mbt vroege leerling

weet je wat zo leuk is ?

jan en berber komen bij elkaar in de groep !!!

:mrgreen: Dat is echt leuk! :mrgreen:

Daar zien se ook allebei naar uit. Er was een meisje in hun klas, die graag bij Berber in de groep had gewild en de moeder zag dat ook wel zitten. Maar dat ging niet door, omdat twee meiden uit elkaar gehaald moesten worden en dat andere meisje zit nu bij Berber en Jan in de groep. Moeders begreep het wel en vond dat het ook waar was, maar vond het wel jammer en het meisje zelf ook. Berber had er geen moeite mee, zolang ze maar bij Jan in de groep mocht…

jan is wel blij dat die dame in de andere groep is terechtgekomen,…

hij is niet zo dol op haar

tja, dat kan

je hoeft ook niet iedereen even aardig te vinden.

hij vond het wel jammer dat hij nu niet bij zijn neef in d egroep zit.

maar berber maakt dat wel goed haha

Leuk zeg zo’n dorpsschooltje! :mrgreen:

Ik ga verhuizen naar Friesland, Thomas noemt me nu toch al Mem! 8)

:mrgreen:

@tsjitske wrote:

Er zijn ook scholen die twee maal per jaar een instapmoment hebben. Bij het begin van het nieuwe schooljaar en na de kerstvakantie. Dat werkt ook heel mooi, op die manier valt er volgens mij ook niemand buiten de boot en twijfelgevallen kunnen dan halverwege gemakkelijk instappen.


dat zal ook allemaal best wel werken wordt alleen doodmoe van die buurvrouw en haar continue strijd hier… we hebben vier meiden in de straat en die van haar is het jongste en daar maakt ze allemaal gedoe van…is lang verhaal en maakt niet uit verder… ben daardoor soms niet helemaal rationeel over wel of niet vervroegd doorgaan…

ik ben het met je eens dat er ook naar het kind gekeken moet worden.

en nee ik heb niet zitten drammen dat ie door moest hoorrrrrrr :mrgreen:



de andere kant is wel dat veel scholen nog zeggen dat deze 1 oktober grens bestaat terwijl dat dus niet zo is.

maar om van ieder kind een discussie geval te maken vind ik te ver gaan..


Dit is ook de reden dat scholen de oktober-regel laten staan :wink: .

dat snap ik wel, maar ik weet een school die ook echt zegt; op 1 oktober jarig; een jaar langer kleuteren.

en dat vind ik ook weer niet terecht.

het lijkt me dat een school dat niet mag doen,.

ach misschien ben ik ook wel eigenwijs hoor hahah

Ik denk dat men een kind als Jan dan in zo’n geval (de oktober regel) alleen maar gigantisch te kort doet. Hij is er EN gewoon aan toe om naar groep 3 te gaan… EN het feit dat hij bij zijn beste vriendinnetje in de klas komt telt natuurlijk ook, lijkt me… het is altijd fijn om in een klas te zitten waar je je goed voelt en zin hebt om heen te gaan!



Dus wat dat betreft lijkt het me juist fijn als een school bij zulke “grens-leerlingen” ze wel 1 voor 1 bekijkt en samen met de ouders beslist naar welke groep ze gaan…

in het geval van Jan vind ik het ook een goed idee hoor… we hebben nog een buurmeisje en dat is gewoon ook goed dat die doorgaat, tussen haar en emma is geen verschil… ( ieder kunnen ze eigen dingen goed of niet goed maar algemeen beeld dan he) en nog een klasgenootje van emma ook…



waarschijnlijk zit emma ook weer met haar twee buurmeisjes in de klas… gezellie!!



Dat andere buurmeisje is sociaal niet erg sterk hier in de wijk, praat niet goed en zo nog wat dingetjes… dan denk ik waarom dan perse door willen duwen alleen maar omdat de rest wel naar groep drie gaat? dat vind ik dan zielig… en dat vind ik dus een risico van het niet strikt zijn met die 1 oktober regel… dat er ook kinderen doorgeduwd worden onder druk van de ouder(s). Waar dus eerst kinderen te lang kleuterden soms komen anderen nu soms te kort en die balans daar in is denk ik moeilijk te vinden…

maar goed… emma doet het in ieder geval lekker op school. Juf heeft geen twijfels over groep 3, ze krijgt wat extra werkjes etc dus ze is er ook wel aan toe dan denk ik…

als men had getwijfeld, had ik gezegd dan een jaar langer kleuteren.

wat heb je er aan als eenkind steeds op zijn/haar tenen moet lopen?

school word er dan echt niet leuker op

nee zeker niet… wij hebben een jaar extra kleuteren ook in ons achterhoofd gehad… na de kerstvakantie ging het met emma maar zo zo op school. dipje zeg maar… snel afgeleid… niet geconcentreerd, etc… cito wel goed overigens.



Of dat nou verveling was of niet willen/kunnen weten we niet… ze is daarna bij de zwemvereniging en paardrijden gegaan en toen ging het op school ook weer beter en laatste gesprek was juf vol lof engeen twijfel voor groep 3.



dat is zo moeilijk hiermee vind ik want een kind wat het niet kan en boven nivo zit en een die onder nivo zit dan lijkt wat het zelfde in de klas… afgeleid, slordig werken etc… tja welke dan van toepassing is op je kind is dan best moeilijk in te schatten…

@Judith1 wrote:

dat zal ook allemaal best wel werken wordt alleen doodmoe van die buurvrouw en haar continue strijd hier… we hebben vier meiden in de straat en die van haar is het jongste en daar maakt ze allemaal gedoe van…is lang verhaal en maakt niet uit verder… ben daardoor soms niet helemaal rationeel over wel of niet vervroegd doorgaan…






Kan ik me heel goed voorstellen. Het is een soort valse concurrentie, zo van mijn kind is de beste en anders zorg ik er voor dat mijn kind de beste is, terwijl iedereen wel kan zien dat ze er nog niet aan toe is. Wat doe je zo’n kind aan! Die doet op haar manier waarschijnlijk wel erg haar best, maar dat is niet genoeg voor haar ouders. Het kind zal zich waarschijnlijk erg ongelukkig voelen, waar ook voor gekozen wordt. De ene oplossing maakt ze haar ouders ongelukkig mee, de andere zichzelf. Eigenlijk heb ik wel medelijden met zo’n kind. En dit soort arrogantie bij de ouders vind ik veel te ver gaan; kiezen voor je eigen status en aanzien en de belangen van je kind over het hoofd zien. Dat gevoel krijg ik er in ieder geval wel bij en daar kan ik ook niet zo goed tegen.

ik zeg heel eerlijk; ik stimuleer jan wel

maarrrr aleen in die dingen waarvan hij zelf aangeeft; daar wil ik mee aan de slag

ik ga hem niet dwingen dingen te doen die hij in principe nog niet hoeft te doen ( bv lezen)





maar vind wel dat scholen eerlijk moeten zijn; dat de 1 oktobergrend er niet meer is.

en dan aangeven op welke wijze zij kijken wie wel en niet doorgaat

Stimuleren is wat anders dan dwingen, zoals je zelf al schrijft. Als een kind dingen vraagt, wil hij het graag weten en daar is niks mis mee. Dat komt vanuit hemzelf. Maar als je ze dingen op wilt leggen waar ze nog niet aan toe zijn nemen ze het toch niet op of begrijpen ze niet waar ze mee bezig zijn. Als ze er zelf om vragen begrijpen ze dat wel en dan is het een verrijking.

mee eens !!

ik ook…



nog even over de buuv…het kind doet het verder wel goed op school hoor… tis niet zo dat het niet lukt en dat moeders perse wil… maar hier in de buurt zie ik wel dat ze niet heel voorlijk ofzo is… wat ik begrijp van moeders ( maar ja hoe betrouwbaar is dat) is dat ze leuk meekomt op school… dan denk ik… waarom dan toch zo perse door willen duwen… het is niet zo dat ze volgend jaar zich het hele jaar zal vervelen… ze kunnen altijd een stukje verrijking aanbieden…waarom dan zo perse willen naar groep 3… waarom net op het randje willen werken en je de hele schoolperiode zo’n beetje afvragen of ze het wel trekt…

ik zou zeggen blijf dan in groep 2, bied als nodig verrijking aan en gun dat kind zelfvertrouwen daardoor…

Ben ik het helemaal mee eens. Ze moeten later altijd al van alles, gun ze dan nu een leuke ontspannen kindertijd; worden ze later alleen maar sterker van.