Na de thuisbevalling van mijn dochter heeft de vk 'm wel laten zien en is ie daarna de container ingegaan. Tijdens de zs van mijn zoon gaf de placenta nogal wat problemen (placenta praevia) en kreeg ik een spoedkeizersnee. Ik heb toen in de loop van de dag nog gevraagd of ze de placenta bewaard hadden en dat was zo. Toen heb ik samen met de vk van het zh de placenta nog bestudeerd, want ik wilde dat ‘onding’ nog wel in reallife zien na alle ellende.
Mijn zus wilde graag een boom planten op haar placenta, alleen moest de tuin eerst nog aangelegd worden. De placenta heeft toen eerst nog een hele tijd in de vriezer gelegen totdat de tuin klaar was.
Wel even opletten dat je dan niet de verkeerde pizza in de oven schuift :mrgreen:
mijn moeder -kunstenares- was in de tijd rond mijn bevalling bezig met een enorme installatie over placenta’s. Dat kan ik me nog goed herinneren. Zij heeft er echt een fixatie mee, maar toen ze mij vroegen of ik hem wilde zien, hoefde dat van mij niet eens. Ik weet nog dat ik er wel een foto van heb laten maken, voor mijn moeder Maar mee naar huis nemen is hier volgens mij niet eens gevraagd.
In z-amerika eet de familie het op he. Heel voedzaam 8)
@fiep klophout wrote:
In z-amerika eet de familie het op he. Heel voedzaam 8)
Dat gebeurde hier vroeger ook!
De naam moederKOEK komt daar vandaan.
Vroegah werd die bereid voor de kraamvrouw, zodat ze aan kon sterken :sick:
Mij is het niet gevraagd , 2x bevallen dmv ks ik had hem best willen zien maar meenemen hoeft nou ook niet.
En opeten :sick:
Yep hier is het ook gevraagd. Vind ik op zich wel netjes hoor, want je hoort vaak dat mensen er een boompje boven willen planten. Ik wilde de placenta wel graag zien en uitleg erbij hebben (had ik al in mn geboorteplan gezet), manlief vond het maar een goor ding! Ik vond het zo bijzonder dat mn zoontje 9 maanden lang via de placenta is gevoed dat ik er even bij stil wilde staan. Ik heb er ook een foto van gemaakt.
Ik heb onverwachts een keizersnede gehad en volgens mij is het niet gevraagd. Ik weet nog wel dat ik eerst weeën lag te hebben in die verloskamer en dat er een bed voorbij kwam rijden en toen vroeg de zuster aan die mevrouw: “gaat u hem in de tuin begraven?”. Mijn vriend en ik dachten allebei dat het om een kindje ging :shock: maar het ging dus over de placenta :oops:
Geen idee waar hij is, wat er mee gedaan is, is me niet gevraagd!
Wat ik zou doen ik weet het niet.
Voor onderzoek afstaan: JA! als dat mogelijkheid is.
Die van mij is voor onderzoek opgestuurd naar de patholoog.
Als er een boompje op geplant zou worden zou ie niet gegroeid zijn zo klein was hij (vandaar ook onderzocht), zo goed functioneerde hij niet
Bij dave hebben we hem wel bekeken de en dame in kwestie die hem liet zien, die vertelde ook hoe en wat … helaas geen foto van de placenta gemaakt
bij Jade kregen we idd die vraag en we hebben hem niet meegenomen… wel een foto van laten maken.
die van Jade wat niet helemaal netjes eruit gekomen (zeg maar)
terwijl die van Dave echt heel gaaf was…
zonde dat we daar dan geen foto van hebben…
maar om hem nou in de tuin te begraven…nee. op eten al helemaal neit…
Ik ben met een geplande KZ bevallen
en toen vroegen ze of ik hem nog wilde zien.
Ik heb hem gezien, maar wilde hem niet mee naar huis te nemen.
hier hebben ze idd ook helemaal verteld van het hoe en wat.
Hoe de kleine erin zat en alle bloedbanen etc die erin zaten. Ik vond dat wel heel interessant om te zien en te horen hoor :thumbup:
Maar niemand ervaring met katten die het weer opgraven in de tuin?
Ik zei nog, toen de placenta er net uitgekomen was, dat ik hem graag wilde zien. Dat kon zo wel, volgens de gyneacoloog, want het hechten moest eerst (flink wat hechtingen). Maar ik heb het nooit meer gezien. Ik was gewoon wel benieuwd hoe het eruit zou zien.
Volgens mij zou ik het bij een thuisbevalling weggooien, niet zo snel begraven
Als je hem meer dan 30 cm diep begraaft wordt ie echt niet meer opgegraven
Hier overigens bij beide bevalling wel gezien, foto’s gemaakt etc maar niet mee naar huis genomen. Bij de eerste bevalling hadden we nog niet eens een tuin en is ie meegenomen voor onderzoek (oorzaak overlijden bleek uiteindelijk deels in de placenta te zitten) en bij zoonlief is ie ook bij het medisch afval uiteindelijk beland. Beide vond ik overigens dat de navelstreng wel erg mooi was hihi. Prachtige blauwe aderen eromheen dat was iets wat me bij de eerste bevalling al was opgevallen en tja ik probeerde naarstig ‘verschillen’ te vinden… :oops:
Voor de rest vond ik het vooral belangrijk dat ie er helemaal uit was gekomen. De rest ach, zo sentimenteel ben ik daarmee niet. Was allang reuze blij dat ik uiteindelijk met man en zoon richting huis kon en mocht! :inlove:
:eh: :shifty: :sick:
Nope, bij m’n eerste heb ik die vraag niet gekregen (ziekenhuis)… En bij deze weet ik het nog niet… :mrgreen:
Maar het idee alleen al, om 't in de tuin te begraven… :shifty: Natuurlijk moet iedereen het voor zichzelf beslissen hoor, en als je het wat vindt: waarom niet… Maar ik… Nope…
@Ici wrote:
Maar niemand ervaring met katten die het weer opgraven in de tuin?
bij mijn ouders ligt de kat in de achtertuin begraven… is ook nooit weer boven gekomen hoor. Als je idd maar diep genoeg begraaft. Vlak onder het oppervlak lijkt me idd vragen om ‘problemen’.
Ik heb overigens wel bij alledrie de placenta goed bekeken en er een mooie foto van gemaakt.
Ik vind het wel een heel interessant ‘iets’.
Alleen gewoon niet om mee te nemen, haha .
Ohja, foto’s zijn er wel gemaakt en die heb ik keurig in een envelopje in het baby-album van mijn zoontje zitten!
Hier hebben ze het ook gevraagd, maar nee, we hebben netjes bedankt…
Wel hebben we er een foto van, dat dan weer wel!
mij werd verteld dat ze gebruikt worden in cosmetica zoals lippenstift haha. nou alsjeblieft hoor