meer wiegendood Duitsland??

Ik vraag me dit af nadat ik de Babywalz catalogus doorgebladerd heb :think:

In alle ledikantjes en wiegjes liggen namelijk dekbedden en de bedjes zijn ook meest allemaal totaal bekleed van binnen.

Hier wordt dat toch juist afgeraden, zelfs zo’n stootkussentje aan het hoofdeind, ivm slechte luchtcirculatie en dat geeft dan weer een verhoogde kans op wiegendood, wordt hier in NL gezegd in ieder geval.

Vraag me dit echt af, meer mama’s die dit opgevallen is en zich dit afgevraagd hebben??

Ik heb me het zelfde al eens eerder afgevraagd.



TEgenwoordig blijft alles veel veranderen.

Toen ik zwanger was van Jana, heb ik bij prenetal een dekbed gekocht, had hun gevraagd naar een goed veilig dekbedje of dekentje voor een pasgeborene. Ik kreeg dus een dekbed mee. Tot de mama’s hier op het forum tegen me zeiden dat dit eigenlijk niet goed was. Dus ben ik op advies van hier gaan werken met lakentjes en dekentjes zoals het nu hoort te zijn.



Mijn oudste is 14 jaar, en toen zij baby was sliep ze ook onder een dekbed, omdat ze een veels te kleine baby was, werd me ook aangeraden om stootranden langs de spijltjes te doen. Dat heb ik dus geweten.



Ik zat beneden op de bank, toen ik opeens een heel raar gevoel in mijn maag kreeg, en iets zei tegen me dat ik naar Savannah toe moest, want er was iets niet goed. Heel raar. Dus ik zei tegen Jessy dat hij bij Savannah moest gaan kijken. Waarop hij antwoorde dat hij straks wel zou kijken.



Ik wou niet wachten en ben toen heel nerveus naar boven gegaan. En ja hoor Savannah lag met een armpje onder de stootrand door, met haar gezichtje helemaal tegen dat rot ding aan. Ze bewoog helemaal niet en normaal zou ze meteen wakker zijn als ik binnen kwam, ik heb haar echt met een rot vaart uit bed getrokken in paniek, en mee dat ik haar oppakte, hoorde ik haar heel hard naar lucht snakken, haar lipjes en rondom haar neusje was ze al helemaal blauw.



Tot nu toe denk ik daar nog aan, en vraag me af als ik niet naar boven was gegaan was het niet goed afgelopen, Heb die stootranden meteen uit het bed verwijderd en in de vuilnis zak gegooid. Bah wat een rot dingen zeg.



Zo weer een heel verhaal, wat ee nsimpel antwoord moest worden.

:shock: Wat zul je je kapot geschrokken zijn!! Krijg gewoon een naar gevoel als ik het lees…



Ik ben ook niet van al die ‘flauwekulletjes’ in bed, vond toen ik zwanger van Jayden was zo’n hoofdbescherming wel mooi, maar meteen toen ik las van verhoogd risico op wiegendood dacht ik dat doen we dus niet!



Mss zijn er wel iets van statistieken te vinden op 't net, ga wel 's even zoeken…

Even gekeken op internet, vond dit bij het RIVM:



Binnen de EU-15 kennen alleen Portugal, Italië en Griekenland een iets lagere sterfte aan wiegendood dan Nederland. In België en Duitsland ligt deze juist hoger. Nederland is de voorloper geweest in de succesvolle aanpak van wiegendood. Hier werd in 1987 gestart met de introductie van het advies om pasgeborenen niet op hun buik te laten slapen. Dit leidde onmiddellijk tot een daling in de sterfte aan wiegendood.

Tamara wat een verhaal.



Peter&Caren, ik heb het ook gezien inderdaad, dan niet in de catalogus, wel op hun website, ik verbaasde me, en twijfelde of ik het nou zou gaan halen of niet? Want het staat wel leuk afgekleed enzo… Tot ik meerdere negatieve verhalen las, en ook positieve hoor, maar heb zoiets, als je meerdere nagatieve dingen leest ga je toch nadenken of het voor jou ook negatief word? dus heb ik het niet gedaan.

Hoe mooi het misschien leek, veiligheid gaat voor mooi.



Overigens ook hoofdkussens… wat heb een baby daar nu al aan?



Dekentjes, lakentjes… Riley slaapt onder een laken, maar af en toe (in de box enzo) onder een deken. maar die is dan heel goed vastgezet en ben ik er bij.

Ok, dus het is hier wel lager als in Dld dus… Had net alleen nog iets gevonden over de geboortesterfte in Nl, dat ligt hier dan weer heel hoog schijnt :eh:



Jayden lag in het begin ook onder een laken met dekentje en nu ligt ie of onder een laken of hij schopt de laken van zich af en ligt alleen in romper of dunne pyjama zonder romper

hier hebben beide kinderen een speen gekregen vanaf dag 1 als een kindje een speen in de mond heeft verkleind dit de kans op wiegendood met 90 % !!!



maar moet wel eerlijk zijn in duitsland zijn de tuv onderzoeken vele malen strenger dan hier in nederland gebruik namelijk ook duitseflessen en die bevallen super nog nooit last van krampjes gehad bij beide kinderen

De dekbedjes in duitsl zijn volgens mij wel anders. Wij hebben duitse vrienden en die hadden een donzen dekbedje, maar dat is speciaal voor baby’s en echt heel licht, anders dan de dekbedden hier.

Ik denk niet dat dat meer wiegendood tot gevolg heeft.

Kan wel eens kijken in Dld, maar ben het voor deze baby zowiezo niet van plan, gewoon lakentje en dekentje :thumbup: Jayden gaat daarintegen wel eerder als dat ie 2 is in een groter bed en zit te denken om dan voor hem wel een dekbedje te doen. Als hij het warm heeft gaat ie er toch niet onder liggen en anders doe ik 'm een lakentje voor in de zomer.



Van een fopspeen wist ik trouwens, hebben we bij Jayden ook gedaan meteen. Maar met Difrax flessen ook nooit last van krampjes gehad :thumbup:

@MB1976 wrote:

Hier werd in 1987 gestart met de introductie van het advies om pasgeborenen niet op hun buik te laten slapen. Dit leidde onmiddellijk tot een daling in de sterfte aan wiegendood.




Maar helaas wel tot platte koppies.



Wat niet wil zeggen dat dat tegen het andere opweegt, maar daar zouden ze ook veel meer informatie over mogen verstrekken dan zo’n standaard stom foldertje van het CB.



Wij liepen voor Lucas met 8 weken al bij een fysiotherapeut.



Maar om op het onderwerp teug te komen, ik heb vaak het idee dat dat ook voor de mooiigheid van het plaatje is.



Maar ook ik ben thuis gekomen met een dekentje en een overtrek toen we voor Robin een babykamer gingen kopen.

Ik hoorde ook pas daarna dat dat niet mocht, en je een los lakentje moest gebruiken.

Of het om de mooiigheid van het plaatje is weet ik niet, want ik kon daar ook alleen maar fleece ‘babydekens’ vinden (en dan niet katoenfleece maar van dat vieze synthetische troep, wat hier dus ook afgeraden wordt).



Ja die platte achterhoofden… Och het veranderd ook zo vaak wat ze zeggen, vriendin van me heeft 2 kindjes met een verschil van 11 maanden, bij de eerste moest ie de eerste 2 weken op de zij en daarna op de rug, en bij de tweede mocht ie absoluut niet op de zij, maar meteen op de rug. En vorig jaar met Jayden was het ook 14 dagen zij-ligging en daarna rug. Wat ze ook zeggen, dat gebeurt bij nr.2 gewoon weer :shifty:

En toch he, denk ik dat mensen hier in NL iets te panisch zijn met spulletjes in bed :shifty: Laatst reageerde iemand heel verbaast toen ik zei dat Jasper altijd met z’n doekje slaapt(zo’n katoenen bandana), en het vaak ook over z’n hoofd trekt. Zij zei dat ze dan zelf geen oog dicht zou kunnen doen maar door zo’n katoenen doek kun je volgens toch prima ademen hoor :slight_smile: Jasper heeft er iig nog nooit last van gehad :wink:



Ook in Oostenrijk is het overigens heel normaal dat babies gewoon onder een dekbedje slapen en ook die hoofdbeschermers zie je overal. Zelfs in de wandelwagen worden kindjes in de winter met een dekbedje voorzien)(al vind ik dat dan weer wat overdreven, maar dat zal wel de NLse invloed zijn) :wink:



MAAR dan nog heb ik het dekbedje en de hoofdbeschermers die mijn moeder gekocht heeft meteen uit het bedje gehaald toen wij daar voor het eerst sliepen. Vond het toch geen veilig idee. :shifty:

Vind dat je wel gelijk heb hoor Eisblume,

Hier reageren mensen ook heel raar (oa het CB) dat ik vertel dat Riley een doekje heeft om mee te slapen… dat is gevaarlijk en mag niet :think: :eh: (ik heb getest, hij kan er door heen ademen en alles en als ik nog even in zijn kamer moet wezen leg ik dat doekje weg.)

Wiegendood is echt een van mijn ergste nachtmerries denk ik :shifty: . Met Mika had ik dat ook al en dat zal nu niet anders zijn.



Ik vond de site van stichting wiegedood http://www.wiegedood.nl/ erg informatief.

Hier onderkennen ze ook het probleem dat op de rug slapen afgeplatte hoofdjes kan opleveren en ze geven ook tips.



Is wel niet de vraag die hier gesteld wordt maar misschien heeft iemand er iets aan.



Groetjes Bianca

Goeie vraag!



Regels zijn overal anders en worden ook (alleen al in Nederland) steeds aangepast…

Zo moest je 6 jaar geleden nog (bij mijn oudste dochter) alles in magnetronsterilisator uitkoken, nu hoeft dat niet meer… Toen mocht je nog grote kannen met melk vooraf aanmaken, en je kindje op zijn zij laten slapen tot een bepaalde tijd, nu mag dat niet meer en moeten kindjes op hun rug en elke voeding appart worden aangemaakt en al na een dag ofzo op de rug slapen (dat zijn maar een paar voorbeelden)



Er worden steeds weer nieuwe dingen onderzocht en oude ideeën weerlegt.

Wiegendood schijnt in Nederland steeds minder voor te komen, dus die veranderingen zullen niet voor niets zijn…

Ik zou zelf gewoon je gezonde verstand gebruiken en alles zo veilig mogelijk doen… dus toch alles steriliseren, op rugje, geen kannen aanmaken (kan niet met borstvoeding), geen randen/zeiltjes in bed (eventueel aerosleep matrasje)… en gewoon goed nadenken en zo min mogelijk risico’s nemen.

eisblume, ja dat vind ik ook hoor, Jayden heeft ook 2 knuffeltjes in bed die hij gewoon bij zich móet hebben anders slaapt ie niet. Nu had ie toen ie echt nog maar net geboren was alleen 1 knuffeltje bij 't hoofdeind staan, en toen hij hing draaien heb ik die toch maar even weg gelegd… Maar nu, hij gaat liggen hoe ie wil, dus zelfs een laken en een dekentje zouden dan levensgevaarlijk zijn, want hij wordt met regelmaat met z’n hoofd aan het voeteneind wakker, dus wat dat betreft ben ik er wel nuchter onder.



Bianca, die site had ik ook gevonden! Kon het antwoord op m’n vraag alleen niet vinden (ja het standaard advies van geen dekbed voor 2 jaar wel…maar niet mijn gerichte vraag) dus heb ze even gemaild…



Marda, zelfs per regio verschillen die dingen, da’s toch ook raar he? Kwam erachter toen ik hier op kok veel las. Onze kraamhulp zei dat ik best een kan voeding in het voren mocht maken, max 24u houdbaar dan. En dan wel van afgekookt water idd. Bleek elders in NL dat dat absoluut niet mocht van kraamhulpen :eh: En gezond verstand gebruiken en niet doordraaien zit hier wel goed denk ik, hoewel er altijd mensen zijn die vinden dat je overdrijft (met name de oude garde :shifty: )



Maar goed we gaan eigenlijk helemaal off topic nu of niet?? :mrgreen:

Odin slaapt in een wieg en heeft dus aan alle kanten zacht spul om zich heen :think:

is dat dan ook gevaarlijk of alleen als hij zijn armpjes eronderdoor kan krijgen?

Weet het niet, mij is toen verteld dat de zijkanten open moeten zijn ivm luchtcirculatie… Heb je gewatteerd spul of dun katoen?

zacht gewatteerde bekleding is het

Tja, dat ademt niet echt zou je zeggen. Maar goed om dan meteen panisch te gaan doen ben ik ook niet zo van hoor, er zijn mensen die je bijna willen garanderen dat het een x misgaat natuurlijk (onze kraamhulp o.a. :roll: ) Mss je huisarts of cb eens vragen? De arts van ons CB is erg leuk en wil ik ook wel dingen van aannemen iig :wink: