mbt vroege leerling

@Judith1 wrote:

toch maar groep 3 dus ook al is hij dan een hele vroege leerling…




nav deze opmerling wilde ik even dit plaatsen.

jan is idd van eind oktober



De 1 oktober-grens

Doorstromen volgens de oude 1 oktober-grens wil zeggen dat de leeftijd van het kind bepalend is. Is het kind vóór 1 oktober 6 jaar geworden (bijvoorbeeld in juli), dan kan dat kind in hetzelfde kalenderjaar naar groep 3. Maar wordt het kind pas 6 ná 1 oktober (bijvoorbeeld in november), dan mag het kind pas het volgende schooljaar naar groep 3. Bij uitzondering kan een kind dan ‘versneld’ doorstromen naar groep 3.

zo WAS het.



maar;



Steeds meer ouders weten inmiddels dat de 1 oktober-grens niet meer geldt. Ook de Onderwijsinspectie wijst scholen daarop. En dat geeft problemen: “Scholen beginnen, mede onder druk van de inspectie en ouders steeds krampachtiger om te gaan met het zittenblijven”, aldus Luc Koning,



De juf was hier een paar weken terug.

Anna Sofie gaat nu officieel pas naar groep 1 na de vakantie en volgend jaar naar groep 2.

Maar ze zijn hier heel flexibel, ze houden kinderen niet langer dan nodig bij de kleuters. Dus als blijkt dat zij het heel goed doet dit jaar, dan mag ze eerder naar groep 2, en dan in september volgend jaar naar groep 3. Ook al is ze van na oktober. Dat doen ze met de meeste kinderen waar dat nodig voor is.

Ik verwacht dat niet overigens maar wel fijn om te weten dat ze rekening houden met alle soorten kinderen.

veel scholen hanteren de 1 oktober grens nog wel.

en zeggen deze ook hardop,…

Het klopt dat die grens is veranderd. Op onze school kijken we altijd naar de ontwikkeling van het kind. Wanneer een kind toe is aan groep 3 (qua leren, spelen en soc.em.) kan hij/zij daar ook eerder naartoe. Sommige kinderen hebben anderszijds al wel de leeftijd om naar groep 3 te gaan maar zijn daar echt nog niet aan toe, dan blijven ze nog lekker kleuteren.

Ik las ook iets over verrijken in groep 3…in deze groep heb je snel grote niveauverschillen en het ligt aan de leerkracht en de aanwezige methoden welke en hoeveel verrijking je kind kan krijgen. Verrijking is overigens het kind een breder aanbod geven. Vaak stof die net wat andere ‘denklaadjes’ opent dan de basisstof. Ik hoop dat het allemaal goed komt met Jan volgend schooljaar!!

groetjes van Laura (leerkracht basisonderwijs)

ik zie het wel hoor.

ik heb hem niet gepusht, of extra gestimuleerd !!

hij moet het zelf doen.

okee, ik ga wel mee in zijn intresses.

dus toen hij met 3 jaar zijn naam wilde schrijven, dat ook laten zien.

maar niet gezegd van; jij moet je naam kunnen schrijven.

Even uit Persoonlijke ervaring, ik was dus ooit zo"n vroege leerling ( jarig op 15 september) en al heel vroeg naar de eerste klas ( nu groep 3)

ik was dus nog maar 5 toen ik daar begon.

en op de basisschool wil het allemaal nog wel, als je inderdaad een beetje fatsoenlijk kan leren loop je nog wel met je klasgenootjes mee.

Maar dan…

ik was 11 toen ik aan mijn middelbaar onderwijs begon, daar kreeg ik het toch echt een stuk moeilijker, niet qua leren hoor, maar qua uit de groep vallen omdat juist dan je jonge leeftijd opvalt.

Ik haalde mijn diploma keurig in 4 jaar, en toen dus naar het MBO…

15 was ik toen ik daaraan begon…

Zelfs de mensen hier in groningen ( studiefinanciering) wisten qua papierwerk enzovoort ( ouderbijdrage aan de studie) niet wat ze daarmee aanmoesten.



Ik zou ouders persoonlijk dus altijd aanraden om je kindje dan liever een jaar te laten “kleuteren” zoals ze dat dan noemen!

Ja, dat kan, maar waarom ben je toen niet naar de Havo gedaan zodat je 2 jaar ouder was? Had ook gekund toch?



Mijn dochter zit hier de hele dag te tellen met blokjes, optellen, aftrekken en maar boos worden op de juf dat ze nog geen rekenblad mag omdat ze nog niet in groep 2 zit (heb haar maar niet verteld dat ze nu in groep 0 zit :wink: want dan wordt ze pas echt driftig denk ik :mrgreen: ).

Maar ik heb alle vertrouwen hier in de juffen dat ze wat dat betreft ingrijpen als het nodig is en dat ze haar echt niet langer of korter laten rommelen dan nodig is.

Ik weet niet of je er als je een klas ‘vooruit’ wordt gezet sociaal gezien uitvalt vanwege de leeftijd, of omdat dit toch al was gebeurd… Zelf hebben ze mij bewust bij mijn leeftijdsgenootjes gehouden, met als gevolg dat ik de 6e klas van de lagere school me eerst doodverveeld heb en daarna een ‘speciaal’ project mocht doen terwijl de rest nog zat te rekenen. Sociaal gezien viel ik er toen al jaren buiten, niet door het leeftijdsverschil, maar omdat ik een ‘stuud’ was en sociaal niet zo handig.



Denk dat het belangrijk is om in beide gevallen aandacht te besteden aan de sociale ontwikkeling van het kind, of het nu een groep overslaat of niet…

Denk ik zeker! Ik ken een paar kinderen die superintelligent zijn, die inmiddels puber zijn, maar niet kunnen samen werken, die niet iets met anderen kunnen. Niet dat ze a - sociaal zijn (niet asociaal, maar gewoon niet sociaal), maar het lijkt net of er iets mist ergens.



En als ik eerlijk ben heb ik liever een dochter die sociaal vaardig is dan eentje die de hele Winkler Prins uit haar hoofd op kan zeggen :wink:

emma is van eind augustus en ook een vroege leerling. Bij emma op school wordt er veel gekeken naar de leerling…er zitten twee oktober kids in de klas die doorgaan naar groep 3 en die zijn daar ook echt aan toe…



maar ik vind het soms erg vermoeiend … ik ken een moeder die haar kind dus eigenlijk straks perse naar groep 3 wil hebben en die is vorig jaar januari pas gestart met school… dan denk ik waar ben je mee bezig???



kijk bij een oktober leerling scheelt het uiteindelijk drie weken… als ze 30 september waren geboren en je houdt het heel strikt waren ze door gegaan… dat is niet zoveel… januari heb je het over een half jaar…



Bij emma zitten nu ook een leerling die 7 is … die kleutert dus extra, nou prima… en er zijn er wel meer… ik vind dat een goeie keuze… beter een jaar extra kleuteren dan altijd op de tenen…



maar als “op de tenen” lopen niet aan de orde is vind ik niet dat je een vroege leerling maar moet laten kleuteren omdat ie vroeg is…

als ie er aan toe is is ie er aan toe…

De oudste 2 zijn late leerlingen (jan) en 2 1/2 jaar kleuteren was toch eigenlijk te lang. De derde is een vroege leerling (sept). Ze gaat na de vakantie naar groep 6 en het loopt als een trein. Ondanks dat ze de jongste van de groep is.

De 4de is van eind oktober en is vervroegt doorgstroomd naar groep 3. In de kleutergroep was hij echt niet langer meer op zijn plek. Hij heeft zich prima in groep 3 kunnen handhaven, kan de stof prima aan trekt gewoon meer naar de wat oudere kinderen.

De 5de is van juni. Vind ik eigenlijk wel ideaal. Niet te lang en ook niet te kort kleuteren.

En de 6de is van febr. maar die is nog maar 2 dus het duurd nog even voordat die aan haar schoolcarriere begint.

willemijn hebben we ook lekker getimed… mei… ff twee maandjes naar school en dan " echt " beginnnen :smiley:

Onze oudste is in maart zes geworden, maar leest al boeken op avi 8 nivo, oznder dat we er ooit mee bezig zijn geweest. Ook loopt ze in atlassen ed te neuzen en begrijpt ze redeijk goed hoe het werkt. Ze heeft op een gegeven moment zelf opgezocht waar pake en beppe wonen, al is dat dan maar elf kilometer bij ons vandaan. Als de krant komt is zij de eerste die gaat koppensnellen. Kortom ze heeft een enorme honger naar kennis. Omdat ik het er van zag komen dat ze een moeilijkjaar zou krijgen, ze heeft uitdaging nodig en toen ze aan groep 2 begon was die er al niet meer voor haar, is ze bij de majorettes gegaan. Deze meiden waren allemaal een paar jaar ouder, hadden allemaal meer ervaring en dus was dit trekken voor haar. Dat heeft haar enorm goed gedaan. Ze is er erg rustig van geworden, had een leuke uitdaging en ook in de groep werd ze meteen geaccepteerd. Vrienden en vriendinnen ook geen gebrek; ze is veel (erg veel) bij Jan van Hedwich, is ook vriendjes met de vrienden van haar een jaar jongere broer en speelt met verschillende kinderen uit haar klas en uit de buurt.

Maar toch zie ik het komende schooljaar met zorg tegemoet. Ik weet dat wanneer zij zich verveelt dit zich heel gemakkelijk kan uiten in vervelend gedrag, grote mond, niks willen etc. En als dat niet wordt opgevangen zie ik het er van komen dat ze gewoon niks meer doet en blijft hangen, zowel in leerprestaties als en haar verdere ontwikkeling. Maar je praat wel over een maartleerling, dat maakt het wel extra moeilijk.

Ik heb nu voor mezelf besloten dat ik het een half jaar aanzie en mocht blijken dat ze zich echt gaat vervelen dan wil ik haar laten testen, al dan niet via school. Want ik denk dat een kind gewoon op zijn plek moet zitten en dat leeftijd daar een mindere rol bij speelt, maar dat het wel belangrijk is dat een kind goed in zijn vel zit, alleen dan kunnen ze gelukkig zijn en dat is toch waar het om gaat.

wat goed van je dat je buiten school de uitdaging bent gaan zoeken op dat moment…



nou je het zo zegt viel het ons op dat emma sinds ze op paardrijles en bij de zwemvereniging zwemt zit ook veel rustiger is en lekkerder in dr vel…met name het paardrijden geeft haar dat extra stukje uitdaging…en voldoening en zelfvertrouwen…

he ik heb een " klik" moment :smiley:

Ik heb bewust geprobeerd om de uitdaging buiten school om te vinden. Enerzijds om haar niet een uitzonderingspositie in de klas te geven, zo van; die weet en kent alles al en nu leert ze nog veel meer en anderzijds omdat ik sociale contacten buiten het vertrouwde wereldje ook belangrijk vind. Dat, en het feit dat lichamelijke ontwikkeling en beweging net zo belangrijk is dat de geestelijke ontwikkeling en dat Berber vanaf dat ze praten kon altijd al gezegd heeft dat ze graag bij de majorettes wilde, hebben mij daar voor doen kiezen. En ze heeft geen een keer gemist dit seizoen, gaat er altijd met veel plezier heen, dus volgens mij is dit een goeie keus geweest.

dat heeft emma dus met paardrijden… roept ze al meer dan een jaar… en ze vindt het super mist geen les en let heel goed op…



wij vinden dat soort activiteiten ook heel belangrijk naast school en idd ook buiten het vertrouwde kringetje om

Mijn “zusje” is ook een vroege leerling, ze is van 16 december en gaat na de vakantie naar de grote school… ze is dan nog (maar) 11 :shock: !

Dat betekent dus iedere dag met de bus en 2 trams!!!

Volgens mij is die regel van “oktober” er in België niet :think: .



Mijn oppaskindje is van december, maar zij gaat naar de vakantie nog kleuteren, maar denk wel dat ze haar dan meer moeten gaan prikkelen want ze is al zo druk bezig met taal.



Spannend hoor, Jan naar groep 3!!! :slight_smile:

@Marite wrote:

Volgens mij is die regel van “oktober” er in België niet :think: .




Ik heb niet alles gelezen, maar die oktober-regel is hier ook niet, hoor! Scholen houden er voor het gemak nog wel eens aan vast, maar van de inspectie mag het niet. Mijn mening: niet naar de maand, maar naar het kind kijken!

bij emma op school kijken ze naar het kind… dat is ook prima… en er gaan wel eens een paar kinderen door en een paar kinderen niet.



op een andere school hier in sneek ( aast onze) kan praktisch alles als de ouders maar goed lullen… kinderen over in december van 2 naar 3 enzo… ik vind het in ieder geval niets.



als er duidelijke signalen zijn bij kinderen van oktober tot half november dat het heel goed gaat prima laat ze doorstromen… maar om van ieder kind een discussie geval te maken vind ik te ver gaan… ( ik overdrijf denk ik lichtelijk maar ik heb een buurvrouw die hier zo spastisch mee omgaat en dat frusteerd enorm… haar dochter is de jongste van een groepje hier in de straat en zij wil dat haar dochter doorgaat omdat ze bang is dat ze anders buiten de groep valt… kind zit op een andere school dan de rest dus nonsens maar ik kanhier uren over doorgaan want is boel frustratie :mrgreen: )

let maar niet op mij pms speelt ook nog een rol

Er zijn ook scholen die twee maal per jaar een instapmoment hebben. Bij het begin van het nieuwe schooljaar en na de kerstvakantie. Dat werkt ook heel mooi, op die manier valt er volgens mij ook niemand buiten de boot en twijfelgevallen kunnen dan halverwege gemakkelijk instappen.