Hoe breng ik hem bij dat hij bepaalde dingen moet doen iedere dag bij het aankleden en bij het naar bed gaan? En dat er bepaalde zaken zijn in de badkamer waar hij zich aan moet houden? Is een reward-chart iets voor een jongen van 7 (8 in Feb), of is dat te kinderachtig? Mijn haar wordt er steeds iets meer grijzer van.
Iedere avond als ik hem goedenacht wens is het hetzelfde verhaal…de boxershort van de vorige dag op zijn vloer, afstands bediening van tv op de grond, DS op de grond, tanden niet gepoetst, zeep over de kraan in de badkamer, weer op de wc bril geplast, niet door getrokken. EN iedere avond voordat hij naar boven gaat herinner ik hem eraan dat zijn sokken van die dag de was in moeten, en zijn school uniform netjes over de balustrade voor de volgende dag. EN iedere avond liggen de sokken onder zijn bed en zijn uniform op de grond in zijn kamer.
Ik heb het geprobert om het hem in etapes uit te leggen. Niet meer dan 3 dingen achter elkaar laten doen, mee naar boven lopen om hem te helpen herinneren wat hij moet doen. Verwacht ik nou teveel van hem?
Wat kan ik doen, behalve iedere avond mee te lopen in zijn pre-bedtijd ronde? Moet ik maar afwachten totdat het kwartje (of penny) valt?
Zou een check-list iets uitmaken?
Wat is een reward-chart ? :oops:
Anyway:
Ik heb gezorgd voor mijn oppaskinderen die niet opgevoed waren. Altijd maar 100 oppassers. Bij hun een beloningsbord in gesteld en voor 4 verschillende dingen kregen ze een sticker!
Was de in jou geval de stickerregel voro sokken opruimen vol, mochten hun kiezen wat we aten. En zo bij elke taak een andere beloning. Uiteindelijk steeds meer tickers nodig voor een beloning en zo is het helemaal perefect geworden en weer leuk om alles te runnen met hun!
@veertje wrote:
Anyway:
Ik heb gezorgd voor mijn oppaskinderen die niet opgevoed waren. Altijd maar 100 oppassers. Bij hun een beloningsbord in gesteld en voor 4 verschillende dingen kregen ze een sticker!
Was de in jou geval de stickerregel voor sokken opruimen vol, dan mochten hun bijvoorbeeld kiezen wat we aten. En zo bij elke taak een andere beloning. Uiteindelijk steeds meer stickers nodig voor een beloning en zo is het helemaal perefect geworden en weer leuk om alles te runnen met hun!
ik heb geen ervaring met een 7-jarige, maar als ik het zo lees, lijkt me doodvermoeiend!
ik vraag me alleen af, wanneer stopt het bed-ritueel, dat je dus niet meer mee naar boven gaat en ze in bed helpt, maar alleen nog even langs komt voor een good night kus?
mijn oudste is 4,5 en ik zie haar nog lang niet alleen naar bed gaan…
maar sterkte ermee!
Veertje, een reward-chart is dus die belonings-kaart. Kon niet op het Nederlandse woord komen, sorry!!
Ik weet niet of zo’n belonings-kaart iets is voor een 7-jarige jongen, of dat een ‘pre-flight check-list’ beter valt in zijn leeftijds groep.
Esther, Noah gaat sinds Ava geboren werd alleen naar bed. In de zin van hij maakt zich zelf klaar voor bed, en 30 minuten later gaat 1 van ons naar boven voor een praatje op bed en een knuffel. Dan mag hij wat lezen/ds spelen/tv kijken, en om 9uur is het lights off.
Zo gaat het hier ook ongeveer…
Opruimen kan hij niet, wel als ik hem een briefje meegeef waarop ik heb geschreven hoe hij stap voor stap moet opruimen.
Ik kan soms zijn vieze ondergoed niet terugvinden, kom ik later achter dat hij zijn schone ondergoed over het oude heeft aangetrokken.
Hier werkt dus een duidelijk schema en beloning in de vorm van stuivers en kwartjes ipv stickers…
Hier een jongeman van bijna 7.
Voor hem is een rewardchart zeker niet kinderachtig!
Om je zoon de dingen op een juiste manier te laten doen, zou ik al gauw denken aan een pictogrammen systeem…
Met een volgorde van taken, met daarbij een aangegeven plaats van handelen.
Dus bijvoorbeeld een picto van een badkamer met daarbij een picto van tandenborstel en tandpasta.
En een picto van de trap, met daarbij een picto van een uniform.
Eveneens een picto van een wc, met daarbij een picto van doortrekken en handen wassen.
Zou dat iets zijn?
In combinatie met een rewardsytem?
o nef, ik lees het en denk dat gaat over mijn liefje… had zijn moeder vroeger maar een stickersysteempje gehad :mrgreen: succes, ik zag al wel tips langskomen.
Ik denk dat een beloningsbord zeker wel kan hoor!
Wij hebben er toendertijd 1 gemaakt samen en die kids waren al ouder!!
Leuk geknutseld, bijvoorbeeld plaatje sok en dan 3 vakjes erachter!!
En dan nog 2 hot items die jij belangrijk vind en de vakjes erachter!!
Op zijn slaapkamer deurtje hangen!!
Thema stickers van iets wat hij helemaal leuk vind en dan als jij een big hug komen geven en hem weltrusten zeggen samen met hem de 3 items checken en dan mag hij stickeren!!
Mijn zoon is (net) 7 en die zie ik dat dus helemaal nog niet zelfstandig doen :oops: Maar nu zal er misschien wel een verschil zitten tussen net 7 en bijna 8.
Ik geef tigo zijn pyama aan en dan trekt hij hem aan, sochtends leg ik al zijn kleren voor hem klaar na het eten van een boterham en trekt hij het wel zelf aan (zijn kleren gooi IK in de wasmand en zijn pyjama leg IK op zn kussen). Tandenborstel geef ik aan en dan poest ie zelf zn tanden, borstel ruim ik weer op… Doe best veel voor hem, dus best logisch dat ie niet zo zelfstandig is daarin
Maar als ik nu zou willen dat hij het echt allemaal zelf zou moeten gaan doen zou ik eerder iets van een checklist voor hem maken die hij iedere dag moet volgen… Ik denk dat dat (voor tigo dan) zou werken, omdat ie dan echt ziet/leest wat er van hem verwacht wordt…
En dan zou je daaran best een beloning kunnen hangen natuurlijk, maakt het wat aantrekkelijker voor hem om te doen
@veertje wrote:
Ik denk dat een beloningsbord zeker wel kan hoor!
Wij hebben er toendertijd 1 gemaakt samen en die kids waren al ouder!!
Leuk geknutseld, bijvoorbeeld plaatje sok en dan 3 vakjes erachter!!
En dan nog 2 hot items die jij belangrijk vind en de vakjes erachter!!
Op zijn slaapkamer deurtje hangen!!
Thema stickers van iets wat hij helemaal leuk vind en dan als jij een big hug komen geven en hem weltrusten zeggen samen met hem de 3 items checken en dan mag hij stickeren!!
Dat is een idee. Hij heeft een Polaroid camera. Als ik nou film koop, en hij maakt fotos van zijn school uniform, tanden borstel, sokken, boxers, pyama. Als herinnering wat hij moet doen.
En dan nog een periode zetten, met een kleine beloning erachter.
Thanks!
Ik werk met planborden. ( op het werk)
Makkelijk zelf te maken door foto te lamineren, klitteband achterop plakken, vilt op prikbord spannen en tadaaa foto op plan/prikbord.
:thumbup:
Zou het niet helpen als je 'm begeleidt in dat soort zaken? Nu komt het over alsof je 'm alles alleen laat doen (weet niet of dat ook zo is?). Als jij er bij staat en 'm op alles wijst, avond op avond, dan komt dat ritme denk ik vanzelf… Succes, lijkt me frustrerende situatie.
Wat is dan de juiste leeftijd dat je van je kind kan verwachten zelf zijn tanden te poetsen, wc door trekken, kleren in de wasmand doen, pyama onder kussen te leggen? Stel ik dan te hoge eisen aan Noah? :think:
Ik denk dat hij dat allemaal makkelijk zelf kan doen, maar twijfel eraan of hij dat zelf ook allemaal kan bedenken en “spontaan” kan…
Maar ja, ik denk hierover met tigo in mijn achterhoofd, tigo zie ik dit niet allemaal spontaan doen
(behalve de wc doortrekken dan, dat doet ie 8 van de 10x wel spontaan )
@Frank@ wrote:
Ik denk dat hij dat allemaal makkelijk zelf kan doen, maar twijfel eraan of hij dat zelf ook allemaal kan bedenken en “spontaan” kan…
Maar ja, ik denk hierover met tigo in mijn achterhoofd, tigo zie ik dit niet allemaal spontaan doen
(behalve de wc doortrekken dan, dat doet ie 8 van de 10x wel spontaan )
Maar ik zeg het hem iedere avond, en Si zegt het hem iedere ochtend. Het is net alsof hij het vergeet zodra hij de trap op loopt. :roll:
Ik denk dat zo’n beloningssysteem heel goed werkt, het hangt gewoon van de beloning af. Hier kunnen ze stickers verdienen en na 10 stickers ofzo kom je op een vakje waarbij ze een keer het eten mogen kiezen of een toetje of iets leuks wat we dan in het weekend gaan doen ofzo. Werkt altijd als een trein! Ik zou alleen niet teveel dingen in eens doen, maar in kleine stapjes gaan werken.
Hier een zoon van net 10 jaar oud.
Ook bij hem moet ik er bijna als een politieagent bij staan of het hem navragen of hij iets wel gedaan heeft.
Hij heeft wel adhd…misschien dat dat een rol speelt.
Als je er zelf 'grijze haren van krijgt, is waarschijnlijk jouw verwachtingspatroon te hoog. Ieder kind is anders en je zult moeten aansluiten bij zijn kunnen.
Een beloningskaart is een goed idee en onthoud voor jezelf de positieve punten