Ik ben die waterdichte moltons gaan gebruiken toen mijn kids zindelijk aan het worden waren. Ideaal :thumbup:
Ook spuugt mijn oudste met enige regelmaat, dan ben ik altijd zo dankbaar dat er zo’n molton op zijn matras ligt. Laatst ook weer met een bloedneus weten te voorkomen dat er bloedvlekken op zijn matras zaten.
Je spreekt niet meer van wiegendood boven één jaar…
Mijn kids hebben als baby ook nauwelijks heftig gespuugd, wel mondjes terug geven, maar heb ook lang nog hydrofieldoeken gebruikt. (mocht bij mijn tweede ook ineens niet meer van de kraamzorg, terwijl dat bij mijn oudste juist het advies was :shock: )
En verder bij diarree toch aan de gang met waspoeder, zeep en veel water.
Lekker zelf logisch blijven nadenken zou ik zeggen.
Ehm pe! Zeker wel!!! Als een kindje boven de 1 zonder aanwijsvare reden is nnen overleden wordt het ook wiegendood genoemt, jn mn nabije omgeving meegemaamt! Nou en.kind verliezen.dat wil je echt niet!
Kwakje, matrasje komt van babypark idem als.ons hele bedje, wat achteraf ook niet helemaal.binnen de.norm.viel en uit de handel.was gehaald. We weten.waarom, onze.zoon.had.zich bijna verhangen!! God zij.dank.zij mijn gevoel.dat ik naar hem.toe most gaan toen hij.5 min huilde… Ondanks dat ik het badje aan het vulle.was…beeld staat me nog voor de ogen.
Kortom! Wees.voorzichitg met zulke.dingen, k zou zegge. Beneden de drie/vier jaar!
Je hebt ook gewone moltons toch, zonder zeiltje (ik krijg ook de rillingen van een zeiltje). Persoonlijk vind ik dat niet supergoed beschermen, maar hier is dat niet zo erg, we hadden een afritsbare hoes om het matrasje zelf (Ikea)
Ik lees hier over de aerosleep, maar dat houd toch niets tegen?
Ik ken het van mijn zus, maar dat is een soort hoeslaken met ‘gaatjes’ erin. Snap het principe ervan, maar wist niet dat dat ook vocht tegen hield.
Hier hebben beide heren een matras met afritsbare hoes. Maar als je er verder niets overheen legt, gaat het gewoon door de hoes heen en is het binnenste van het matras ook nat.
Wij hebben dus voor beide heren ook een molton hoeslaken tussen het matras en het gewone hoeslaken.
Zit inderdaad zo’n laagje in waar geen vocht doorheen komt.
Nu zijn die van mij al 4,5 en bijna 9, dus dat is ook totaal anders natuurlijk.
Ik vind ze in ieder geval ideaal, zeker voor bedplassen, bloedneuzen, etc.
Ben ze gaan gebruiken toen ze zindelijk waren overdag.
Wellicht dat je voor kleinere kinderen een soort strook kunt gebruiken (zijn er ook), en die alleen aan de onderzijde legt.
En je hebt van het merk Dry nites, ook van die doekjes die je onder een hoeslaken kunt leggen.
Ik vond die zelf niet prettig, omdat ze verschuiven, daarom voor een geheel hoeslaken gekozen.
@teun wrote:
ja ik moet zeggen dat ik er ook elke keer met bed verschonen een rotgevoel bij heb :oops:
gelukkig draait mijn dochtertje echt amper in haar slaap.
ik vind het ook zo stom, hoezo zetten ze zulke dingen dan op zo’n lijst? natuurlijk is het geen verplichting etcetc… maar naïef zoals ik ben, wil je dan alles “goed” doen, terwijl je eigenlijk gewoon naar je gevoel moet luisteren toch :roll:
vanaf morgen gaat hij eruit!
Omdat men het koopt. Fabrikanten willen gewoon geld verdienen, over het algemeen. De uitzetlijsten die je in de winkels ziet zijn ook veel uitgebreider dan nodig, maar het levert geld op, dus doen ze dat.
Je gezond verstand gebruiken en je eens inlezen in alles zou ik iedere a.s. ouder aanraden
@Anneke wrote:
Ik lees hier over de aerosleep, maar dat houd toch niets tegen?
Ik ken het van mijn zus, maar dat is een soort hoeslaken met ‘gaatjes’ erin. Snap het principe ervan, maar wist niet dat dat ook vocht tegen hield.
Dat is het earosleephoeslaken. Je hebt ook een earosleep matrasbeschermer. De matras beschermer laat geen vocht door.
Maar wij hadden in het ledikant een matras met afritsbare hoes. Ook een aerosleep matras op het matras. Daarover een molton en een hoeslaken.
dus bij erge ongelukken kon ik alles wassen.
Ook nu in het grote bed heeft Tycho een matras en met afritsbare hoes. Heel handig voor ongelukjes!
@Pé wrote:
Je spreekt niet meer van wiegendood boven één jaar…
Oh jawel hoor!! tot 2 jaar kan er wiegendood voorkomen.
Nou… ik vind de reacties hier erg overdreven… de hele heisa rondom wiegendood komt weg uit de zeiltjes uit de jaren 70… van die rubber bubbel zeiltjes die 60x60 groot waren en in ledikantjes werden gelegd omdat er toen veel meer katoenen luiers werden gebruikt.
De zeiltjes zoals Sennapen die omschrijft, heb ik ook gehad en die heb ik voor mijn mond gehouden om te kijken of ik erdoor kon ademen… ja dat kan dus… het is fijngeweven genoeg om het ergste tegen te houden, maar als je het lang zou laten liggen op bed, lekt het wel degelijk door… het is dus enigszins poreus en dus luchtdoorlatend. Fijn genoeg om vochtmoleculen te dragen zeg maar.
Overigens heb ik 1x gehad dat een matras door spuug van binnen ook nat was… toen heb ik het zo goed en kwaad als ging schoongemaakt, het matras omgedraaid zodat de natte zijde op de bodem lag (lattenbodem, dus droogt wel weer) dan een schone katoenen grote badhanddoek dubbelgevouwen onder de molton en hoeslaken en dan maar zien. Als ze dan weer spuugden, ging het amper tot niet veel verder dan het badlaken, die neemt veel op. Dus dat zou je ook nog kunnen doen.
Ik heb de kinderen nu geen van allen nog op iets anti lek liggen. Alleen Mies, die is nog immer niet nachtzindelijk en de luier houdt het ook niet. Hij heeft dus een waterwerend hoeslaken van hema om zijn matras. waterwerend, niet waterdicht… wederom, laat het lang genoeg liggen, dan trekt het wel door. Maar zover komt het zelden.
Voor mijn ventje heb ik ook gewoon een normale molton hoeslaken waar niks doorheen komt en moet zeggen dat ik me geen zorgen maak.
Het ventje slaapt al vanaf 4 a 5 maanden op zijn buik en ligt netjes met zijn hoofdje opzij.
Heb nou ook echt niet het idee dat als je niet zo`n ding hebt dat ze nog steeds kunnen ademen als ze met hun gezichtje in het matras liggen…ik kan dat iig niet.
Mijn meisje heeft mijn oude kraam molton over haar matras…beschermt ook goed.
:think: :think:
Lastig lastig. We gaan denk ik maar voor een Ikea matras.
Vandaag maar eens overleggen met manlief.
Nikita en Konijn:
Wikipedia:
Sudden infant death syndrome
Sudden infant death syndrome is letterlijk vertaald “syndroom van het plotseling overlijden van een zuigeling”. Men spreekt over syndroom omdat het niet gaat over een oorzaak, maar wel om een duidelijk kenmerk. In dit geval is dat een kenmerk van het overlijden, namelijk het plotseling overlijden van een ogenschijnlijk gezonde baby tussen drie weken en een jaar. Per definitie valt het overlijden van een ziek kind of een kind met ernstige congenitale afwijkingen zoals MCAD niet onder de term SIDS. Zo kan er ook bij een kind jonger dan 3 weken of een kind ouder dan een jaar niet over SIDS worden gesproken.
Wel bijzonder hoe fel er hier gereageerd wordt op zeiltjes icm wiegendood.
Er spelen nog zoveel meer factoren mee: roken, warmte in de ruimte, ventilatie, het kind niet te warm kleden, het kind niet bij je in bed nemen…
Logisch blijven denken dus, maar ik val in herhaling. :mrgreen:
Er spelen inderdaad heel veel (ook nog onbekende) factoren mee in wiegendood maar bedzeiltjes worden wel echt afgeraden ivm wiegendood.
Ik heb een stokke ledikant met matrasjes met afritsbare hoezen en een topdekje welke gewoon in de wasmachine kan. Daarover gaat een molton en een hoeslakentje.
Dus er moet nogal wat gebeuren voordat het in het matrasje komt.
ik zou ook eerder aanraden om 2 topdekjes aan te schaffen dan het gebruiken van een bedzeiltje.
Een aerosleep zou ook wat meer helpen zegt men maar daarbij moet je wel weer heel goed opletten dat je het alleen in combinatie met jersey hoeslakentjes mag gebruiken, en dat wordt nogal eens over het hoofd heen gezien.
@Pé wrote:
Nikita en Konijn:
Wikipedia:
Sudden infant death syndrome is letterlijk vertaald “syndroom van het plotseling overlijden van een zuigeling”. Men spreekt over syndroom omdat het niet gaat over een oorzaak, maar wel om een duidelijk kenmerk. In dit geval is dat een kenmerk van het overlijden, namelijk het plotseling overlijden van een ogenschijnlijk gezonde baby tussen drie weken en een jaar. Per definitie valt het overlijden van een ziek kind of een kind met ernstige congenitale afwijkingen zoals MCAD niet onder de term SIDS. Zo kan er ook bij een kind jonger dan 3 weken of een kind ouder dan een jaar niet over SIDS worden gesproken.
Er spelen nog zoveel meer factoren mee: roken, warmte in de ruimte, ventilatie, het kind niet te warm kleden, het kind niet bij je in bed nemen…
Nou als dat het `t geval is dan heb ik nog een week en 1 dag en dan kan de onderlegger dus blijven liggen…wiegendood kan dan niet meer en word dan dus ook niet veroorzaakt door de onderlegger.
@Pé wrote:
Nikita en Konijn:
Wikipedia:
En dit klopt niet! Bij samen slapen is er juist een kleinere kans op wiegedood, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Is onderzocht én bewezen.
@D. wrote:
@Pé wrote:Nikita en Konijn:
Wikipedia:
En dit klopt niet! Bij samen slapen is er juist een kleinere kans op wiegedood, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Is onderzocht én bewezen.
Welk onderzoek is dat dan? Heb je daar een linkje van?
Er wordt namelijk overal geadviseerd het kind niet bij je in bed te nemen, wel om toezicht te houden, dus bijv. op dezelfde kamer te slapen.
Nou die Wikipedia heeft de wijsheid in pacht! Mijn vrienden zijn wel hun kindje kwjt en ook aan wiegendood! t kindje was bijna twee of twee ik weet het zo niet meer. Er is nooit een aanwijzing gevonden waarom dit kindje is overleden, mensen rookten niet, aten gezond etc etc.
de onderzoekende artsen, hoe heet dat ook alweer, op een overleden kindje hebben dit als ‘uitslag’ gegeven!!
Ik weet zolang ik kinderen ehb dat zeiltjes gewoon niet geadviseerd worden ivm de veiligheid van het kind. Ik leg toch ook geen plastic broodzak in bed?
De mijne heeft regelmatig het bed van onder tot boven ‘uitgekleed’ dus dan was dat plastic ook tevoorschijn gekomen…
Laat maar… ik laat liever mijn kind op een veilige plek slapen in een veilig bedje… Liever tig keer alles uit wassen ene en nieuw matras kopen dan mijn kindje ivnden in bed ivm een zeiltje.
En… neeh… ook al is een kindje gevallen of letsel gekregen door iets, een product wordt dan niet zomaar uit de handel genomen!!
Wikipedia is natuurlijk niet de ultieme bron te noemen. Tuurlijk vindt je daar veel informatie en uitleg maar het is een site die onderhouden wordt voornamelijk door gebruikers, dus geen officiele bronnen.
In Nederland is er maar één organisatie die richtlijnen geeft omtrent veilig slapen van het kind en dat is Veiligheid.nl, deze organisatie wordt ook aangeraden door verloskundige e.d.
Daar worden de volgende tips gegeven wat betreft veilig slapen:
Let verder op het volgende:
- •Zet uw baby na de eerste dagen geen mutsje meer op in bed; een baby reguleert zijn temperatuur met het hoofd. Daarom moet het hoofd onbedekt blijven.
•Pak uw kind bij koorts niet extra warm in. Als uw kind transpireert, heeft hij het al erg warm. Dek uw kind minder warm toe of verlaag de temperatuur in de kamer.
•Zorg voor een goede ventilatie in de kinderkamer.
•Gebruik geen schapenvacht of lamsvacht in een wieg of ledikant. Uw kind kan er met zijn gezicht in komen te liggen. Daarnaast is een schapenvacht erg warm en dat verhoogt de kans op warmtestuwing.
•Gebruik liever geen zeiltje of matrashoes met een ondoordringbare laag. Wilt u dit toch, leg het dan niet onder het hoofdje van uw kind.
Natuurlijk zijn er ook enigzins adembare zeiltjes maar laten we eerlijk zijn, als je daar een liter water op gooit ademt deze ook niet meer, in ieder geval niet voldoende dat een kindje niet om kan komen door koolmonixidevergiftiging of stikken in het vocht. Gooi er maar eens een litertje water op en kijk dan nog eens of je zou willen dat je kindje daarin te recht komt.
Ik verkies dan toch echt liever een nat matras waarbij het vocht verder naar onder zakt.
Daarnaast kan het wel zo zijn dat er gezegd zou worden dat alleen tot het jaar onder wiegendood valt, wat ik overigens niet op Veiligheid.nl kan vinden, maar het is echt niet zo dat de risico's na een jaar niet gelijk blijven en het niet kan voorkomen dat een kindje stikt door een onveilige slaapomgeving.
Met samen slapen wordt bedoeld samen in 1 kamer. Oftwel rooming-in.
Met samen slapen wordt nÃet bedoeld jouw kind in je eigen bed. Dat is gevaarlijk, omdat je in je slaap op je kind kunt gaan liggen en een dekbed warmtestuwing kan geven voor je kindje.
Bron: Consument en veiligheid
Toch apart dat een simpele vraag van Kwakje weer uitmondt in een enorme discussie :?
En ook al heet het officieel na 1 jaar geen wiegendood meer, maakt dat wat uit als je kindje zou stikken in zijn/haar matrasje of vocht/water wat erop zou kunnen blijven liggen? Sorry hoor…
@Marlous79 wrote:
Met samen slapen wordt bedoeld samen in 1 kamer. Oftwel rooming-in.
Met samen slapen wordt nÃet bedoeld jouw kind in je eigen bed. Dat is gevaarlijk, omdat je in je slaap op je kind kunt gaan liggen en een dekbed warmtestuwing kan geven voor je kindje.
Bron: Consument en veiligheid
Daarom heb ik het ook over bepaalde voorwaarden. Zorgen dat de baby niet onder een dekbed kan komen is juist een van de voorwaarden.