemiddel hoor…

zo, dat was het. Ik weet dat het echt niet tekenend is voor een mirena, maar ik ben ook niet de enige met zo’n soort ervaring…volgens mij is het echt: mirena; you love it or you hate it…

Ik heb de mirena nu een half jaar…

Het zetten heb ik niks van gevoeld…

Vloeien duurde lang… (aantal weken) daarna… niks…

Heb geloof ik 1 maand geen menstruatie gehad, en daarna toch weer elke maand… en ze zijn langer dan mijn menstruatie VOOR mirena…

Ik heb veel last van buikpijn… hoofdpijn… en het ergste, ik heb last van acne gekregen… hier moet ik nu 2 weken antibiotica slikken, als dat niet helpt, 6 weken antibiotica slikken… :eh:

Ik heb er kleine littekens aan overgehouden (acne) en wil het eigenlijk niet meer afwachten… (HA zegt een jaar te wachten eer alles kalmeerd)

Maar ik heb genoeg van de koppijn… ik ben duizelig, heb vage buikklachten en heb een cyste gekregen in mijn eierstok…

Ik ga over een paar weken de HA bellen, om hem te verwijderen… ben er klaar mee… dan maar met condoom… en als we klaar zijn met onze kinderwens, gaat mijn man onder het mes… :thumbup:

ah fai, wat klute dat ie bij jou ook niet lekker zit zeg :thumbdown: Kan me nog wel herinneren dat je erover dacht um te nemen en ook wel dat je hem had geplaatst, maar niet dat het zo negaitef had uitgepakt.

Ja vervelend joh, was in eerste instantie heel enthousiast… :frowning:

Zoals ik dacht zijn er dus zeer uiteenlopende ervaringen. Wel heel erg dat als je naar het ziekenhuis belt en het idee hebt dat het niet goed zit, je afgewimpeld wordt en uiteindelijk blijkt dat je gelijk hebt. Ik zou misschien het ‘geluk’ hebben dat ze vanwege mijn algehele gezondheid eerder controle houden. Ik mag nml geen infectie van buitenaf krijgen ivm aangeboren hartafwijkingen. Ik heb gisteravond nog met mn partner gesproken. Hij wilt absoluut niet geholpen worden, dus dat respecteer ik. Na de zomervakantie ga ik naar de huisarts en nog met hem overleggen wat te doen. Mijn partner zei ook dat het misschien te proberen was en als het niet bevalt hij er weer uit moet, maar ja, het blijven ‘kleine’ ingrepen, die voor mij dus al risicovol zijn. Wat ik zo vreemd vind om te lezen zijn de acne aanvallen enzo…is dat zoveel erger dan bij de gewone pil? Sinds ik de pil gebruik heb ik totaal geen last van pukkels (behalve als ik echt te gekveel chocolade eet), er zit toch minder hormoon in de mirena of lees ik erlangs?

Het punt van de bevruchting, ik dacht serieus dat dat bij de mirena niet het geval was, daar zal ik ook nog over moeten nadenken en aan de huisarts moeten vragen hoe groot de kans op bevruchting is.

Nog een vraag aan de gebruiksters. Vanaf wanneer ben je beschermd na het plaatsen ervan? En werkt hij echt precies 5 jaar lang of is er tegen die tijd een grotere kans dat je zwanger raakt? En is het dus verstandig m eerder te vervangen? En wordt de mirena vergoed door het basispakket van de meeste zorgverzekeraars of moet ik er zelf aan betalen?

Alvast bedankt voor al jullie reacties.

ik zeg doen.

Ik heb hem in de kast liggen, maar moet een ongesteldheid afwachten.

Dan kan hij pas geplaatst worden.

De reden dat ik voor de Mirena heb gekozen.

Dat je na plaatsing er geen omkijken meer naar hebt.

De pil kun je vergeten, en had ik veel moodswings van.

Hopelijk hiervan minder of helemaal niet, we zien wel.

Wij hebben ook op het moment geen kinderwens meer, maar iets radicaals wil het zh nog niet doen ivm met onze jonge leeftijd.

Ik ben 28 en vriend 29…

Ik heb trouwens de rekening van de verzekering vandaag gekregen

Mirena kost €139.21 en moet er €57.20 zelf van betalen…

Succes!!!