Metingen bij pretecho...-> Vandaag 2e groei-echo!

Ons kindje is 2 weken geleden geboren met een enorme groeiachterstand.

Met 20 en 21 weken lag ze exact op schema, op de dag nauwkeurig. Met 33 weken kreeg ik een routine groeiecho en bleek de buik zo’n 4 weken achter te lopen en het hoofd en de benen 2/3 weken. Daarna heb ik elke 10 dagen groeiecho’s gekregen en elke week kleurendoplers en een hoop ctg’s en uiteindelijk thuismonitoring omdat de groeiachterstand alleen maar groter werd.

Haar buikje is nooit verder dan 30 weken en een paar dagen gekomen qua ontwikkeling, haar hoofdje wel een paar weken verder en de beentjes tot 34 weken. Met 37+1 ben ik ingeleid, omdat ze in 10 dagen nauwelijks meer gegroeid was en ze buiten de baarmoeder beter zou kunnen groeien dan erin, en bevallen van een meisje van 2 kilo. Ze heeft een week in het ziekenhuis gelegen, maar is verder gelukkig gezond.

Wat ik begrepen heb na al die echo’s is dat een achterstand van de buik als eerste ontstaat, omdat het lichaam automatisch de organen verder ontwikkelt en dus van voedsel voorziet. Daarom eerder een achterstand van de buik dan van het hoofd. Schijnt ook dat het meestal vanaf een week of 26 ontstaat.

De enige manier om de groei te monitoren is om met regelmaat groeiecho’s te laten maken, daar moet dan wel minimaal 10 dagen tussen zitten.

Als je je ongerust maakt moet je echt vragen om doorverwijzing voor een groeiecho.

Persoonlijk geloof ik niet in ‘voelen’ :shifty:

Kittycat super bedankt voor je reactie :-* Erg duidelijk!

Overigens mocht ik nu ook al kiezen voor een groeiecho hoor dus wat dat betreft ben ik wel “gehoord”… Alleen dinsdag ga ik bij mijn favo vk (klinkt stom misschien, maar komt doordat ze Lenn’s bevalling begeleidt heeft) en vind het ook wel fijn om het met haar irl te bespreken…

EDIT heb toch ook nog maar even gemailt… stomme hormonen maken me af en toe zo onzeker :?

Hoi Affie,

ff in het kort mijn verhaal.

Ik had sinds 27 weken een te kleine buik, tijdens echo controles bleek dat ik bijna geen vruchtwater meer had en dat de baby ruim drie weken achterliep. Ik moest dagelijks naar het ziekenhuis voor echo en ctg. Met 37 weken ingeleid, de baby zou maar +/- 2000 gram max 2500 gram wegen…hij woog bij geboorte tot ieders verbazing 3200 gram! En kerngezond!

Ik hoop dat jouw meisje snel een groeispurt gaat maken!

:hug: een knuffel voor jouw, weet hoe rot het voelt.

Affie, even een dikke :hug:

Hoop dat de vk je snel iets laat weten en dat het gewoon een verkeerde meting blijkt te zijn! :hug:

Ik heb net een mailtje terug gehad dat ik morgen moet bellen voor een echo-afspraak. Ter controle, maar vooral ter geruststelling :slight_smile: . Erg fijn!

Toevallig tegelijk Noemi! :-*

Ooh, dat is fijn nieuws! Liever een keertje extra controleren om je gerust te stellen!

Hoop dat alles ok is! Ga heel hard voor je duimen :-*

Hier alleen ervaring met groeiverschil de andere kant op… een groooooote baby dus.

Bij de 20 weken echo een verschil van ruim 2 week, met pretecho met 26 weken 3 weken verschil. Verder nooit meer groeiecho ofzo gehad.

Tja meneertje was uiteindelijk 4700 gram en ruim 55 cm lang, dus denk dat het wel klopte. Maar als je dan nog steeds op een gemiddelde van 3500 gram voor zoveel kindjes wil komen ‘moeten’ er dus ook kindjes zijn die lichter zijn dan het gemiddelde natuurlijk.

Zolang het binnen de marges is zou ik me niet al te druk maken… en geloof dat je VK je al aardig heeft weten gerust te stellen?

Enne… mooie echo hoor :inlove:

@Kittycat wrote:

Persoonlijk geloof ik niet in ‘voelen’ :shifty:

Ik ook niet… (Zo hebben ze Jinthe ‘iets’ kleiner geschat dan ze daadwerkelijk was…)

Fijn dat ze een extra echo willen maken! :slight_smile:

hey hey

toen ik me pretecho had ging ze het ook opmeten. en toen werd er gezegd dat er +/-16 dagen vanaf mag wijken omdat het een pretecho is ofzo???

voelen kunnen ze er idd ook behoorlijk mee naast zitten… bij onze oudste dachten ze 7/7,5 pond… die was ook al ruim 9 pond!

Mijn tante heeft hele tijd in de kraam gewerkt en ze zei: ze zitten er net zo vaak naast met voelen (zowel naar boven als naar beneden) als dat ze het goed hebben… zij had er 5 pondertjes uit zien komen die op 7 waren geschat maar ook 8 ponders die niet zwaarder waren verwacht als 6…

Echo is ook niet 100% zekerheid natuurlijk, maar vaak al wel iets accurater (bij de middelste met 29 week een echo gehad vanwege niet voelen… op basis van die metingen zou hij met 40 weken zw.schap zo’n 4000 gram moeten zijn… hij is met 40 week precies geboren en was 4040 gram… nou die 40 gram vergeven we ze wel :mrgreen: )

Jee Marije jij hebt flinke kinders op de wereld gezet :shock: :mrgreen: !!

@Affie wrote:

ach iemand moet het doen he :mrgreen:

Maar ze waren hier idd aan de maat… met z’n drietjes komen ze op een gemiddelde van ruim 4400 gram :shock: Tja das niet helemaal landelijk gemiddeld (toch kwam ik zelf maar 10/12 kilo aan, had ik geen suiker etc etc).

@mamaMarije wrote:

@Affie wrote:

ach iemand moet het doen he :mrgreen:

Maar ze waren hier idd aan de maat… met z’n drietjes komen ze op een gemiddelde van ruim 4400 gram :shock: Tja das niet helemaal landelijk gemiddeld (toch kwam ik zelf maar 10/12 kilo aan, had ik geen suiker etc etc).

Echt hollands welvaren haha :lol:

Hoi,

Ik begrijp dat je je zorgen maakt! Hopelijk kan een extra echo je geruststellen.

Ik heb bij beide zwangerschappen een kindje gehad met korte ledematen. Een ander iets dan bij jou. Ze werden beide klein geschat. Tommy was 3080 gram en 50 cm en Noah was 2700 gram en 46 cm. Terwijl ik bij Noah een week eerder een echo had gehad, die zei 2315 gram en de verloskundige voelde een dag eerder aan de buik en die zei 2500 gram. Beide hadden ze het fout en was hij groter.

Ik hoop dat het een klein meisje wordt en er verder niks aan de hand is !

Veel succes.

Liefs Suzanne

Ik herken het… Juul had zijn hoofd omtrek liep 2 weken voor op de groei en de buik omtrek liep 1 week achter, dus er zat 3 weken tussen. Ik heb later nog een groei-echo gehad en toen was het wel bijgetrokken. Het is evengoed een knap kereltje geworden… :inlove:

Succes met je zwangerschap en als je het niet vertrouwd, gewoon aan de bel trekken!

Heb aanstaande maandag een groei-echo om half 12 bij de gyn :slight_smile: … ben heel benieuwd, vind het wel fijn dat het serieus genomen wordt!

Oh, dat is fijn Affie!

En heel fijn dat je zo serieus genomen wordt! :-*

Dat is fijn!!

Ze nemen het serieus. Hopelijk is alles goed!

Liefs Suzanne

even andere koek

wat een knappert zit er weer i je buik! wat lijkt ze op lenn zeg! Ook van die lekkere zoenlippen :inlove:

ik :pray: voor maandag !! dat alles goed is!