Mini-wereldreis met peuter

Ik wil in 2011 heel graag een maand (of iets minder…) gaan reizen met J. Dat doe ik bewust dit jaar, omdat hij over een jaar naar school gaat en dan zijn we gebonden aan schoolvakanties (en is alles dus duurder…)



Maar, waar gaan we dan heen? Ik wil wel graag een beetje mooi weer, en het mag niet te duur dus de Malediven vallen af ( :frowning: ), ik wil het met name voor hem zo leuk mogelijk maken. Zat zelf te denken aan een tentje mee, heel avontuurlijk. Of een hutje ergens op een strand, en dan veel de natuur in met zn vergrootglas etc. Hij is dol op reizen (trein, vliegtuig, fiets) dus dat is geen bezwaar.



Iemand een leuk idee? Of tips? Of iets anders? :slight_smile:

Ik zou ten eerste overwegen te wachten tot hij vier of bijna vier is, als hij vier is is hij niet verplicht naar school te gaan en kan je dus prima nog zo’n reis maken. Hij is dan net iets groter waardoor er meer kan, meer leuk is voor hem en hij er meer van zal onthouden :slight_smile:



En verder… hmm heerlijk plan hoor, lijkt me fantastisch!

Ik ben zelf helemaal verliefd geworden op Marokko, zo’n variatie in landschap, hele vriendelijke mensen overal en ze zijn dol op kleine kinderen.

Wij maakten een rondreis die begon bij Fez (een van de grote koningssteden, onze favoriet, echt alsof je honderden jaren terug in de tijd stapt), daarna gingen we richting de bergen waar we oa een bergwandeling maakten en een bezoekje aan nomaden die in grotten leven brachten, daarna weer verder, nog een nachtje in de woestijn geslapen (wat natuurlijk fantastisch is voor kleine kinderen), Marrakech bezocht, bij de zee geweest, lief klein vissersstadje maar ook lekker in zee spelen natuurlijk.

Ik zou het wel weten dus, zou dolgraag nog eens teruggaan. Het is ook helemaal niet zo duur, wij boekten via marokko online en sliepen op de leukste plekjes!

Wij zijn teon onze oudste 3,5 was en nummer 2 2 jaar naar santiago de compostello geweest. Een mooie reis door eht noorden van Frankrijk en Spanje.

Hele vriendelijke mensen en absoluut niet toeristisch omdat iedereen naar het zuiden gaat :slight_smile:

Wij ging in oktober en het was overdag echt heerlijk warm maar niet te. Tussen de 25 en 30 graden ongeveer. 's nachts koelde het dan wel aardig af zodatje lekekr kon slapen (vond ik). Het was een erg mooie route door bergen maar ook langs de zee. We hebben zelfs nog dolfijnen gezien, echt waanzinnig en in het naseizoen helemaal niet duur :thumbup:



Wij zijn ook ongeveer een maand weggeweest.

Heb je een auto tot je beschikking? Lekker met een kleine tentje in de achterbak een beetje door Frankrijk toeren is sowieso lekker. CD’s met leuke muziekjes mee, lekker provenciale weggetjes uitkiezen… ach… lijkt me heerlijk!

Als je kleine campings bij de boer uitkiest, kan je het goedkoop houden.





Wat duurder, is Thailand. Tenminste, de reis is duur, het land zelf niet. De reis is wel lang en pittig voor een kleintje, maar het land is prima te doen. Let wel even op wanneer het regentijd is.

Ik sluit mij bij Lune aan. Tot 5 jaar zijn ze nog niet leerplichtig en kan je verlof aanvragen van school.



Daarbij zou ik inderdaad gewoon een land kiezen en met een tentje erop uit. steeds een paar dagen op een bepaalde plek. Wel zou ik (maar dat ben ik) alles van te voren uitstippelen. In je eentje is het niet erg als je een keer misgrijpt bij een camping oid maar met een kleintje zou ik zeker willen zijn van plek.



Leuk idee. :inlove:



Misschien gewoon in Europa blijven: Italie, Spanje, Portugal, Duitsland.



En als je wat verder wil misschien wel Thailand of Maleisie, Afrika, China? (al zou ik daar persoonlijk niet voor kiezen met een klein kind alleen)

Wij zijn met 3 kinderen en zwanger van de vierde naar Indonesie geweest. Voornamelijk op 1 plaats en van daar uit uitstapjes gemaakt. Ze waren toen 1, 3 en 4. Dat ging prima. Dit jaar zijn we naar China geweest met de 4 kids en waren ze 3, 5, 6 en 8. Het vliegtuig en de hostels waren geboekt, de trein en uitstapjes hebben we daar geboekt. De treinreizen gaat met slaaptreinen en als je op tijd een trein boekt heb je gewoon een bed. Prima te doen. Heel vriendelijk land voor de kinderen. Als je meer wilt weten, hoor ik het wel.

laat je even goed voorlichten van tevoren over de leerplicht en 4 jaar. Je kind hoeft niet met vier naar scool, maar als het dan op school is, vanaf vier jaar, is het wel leerplichtig! dus je kan niet maarzo dan je kind lang thuis houden!



K kan je verder geen tips geven! vind het super dat je zoiets onderneemt en de kans geeft aan je kind om eens aan zulke dingen te ruiken…

K hoop dat je heel veel plezier hebt samen en veel mooie herrinneringen!

Ook als je kind wel naar school gaat is het niet leerplichtig, want dat hebben we uitgezocht toen we naar Indonesie gingen.

De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Leerlingen van 4 jaar vallen niet onder de leerplicht, ook niet wanneer ze zijn ingeschreven op een basisschool. U bent niet strafbaar als u uw 4-jarige kind thuis houdt. De leerplichtambtenaar kan hier niet tegen optreden. Het is wel verstandig contact op te nemen met de school als u uw kind een dag thuis wilt houden.


Bron: http://www.rijksoverheid.nl

Ik hoorde een keer van mensen die met hun kindje van 2 jaar naar Zuid- Afrika geweest zijn. Is natuurlijk niet helemaal goedkoop, maar voor een kindje wel een eenmalige ervaring natuurlijk :wink:



Djosjer organiseert avontuurlijke groepsreizen voor ouders met kinderen van 1-5, niet dat je daar hoeft te boeken, maar misschien kun je op de site wat ideeën op doen, of je belt ze een keer met je vragen, misschien kunnen ze je wel verder helpen :slight_smile:

@Linda Laene-Maes wrote:

Ook als je kind wel naar school gaat is het niet leerplichtig, want dat hebben we uitgezocht toen we naar Indonesie gingen.
De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Leerlingen van 4 jaar vallen niet onder de leerplicht, ook niet wanneer ze zijn ingeschreven op een basisschool. U bent niet strafbaar als u uw 4-jarige kind thuis houdt. De leerplichtambtenaar kan hier niet tegen optreden. Het is wel verstandig contact op te nemen met de school als u uw kind een dag thuis wilt houden.


Bron: http://www.rijksoverheid.nl[/quot

precies, je mag het gewoon meenemen :)
Het is natuurlijk wel netjes even te melden op school zodat ze het weten maar dat is genoeg hoor!

Natuurlijk even op school melden. Ze waren het er bij ons niet mee eens, en gaven op het meldingsformulier aan dat we maar 1 week kregen. Natuurlijk is het niet alles om een kind een maand van school te houden, maar bij ons was het ook nog in combinatie met de bruiloft van mijn zwager met een meisje uit Indonesië. Dan ga je niet 1 week natuurlijk.

@D. wrote:

Ik wil in 2011 heel graag een maand (of iets minder…) gaan reizen met J. Dat doe ik bewust dit jaar, omdat hij over een jaar naar school gaat en dan zijn we gebonden aan schoolvakanties (en is alles dus duurder…)



Maar, waar gaan we dan heen? Ik wil wel graag een beetje mooi weer, en het mag niet te duur dus de Malediven vallen af ( :frowning: ), ik wil het met name voor hem zo leuk mogelijk maken. Zat zelf te denken aan een tentje mee, heel avontuurlijk. Of een hutje ergens op een strand, en dan veel de natuur in met zn vergrootglas etc. Hij is dol op reizen (trein, vliegtuig, fiets) dus dat is geen bezwaar.



Iemand een leuk idee? Of tips? Of iets anders? :slight_smile:




Wil je mij adopteren? Mag ik dan ook mee of vakantie? Ik ben oud genoeg om op te passen, en ik ben volledig zindelijk.



Pretty please?

ik zou juist wel vóór die 4de verjaardag gaan. Dat je geen leerplichtambtenaar op je dak krijgt, is natuurlijk mooi meegenomen, maar je kind zit wel al in ritme van school. Waarom het daar een maand uithalen terwijl je ook gewoon net daarvoor zo;n reis kunt ondernemen? Ik denk dat het qua beleving van de reis voor je kind echt niet minder is als je (iets) eerder gaat. Ik ben met n 3x naar zijn vader gereisd, toen ie 6mnd was, 2 jaar en 3 jaar. (jeetje, alweer veel te lang geleden). Even die 6mnd buiten beschouwing gelaten, beleefde n die 2de en 3de reis beide heel anders, maar de een niet ‘beter’ dan de ander. Wel heeft die derde reis een meer blijvende herinnering achtergelaten. Maar goed, dan praten we al over de leeftijd die J sowieso al zal hebben bij jullie reis.



En hoe in te vullen…tja, er zijn zoveel mogelijkheden, dichtbij, ver weg. Doe iets waar je jezelf heel prettig bij voelt, dat lijkt me vrij essentieel, en dan zal het voor J ook meteen een stuk fijner zijn. Als jij van kamperen houdt, moet je dat dus lekker gaan doen, maar als je dat alleen wil doen voor J, terwijl het je niet ligt, zal het je tegen gaan staan, en wordt het voor beide geen succes.

IK ben afgelopen zomer gaan fietsen met n, en dat is ons echt heeel erg goed bevallen, n heeft het er nog steeds over, en vraagt heel vaak wanneer we weer met de fiets gaan. (en dat is een beetje een lastige vraag, want het lijkt me niet al te makkelijk om weer te doen met nr 2 erbij). Ik ben altijd al een fietsvakantie liefhebber geweest, maar samen met n was dit de eerste keer, en ik vond het echt fijn. Het was heel gezellig met z;n tweeen, je hebt overdag lekker iets te doen, op campings is er genoeg te doen voor kinderen. Tentje opzetten is leuk avontuurlijk, koken op brandertje…leuk leuk, zeker ook voor kinderen!

Dus ga maar lekker fietsen!! Kom ik je halverwege wel toejuichen!





ik word overigens beetje jaloers als ik verhaal van lune lees. Marokko, daar wil ik ook zooo graag heen. En dat had ik eigenlijk deze zwangerschap nog moeten doen, nu het nog met mij en n kon. Maar dat bedacht ik me veel te laat :wall: :wall:

Jammer dat je geen ervaringen kan uitwisselen he, ik zou zo graag het ‘echte afrika’ eens zien :smiley:

Maar marokko, gewoon met baby gaan, vliegen gratis, als ie nog alleen aan de borst is extra makkelijk, draagdoek mee en gaan :mrgreen: Ik zou het zo doen, echt geen probleem daar!

Wij hopen ook nog eens te kunnen gaan, komende jaren (en voor je voor nr 4 moet gaan betalen, want een vliegreis voor 5 is voor ons toch het grootste struikelblok).



En als Nano een beetje groter is en zelf kan fietsen is die fietsvakantie ook goed te doen hoor, ik ben weleens met twee in fietskar geweest (toen waren ze 3 en 4) en dat vond ik eigenlijk niet echt leuk meer… gewoon te zwaar. Maar mijn oudste fietste met 5,5 zelf met zn eigen fietstasjes met slaapzak achterop :smiley:

@Lune wrote:

Jammer dat je geen ervaringen kan uitwisselen he, ik zou zo graag het ‘echte afrika’ eens zien :smiley:

Maar marokko, gewoon met baby gaan, vliegen gratis, als ie nog alleen aan de borst is extra makkelijk, draagdoek mee en gaan :mrgreen: Ik zou het zo doen, echt geen probleem daar!

tja, maar verre reizen gaan hier natuurlijk in eerste instantie naar oeganda. Zeker als nummer 2 er is, en er vast een hele familie hem/haar wil zien....en daarna zit je al snel in een fase met middagslaapjes en zo, zie ik toch niet zo zitten geloof ik.

En als Nano een beetje groter is en zelf kan fietsen is die fietsvakantie ook goed te doen hoor, ik ben weleens met twee in fietskar geweest (toen waren ze 3 en 4) en dat vond ik eigenlijk niet echt leuk meer.. gewoon te zwaar. Maar mijn oudste fietste met 5,5 zelf met zn eigen fietstasjes met slaapzak achterop :D

het ging me idd vooral om de tijd dat n nog niet echt in staat is zelf de hele afstand te fietsen. En ik moet zeggen dat zoals ik nu bepakt was, er echt niks bij kon, geen kind, maar ook geen spullen voor dat kind. Denk niet dat dat bagagedragertje van n dat allemaal kan opvangen :angel:
Maar goed, ik heb ook best wat fietsliefhebbers in mijn omgeving, en met wat extra volwassen fietsers erbij is dat beetje extra bagage vast zo verdeeld...

Ooooh d., sorry, we dwalen af, maar krijg zoooooo'n zin in vakantie..... :drool:

Dwaal idd wel erg af ja, maar ik krijg dan ook meteen zooo’n zin in vakantie!



ik stond even niet stil bij de familie daar maar idd logisch dat je dan daar heengaat en Marokko maar even moet wachten.

En dat fietsen is gewoon echt nog minder meenemen hoor haha. Maar in je eentje is het idd minder handig. Ik vind wat die (fiets)vakanties betreft ons nummertje vier ook niet erg praktisch :wink: maar ach, we vinden er wel een oplossing voor.

Dwaal maar een eind weg hoor!



Wat fiep zegt heb ik ook: ik wil hem niet een maand school laten missen als hij eenmaal al op school zit ook al ‘mag’ dat wel. Voelt niet goed, om die reden kies ik voor dit jaar.



Verder: heel leuke ideetjes, nu moe & slapen, ga morgen even goed bijlezen. Thanks! :slight_smile:

en voor je het weet zit je helemaal verzonken in allerlei weblogs van mensen die zo cool zijn om, al dan niet met kinderen, de meest waanzinnige fietstochten te doen :drool:

Ik vind een fietsvakantie erg leuk en aanlokkelijk klinken. Ik ben geen kampeerder, dus wellicht is dat dan niet zo handig/prettig voor mezelf, maar met de fiets van de een naar de andere camping trekken en daar dan een caravan/huisje (of iets anders…) voor een nachtje of twee huren moet te doen zijn. Hebben we toch een beetje het kampeergevoel. Gos, hij zal het zo fantastisch vinden allemaal, weet ik zo zeker. :inlove:

trekkershutten d. :thumbup: ik vond het grote nadeel van die dingen, dat je die moet reserveren (en dat het duurder is dan gewoon kamperen), en dat je daarmee dus vast zit aan waar je op een dag heen moet. Terwijl ik die vrijheid van dagelijks bekijken wat je wilt gaan doen, juist heel veel waard vind (beetje tegenovergestelde van wat madre dus oppert).

Maar als je geen kampeerder bent, geen zin hebt om je in zo’n mini tentje te moeten opvouwen, dan is zo’n trekkershut echt ideeal.



Maar 1 maand fietsen…ik zou er voor tekenen hoor, maar als je niet weet of het je ligt, is het misschien wel meteen heel lang??