meer wiegendood Duitsland??

en die bekleding die je vast kan maken aan de binnenkant van een wiegje?is dat ook schadelijk?

(dat is zo’n kussentje die je met touwtjes vast kunt maken aan de hele binnenkant van de wieg rondom)

ja zal het maandag eens voorleggen aan het cb :thumbup:

Omdat een kindje kan rollen en dan met z´n gezichtje tegen de bekleding aan kan komen te liggen, is zelfs die zachte bekleding voor wiegjes en ledikantjes ´gevaarlijk´, zeggen ze :think: Gaat het alleen om een stukje stof, dan kunnen ze daar nog wel doorheenademen, maar met vulling is dat wat lastiger vast te stellen denk ik.



Dus ik verwacht dat het cb je verteld dat je het beter weg kunt halen :slight_smile: Wat je vervolgens met het advies doet is uiteraard aan jezelf :wink:



Ik heb het toen wel weggehaald, maar meer omdat ik bang was dat Jasper aan die touwtjes ging vrommelen en zich daarbij pijn zou kunnen doen. Mijn kind zit graag overal met zijn vingertjes aan :roll:

ja alleen is het moeilijk weg te halen :? dan moet hij dus gewoon over naar het ledikant

Dat maakt het natuurlijk wel nog lastiger :think:

Idd… Ik weet niet meer uit m’n hoofd hoe oud Jayden was toen ie begon te draaien, maar als dit nu het geval is bij Odin zou ik hem dan wel over doen naar het ledikantje… Wordt toch meestal ook gezegd, dat ze maar een maand of 3 in de wieg liggen? :think: Weet het ook niet zeker

Tot een maand of 3 is het idd veilig las ik net…

ok nou dan gaan we hem gewoon over doen naar het ledikant

Kreeg dit net van de Stichting Wiegedood



Geachte mevrouw …,



Inderdaad is de incidentie van wiegendood in Duitsland hoger dan in Nederland. In de aan ons land grenzende deelstaat Noordrijnland-Westfalen is het verschil met een circa 10 keer zo hoog promillage het grootst.

Onze Duitse collega’s zijn zich daarvan bewust en proberen zoveel mogelijk van de Nederlandse preventievoorlichting in hun land te verspreiden. Tevens loopt er gezamenlijk onderzoek naar de preciese oorzaken van de verschillen, die overigens in hoge mate zijn te verklaren uit verzorgingsgewoonten. U geeft daarvan een indruk gekregen uit de geraadpleegde catalogus.





:shock:

@Pupke wrote:

De dekbedjes in duitsl zijn volgens mij wel anders. Wij hebben duitse vrienden en die hadden een donzen dekbedje, maar dat is speciaal voor baby’s en echt heel licht, anders dan de dekbedden hier.

Ik denk niet dat dat meer wiegendood tot gevolg heeft.




Dat klopt, wij hebben onze kinderkamer gekocht in het grensgebied, het is een ademend dekbedje wat we gekocht hebben. Als je je eigen gezicht er tegen aan doet geeft het geen benauwd gevoel, je kunt er gewoon doorheen ademen. Er hebben er drie heerlijk onder geslapen. Weet nog niet helemaal wat ik met nr. 5 zal gaan doen.



Hoofdbeschermer zal ik er niet meer in doen. En de kussensloopjes heb ik altijd alleen maar als onderluier tegen het spugen neergelegd.

@eisblume wrote:

Omdat een kindje kan rollen en dan met z´n gezichtje tegen de bekleding aan kan komen te liggen, is zelfs die zachte bekleding voor wiegjes en ledikantjes ´gevaarlijk´, zeggen ze :think: Gaat het alleen om een stukje stof, dan kunnen ze daar nog wel doorheenademen, maar met vulling is dat wat lastiger vast te stellen denk ik.



Dus ik verwacht dat het cb je verteld dat je het beter weg kunt halen :slight_smile: Wat je vervolgens met het advies doet is uiteraard aan jezelf :wink:



Ik heb het toen wel weggehaald, maar meer omdat ik bang was dat Jasper aan die touwtjes ging vrommelen en zich daarbij pijn zou kunnen doen. Mijn kind zit graag overal met zijn vingertjes aan :roll:




Ik heb de hoofdbescherming weggehaald bij de oudste 2 toen ik merkte dat ze er aan gingen plukken.

mijn zoon is al twee-eneenhalf die slaapt nog steeds niet onder een dekbedje.

Dat klinkt koud.

Die van mij weigert zelfs een lakentje :roll: “NEE, mama, ikke geen deken!”… Tja… 's winters een kwestie van romper met lange mouwen, warme pyjama, nog warmere slaapzak en gelukkig een kind dat 's nachts net als mama een kacheltje is :wink:

@joseetje wrote:

Dat klinkt koud.




:mrgreen: :mrgreen:

hij slaapt gewoon onder een dekentje en een lakentje

@djamilla wrote:

hij slaapt gewoon onder een dekentje en een lakentje




Ja joh, zoiets hadden we wel begrepen, Jose en ik zijn vervelend vanavond! :wink: :-*

In Duitsland liggen bijna alle babies onder een dekbedje. Al in het ziekenhuis. Het aantal wiegendoden is daar niet hoger dan in Nederland.



We hebben zelf in Duitsland gewoond en ik heb toch mijn kind in een slaapzakje gelegd, maar dat vonden ze best raar daar hoewel er wel meer waren die dat deden. Pas toen hij twee was, lag hij onder een dekbed.

Er is mij juist verteld door de stichting Wiegedood, dat het percentage wiegendoden wel degelijk hoger ligt. De Nederlandse en Duitse wetenschap werkt nauw samen in onderzoeken daarnaar

Het aantal wiegendoden is groter dan in Nederland, dat klopt. Er zijn ook veel meer babies in Duitsland en daardoor ook meer babies die sterven aan wiegendood.



Ik heb de percentages toen vergeleken en die waren gelijk, maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen en gekozen voor een open bedje en een slaapzak.