vind het zo’n geweldig programma
vooral hoeveel ze “gewoon” (met veel protest :D) weg kunnen gooien :shock: :o
nu zijn wij druk in de verbouwing omdat er een 3e bij komt en is de opslagzolder dus weg… en moet ik ruimtes gaan creeren waar ook alles vol zit :shifty: (beetje mijn leven in puin alleen dan achter deuren :shifty: ofwel niks aan de hand zolang je de deuren dicht houd :lol: :lol: )
maar hier zitten vast een aantal vrouwen (mannen?) waarbij het wel allemaal op orde is
hoe ga ik dit aanpakken (weggooien is mijn probleem niet zo inprincipe ) alleen wat kan qua papierwerk allemaal weggegooid worden?
wij bewaren zo ongeveer alles :roll:
dus als wij een brief van upc binnen krijgen eens in de 3 maanden met dit moet je betalen voor televisie (en radio?) dan bewaren wij dat…
als er weer een factuuur binnenkomt van zorgverzekering met dit is je eigen bijdragen bewaren we dat (ook als alles betaald is dus…)
opzich lijkt het niet veel maar als je al die dingen dus ga bewaren heb je toch gauw een kast vol…
ofwel wat zijn nou de papieren die je echt (7 ? jaar) moet bewaren en wat zijn nou de papieren die je gewoon kan wegmikken?
mijn moeder heeft ook iedere keer gezegd ja ik geef jullie niks meer (die heeft echt iedere keer heel veel speelgoed gegeven aan de kinderen) jullie gooien toch alles weg :lol: die heb ik vanmiddag mee naar boven genomen en laten zien hoe het er nu eigenlijk voor staat
en toen zei ze ok ik zeg niks meer ga ruimen en zeg mij niks over wat je weggooi :thumbup:
heb haar wel iedere keer gezegt stop we groeien dicht hier maar nu heb ik het ook daadwerkelijk laten zien hoe “ernstig” het dus is (je kan hier gewoon overal lopen je moet gewoon geen deuren openen :lol: :oops: )
Tsja… hier het zelfde probleem. Dus ik lees mee.
Formeel is er geen bewaarplicht. Maar de belastingdienst mag tot 5 jaar terug alles opvragen, dus alles wat je daarvoor gebruikt (loonstrookjes eventueel hypotheek, zorgkosten etc) kun je het beste wel bewaren.
Gewoon alles tijdens de aangifte in een map stoppen.
Alles ouder dan 5 jaar: weggooien. eventueel bankafschriften houden maar geen facturen oid.
Garantiebewijzen natuurlijk wel bewaren.
Facturen van gas / energie etc bewaar ik meestal ook 5 jaar.
ok dat is dus niet zoveel :dance:
ik heb dit keer ook alleen jaar opgaven meegegeven van werk/huis
zorgkosten vergeet ik meestal (en die zijn nu geloof ik ook niet meer op te geven toch?!?)
heb alleen die zorgtoeslag van de belasting zelf meegegeven naar de accountant :lol:
Hier ook op de kledingkast vol met administratiepapieren waarvan de helft eigelijk niet eens bewaard hoeft te worden. Dus ga ik ook eerdaags de boel orderen…
hier een trapkast vol… echt alles met een logo of wat op een logo lijkt word bewaard :roll:
liefste pak ik al die dozen zo op en gooi ik ze in de kliko maar ergens ertussen blijkt ook een ds te liggen :shifty:
dus binnenkort eens goed voor gaan zitten en dan hopen dat ik een kast ga krijgen waar de stofzuiger en dweil emmer in past enzo
Facturen die betaald zijn, bewaar ik nooit.
Declaraties van de zorgverzekering mag je drie jaar na de factuurdatum nog indienen.
Als ik bericht krijg dat ik iets vergoed krijg, dan gooi ik dat ook weg. Gebruik je toch nooit meer.
ik bewaar facturen wel. Ik heb een ordner voor elk jaar, daarin tapbladen met 1, werk man, 2, werk mij, 3: huis… dus water, gas electra en al die onzin ook onze huisverzekering, 3 hypotheek ed. (komen ook de rekenafschriften op omdat die maar 1 jaar terug te vinden zijn online en opvragen kost geld dus printen we die elke maand ) 4 belastingdienst. En daar komen dan alle beslastingdienst dingena chter, wel eerst zrogtoeslag, dan kindertoesalg en kinderopvangtoeslag achter elkaar, niet door elkaar. dan 5. kdv 6, auto’s (we hebben er twee, verzekering en keuring ed.) 7 ons… dat zijn alle verzekeringspapieren van onzelf, polissen en alle verplichte bijdragen ed! tis geen vrijwillige bijdrage wat je moet… stomme naam dus! en pensione heb ik ook nog een tapblad van en daarachter heb ik alle facturen die ik heb overgemaakt! gewoon even overzichtelijk dat ik em dr nog bij kan pakken.
Moet zeggen dat we inmiddels zes mappen ehbben staan, en bevalt mij prima!
Gewoon eerst stop ik het wel in een bak en dan zoek ik het eens in de zoveel tijd ff uit.
En tja… bij mij moet je ook niet op zolder komen! :oops: :oops:
ow, lege dozen gaan direct weg… met garantie hoeft de doos er toch niet bij te zitten?
@konijn wrote:
En tja… bij mij moet je ook niet op zolder komen! :oops: :oops:
zolder is op moment de enige plek waar je nu wel kunt komen hier hahahaha omdat daar pas 2 kinderkamers zijn gemaakt :thumbup: (alleen daar moet je ook de kast nog niet open doen…)
wel handig zo met die mappen ik heb ladekastjes staan in m’n trapkast dus ik zou het daaar in kunnen sorteren… alleen eerst zorgen dat ik erbij kan komen :oops:
Heb je al eens overwogen om voor bepaalde dingen (bv de rekeningen die je graag bewaart) een externe HD te kopen en ze in te scannen? Dat neemt echt amper ruimte in en hoppa gescand en opgeslagen kan het papierwerk lekker door de versnipperaar. :thumbup: Het is een eenmalige aanschaf en wanneer er facturen opstaan die ouder dan 5 jaar zijn kun je ze zo wissen. :dance: Wanneer je bang bent voor verlies kun je zelfs nog overwegen ze per jaargang te branden op CD.
Verder ben ik zelf redelijk rigoreus geworden met de ‘frutsels’ die ik had als decoratie voor de woonkamer bv. Had dan bv wel 4 kleuren kussenhoesjes, waxinelichthouders etc staan. :oops: Dat heb ik terug gebracht tot 1 plankje op de kast en 2 kleuren. Zomer en winter.
Speelgoed aj das een lastige, priegeldingen zoals die speeltjes uit chocolade eitjes en van de mac…1 mandje voor en vol is vol. Om de zoveel tijd wordt die weer uitgemest en kapot is weg. Groter speelgoed euhm ik heb een zoon die fanatiek Thomas verzamelaar is. Alles wat met treinen te maken heeft wil hij bewaren… :silenced: toch heel sneaky wil ik daar nog wel eens wat van weg doen wanneer het stuk is. Meestal wanneer hij (oh hoe gemeen) hij uit logeren is. Vriendin van me doet het ondertussen nog iets anders (haar dochter is bijna 6) en zij heeft de afspraak; wil je iets groots en nieuws? Dat kan en mag maar dan eerst iets waar je amper nog mee speelt weg. Dat mag weggeven worden maar ook verkocht op een rommelmarkt oid. Wonder boven wonder gaat dat tot nu toe erg goed! Zo ben ik ook al eens van een jaarvoorraad macspeeltjes afgekomen door een grabbelton te maken voor een grote benefietrommelmarkt.
Dozen op zolder…als ik er een jaar niet naar omgekeken heb…dan kan het eigenlijk natuurlijk weg. :shifty: Je snapt dus al dat daar mijn volgende projectje in zit want onze zolder is nog niet volledig begaanbaar. :silenced:
Rhiannon: hier is het zelfs zo erg met dozen dat ze ooit eens zijn ingepakt en van het 1e huis naar huis 2 zijn gegaan en van huis 2 naar huis 3 deze dus…
dus eigenlijk kunnen die gewoon zo weg (maar mijn man heeft moeite met weggooien :thumbdown: ) dus elke keer weer doos uitpakken bekijken iets weggooien doos weer terug zetten…
heb pas gezegt toen we de zolder gingen doen en weer de stapel cd’s/dvd’s? tegen kwam van moet je deze nou nog uitzoeken of kunnen ze zo weg aangezien je deze 2 jaar geleden ook zou uitzoeken :mrgreen: en toen gingen ze zo weg :lol: :thumbup: ik nog heel gemeen weet je het heel zeker het kan natuurlijk dat ook al heb je er 2 jaar niet naar gekeken dat er iets bruikbaars op staat :oops: :lol: 8)
Hier gaan de dozen die ik van hoek 1 na hoek2 sjous weg!! Afgezien van wat waardevolle dingetjes.
Iemand zei inscannen… Dat lijkt me pas een rampenplan. Alles in ordner neemt ook niet veel ruimte in…
Alles wat ik voor de belastingaangifte gebruik bewaar ik in ieder geval 5 jaar. Kortgezegd:
Jaaropgave Salaris (en salarisstroken, maar dat vind ik gewoon wel grappig om te bewaren)
Jaaropgave Hypotheek
Toen het nog mocht: alles mbt de zorgkosten die ik kon aftrekken (bijv. rekening van mijn kolf)
WOZ beschikking
Jaaropgave kinderopvang
Jaaropgaven levensverzekering/kapitaalverzekering/effectendepot (indien van toepassing)
Facturen doe ik direct weg als ik ze betaald heb. Post over vergoedingen van mn zorgverzekeraar bewaar ik tot ik het geld op de rekening heb zien staan.
Jaaropgaven Essent gooi ik weg, kan ik online inzien en is niet relevant voor de belastingdienst. Idem mbt water. Nota van het waterschap bewaar ik een jaar.
Speelgoed:
Ik ga zelf er doorheen en ik laat Sara zelf ook opruimen. We zetten dan een krat klaar (boodschappenkrat) en dit moet vol en daarna brengen we het naar de kringloop. Wat stuk is gaat weg.
Kleding:
Alles wat Sara te klein is (behalve de heel speciale dingen) gaat naar de dochter van een vriendin van me. 4x per jaar ongeveer krijgt ze een vuilniszak (of meer) vol.
Mijn eigen kleding zoek ik 2x per jaar uit. Wat ik een half jaar niet meer heb gedragen gaat in een zak naar de kringloop.
Frutsels:
Rigoreus in opgeruimd. Veel naar de kringloop gebracht en een doosje op zolder gezet met wat spulletjes zodat ik nog wat kan afwisselen.
Keukenkastjes:
Alle bakjes/pannen die ik een half jaar niet gebruikt heb zijn naar de kringloop gegaan.
Badkamer:
Eerst alle voorraad opmaken en dan pas weer nieuwe douchegel/crempjes/maskertjes kopen.
Voorraadkast:
Pas aanvullen als er daadwerkelijk iets op is. En de kast leegeten. 1x per jaar controle op dingen die over datum zijn. Ik bleek ook een idiote hoeveelheid glazen en bekers te hebben. Dus daar is ook een vrachtje van naar de kringloop gegaan.
Het resultaat is een mooi leeg huis op Funda :mrgreen:
Oh en, eerlijkheid gebied me te zeggen: mijn boekenkasten en een deel van Sara haar speelgoed staat nu al bij mijn vriend hahaha. Maar het opruimen heeft echt geholpen!
Ik heb het stapsgewijs aangepakt. Elke keer als de kliko geleegd werd, moest hij ook vol zitten. En elke week moest ik van mezelf met een kofferbakje vol naar de kringloopwinkel. Probeer voor jezelf een soort plan te maken dat je volgt. Anders ben je de ene dag in de slaapkamer bezig, de volgende dag in de schuur en de volgende in de woonkamer. En voor je het weet heb je dan alles overhoop liggen en word je echt helemaal gek 8)
Succes!!!
ah… ja dat heb ik nu ook soort van… doordat we ruimtes moesten creeren werd zooi verplaatst naar kamers waar ik al was geweest…(schiet ook lekker op…
maar goeie tips :thumbup:
speelgoed weggooien vind ik nog wel het moeilijkst omdat m’n moeder elke keer zei jullie gooien alles weg… :shifty: (gooide niet alles weg maar deden het in bakken en zetten het op zolder…
oh en kliko’s kijk ik niet meer naar die zijn te klein :oops: (als ik begin is er geen stoppen meer aan :oops: )
gisteren had ik weinig zin dus ben ik de woonkamer gaan uitzoeken toch 1 volle vuilniszak weg :thumbup:
straks ga ik de toekomstige babykamer of kantoor doen en dan zullen ook de nodige zakken weg gaan
en dan zou dus de kliko vol zitten en die komen ze maandag pas legen… :thumbdown:
dus heb met m’n vader afgesproken dat hij einde van de week nog een keer naar het millieupark rijd :thumbup:
Ik heb ook zo’n man… Hij heeft nog net geen moeite met kerstkaartjes wegdoen. 8)
Wat ik wel mezelf heb aangeleerd; als ik bv de puf niet heb om iets groot aan te pakken maar ik wil wel iets doen. De kookwekker op een kwartier of half uur zetten en aanpakken. Of dat nu de werkkamer is (die moet nog kleedkamer worden oh de horror) of het is was vouwen en uitzoeken. Vaak verbaas ik me erover wat ik in een kwartier gedaan krijg.
Net als Nyn pak ik ook 2 x per jaar mijn voorraadkast aan. Die is nu geen voorraadkast meer want dat was eerder de trapkast in de woonkamer. Koken uit de kast echt ik geloof dat je hier de hongerwinter door zou komen met alles wat er in die kast stond. :silenced: Nu heb ik een grote lade (90 cm breed) in de nieuwe keuken en dat is mijn max aan voorraad! Het enige wat daarin niet past en dus in een andere kast staat is drinken. Mijn man is geloof ik ook bang dat er tzt een hongerwinter of zomer komt want die wil altijd graag profiteren van bv aanbiedingen in de sappen. 2 halen 1 betalen betekend bij hem meestal 8 pakken kopen. Terwijl ik al denk oh waar moet ik doe laten? Tegen de tijd dat ze half op zijn is er weer een nieuwe aanbieding. :shifty:
Een goeie is ook, als ik echt iets wil kopen aan frutsels bv voor in huis; 1 erin 1 eruit principe.
En ik schrok me laatst wezenloos. Alle kinderkleding van de afgelopen 3 jaren zo ongeveer hebben we bewaard. Nu denk pfffjew het is maar goed dat we weer een knul krijgen dus die kan zo ongeveer alles nog wel aan. Maar wanneer deze beeb eruit gegroeit is dan gaat het hoppa zo op marktplaats! Onze eigen kleding zoek ik telkens uit zodra ik weer zo’n zak door de brievenbus gemikt krijg. Dat is ongeveer 2/3 x per jaar. Sokken kapot? Ik heb nooit zin om ze te stoppen dus die gaan zolang in een bakje omdat manlief allemaal sokken in gelijke kleuren heeft. Kan ik na een jaar geen paren meer maken? Weg ermee.
Overigens heeft mijn man as we speak nog een doosje op zolder liggen (een kleine gelukkig!) waarin allerlei gratis gekregen software zit…en echt die zooi is zoooo niet meer bruikbaar. Gelukkig heeft het wel geholpen dat er een nieuwe keuken kwam (joepie toen werd er heeeeerlijk opgeruimt!) en nu met beeb op komst gebeurd er gelukkig ook weer aardig wat aangezien hij zijn PC’s op zolder wil, de PC/werkkamer een kleedkamer zal worden en de kleedkamer de nieuwe kinderkamer. :dance:
Verhuizen was overigens ook kewl een jaar of 5 geleden. Een 9 kuubs container hebben we ongeveer 12 kuub ingekregen. :o
Met de tuin aanpakken idem; want ik heb heeeeerlijk opgeruimt in de berging.
:mrgreen:
hier heb ik afgelopen zomer alle kinderkleding opgeruimd en in de kleding container gemikt (was immers klaar met kindjes krijgen :doh: ) eind van de zomer kon ik mij dus voor m’n harses slaan toen ik zwanger bleek te zijn :lol:
gewoon een zak of 12 aan baby-kinderkleding weg :wall:
nu hou ik Luna d’r kleding bij en dat gaat gewoon per zak naar de container en Odin z’n kleding wat netjes is gaat in een doos voor de baby :thumbup:
- Ja dat maakt het kostenpostje voor beeb 3 wel ietsjes hoger. Maar wat ik ook heb gemerkt; wanneer je kids in je omgeving hebt die iets ouder zijn dan jouw jongste dan komt er ook weer spul terug. En hier ook een oma die graag de breinaalden pakt maar ook regelmatig belt wanneer ze in een kledingwinkel staat met onwijze opruiming en ze even niet meer weet in welke maat meneer zit.
Voor je het weet staat je zolder (euhm voor jou je kasten) weer vol. 8)
Which reminds me, ik wil nog rompertjes uitzoeken. Na Casper heb ik alles hoppa zo in van die plastic containers gemikt zonder echt uit te zoeken. Maar ik wed dat er wel rompers tussen zitten die ik eigenlijk niet meer schoon genoeg vind ivm beginnen met eten of BV ontlasting.Lekkerrrr en dat kan dan per klein tasje in de textielcontainer bij de PSZ. :dance: