He Affie
heb vandaag ook weer een echo gehad en ons kleintje loopt zelfs ongeveer vier weken achter nu ondertussen toch praten ze daaar van een dapper kleintje en zijn ze nog niet echt bezorgd, dus verwacht dat het bij jou ook wel mee zal vallen hoor…wat was het gewicht nu ongeveer?
succes maandag… hoop dat je dan goed nieuws krijgt…duim voor je
Ze zou net aan 1200gr zijn nu… Dus dat viel nog mee geloof ik!
Succes maandag meid :hug:
Heel veel succes maandag :-* :hug:
fijn dat ze je onrust serieus nemen en dat je voor een groeiecho mag maandag :thumbup:
1200 gram met 29 weken klinkt mij trouwens heel netjes in de oren.
Ben net terug van de groeiecho
Alles was goed met ons meisje.
Voor zover ze nu konden zien is ze gewoon een ukkie. Alles zit zo’n beetje op de lijn van 28,5 week. (grappig: het enige wat op 30 weken uitkwam was… haar buik :roll: :lol: )
Toch moet ik wel even onder controle blijven wat groei betreft en over 2 weken terug komen voor weer een groeiecho om te kijken of ze in verhouding wel goed genoeg blijft groeien. Wat mij namelijk opviel was dat de waarden van nu haast hetzelfde zijn als die van een week geleden bij de pretecho. Plus dat mijn buik/baarmoeder mn gehele zwangerschap iets voor liep op groei, en nu dus “aan de kleine kant” is. Daarbij wijkt de groei nu verder af van de curve dan bij de 20 weken echo en alles bij elkaar willen ze het toch even in de gaten houden. Het heeft me wel gerustgesteld en ook weer bewezen dat een “foute” meting zó gebeurd is. Toch ook wel spannend dat het een aandachtspuntje blijft en ik dus terug moet komen.
5 januari mag ik weer om 12.00u!
He affie dat is goed nieuws… wel goed dat ze het in de gaten houden
ik moet nu heel vaak terug omdat ons babytje ook niet hgoed groeit maar die loopt ongeveer 5 weken achter bijna wat was het gewicht nu ongeveer of hebben ze daar niets over gezegt?
Ik duim weer voor je mee daqt het 5 jan ook goed is…
Gewicht zou nu ongeveer 1380gr zijn. 180gram in een week tijd dus erg netjes (maar licht )
Gelukkig Affie :hug: goed dat ze je in de gaten houden
Af gelukkig dat het buikje nu dus niet te klein was.
En inderdaad in de gaten houden is prima toch!! Overigens had ik het ook, mijn buik liep eerst enorm voor en is nu net aan…
Jou meisje gaat gewoon nu lekker haar groeispurtje maken joh!! Komt vast helemaal goed!
En het feit dat je er wel extra controle voor krijg is alleen maar lekker toch?
x
affie, wat fijn, goed nieuws, hier net zo gelopen, ook onder controle blijven om de groei te volgen, ff checken of kleine zijn eigen lijn blijft volgen of dat de groei stil komt te staan?
Idd foutje is zo gemaakt, zeker op het eind, zei de vk me dat ze een marge van 600 gram!!! hebben bij de schatting van het gewicht…
Rond jou termijn begint het ook al wat lastiger te worden om goed te meten, goed dat het onder controle blijft en dan heb je straks over een paar maandjes gewoon een lieve kleine uk in je armen :inlove:
Mijn baarmoeder is alleen niet gegroeid t.o.v. de vorige keer (3 weken geleden) al die tijd is hij 1/4NX gebleven… Ik had het idee dat ze daarom graag willen blijven controleren…
ja ook wrs, maar je kan op zich de pretecho met deze echo niet helemaal eerlijk vergelijken, andere echoscopiste en andere apparatuur (wellicht zelfs andere meetcurves), hier zeiden ze dus van de eerste meting in het zkh dat dat een 0- meting was en daarom moeten wij woensdag weer voor een 2e meting met zelfde apparatuur en zelfde echoscopiste (wrs geloof ik) dan heb je zo min mogelijk meetverschil en dan konden ze op grond daarvan bekijken of beeb wel de goede eigen lijn volgt (beeb zit hier nu op de P10 en met de 31 wkn op P50 dus is teveel afgebogen in die paar weken tijd)
fijn dat je goed nieuws hebt gekregen over de kleine meid!
En die meting van je baarmoeder… is dat beide keren door dezelfde VK/gyn gedaan?
Heb dat namelijk ook gehad bij de 3e dat mijn baarmoeder niet gegroeid zou zijn op 3 week tijd… keer daar na was die enorm gegroeid… werd het weer gemeten door degene die het dus 2x daarvoor had gedaan. Blijkbaar heeft het toch ook wel te maken met de VK/gyn die meet. Het blijft mensenwerk, maar wel fijn dat ze je gewoon even extra in de gaten houden de komende tijd :thumbup:
Femmie de metingen zijn alleen vergeleken met de 20 weken echo die destijds door dezelfde dame/apparatuur gedaan is hoor. Ze hebben de meting van de pretecho expres niet meegenomen
Hoe werken die P waardes trouwens? Ik heb ze ook mee van 20wk en nu met 30 wk maar klopt het dat hoe meer naar 0 hoe kleiner??
MamaMarijeNiet door dezelfde vk/gyn, maar het was mijzelf ook al opgevallen en morgen moet ik naar dezelfde vk als 3 weken geleden dus heb ik goed vergelijkingsmateriaal … wilde het ook al met haar bespreken dat de hoogte voor mn gevoel niet meer gworden was.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat dat wil zeggen p- zoveel ik dacht dat ons kleintje nu p5 dat ze dat erbij zetten kan dat als hij ongeveer 5 4 a 5 weekjes achterloopt en hij woog nu 1600 gram
O ik snap nu denk ik hoe het werkt maar dat zal dan p -5 geweest zijn denk ik want hij zat overal ver onder de onderlijn…
Bij mij staat er per meting een P waarde bij… geen totaal iets…
Bij mij is er niks in de min, alleen de beentjes zijn P<5…
de rest is P6 (DBP) P10 (hoofd) P46 (buik) P12 (EFW)
Ow affie, sorry ik had het niet allemaal helemaal gevolgd/gelezen :oops:
Goed dat ze de pretecho niet meenemen dan.
Wat de curve betreft:
Nee, er zijn 2 verschillende groeicurves, eentje dateert uit 1960 en is dus sterk verouderd, geloof dat dat een algemene curve is, de meeste zkh en vk’s gebruiken de nieuwe curves die opgesplitst is in hoofd, romp, been en ? (zijn 4 curves) .
Ik weet niet of jullie ooit de curves gezien hebben, kijk dit is een voorbeeld ook onderverdeeld in 4-en
Per curve (je ziet er hier 4 onder elkaar)
De middelste lijn is de P50 lijn en betekend dat 50% van de kindjes zwaarder is en 50% lichter dan die lijn (= dus gemiddeld)
De bovenste lijn is de P90 lijn en betekend dat 10% zwaarder is en 90% lichter en de onderste lijn is de P10 en dus 90% zwaarder en 10% lichter.
Verder werkt het gewoon als een curve, hoe verderop in de zwangerschap, hoe verder het kruisje naar rechts ( de horizontale as is het termijn van de zwangerschap) en de verticale lijn is dus de meting die uit de echo naar voren komt.
Maar goed, dan heb je dus nog marges, als je goed kijkt bij de echo’s zie je de omtrek van beeb dat dat wel een paar millimeter is, het is dus cruciaal of je de binnenste of buitenste lijn aanhoudt met meten voor het vergelijk en hoe groter beeb hoe moeilijker het exact allemaal volledig in beeld te brengen en dus goed te kunnen meten.
@Affie wrote:
Bij mij staat er per meting een P waarde bij… geen totaal iets…
Bij mij is er niks in de min, alleen de beentjes zijn P<5…
de rest is P6 (DBP) P10 (hoofd) P46 (buik) P12 (EFW)
Hihi terwijl ik aan het uitleggen ben zijn jullie gewoon lekker verder aan het kletsen. Ze pakken dus idd ook geen totaal meer, hoe ze bij mij op een gewicht van 2571 komen is een globale schatting van een formule die naar aanleiding van de metingen erop los gelaten is
Bij jou beeb dus buikje gemiddeld en de rest op de onderste lijn (zoals je eerder al schreef)
Mijn beeb heeft alleen beentjes gemiddeld en de rest op de P10 lijn (om en nabij dan he)