vandaag een mandarijntje in de staafmixer maar het was meer sap dan een fruithap. Dus liga erdoor en het werd meer een happie. Maar toch bleven er “draden” inzitten van de mandarijn.
hoe doen jullie dit?
Naar mijn idee kun je mandarijn goed zo geven hoor.
Hier heeft mijn dochter het wel altijd gewoon zo gehad, maakte dan van 1 stukje 3 stukjes en ging gewoon goed.
dus gewoon in stukjes…hmmm zal het van de week proberen!
ik gaf citrusvruchten pas met een jaar. en dan beet ik midden eruit en pelde het velletje eraf zodat je de druppeltjes zeg maar overhad. snap je m :mrgreen:
Mandarijn geef je beter pas vanaf een maand of 9. En dan zou ik het gewoon in (halve) partjes geven.
waarom pas vanaf 9 maand? Omdat het zuur is? Hier reageert ze daar gelukkig niet op. Maar ook wel fruithap met een beetje sinaasappelsap erdoor… Mandarijnen zijn nu op dus nog niet stukjes geprobeerd…
Geen idde waarom het pas vanaf 9 maand zou mogen. Dat vraag ik me ook af. Mijn zzon heeft het ook al gehad en inderdaad: een partje in stukjes gaat er hier lekker in!
Kan je ook zo even googlen he;-)
Maar mandarijn en ander citrusfruit kan, in vergelijking tot ander fruit, veel sneller een overgevoeligheidsreactie geven. Daarom kan je het beter iets later geven.
Zo geef je aardbeien en kiwi bijvoorbeeld pas het best vanaf een jaar.
Ik heb nog helemaal geen mandarijn, sinasappel e.d. gegeven.
Er is momenteel genoeg ander fruit en ik vind het voor die kleintjes
nog te heftig voor de darmpjes.
:oops: kiwi heeft ze ook al gehad en ze vond het super lekker!
Aardbeien en mandarijntjes krijgt mijn dochter dagelijks, en nooit nergens last van gehad ofzo.
En zo heb je ook kinderen die er ontzettend op reageren. Daarom kan je er maar beter voorzichtig mee zijn.
Bovendien bouwt een allergie zich op. Dat een kind (niet meteen) last heeft zegt dus nog niet zoveel.
Vind het apart dat veel mensen de adviezen van CB, voedingscentrum
e.d. negeren. Zelf weten natuurlijk maar het is toch niks nieuws
dat je beter kan wachten met aardbei, kiwi, en citrusvruchten?
Dat advies was er 3 jaar geleden ook al voor zover ik weet.
Tuurlijk fijn als je het je kind heb gegeven dat hij/zij er geen
last van krijgt maar als het afgeraden wordt i.v.m. allergieën
e.d. dan neem ik het risico niet om het persé wel te geven.
Zeker als er zoveel ander fruit is wat je die kleintjes goed kan geven.
Normaals geen verwijt hoor, iedereen moet het zelf weten maar
het verbaasde mij nogal. Zeker gezien de informatie die je
overal krijgt, leek mij dit niet iets nieuws…
snap je reactie goed! Maar hier dus geen adviezen van het cb gehad over eten e.d. En ze is mijn eerste kindje dus alles moet ik nog ff uitzoeken enzo. Maar daarom ben ik zo blij met dit forum, gaan er nu dus zeker mee oppassen!
Staat het niet gewoon in dat groene boekje van het CB?
wij hebben hier niet het groene boekje maar zo’n ik word map.
hier staat alleen in dat je begint met zachte fruitsoorten zoals meloen banaan appel peer perzik enzo. Er staat niets over citrusfruit en kiwi
Maar er staat wel in waar je mee begint toch?
Waarschijnlijk als je dan doorbladert zie je vanaf een maand of 9 weer andere voedingsmiddelen staan, zoals mandarijn?
Ik bedoel: waarom zal je (bijv.) aarbeien geven als ze niet genoemd staan bij de eerste hapjes?
Het lijkt me sterk, dat er nergens in de info van het CB wordt gesproken over welke voedingsmiddelen wel of niet geschikt zijn bij een bepaalde leeftijd. Ze leggen toch ook uit, dat brood beter vanaf een bepaalde leeftijd kan?
nee staat er echt niet. Heb het ff opgezocht. Dit staat er bij 9-12 maanden
Variatie in eten.
je kindje raakt nu gewend aan alle nieuwe soorten voeding en in deze leeftijd is gevarieerde voeding erg belangrijk.
het vast voedsel vul je aan met bv of opvolgmelk. 3 maaltijden en 2 tot 3 tussendoortjes per dag is voldoende. Een tussendoortje kan b.v. zijn een stuk fruit, rozijntjes, een soepstengel of een rijstewafel.
Eet je kind regelmatig tussendoortjes of drinkt hij veel dan is de kans groot dat hij zijn avondeten laat staan. Bovendien is het slecht voor zijn gebit.
en dan gaat het verder over slapen.
Als je op controle komt zullen ze het w.s. wel vertellen maar ja … die afspraak is pas in augustus omdat ze helemaal vol zaten…
Maar ik bedoel ook: als ze zachte fruitsoorten opnoemen bij de eerste hapjes vanaf 6 maanden: dan ga je toch niet zelf aardbeien, kiwi en sinaasappel/mandarijn geven?
dat doe ik dus wel. Als iets echt niet zou mogen zouden ze dat er wel neerzetten, nu heb je kans dat ze er misschien op reageert maar misschien ook niet.
Wanneer er allergieën in de fam zaten zou ik er denk ik meer mee oppassen…
Mijns inziens hoef je niet alles volgens het boekje te doen.
zo ieder zijn/haar eigen mening