mijn bv is teruggelopen :(

mijn dochter is in 2 weken van 7 naar 5 voedingen gegaan. Mijn borsten snappen er niks van en nu ben ik er vanavond achter gekomen dat mijn bv terug is gelopen :frowning: ik kan wel janken!

Marlynn werd boos aan de borst omdat er niks kwam, heb voor en na de voeding gewogen en ze was maar 20gr zwaarder gelukkig na de andere borst tot 90gr zwaarder maar natuurlijk veelste weinig!

Ik ben dus meteen aan het kolven geslagen en kolfde zojuist maar 30 links en 30 rechts :frowning:

iemand nog tips voor mij???

:cry:

Marjolein :hug:

Mijn tip: Aanleggen, aanleggen en aanleggen! Voeden op verzoek!

Ik kolfde (op 1 voeding na) full-time en merkte dt mijn productie ook aan het afnemen was. Jesse dronk veel meer dan dat ik kolfde ('k kolfde 100 - 140cc en Jesse drinkt 160 - 180 cc) :frowning: 'k kon ook wel janken (en dat heb ik ook gedaan!) Wil het zoooo graag!

Heb ook een vraag hier geplaatst (onverzadigbaar kindje) en heb daar hele goede tips gekregen! Ik ben Jesse weer aan gaan leggen op verzoek, gisteren begonnen en had vandaag weer ā€˜enorme volle borstenā€™!

De laatste voeding geef ik in een fles, omdat Jesse dan snel in slaap valt en de fles voor hem dan gemakkelijker is. Heb dus gekolfd en ā€˜tankteā€™ 300cc :shock: Dat was lang geleden! Was/ben zoooooo blij!

Ik hoop dat het bij jou ook weer zal toenemen! :pray: Suc6 meis! :-*

dankje wel! Fijn dat het bij jouw goed gekomen is!

Marlynn komt niet zelf voor eten sinds gister avond,en daarvoor om de 4 uurā€¦ Dus ga nu maar elke keer na en tussen door kolven

Marjolein, lees mijn berichtje van Jannigje maar eens op mijn lijntje ā€˜Onverzadigbaar kindjeā€™.

Ze schrijft dat kolven vaak niet helpt om je prodiuctie te meerderen. Een kolf zuigt en een kindje melkt. Misschien wel als je het na een voeding en tusssendoor doet, dat weet ik niet. Misschien komt ze jou ook wel tips geven!

Suc6 ermee! Ik kan me zo goed voorstellen hoe je je voelt! :-*

Hoi

voor jou ook even wat tips:

allereerst: relax. Het komt goed, echt.

hoeveel je kolft zegt niets over hoeveel melk je hebt. Een kolf zuigt anders als een baby, daarom krijg je er met de kolf doorgaans veel minder uit. Ook wegen voor en na de voeding heeft geen zin, je kindje zal net een plasje doen tijdens het drinken, dan heb je al een vertekende waarde.

Als je weegt doe je dat het beste om de dag. En als ze een dag wat minder drinken (ik noem dat de balansdag :wink: )dan zie je vaak dat ze dat een dag later weer inhalen.

Van 7 naar 5 voedingen hoeft ook niet zoveel te zeggen. Ik zie dat je kindje bijna 3 maanden is, rond die tijd gaan ze vƃĀ©ĆƒĀ©l efficienter drinken. En krijgen ze meer binnen in kortere tijd.

Blijf de luiers in de gaten houden. Minstens 4-6 kletsnatte papieren luiers per etmaal. Op deze leeftijd is groei tussen de 100 en 250 gram per week oke.

Als ze ontevreden is, is dat aan het begin van de voeding of aan het einde? Als ze vrij vroeg ontevreden is kan dat aan je toeschietreflex liggen. Probeer je daarom te ontpannen (diepe zucht) dan komt de melk makkelijker. Borstcompressie kan in jouw geval ook helpen.

Is het aan het einde van de voeding dat ze ontevreden wordt, probeer dan zeker borstcompressie. En ga wisselvoeden. Dus als je links hebt gegeven en het is ā€˜opā€™ dan bied je rechts aan, daarna links, dan weer rechts.

Probeer vaker aan te leggen en te voeden. Onthoud dat de borst nooit ā€˜leegā€™ is, hij maakt altijd melk aan. Aan het einde van de voeding is het alleen harder werken voor je kindje om de melk eruit te krijgen (vandaar het protest).

Aanleggen als ze slaapt wil vaak ook helpen. Als ze slaperig zijn sputteren ze minder :wink:

Na ongeveer anderhalf uur begint een borst weer vol te lopen. Probeer dan tussendoor vaker aan te leggen. Wil ze echt niet, heb er dan vertrouwen in dat ze weet wat ze doet. Het komt vaker voor, dat een baby een ā€˜balansdagā€™ pakt en dan de volgende dag is het ineens zuipen zuipen zuipen.

Maar probeer dus vooral ontspannen te voeden. En kijk eens na verloop van een paar dagen hoe haar gewichtstoename gemiddeld is. Je zult ook zien dat de groei onregelmatig gaat, de ene dag wat meer, de andere wat minder.

succes, en blijven vragen!

ff snel nog moet gaan voeden

Je neemt de borst dan in de U-greep. Bij de rechterborst zet je je vingers onderlangs aan de binnenkant van de borst, je duim aan de buitenkant. Als hij drinkt, dan druk je de borst in. Op die manier krijgt hij makkelijker melk en krijgt hij meer binnen. Ook krijgt hij van de eerste borst op die manier meer vette melk binnen, dat helpt tegen krampjes. Meer info vind je hier

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/borstcompressie-2.html

@ memmie

Dankje wel voor je reactie. Echt fijn dat het bij jouw helemaal goed is gekomen. Heb je topic even doorgenomen. Fijn zoā€™ jannigje in de groep :slight_smile:

Ik zag dat bij jouw kindje zijn tongriempje ook is doorgeknipt. Bij Marlynn ook :shock: Stelt niks voor he?! Marlynn gaf 1 klein kickjeā€¦1 druppie bloed en vervolgens slaapte ze gewoon weer verder. 1 maal thuis aan de borst dronk ze als een tierelier (wel met tepelhoedje) en begon ze met groeien in gewicht :slight_smile:

@ Jannigje

Super super bedankt voor je reactie. Als jij zegt dat het goed komtā€¦geloof ik dat helemaal. Al weet ik dat zelf ook wel.

Ik zelf ben kraamverzorgende en heb nog geen 20 weken geleden mijn borstvoedingscertificaat opnieuw behaaldā€¦met een 10 :shifty: Maar nu het om mezelf gaat weet ik helemaal niks meerā€¦dom :think: is dat he?! Gelukkig heb ik ook nog een moeder die kraamverzorgende isā€¦dus die pept me altijd weer opā€¦maar ik hoor zo graag tips en vooral goed geslaagde verhalen.

Gelukkig echt super gelukkig heb ik een hele lieve en tevreden dochter. Ze zet het bijna nooit op een huilenā€¦daar kan ik dan zo slecht tegen als ik wil dat ze de borst palt en dan lukt de bv helemaal niet meer :wink:

Sinds gister avond is ze idd minder onrustig (al komt er nog bijna geen melk uit mijn borsten. Ik voed namelijk ook nog eens met tepelhoedje, en zie gewoon dat er niks in blijft staan. Ofwel het is gewoon anders dan anders. Ik hoor haar wel de eerste minuten goed en duidelijk slikken maar als snel moet ze veel vaker zuigen voordat ze weer slikt. Ook heb ik het idee dat mijn TSR minder is dan anders. Soms voel ik hem zelfs helemaal niet en heb ik ook het idee dat hij niet komt. Kan dat?

Zonder hoedje voeden gaat niet :frowning: Heb echt ingetrokken tepels.

Ik heb vannacht mijn dochter weer bij ons op de kamer laten slapenā€¦gevolg ik doe geen oog dicht maar zodra ik dr vannacht hoorde rommelen hup gepakt en aangelegd. Ze heeft hoogstens 5 om 5 gedronken maar ik dachtā€¦beter 5 om 5 door mijn kind als 10 door de kolf. Kolven vindt ik namelijk ontzettend pijnlijkā€¦misschien dat het komt door de ingetrokken tepels :?

Maar een kind drinkt natuurlijk veel beter dan zoā€™n stomme kolf!

Marlynn heeft voldoende natte luiers. Dat is dan wel weer erg fijn. Ook poepen doet ze goed. Ze is tevreden (al was ze gister TE tevredenā€¦heeft de hele dag geslapen ipv dat ze normaal de hele dag wakker is)

Marlynn is trouwens ook een baby die zowieso altijd al erg onrustig drinkt. Ze loopt altijd met dr armen te maaien en aan dr oor te trekken/dubbel tevouwen (ben zelfs al bij de huisarts geweest om te checken of ze geen oorontsteking had). ā€œinbakerenā€ heeft geen zin dan drinkt ze niet.

Het wisselvoeden ben ik ook meteen mee begonnen!

Kwa gewicht groeid ze goed. Afgelopen week zondag tot zondag is ze 160 gram gegroeid. Die week ervoor 110 en die week daarvoor maar 80 (zij heeft 1 dag heel slecht gedronken door de vaccinaties en ik had een borstontsteking. Dus die 80 is wel te verklarenā€¦

Hoi,

een van de redenen van teruglopende melkproductie kan ook zijn dat je met een tepelhoedje voedt. Ik weet niet of je mijn antwoorden bij Memmie gelezen hebt, maar daar leg ik een en ander uit over de blauwdruk die in de eerste maanden wordt gelegd en de prikkeling van zenuwuiteinden van de tepels door het drinken aan de borst. Wat opgaat voor een kolf (minder prikkeling van zenuwen dus minder blauwdruk) geldt ook voor een tepelhoedje. Daarom is het belangrijk om tepelhoedjes alleen te gebruiken onder begeleiding van een lactatiekundige. Ben je daar geweest?

Veel verzekeringen vergoeden lactatiekundige hulp in de aanvullende pakketten.

Hier vind je een lijst

http://www.nvlborstvoeding.nl/upload/Overzicht%20vergoedingen%20(2).pdf

Ik ga even navragen of ik nog iets kan vinden over ingetrokken tepels.

Maar ik voed al 12 weken met tepelhoedjesā€¦dan kan dat nu toch niet in ene teruglopen???

Ik heb idd een lactatiekundige hier over de vloer gehad. Bij mij wordt het echter niet vergoedā€¦maar ik had/heb het er graag voor over. Zij had verder ook geen andere opties voor mijā€¦

Dankje wel voor al je hulp! Erg lief van je!

Oh daā€™s balen dat het niet vergoed wordt.

Heeft de Lk je verteld om na de voedingen na te kolven, zodat de borst helemaal ā€˜leegā€™ is?

Het kan wel teruglopen nu. Lang ingewikkeld verhaal met veel moeilijke woorden. Zo simpel mogelijk uitgelegd: de eerste maanden wordt een blauwdruk gelegd voor de melkaanmaak. Hoe meer de zenuwen geprikkeld worden, hoe beter je borsten erop ā€˜ingesteldā€™ worden om melk te maken, ook later. Als je voedt met een tepelhoedje (of fulltime kolft) is de prikkeling van de zenuwen minder en dat kan later ervoor zorgen dat de melkproductie niet voldoende is. Je kind gaat met de week meer drinken en je borsten houden het op een gegeven moment niet meer bij. Daardoor lijkt het alsof het terugloopt. KƃĀ”n, hoeft echter niet.

Het is sowieso verstandig om bij teruglopende productie na elke voeding na te kolven, als je voedt met tepelhoedje zeker.

Verder toch even vragen: als je met tepelhoedje aanlegt, wordt je tepel dan wel naar buiten getrokken in het tepelhoedje? En met een kolf, kun je daarmee de tepel naar buiten trekken? Want zo ja, dan zou je dat kunnen proberen, en dan als de tepel naar buiten komt, proberen alsnog aan te leggen. Of snel tepelhoedje er tussenuit en aanleggen.

Lukt het niet dan niet, maar het valt te proberen.

pff gek antwoord misschien maar ik zou dus die weegschaal de deur uit doen, je maakt jezelf gekā€¦ tenminste ik zou er gek van worden. vorige week heeft mijn vriend Ella een flesje bv gegeven en Ella dronk maar 70cc, veel te weinig en heb me er een week druk over gemaakt. maandag avond weer een flesje bv en 160 op. nogal een verschil vond ik en Ella was 500 gram aangekomen in ƃĀ©ĆƒĀ©n maand. dus drukmakerij om niets.

ik heb trouwens spray voor het kolven en die werkt niet alleen als toeschietreflex, maar mijn productie is ook omhoog gegaan (was bij mij niet nodig) misschien is dat iets voor jou.

grappig, ik ben ook kraamverzorgster geweest en het is heel herkenbaar dat als het om je eigen kind gaat je toch ineens onzeker bent over de simpelste dingen.

Ik kreeg ook ineens te maken met teruggelopen borstvoeding en van alles geprobeerd maar niets hielp. Stond op punt ermee te stoppen en over te gaan op kunstvoeding :cry: , maar kreeg toen advies om enkele dagen domperidon te gebruiken. Dit heb ik gedaan en mijn borstvoeding is weer helemaal op peil! Ben echt zo blij en kan het iedereen adviseren als andere dingen niet meer lukken.

Het is een middel wat normaal gegeven wordt bij misselijkheid en braken, je kan er hele artikelen over vinden op internet.

@ Jannigje

Ik moest idd toen zij langskwam na kolven. Maar dat was omdat mijn dochter nog niet groeide en slecht dronk doordat haar tong nog vast zat.

Echter heeft ze me niet verteld dat ik moet blijven kolven.

Ik heb net idd na de voeding nagekolft. Rechts (had ik als eerste aangelegd) en nog 10 cc na gekolft. Links na het voeden 30 cc.

Ik heb nu ook rechts elke keer als eerst aangelegd (sinds gister avond, omdat ze die het slechts dronk/drink). De volgende voeding ga ik links maar weer als eerste aanleggen.

Met kolven en met voeden met tepelhoedje komt de tepel heel mooi naar buiten. Echter zodra het tepelhoedjes eraf is of ik de kolf eraf haalā€¦gaat hij meteen weer naar binnen.

Heel af en toe lukt het me om haar zonder hoedje aan te leggenā€¦probeer het ook dagelijks maar ze laat dan om de haverklap de borst los omdat de tepel dan waarschijnlijk ook weer inzakt. En wordt dan vervolgens opstandig (marlynn).

Marlynn dronk tegenwoordig om de 4 uurā€¦moet ik dit gewoon aanhouden of haar toch wakker maken om vaker aan te leggen? Mijn ervaring is dat ze dan niet goed drinkt als ik dr wakker moet maken.

En hoelang adviseer jij om na te kolven. Heb nu 10 minuten nagekolft.

@ Lonneke

Nou zo gek is dat niet hoor! Ik weet het zelf ook dat ik niet moet wegenā€¦heb het na gisteravond 1 voeding ook niet meer gedaan.

maar de deur uit doe ik hem niet hoor :wink: Daar is hij te duur voorā€¦haha :lol:

De syntocinon neusspray ken ik. Maar zover vindt ik het nog niet omdat te gaan gebruiken. Toch bedankt voor de tip! Ik hou hem in mijn achterhoofd. Wie weet kan ik hem ooit nog gaan gebruiken.

Had ook al een tip gekregen over een thee (via mijn eigen lactatiekundige). Weet zo even niet hoe hij heetā€¦ehhmmmm ā€¦saliethee. Dat zorgt ook voor een betere doorstroming. En Lecithine 1200mg 3 keer dgs gebruiken. Het is een voedingssupplement wat ze gebruiken voor goede doorstroming van de bloedvaten, maar wat we voor de borstvoeding dus ook kunnen gebruiken.

Of het ook echt zo is???

@ Biekje

Ik wil hier echt echt echt geen kunstvoeding!!! Desnoods ga ik dag in dag uit 24 ur per dag aan de kolf zitten :wink:

Ik en in het begin door zoā€™n diep diep dal gegaanā€¦dit is wat dat betreft peanuts En Medicijnen slikken en gebruikenā€¦ben ik ook geen voorstander van. Ik ken het medicijn. Ben ook nog eens verpleegkundige :slight_smile:

Oepsā€¦dit bovenste heb ikā€¦MARJOLEIN geschreven hoorā€¦zit weer bij mijn moeder op e laptopā€¦en die staat hier aangemeldā€¦die schreef mee als oma bij de juni mamaā€™s

Ik gebruik al vrij lang lecithine (een maand of drie oid?) en ik heb het idee dat het echt wat doet. De melk komt in ieder geval makkelijker naar buiten, heb ik het idee.

Hoi,

ik ben vrijwilliger. ik adviseer niks :wink: dat is voorbehouden aan medici. Informatie kan ik je wel geven, dan kun je zelf een keuze maken.

Voeden op verzoek houdt in, als ze erom vraagt, is dat om de vier uur ƃĀ©n groeit ze goed, dan is er geen reden om dat te veranderen. Groeit ze niet goed, dan heb je een reden om vaker aan te leggen.

Nakolven kun je doen om je productie op te krikken. Hoe lang je kolft hangt ervan af hoe snel de melk nog stroomt. Komen er meerdere straaltjes dan kolf je verder, is het nog maar ƃĀ©ĆƒĀ©n straaltje dan wissel je van borst.

@Taxi Annie wrote:

@ Biekje

Ik wil hier echt echt echt geen kunstvoeding!!! Desnoods ga ik dag in dag uit 24 ur per dag aan de kolf zitten :wink:

Ik en in het begin door zoā€™n diep diep dal gegaanā€¦dit is wat dat betreft peanuts En Medicijnen slikken en gebruikenā€¦ben ik ook geen voorstander van. Ik ken het medicijn. Ben ook nog eens verpleegkundige :slight_smile:

Dat is toevallig, ik ben ook vpk maar dat ter zijde, het verbaasde me zo dat dit medicijn helpt om je melkproductie weer op peil te brengen. Mijn vriendin heeft het haar hele borstvoedingperiode gebruikt op advies van haar lactatiekundige, zodoende ook het advies gekregen.

En kan nu uit eigen ervaring zeggen dat het helpt.

Ook zeker geen voorstander van medicatie, maar voor en tegens afgewogen en wilde toch de bv blijven geven.

hihihi, mijn streven is ook dat Ella geen kunstvoeding krijgt, en dat gaat me lukken ook, en daar heb ik ook heel veel voor over! wat bij mij trouwens ook wel wil helpen is groene thee drinken.

Ik drink ook borstvoedingsthee, bij de Natuurwinkel vandaan.

Is tevens ook nog verzachtend voor de darmpjes. Baad het niet 't schaad ook niet! Het heet Sano nr 14 kruidenmengsel. Wie weet?!

Groene thee, dat had ik nog niet geprobeerd. Ben er misschien ook teveel mee bezig denk ik wel eens. Zo zei iemand tegen me om oud bruin (bier) te proberen, dat zou ook goed zijn :think:

dat uan dat bier kreeg ik gister ook als advies, maar alcohol drinken ga ik al helemaaaaaal niet doen :slight_smile: vies ook :wink:

ik heb marlynn gister ong elke 2 uur aangelegd en mijn borsten stonden vanmorgen weer op knallen! Dus heb vanmorgen een vreugdedansje gedaan :slight_smile: nu hopen dat het zo blijft!

Vanmorgen ook marlynn nog gewogen. Zondag woog ze 5010 dinsdag 5050 en vandaag 5080 :smiley:

is bvthee lekker? Vast welā€¦ Venkelthee vind ik ook lekker en ook dat vinden veel mensen vies!