Meteen kv, hoe pak je het aan?

Ik ben er dit keer heel stellig van overtuigd dat ik me niet meer gek wil laten maken door suggesties, (in mijn ogen) stomme redenen om het toch nog een keer te proberen enz en dus ga ik GEEN borstvoeding meer geven. Ik weet dat het wel het beste is, ook echt wel van overtuigd, maar ik zit met de psychische gevolgen ervan en dat betekent op zijn zachtst gezegd dikke ellende voor mij en echt gevoelens van irritatie en erger naar mijn kind toe. Is het me niet waard.



Maar goed, de fles met kv dus… hoe pak je dat aan. Laat je de baby meteen na geboorte liggend op de borst wel zoeken en wacht je met de fles tot de nageboorte er is en je zelf schoon enzo bent of roep je meteen om een flesje klaar te maken.

Ik geloof niet dat ik het heel erg vind om die allereerste momentjes de kleine wel d’r gang te laten gaan, hoort ook een boel beetje bij het hechtingsproces, maar wanneer geef je dan die eerste fles.

Of is het zelfs do- able om de eerste dag gewoon op gevoel wel aan te leggen en te zorgen dat ze colostrum binnenkrijgt en gewoon bij te geven met kv?

Ik red het psychisch hooguit 1 a 2 dagen… dan gaan de luiken al op slot en ga ik al denken… heb je dat kind weer… :oops:



Maar nu de eindstreep nadert vroeg ik me dus wel af hoe ik het aan zal pakken want bij de andere 3 heb ik me wel gek laten maken en dus tot depressie aan toe lopen voeden… dat werkt dus niet…

als jij zegt… ik red het 1 of 2 dagen… zou ik die 1 a 2 dagen voor je kindje zeker pakken. Dat colostrum is super goed voor je kleintje.



Ik zou dan ook voor de eerst binding tussen jou en de kleine haar gewoon lekker op je buik/borst laten leggen en liggen tot na de geboorte van de placenta. Als ze dan al even heeft gesnuffeld en misschien even gedronken (kan ook de geboorte van de placenta bevorderen!) wil de VK of gyn waarschijnlijk de controles bij de kleine gaan doen.



Wat ik mij kan herinneren van vriendinnen is dat het eerste flesje (ook zonder colostrum) tevoorschijn kwam toen mama lekker gedouched/gewassen en fris in bed lag. Dat duurt natuurlijk geen uren bij een gewone bevalling.



Zou de roes rond de geboorte zeker niet doorbreken door direct maar om die fles te roepen :wink:



Maar er zijn een VK/gyn en een kraamhulp/verpleegkundige bij de geboorte die vaker met dit riempje geroeid hebben en zij zullen denk ik ook wel het juiste moment voor dat eerste flesje weten :thumbup:

Hier bij beide kids meteen KV. Niets van zoeken op mijn buik enzo gemerkt eigenlijk. Na de geboorte werden ze bij me gelegd, placenta kwam vrij snel. Daarna werden de testen gedaan en diverse en weer lekker bij mij of papa. Douchen of wassen (1e bevalling) en pas tegen de tijd dat de rust weer gekeerd was, alles schoon en bekomen van de “schrik” :mrgreen: werd er een ieniemienie flesje gemaakt.

Ik wilde zelf helemaal niets, ook niet de 1e melk, maar dat is ieders eigen keuze. Succes!

Bij beide meiden is het eigenlijk net zo gegaan als bij Wieniex

Grappig hoe de borstvoedende mama meteen toch voor het colostrum gaat :mrgreen: (niet rot bedoeld hoor :wink: )

Ik zit nog een beetje in dubio… enerzijds weet ik dat colostrum super is en ook helpt om meconium te lozen. Ook helpt aanleggen bij het loslaten van de placenta en dat is in mijn geval toch al een keer een punt gebleken. Dus alleen al daarvoor zou ik best willen aanleggen. Weer een placentaverwijdering in een OK zie ik niet zo zitten.



Maar het is dus niet raar als ik zou zeggen… ik geef geen bv, maar ze mag wel na geboorte snuffelen en happen en zodra we schoon zijn enz… dan mag ze kv bijdrinken als ze honger heeft.

Ik wil mijn borsten namelijk ook niet te veel gaan stimuleren, want ik wil geen anti stuwings medicijnen en die stuwing moet ik dus zelf begeleiden.

T lijkt me voor mij heel beroerd om 2 dagen wel steeds aan te leggen en zo de bv te stimuleren. Het zou me dan echt om dat allereerste moment gaan. :think:

Ik zou dr in jouw geval niet eens meer aan beginnen :shifty:

Ja het colostrum is supergoed voor je meisje, maar dan loop je wel weer het risico dat je een richting op gedrukt gaat worden.

Straks loopt het even als een tiet en dan begin je weer te tobben.



Kies voor jezelf, kies voor een kraamtijd zonder getob, zonder gedoe en zonder het risico dat je weer in een depressie beland door het borstvoeden.

Dat komt wel goed joh… heb haar op mijn tanden als het op bv aankomt.

Heb de afgelopen maanden al heeeeeeeeeeel wat over me heen gekregen. Schoonmoeders die riep dat het haar een jas had gescheeld in de kosten enz.

Ruud die zei… ja maar het is wel het beste en het is niet zo dat je niet kan geven omdat er niks komt.



Ben niet 1x boos geworden, gewoon gezegd dat ik een volwassen vrouw ben en niet kies voor bv dit keer en dat het me allemaal WORST zal zijn wat zij vinden.



Bij Ruud heb ik hem er even fijntjes aan herinnert hoe leuk en lief ik ben als ik bv moet geven en hoe leuk het is om een hekel te krijgen aan je eigen kind.



In mijn kraamprotocol heb ik ook duidelijk aangegeven dat de eerste de beste kraamverzorgster die me richting bv duwt, van mij een duwtje door de voordeur krijgt en niet welkom is.

De intakester heeft mij wel gevraagd of ik bereid was uit te leggen waarom ik er zo over dacht en na het hele verhaal heeft ze nadrukkelijk vermeld dat ik prima in staat ben om zelf die keuze te maken en ze subiet een ander sturen als het niet gaat. (je hebt er soms kraamvp bij zitten…)



Maar ik wil dus niet de ok in en heb de jongens meteen aangelegd, of liever gezegd, zelf laten zoeken. Dat voelde ik meteen hoor, zeker omdat ik snel beval en het dan echt meehelpt om die placenta los te krijgen.

Maar ik heb nu zoiets van… oke, dat eerste moment is oke, zodra erwtje haar kleertjes aanheeft en is gechecked en ik ben gedouched en klaar ben. Dan is het ook klaar met de mogelijkheden van mijn tiet.

Dat betekent op 1 keer borst happen na, direct na geboorte, er verder niets gebeurt. Ook geen colostrum. Hoe goed het ook is, het stimuleert wel de bv en dat is ook niet wenselijk.



Dus ik zie het nog vol vertrouwen tegemoet, zat alleen heel even in dubio omdat het als zodanig nog niet eerder is voorgevallen.



Maar lief dat je zo aan me denkt :-*

Fijn om te lezen dat je dat gedeelte zwart op wit hebt staan.

( al zal je niet de eerste kraamvrouw zijn die na haar bevalling net wat anders in haar schoenen staat dan ze anders doet)



Het niet de OK in willen kan ik heel goed snappen en als het ‘drinken’ van de kleine daar bij kan helpen is het de overweging waard denk ik.



:-*

@Cell wrote:

Grappig hoe de borstvoedende mama meteen toch voor het colostrum gaat :mrgreen: (niet rot bedoeld hoor :wink: )




Snap ik hoor… maar als jij niet had gezegd 1/2 dagen kan ik het aan… was ik niet over het colostrum begonnen hoor :wink:

Maar ik denk… waarom zou je dan jezelf dat eerste momentje ontzeggen, het potentieel makkelijker loskomen van de placenta en je dochter dat colostrum niet geven… dat je daarna lekker verder gaat met de fles… dat maakt toch niet uit! Dan ben jij die placenta kwijt, hopelijk een al aardig geslonken baarmoeder en je dochter heeft die eerste waardevolle druppels binnen :thumbup:



Zou ivm stuwing zoveel mogelijk beperken (over het algemeen krijg je die ook zonder je kindje uberhaupt een keer te hebben aangelegd, tis toch je lijf/ de natuur die iets wil) maar na 1/1,5/2 dagen was het hier ook nog geen liters werk hoor :mrgreen: (stuwing kwam pas na dik 3 dagen volledig aanleggen etc op gang… dus van 1/2 dagen afentoe eventjes je momentje pakken zal het in mijn ogen niet extreem veel meer stuwing worden dan je sowieso al mag verwachten).

Ik snapte je ook wel :-* Maar ik denk wel dat Joseetje ook een punt heeft… als ik te veel A ga zeggen, dan ben ik wellicht ook na de bevalling zo labiel dat ik me makkelijk tot B laat overhalen en zit ik binnen circa 8 dagen weer dik in de ellende…



Ik heb nu 2 x een rot kraamperiode gehad en een rotstart omdat ik heel snel depressieve gevoelens begon te ontwikkelen die voor een groot deel weg kwamen bij de borstvoeding en alle bijhorende zaken.



Het gegeven bv maakt me al neerslachtig, maar doordat IK ook degene ben die het moet doen en ik dus geen nachtvoedingen dan uit handen kan geven, kom ik ook snel aan slaapgebrek. En daar kan ik niet tegen.

Dat heeft ws betrekking op ADD en gebrek aan goed gereguleerde melatonine maar ik word dus echt depressief en behoorlijk ziek als ik langer als 2 nachten slecht slaap. Ga dan hyperventileren, overgeven, rillen enz.



Het was dus steeds 8 dagen twijfelen, ellende, me rot voelen en helemaal doordraaien geestelijk en lichamelijk tot de huisarts dan weer zei… zo gaat het toch niet, stop er mee dan kan je weer bijkomen.

Ik weer aan de ad en ruud nachtvoedingen en binnen een paar dagen kwam ik dan wel weer bij.



We gaan daar nu eigelijk meteen voor. Ruud is inmiddels ook wel overtuigd en hij is veel makkelijker met slaap missen dan ik.



Dus ik ga voor dat allereerste moment en daarna ga ik voor mijn eigen gezondheid. :thumbup:

Hoi Cell,



Wat je zou kunnen doen met jouw ervaring dat je het de eerste dagen wel trekt, is idd in ieder geval de colostrum meegeven. Met stuwing zul je waarschijnlijk sowieso worden geconfronteerd, omdat je lichaam hoe dan ook de melkproductie in gang zal zetten. Ik kan me voorstellen dat je geen lactatieremmende pillen wilt gebruiken. Een andere optie is om vanaf het moment dat je niet meer wilt voeden saliethee te gaan drinken. Salie is een kruid dat een productieremmende werking heeft. In dit draadje op het Borstvoedingsforum vertelt een leidster van Borstvoedingorganisatie LLL er meer over: Bv-forum-Salie.



Groetjes van Yvonne

hier ook geen bv, helemaal niets.

maar dat is meer besloten door medische problemen dan eigen keuze (alhoewel ik zelf eigenlijk ook geen bv meer wil geven door de jou bovengenoemde punten.)

ik kreeg te horen dat de kleine na de geboorte eerst lekker bij mama kon liggen (en als je wil/kan mag de kleine zoeken anders gewoon lekker liggen) en dan na het “opfrissen” de kleine de eerste fles kreeg.

Heb bij de andere eigelijk weinig stuwing gehad hoor… niet noemenswaardig eigelijk. Dus vandaar dat ik niet wil gaan stimuleren, ws kom ik er dan redelijk snel mee weg dat ik niet geef.



Heb ook overlegd met Ruud en ook hij zei nu dat hij het voor mij beter vond om meteen voor duidelijkheid te gaan. Ook direct de eerste nacht al dat hij er uit gaat voor erwtje als ze honger heeft.



We gaan het dus zo doen als omschreven, blue rose aangeeft enz.

direct na… doen we relaxed, we zien wel wat ze doet. Is ze schoon, ben ik schoon, liggen we lekker en heeft ze honger… krijgt ze een fles.

Wat goed van je dat je dit nu vooraf al zo aan het overdenken en aan het regelen bent. Als je vooraf echt al een vaststaand plan hebt, is het ook makkelijk daar achter te blijven staan lijkt me.



Ik kan er verder niet over meepraten, onze prematuurtjes kregen meteen een infuus en daarna met de sonde.



Stuwing was er wel enorm. Tip die bij mij goed hielp is een behoorlijk strakke sportbh. Dat scheelde echt enorm!

Misschien wil je jongedame niet eens, kan ook nog he? Elise zocht meteen naar de borst, Jesse wilde totaal niet drinken en dacht ik ben moe, laat me … Sta achter je beslissing, een gelukkige moeder is het allerbelangrijkste!

Hier ook geen moment echt over getwijfeld bij mijn zoon, ik wilde ook echt geen bv geven.

Zoeken heeft hij helemaal niet gedaan. Ik had hem ook niet op mijn blote borst liggen, maar had mijn shirt nog deels aan (wel op mijn blote buik). De placenta kwam snel, zonder moeite. Volgens mij kreeg ik van de verpleegkundige pas een flesje toen ik gehecht was. Dat duurde sowieso zeker een uur. Toen kreeg ik zo’n mini flesje met een mini beetje melk, en dat ging meteen best.



Succes!

Fijn dat ik dit topic even heb gelezen.



Ik ben nog maar drie maanden zwanger, maar ben er nu al over aan het denken. Ik wil ook geen borstvoeding geven en ook ik twijfel over wel eerste colostrum laten drinken.

Maar ik ben een beetje bang voor verpleegkundigen en kraamhulpen die dan zeggen; kom op ga door met de bv.

Ik weet van mezelf dat ik erg labiel kan zijn en op die momenten (hormonen en emotie’s) niet sterk sta voor mijn mening en mijn wil…



Mijn schoonzus is kraamhulp en daar heb ik het al met haar over gehad en ze geeft mij gelijk dat ik wil kiezen voor KV. Maar als kraamhulp zijnde mag ze dit niet zeggen… Wél zei ze nog dat als een kraamvrouw duidelijk aangeeft dat zij geen bv (meer) wil geven, dat kraamhulpen dan alles moeten doen aan goede begeleiding naar kv toe en nazorg van bv… klinkt een beetje stom zoals ik het zeg, maar jullie snappen me vast wel.



Cell

Ik ben heel benieuwd nu het voor jouw achter de rug is, hoe het nou in zijn werk is gegaan!

@Anita-1982 wrote:

Fijn dat ik dit topic even heb gelezen.



Ik ben nog maar drie maanden zwanger, maar ben er nu al over aan het denken. Ik wil ook geen borstvoeding geven en ook ik twijfel over wel eerste colostrum laten drinken.

Maar ik ben een beetje bang voor verpleegkundigen en kraamhulpen die dan zeggen; kom op ga door met de bv.

Ik weet van mezelf dat ik erg labiel kan zijn en op die momenten (hormonen en emotie’s) niet sterk sta voor mijn mening en mijn wil…



Mijn schoonzus is kraamhulp en daar heb ik het al met haar over gehad en ze geeft mij gelijk dat ik wil kiezen voor KV. Maar als kraamhulp zijnde mag ze dit niet zeggen… Wél zei ze nog dat als een kraamvrouw duidelijk aangeeft dat zij geen bv (meer) wil geven, dat kraamhulpen dan alles moeten doen aan goede begeleiding naar kv toe en nazorg van bv… klinkt een beetje stom zoals ik het zeg, maar jullie snappen me vast wel.



Cell

Ik ben heel benieuwd nu het voor jouw achter de rug is, hoe het nou in zijn werk is gegaan!


Mijn kraamhulp zei zelfs: de gezinnen (mama’s) die FV geven, zijn veel relaxter in hun kraamperiode dan de mama’s die BV geven.



Maar ik neem aan dat ze bedoelde ook: als de BV niet loopt zoals het behoort te lopen.

Daarom heb ik er bij Yari ook voor gekozen om meteen FV te geven.

Stuwing was killing, maar met witte koolbladeren in je BH lopen is ook erg charming, en je ruikt zo lekker :shifty: :mrgreen:

Op verzoek van Anita. :-



Ik heb dus voor het eerst echt genoten van mijn kraamtijd :inlove:



In het ziekenhuis heb ik meteen gezegd… als ik straks bevallen ben, dan wil ik d’r bij me, zodra ze gaat zoeken en dus wil drinken, dan wil ik haar een flesje kunnen geven.

We wilden ook meteen hypo-allergeen geven en hadden dus een flesje en wat voeding mee. Hypo-allergeen moeten ze anders van de kinderafdeling gaan halen, op de kraam hebben ze enkel standaard.



Het is precies ook zo gegaan. 2 uur werd ze geboren, ik kreeg d’r lekker bij me, pas na een uur hebben ze haar gewogen en aangekleed en toen mocht ik haar een flesje geven (het was ook maar 30cc en ze dronk het niet eens volledig op)

Ik heb totaal niet de behoefte gevoeld om ook maar wat voor stimulans aan mijn borsten te gaan geven door toch het colostrum te doen.



We waren om 4.30 alweer thuis en alles ging dus snel.

Eenmaal thuis zijn we natuurlijk gewoon verder gegaan met de kv.



Overigens had ik bij de intake van de kraamzorg al heel duidelijk aangegeven dat ik GEEN borstvoeding wilde geven en dat ik een kraamverzorgster die juist erg pro-borstvoeding zou zijn en zou gaan pushen om het toch te proberen, direct de deur zou wijzen.

Dit heb ik ook met Ruud duidelijk afgesproken. Het moest wel een kraamverzorgster zijn die gewoon open staat voor het geven van kv.



Wij kregen een super lieve kleine dame van ongeveer 60 die al 32 jaar in het vak zat en alles wel al gezien had.

Ze heeft 1 malig gevraagd " gewoon uit mijn eigen nieuwsgierigheid hoor, verder nergens om, maar wat is de reden voor jou om meteen de fles te geven?" Ik legde uit wat mijn reden was en ze zei halverwege " hou maar op, je hebt duidelijk goed overwogen en besloten en dan is dit voor jou en je meisje het allerbeste"

De rest van de week heeft ze ons als gezin laten keutelen. Ze had echt zoiets van… dit is jullie 4e kindje, dus al die poespas uit het kraamschema slaan we over. Invullen van poepies en plassies deed zij s’ ochtends bij de koffie en ik noemde het dan op… ik had het meestal nog wel in mijn hoofd, maar midden in de nacht opschrijven… no-way…

Gedwongen elke middag even slapen en dan geen haar op d’r hoofd om Suus dan bij me te laten. Ze nam Suus dan bij d’r zodat ik even lekker bij kon tanken.

En hoewel ze overal een krukje bij moest hebben, echt een kleine dame.

Was ze de beste en leukste kraamverzorgster ooit.

De kinderen vonden het erg jammer dat " oma Henny" weg ging :inlove:



Het fles geven heeft mij meteen veeeeeel rust geboden. Geen gestress, geen gevoelens van nijd naar mijn kindje toe omdat ze alweer aan de borst moest want ja aanleggen aanleggen aanleggen is het advies de eerste dagen he.

Gewoon een goede verdeling voor alle kinderen, genoeg tijd om zelf bij te tanken en als ik het even niet trok gewoon kunnen zeggen " Ruud, vannacht mag jij Suus doen, ik moet gewoon even slapen"

Heeeeeeeeeeerlijk.



Zo had ik het 3 kinderen geleden al moeten doen.

En labiel of niet, het levert heel wat op als je goed weet waarom je het wil en je blijft kijken naar de negatieve gevolgen voor jou persoonlijk.

Als ik twijfelde hoefde ik enkel maar te denken… " Cell, wat gaat het je opleveren als je het wel doet en depressief raakt?" en dan dacht ik aan mijn hele gezin en was ik zo weer genezen van twijfel.



Dus als het gewoon echt niet oke voelt om bv te gaan geven en je dus kiest voor kv en meteen… dan ga ik ervan uit dat je daar goede redenen voor hebt. Sta daar dan achter en blijf telkens VOORAF aangeven dat dit je plan is. Als je het doet in het heetst van de strijd, dan komt het niet over.

Maar meteen aangeven, nog voor je de kleine hebt en dan komt het vast wel goed. :thumbup: :-

@Cin. wrote:

Mijn kraamhulp zei zelfs: de gezinnen (mama’s) die FV geven, zijn veel relaxter in hun kraamperiode dan de mama’s die BV geven.



Maar ik neem aan dat ze bedoelde ook: als de BV niet loopt zoals het behoort te lopen.




Mag idd aannemen dat ze het bedoelt als het niet zo lekker loopt… want ik heb bij nummer 2 en 3 een heerlijke kraamtijd gehad en hoop bij nummer 4 straks weer. En dat met bv :lol:



Had persoonlijk het meeste last van de Vk’s die bleven hameren op het hoge geboortegewicht en bijvoeden. Wat we dus niet hebben gedaan en de kids deden het prima op alleen bv :thumbup:



Bij mijn oudste geen fijne kraamtijd, maar dat was ook in het zhuis de hele week en op verschillende afdeling. Dat was los van voeding gewoon al niet leuk :thumbdown: