Mini-wereldreis met peuter

Wauw wat een super plan!



Ik zei trouwens net gister tegen mijn moeder dat de 1e vakantie die ik ga doen als ik een autotje heb naar Ierland of Engeland gaat zijn.

Ik droom daar al als kind van (mijn moeder heeft een erg mooi logboek in de kast staan die zij gemaakt heeft toen ze daar met haar ex man was).

Het lijkt me heerlijk, spullen in mn autotje, kinderen erin en rijden maar… Of het haalbaar is zien we tegen die tijd dan nog wel :wink: .

En natuurlijk moet ik dan ook eens richting Zweden!

Maar ja, ik ben natuurlijk wel gebonden aan school.



Mijn vriendinnetje is als peuter/kleuter een hele tijd onderweg geweest met haar ouders, touren met zo’n volkswagenbusje door o.a. Frankrijk.

Mijn vroegere oppaskindje is toen ze 3 was naar New Zeeland geweest.

En als ik ooit nog genoeg geld heb wil ik met de kinderen naar Australia ( :pray: ).



Zo’n fietsvakantie klinkt ook wel heel erg leuk!

En heb je ook familie/vrienden in andere delen van het land wonen? Dan zou je daar natuurlijk ook eens kunnen overnachten, of zo’n (boeren) B&B. Tent mee en een lijst met campings/b&b’s/overnachtingsmogelijkheden mee, als er dan een trekkershut vrij is heb je geluk en anders kun je altijd nog je tentje opzetten!

Alleen niet echt praktisch, als je echt wilt kamperen heb je wel veel nodig (tenminste, veel, het is veel om op je fiets te prakken) en dat zou ik dan liever niet doen ‘voor het geval dat’. In zo’n geval is er altijd ook nog wel een hotel te vinden.

Maar ik moet zeggen dat ik het kamperen het wel helemaal af vind maken, zou zelf nooit zonder tent willen gaan.

Ik zou ook goed kijken waar je dan zo’n fietsvakantie wilt houden, want hier in NL kan het natuurlijk zo maar zijn dat het 2 weken regent en tja daar wordt je toch niet echt blij van lijkt mij :think: (maar er zijn ook zat andere plekken in Europa waar je hetzelfde risico loopt)

Natuurlijk kunnen fietsvakanties en kampeervakanties in Europa hartstikke leuk zijn.

Maar dat kun je de komende tien jaar ook nog doen, als je wel aan de schoolvakanties gebonden bent.

Dit jaar (en eventueel volgend jaar) is voorlopig een beetje je laatste kans om buiten het hoogseizoen weg te gaan, en dus om nog te profiteren van eventueel goedkope vliegtickets & betaalbare accommodatie. Ik zou in jouw situatie dus eerder kiezen voor een vakantie iets verder weg die je in het hoogseizoen straks niet meer kunt betalen.



Bijvoorbeeld Australie, Thailand, Zuid-Afrika (over dat laatste zijn mijn ouders echt razend enthousias) … maar er is eigenlijk zoveel te kiezen he. Ik heb ook nog Mexico, Indonesië en Nieuw-Zeeland op mijn verlanglijstje staan.

Helaas gaan bij ons de verre reizen altijd naar de schoonfamilie in Peru (ook een erg interessant land overigens).



Over op vakantie gaan als je kind al op school zit: Wij hebben dat wel gedaan, we zijn een maand weggeweest toen Laura 4,5 jaar was, en dat was met school geen enkel probleem. Dan bedoel ik niet alleen dat we van de school zelf alle medewerking kregen, maar ook: geen problemen met opnieuw wennen aan het ritme of zo (dat moeten ze na een zomervakantie van 7 weken ook, dus dat maakt weinig verschil), en ook geen achterstand qua leerstof (zoveel leren ze nou ook weer niet in groep 1, dat ze niet een paar weken kunnen missen).

En ik heb wel degelijk een groot verschil gezien in beleving van Laura tussen toen ze 3 jaar was, en de keer daarna toen ze 4,5 was. Ze was zich echt veel bewuster van de omgeving, kreeg er gewoon veel meer van mee, vond het allemaal erg interessant, en genoot echt van alle indrukken.

Plus dat het voor jezelf ook iets relaxter is om te reizen met een kleuter die zich al vrij redelijk aan de regels kan houden, niet zomaar ineens wegloopt op straat en dat soort dingen, dat is toch anders dan met een peuter van net 3 jaar. (maar het scheelt natuurlijk ook of je kind net 3 is, of al bijna 4)

Ik zou de reis dus zo lang mogelijk uitstellen, dus tot bijna 4 jaar als je het missen van school echt onoverkomelijk vindt, of anders tot bijna 5 jaar als je toch onder schooltijd gaat. Hoe langer je wacht, hoe leuker het voor je kind is (is mijn ervaring).

Maar eigenlijk zijn vakanties gewoon altijd leuk :smiley:

Wat een heerlijke vooruitzichten allemaal :slight_smile:

Ik wil ok heel graag eens naar marocco. Wil daar ook al heel lang heen maar ik ben steeds zwanger en dan vind ik het idee toch weer wat te spannens 8) Oeganda klinkt ook erg aanlokkelijk, jammer toch dat ik zo’n kaaskoppen familie heb, zuid frankrijk is geloof ik het verste weg wat familie betreft.

Ik zat ook te denken dat wij een rondreis hebben gemaakt door scanidinavie, was heel erg mooi, heen via denemarken en zweden, helemaal omhoog en via noorwegen weer terug :thumbup:



Dit jaar gaan wij met een vouwagen (tent en alle spullen past gewooon niet in de auto met ook nog eens 4 kids) naar italie. We willen via florance, assisi evt rome en terug via venetie…ben benieuwd of het allemaal lukt :wink:

Oh dat wil ik ook nog wel eens doen.



En met kinderen ben je idd toch wat voorzichtiger he, Oeganda bijv trekt me heel erg en zelf zou ik zo gaan, maar met de kinderen vind ik zoiets toch enger en net als met Marokko regel ik dan toch liever een reis waarbij je iig goede hotels enzo hebt. Achteraf gezien viel het zo mee, ik zou nu gerust op eigen houtje alles uitzoeken en doen overigens, maar ja, je weet toch niet zo goed wat je aantreft.



En idd, ik zou nu niet een maand gaan fietsen. Of iig, niet in europa. De zomervakantie is wat dat betreft toch de beste periode dus dat kan altijd nog.

@Mejis wrote:

Natuurlijk kunnen fietsvakanties en kampeervakanties in Europa hartstikke leuk zijn.

Maar dat kun je de komende tien jaar ook nog doen, als je wel aan de schoolvakanties gebonden bent.

Dit jaar (en eventueel volgend jaar) is voorlopig een beetje je laatste kans om buiten het hoogseizoen weg te gaan, en dus om nog te profiteren van eventueel goedkope vliegtickets & betaalbare accommodatie. Ik zou in jouw situatie dus eerder kiezen voor een vakantie iets verder weg die je in het hoogseizoen straks niet meer kunt betalen.


Helemaal mee eens.
Wij zijn met een 2,5 jarig mannetje met een camper door amerika getrokken, helaas maar 2 weken, had graag langer gewild maar mijn vriend is niet zo reislustig als ik. Het was wel heel goed bevallen.

Ik zou dus buiten het hoogseizoen iets leuks gaan zoeken (succes want er is zoveel leuks )

ik had dit topic niet moeten lezen want nu komen die vakantiekriebels weer boven :roll: :D

Je kan ook hier een oproep doen dan fiets je gewoon van kokker naar kokker, is dat een idee? 8) :mrgreen:

Hoef je ook geen tentjes op te zetten en het kost je ook nog eens bijna niets.



Als je in Rijswijk aanbeland dan staat het logeerbed al klaar voor je, fiets kan in de kelder en Scheveningen en Kijkduin is maar zo’n 5 km fietsen.



:-*

mocht je verder weg willen (fietsen hoeft natuurlijk niet in nl, als je echt een maand iets bijzonders wil, zou ik ook niet hier blijven, allicht wel hier vertrekken en een rivier richting zuiden volgen (rivieren volgen is altijd een goed idee, scheelt je een hoop geklim 8) i love fietsvakanties, maar ik heb echt een hekel aan klimmen…) dan is dit boekje misschien nog een leuke inspirator







er zijn ook heel veel blogs te vinden op het net van mensen die toffe reizen maken met kinderen.



en er was een kokster die een heel tof plan had van een jaar of zo, en daar ook al tickets voor had gekocht. Weet iemand nog wie dat is, en of diegene al weg is??

Ik haal deze even omhoog, want… er is het een en ander veranderd hier en de kans is groot dat we ergens dit najaar vertrekken naar…



Australie! :inlove:

wooooow wat gaaaf , weet je al hoelang

We zetten in op een maand. :slight_smile:

Zo hè leuk Dtje.

Wil je met z’n tweetjes gaan?

En waarom perse Australië, heb je daar familie ofzo.



Wel gaaf hoor. Australië is iets waar ik ooit ook nog wel heen wil.

Nu eerst maar sparen voor 6 weken Indonesië met het hele gezin.

Dit willen we gaan doen als Yari en Desmée wel wat ouder zijn.

Wij willen graag zien waar hub zijn roots liggen enzo en dit willen we dan wel ook echt met de kinderen gaan doen.



Mijn sz gaat dit jaar met haar gezin, wij zijn stiekem best jaloers, maar onze tijd komt wel.

Klinkt echt geweldig D.

Ken je daar mensen of ga je gewoon op goed geluk?

@D. wrote:

Ik haal deze even omhoog, want… er is het een en ander veranderd hier en de kans is groot dat we ergens dit najaar vertrekken naar…



Australie! :inlove:


wauw!!! VErtel, vertel vertel!!!





en ik quote mezelf nog even:


en er was een kokster die een heel tof plan had van een jaar of zo, en daar ook al tickets voor had gekocht. Weet iemand nog wie dat is, en of diegene al weg is??


iemand??

Wen: ja, ik wil perse met zn tweetjes. Zou het niet erg vinden als iemand onderweg een weekje inhaakt bijvoorbeeld, maar het idee is Hij&Ik. :slight_smile:



Verder: ik ken daar inderdaad mensen, én ik ben er ooit twee maanden geweest. Compleet verliefd geworden toen, en mezelf beloofd er nog eens terug te komen. Ik wil via Azie gaan, want het is 24 uur vliegen, vind ik echt te lang voor een kind van bijna 4. Volgens mij wordt niemand daar gezelliger van… Dus ik dacht, heen via Japan, en dan terug via Thailand (ofzo, nog niet echt een idee van welke landen ik graag wil zien) en dan daar ook een paar dagen genieten beide keren. En in Australie zelf weet ik nog niet helemaal hoe we het gaan invullen. :slight_smile:



Nu alleen afwachten of ik wel een maand vrij kan krijgen. :shifty:

Australie is geweldig :inlove:

Ik was begin 23 of 24 toen ik met een vriendin daar een rondreis heb gedaan. Een maand is het echt de minimale duur om erheen te gaan. Wij hebben slechts zo’n 3000 km gereden in 3 weken tijd (eigenlijk zijn we veels te lang in Sydney geweest, maar het broertje van mijn vriendin was daar toen) en als je op de kaart kijkt waar we zijn geweest is dat maar een heel klein stukje.



Geweldig land, Ideaal om door rond te trekken (is het voor gemaakt), ook met kinderen, heel veel te zien en ook niet onbelangrijk heel vriendelijke mensen :thumbup:



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Wat gaaf zeg! En het plan om een tussenstop te maken in Azie klinkt idd goed met zo’n kleintje bij je.

Klinkt leuk :thumbup:



Australie is er ook wel een perfect land voor natuurlijk, geweldige natuur, aardige mensen, en ook weer niet te avontuurlijk :thumbup: