Maten vooruit kopen

Ik vind het zo lastig om te bedenken/bepalen welke maat ik voor de zomer moet kopen.

Op 't moment heeft Ruben 68, maar dit wordt echt een maat waar hij door heen vliegt.

Shirtjes worden al wat krap, broeken beginnen al wat kort te worden. Snel door naar 74 dus al.

Nu gaan we eind juli op vakantie, naar Bali. Goed warm dus. Hopelijk voor die tijd in Nederland ook nog. Op vakantie zal ik em veelal alleen in een romper hebben, maar hij moet zo af en toe ook kleding aan.

Welke maat zou verstandig om aan te schaffen? Wil ook wel eens kleding vooruit kunnen kopen, in de aanbieding etc. HIj gaat dan nu naar 74, voor de zomer dan 80?

Nu gaan natuurlijk niet andere kinderen even snel (Ruben is ook gewoon erg groot)

Maar ben wel erg benieuwd hoe de maten bij jullie een beetje verlopen, is er bij jullie ook een maat waar ze doorheen vliegen, welke maat hadden ze ongeveer bij 9/10 maanden (als we op vakantie gaan dus…)?

In het CB boekje heb je achterin een groeicurve staan. Ik vulde daar altijd de meetpunten in. Je kan dan een beetje kijken welke lijn je kindje ongeveer volgt en dan qua lengte of gewicht zal hebben bij een bepaalde leeftijd.

Keira is ook enorm groot en kocht vooruit op het moment dat ze een maat goed aan had. Momenteel is dat 80/86 en ik heb voor komende winter een winterjas gekocht in de uitverkoop van maat 92/98. In een jaar is Keira ook behoorlijk groot geworden en ook ik kijk in het boekje van CB (of eigenlijk online) hoe groot ze tegen een bepaalde leeftijd zal zijn…

Kijk inderdaad even in het boekje want ineens gaat het namelijk een stuk minder hard :shifty:

Marijne had in haar eerste zomer een beetje te grote kleding aan, omdat ik ook op de groei aan het kopen was. Maar de enorme sprongen die ze in de eerste maanden maken, dat stopt wel rond een half jaar.

Blijft lastig hoor, vooruit kopen.

hier zaten de heren allemaal heel snel in maat 68 en er doorheen.

Maar de jongste is nu bijna 14 maand en zit nu net in 80 :lol: .

Dus die enorm harde groei in het begin zet (gelukkig!) niet altijd door.

Ik heb vorig jaar gegokt met 2 dingen… 1 kan hij aan… het ander (leuke polo maatje 74) hangt nog met het kaartje eraan klaar… past dus niet meer.

Zal het binnenkort eens op MP zetten bedenk ik me… goeie tijd voor polootjes komt er natuurlijk aan.

Waarom wacht je niet gewoon tot net voordat jullie gaan met kopen?

Waarschijnlijk is er dan nog zomersale ook.

Ik sluit me aan bij Madre, je kan er nu nog niets over zeggen hoe de groei gaat verlopen.

Mijn jongste heeft een complete maat overgeslagen, ze zat een poosje in 68, kreeg een groeispurt en kon meteen in maat 80.

Ik zou ook wachten dus, zeker het eerste jaar en daarna neemt de groei een flink stuk af en gaat het vooruitkopen steeds makkelijker :thumbup:

Ik kocht ook vooruit, maar ook een paar keer gehad, dat het ik kleertje had die te groot of te klein waren op het moment dattie het aan kon…

(nu wel voor de winter een stoere winterjas gekocht voor 7 euro…)

Meestal koop ik als hij er uit begint te groeien, nieuwe dingen.

Soms heb je mazzel dat je dan in de uitverkoop zit, en soms net pech…

Maar hema en H&M hebben meestal wel een afprijsrek :slight_smile:

Bedankt voor jullie antwoorden.

Nog even geduld hebben dus (echt iets voor mij :angel:)

Wil inderdaad ook niet het risico lopen allemaal verkeerde maten te kopen, dus hou 't er dan maar op dat het gewoon in een keer gekocht moet worden als ie de volgende maat nodig heeft.

En die paar dingetjes die ik persé wil hebben, moet ik dan maar gokken op e maat.

Wat is 't trouwens ontzettend lastig dat sommige dingen heel anders op maat vallen :?

heb nu een bloesje voor Ruben in maat 80, die past nagenoeg :eh:

De curve doortrekken werkt vaak wel erg goed, zeker qua lengte zal hij daar niet in ene vanaf wijken.

Thijs zit nu in 68, shirtjes passen 74 al, maar broeken ging hij ook later in 68. We hebben zomer kleding in beide 74 en 80. broeken zal hij niet in 80 zitten denk ik, eerder in 74. Shirtjes wel in 80 als ik het zo inschat. Hij is nu 70 cm. Maar we gaan in mei naar Turkije dus dan is wat zomerkleding ook wel handig, alleen zal volgende maand maat 80 nog niet passen qua shirtjes

:wink: Soms is het inderdaad wel lastig dat elk merk anders valt :think:

hier een die met iedere maat heeeel erg lang heeft gedaan, ik heb maar een klein ventje en zit met broeken nog in 80 en shirts/truien 86

ik heb nu t shirts korte mouw voor straks gekocht in 92

je kan dus heel verkeerd gokken, ik had vorig jaar januari kleding gekocht in de aanbieding 74/80, met de gedachte die kan ie met een jaar aan, hij heeft het meeste nu pas aan :shock: een jaar later, ook had ik een winterjas gekocht en die kon hij dus niet aan, ik heb alsnog een andere moeten kopen :roll:

maar je kan evengoed iets kopen, shirts met korte mouw kan je ook aantrekken met een romper met lange mouw eronder en de meeste blouses kunnen ook altijd wel :slight_smile:

ik zou alleen nooit geen dikke truien, vesten of jas meer in het voren kopen…

Curve doortrekken werkt vaak inderdaad het beste als ze zo jong zijn. 't is lastiger te bepalen wanneer het in Nederland mooi weer is (vorig jaar was dat aan vooral in de lente en was de zomer zelf helemaal niet zo geweldig…), maar jullie gaan natuurlijk nog op vakantie. Als je twijfelt zou ik gewoon nog even wachten, je hebt nog tijd genoeg. :slight_smile:

Ik zou het er niet op gokken :lol:

Indy dr groei is stil gevallen sinds 1.5 jr en ze past nu nog maat 80, maat 86 broekjes verzuipt ze in, de shirtjes passen redelijk als het kleiner valt en ze is over 5 mnd 3 jaar…

Voor Mick ook vooruit gekocht in mn zwangerschap ook zomerkleertjes mt 68, maar dat gaat hij nooit passen want mn ventje zit nu ruim in mt 56…

@Chantal: Bij J. is haar curve ook af gaan buigen na 1,5 jaar en ik had bij D. ook vooruit gekocht, kreeg ik opeens een ‘heel klein’ kindje (in verhouding tot J. ;)). :mrgreen: Maar geeft hier niet zo, want ik koop eigenlijk alleen dingen in de vooruit die in ieder seizoen kunnen (zoals lange broekjes, longsleeves, enz.). Heb hooguit twee shirtjes in maat 68 als zomerkleding gekocht die ze waarschijnlijk niet zal passen en die ik ook niet leuk vind in de winter met een romper met lange mouwen eronder.

Ik vind het ook lastig. Ik wacht ‘gewoon’ af.

Heb nu bv wat zomershirtjes gekocht in maat 62. Siem zit nu in maatje 56 nog maar word hem allemaal wat kort. Qua middel kan het allemaal nog lang wel. Heel lastig.

Koop tot en met maat 74 als ik iets leuks zie. Krijg ook heel veel in maat 74. Geen zomer spul dus grote kans dat hij dat gewoon aan kan als het nog niet zulk mooi weer is. (al denk ik wel dat hij iig met de winter naar 74 gaat)

Hier nagenoeg ook geen zomerkleding nog gekocht.

Heb wel wat shirtjes gewoon, van name-it, maar dat valt groot!

74 is net als een 80. Dus daar gewoon 74 voor gekocht, maar daar kan prima een romper voor nu onder.

Luna heeft heel lang in 50-56 gezeten. (begin 50, na een maandje ook 56), en zit inmiddels op sommige vlakken in 68 maar vaak 74.

Sommige 80 items (bijv. vandaag een shirtje van z8, viel schijnbaar kleiner, want dat was 80).

Ik koop pas als het warmer word wat kleding voor haar, bij Riley durf ik wel te gokken.

Luna is trouwens 13 mnd.

Per merk valt t idd heel verschillend. Ik koop vaak dingen vooruit, durf de gok meestal wel te maken en helemaal met zomerkleertjes, als t-shirtjes in de zomer nog een beetje te groot zijn, kunnen ze in de herfst wel met een romper met lange mouwen eronder (truien in de zomer vind ik minder geslaagd :wink:) Ik zou voor een groot kind met een maand of 10 maat 80 kopen (en dan van een niet een groot vallend merk, anders 74) en je hoeft natuurlijk ook niet de hele garderobe te shoppen, maar voor wat shirtjes zou ik t zeker wel doen. Broeken koop ik alleen met knoopsgat elastiek (heb groot kind wat niet dik is) dus als die een beetje aan de grote kant zijn past t ook wel, zijn ze alleen iets langer en de spijkerbroeken mode is deze zomer met omgevouwen onderkant, dus al zijn ze een hele maat te groot is t extra hip :smiley:

Bovenstaande geldt trouwens alleen voor mijn normaal groeiende zoon, aangezien dochterlief met 3,5 net in 92 zit (en leggings rokjes maat 74 nog prima past) heb ik soms een jaar moeten wachten voor ze mn vooruit gekochte kleertjes aan kon :?

Ik doe het ook niet vaak… vindt het zo lastig!

Onze jongste dochter is nu ruim 14 maanden, die zat met 6 maanden al in maatje 80 (shirtjes) en sommige van die truitjes past ze nu nog, toen vielen ze nog vrij lang, maar ze had ze rond haar buikje nodig, nu zitten ze qua lengte ook goed.

De oudste groeit nu juist weer hard in de lengte.

Ze schelen anderhalf jaar, maar de jongste draagt wel de kleding van de oudste terwijl ze dus van een ander seizoen zijn. Ik dacht ik heb een zomer- en een winterkindje, dat is dus lastig met kleding; niet dus! Al vindt ik het niet erg om voor de jongste ook nieuwe dingen te kopen hoor :angel:

Ik koop wel vooruit, heb ik eigenlijk bij al mijn kinderen gedaan en het is nog nooit misgegaan.

Ik heb nu maat 68 en 74 voor de zomer gekocht voor mijn zoontje. Hij is nu 60,5 cm.

Als hij net zo groeit als mijn andere zoon en mijn dochter, dan is hij rond de 5 a 6 maanden ongeveer 70 cm.

Te groot is ook niet zo erg vind ik. En als het te warm is, draagt hij toch alleen rompers.

Allebei mijn kids hebben maat 68 overgeslagen :wink:

Ik hanteer het simpele principe; bij twijfel, maatje groter!

En, koop vooral NIET te veel. Moeilijk, ik weet het :roll: :lol:

C heeft nu bijvoorbeeld maar 6 of 7 setjes in maat 74 (met haar amper 6 mnd knalt ze binnenkort ook al uit mt 74 én uit de groeicurve…), dus ik moet goed opletten met wassen.

Maar t kind groeit zó hard, en nu kan ze alle setjes tenminste ook écht dragen. Met B moest ik vaak echt opletten dat hij alles wel aan had gehad, vooral omdat je toch altijd meer favoriete setjes blijft houden.

Ik kijk goed naar het figuur ook. B is een heel lang en tenger jochie, dus ik kies ook merken die wat smallere kleertjes maken(okaidi, WE) en dan is het soms wat lang, maar zelden echt veel te groot.

C is een veel steviger kind, dus bij haar moet ik juist opletten dat het niet te smal is, anders past ze het binnen no time niet meer (armpjes breken om ze in een polootje te wringen is ook weer zoiets :wink: ) Tegelijkertijd zijn bij haar kleertje niet snel veel te breed óf veel te lang dus koop ik gerust een maatje groter.

Daar voor allebei ook veel vestjes te kopen en basic witte shirts met lange mouwen, kunnen t shirts elk seizoen gedragen worden. Korte broeken koop ik een stuk minder, Voor B heb ik er 3 gekocht dit jaar. Allemaal wat ruimer, voor het geval het straks wéér in oktober 25 graden is :wink: