Allereerst wil ik zeggen dat ik niet zeker weet of ik het hier juist plaats.
Diep in ons hart zijn mijn man en ik toe aan een 2de kindje.
Doordat mijn toenmalige werkgever geen rekening hield met mijn zwangerschap en ik de ziektewet ben ingegaan. Hebben deze toen besloten mijn contract niet te verlengen (werkte 32 uur in de week)
Ik heb momenteel ook moeite met het vinden van een nieuwe baan, tenminste voor de uren die ik wil, heb gelukkig sinds kort wel weer wat gevonden, maar het is eigenlijk niet voldoende. We komen rond hoor, maar extratjes zitten er helaas weinig in.
Ik ben van mening waar er 3 kunnen eten (man, dochter en ikzelf) kunnen er ook 4 eten, daarnaast hebben we door ervaringen in onze familiekring ook gemerkt dat 1 kind gigantisch kostbaar is (niet alleen in je portemonnee, maar zeker in je hart) Ik zou er dan ook alles voor over hebben om opnieuw zwanger te mogen raken van een 2de wondertje.
Een paar weken geleden manlief had iets te veel gedronken, was hij min of meer deze mening ook toegedaan, hij dacht toen met zijn hart denk ik maar. Nu hij natuurlijk weer gewoon nuchter is komt hij toch terug op zijn besluit. Zijn hoofd doet al het denk werk weer. Hij is vooral bang voor het kostenplaatje. Ik werk niet zoveel uren als dat we beide eigenlijk zouden willen en we hebben een lening bij de bank. Die moet ook ingelost worden. Hij is gewoon bang dat we, zeker met de komende bezuinigingen, de lening niet kunnen inlossen en dat er dadelijk helemaal geen geld meer over blijft. Ik denk soms van ja mijn ouders hadden het ook niet breed en me zusje en ik zijn ook goed terecht gekomen.
Kost een 2de kindje nu echt zoveel meer dan 1 kindje? Ja in de toekomst, maar wie weet is dan alles wel anders.
Eigenlijk wil ik gewoon weten hoe ik mijn man kan overhalen toch voordat 2de wondertje te gaan, heeft er iemand tips? :oops:
Weer dronken voeren en direct het bed in duiken? :mrgreen:
Nee sorry, ik kan je verder niet helpen.
ik zit met het zelfde maar dan over een 3de en wij hebben geen leningen
Lastig meis… Ik denk dat het inderdaad zo is dat, waar er 3 kunnen eten er ook 4 kunnen eten. Natuurlijk zijn de hoge kosten nog niet nu meteen, maar later. Je hoeft in ieder geval niet meer de grote investeringen te doen aangezien de hele baby uitzet er al is natuurlijk.
Je kunt natuurlijk rekening houden met de kosten in de toekomst. Sluit een goed spaarplan af voor beide kindjes zodat er wat spaargeld is als de hoge kosten komen. Dan ben je al wat voorbereid.
Wij krijgen dus een 4e verrassingskindje (als het allemaal goed mag blijven gaan natuurlijk) Dat was ook schrikken want de keuze om het bij 3 kindjes te laten was deels ook financieel. Maar goed, je grenzen verleggen dus. En bij ons is het nu; waar er 5 kunnen eten, kunnen er ook 6 eten…En wij zullen dus inderdaad in januari beginnen met het spaarplan voor alle 4 de kinderen. En verder… We zien het wel. We proberen ons zo goed mogelijk voor te bereiden en zo verstandig mogelijk onze keuzes te maken.
Zolang je nog een keuze hebt; kies met je hart… Het verstand past zich wel aan
Er kunnen wellicht wel vier eten waar er drie kunnen eten, maar ik vind niet dat je je man moet gaan ‘overhalen’ omdat jij dit nu eenmaal graag wil. Bij twijfel niet doen, dat geldt zéker voor het krijgen van een kindje. Ik zou mijn energie richten op het loslaten van die wens voor nu, en geduldig zijn daarin. Dit moet je niet willen afdwingen.
Kun je niet een gulden middenweg vinden? Je hebt het over een stuk schuld dat nog afgelost moet worden bij de bank. Wat nu als je aangeeft dat wanneer je over de helft bent met het aflossen dat het tijd is om te beginnen aan een tweede kindje? Dan duurt het verwekken mss nog even, en de 9 maanden tot de bevalling. Wie weet is dat precies genoeg tijd om dan de hele schuld afgelost te hebben. Maak daar een concreet plan van! Dus niet we willen graag maar; we hebben nu x bedrag per maand wat we aflossen maar gaan hierbij extra aflossen; dertiende maand, stukje vakantiegeld etc. wordt creatief in het zsm aflossen tot je streefbedrag en ga daarmee door tot je tweede ook daadwerkelijk geboren is. Waarschijnlijk geef je daarmee je man een stuk rust en vertrouwen dat het allemaal ook echt gaat lukken recessie of niet. Je zult overigens verbaasd staan hoeveel sneller het aflossen gaat als je zelfs maar 1 euro bovenop je standaard aflossing gaat afbetalen! Alleen al gevoelsmatig geeft je dat zo’n kick. Mannen zijn heel erg van de concrete dingen, hart speelt wel mee maar waar wij vrouwen best 80% van de keuze op basis van gevoel willen maken is het bij mannen andersom 80% concreet en 20% op gevoel.
Tja, hier eigenlijk hetzelfde.
Ik wil wel heel graag, maar mijn man wil op dit moment niet. Ook om financiele redenen.
Ik accepteer dat en wacht rustig af wat komen gaat.
Een kindje “krijgen” zal je toch met zn tweeën moeten doen, en ik vind ook dat je er beide volledig achter moet staan.
@D. wrote:
Er kunnen wellicht wel vier eten waar er drie kunnen eten, maar ik vind niet dat je je man moet gaan ‘overhalen’ omdat jij dit nu eenmaal graag wil. Bij twijfel niet doen, dat geldt zéker voor het krijgen van een kindje. Ik zou mijn energie richten op het loslaten van die wens voor nu, en geduldig zijn daarin. Dit moet je niet willen afdwingen.
Mee eens… Hier hetzelfde gehad, maar dan over een derde. Uiteindelijk kwamen we in een fase dat ik zelf ook ging twijfelen, ook door de leeftijd van de oudste. Toen vroeg ik hem wat hij nou wilde, want tijd is prima, maar ik wilde ook geen twee jaar meer wachten. Toen zei hij dat we er dan maar voor moesten gaanfan, voor hem hoefde het niet, maar als ik zo graag wilde… uiteindelijk zijn we er niet met voor gegaan, want ik wilde graag samen kinderen en niet"omdat jij zo nodig moet".
Een paar maanden later had ik er zelf ook vrede mee en ondertussen is mijn vriend gesteriliseerd.
Ik hoop dat jullie er samen uit komen, maar proberen overhalen zou ik niet doen… Toch maar geduld hebben dus en misschien idd wat rhiannon zegt… Als d lening weg is, ziet hij misschien minder problemen…
Aan mij heb je niet veel, want ik zou je partner gelijk geven. Natuurlijk weet je niet hoe het over een aantal jaren gaat, maar als jullie er nu financieel slecht voorstaan kan het ook zijn dat dat zo blijft en dan wil je toch beide kinderen een goede opleiding etc willen kunnen geven denk ik.
Wij denken er hier vrij ‘zakelijk’ over denk ik. Ik zou met heel mn hart ook een 2e kindje willen, maar vanwege mijn gezondheid gaat dat niet. Hoe moet ik voor mijn kinderen klaar kunnen staan als ik na een 2e helemaal een wrak ben ( of het zelfs niet overleef), nee dat wil ik niet, dus houden we het bij 1 kindje.
Dus ik begrijp je gevoel wel…maar je zal toch echt met 2 man achter die beslissing moeten staan in nuchtere toestand.
Ja, ik vind de kosten wel flink wat meer, op dit moment. Maar dat komt omdat ik er nu 2 in de luiers heb i.p.v. 1, en de jongste drinkt ook flesvoeding, met nutriton, wat ook niet goedkoop is. Ook het kdv is een stukje duurder met 2 kinderen.
Maar dat is natuurlijk allemaal maar voor maximaal een jaar, op het kdv na dan. Dan is de oudste vast wel zindelijk, en drinkt de jongste gewone melk.
Ik denk dat het qua kosten dan amper scheelt.
Mijn vriend wilde om andere redenen geen tweede. Een tijd lang heb ik alles uit de kast gehaald om mijn grote wens toch in vervulling te zien gaan om vervolgens te zien hoe ongelukkig het mijn vriend maakte. Was dat het waard? Nee. We hebben een prachtdochter waar we onze handjes al voor dicht mogen knijpen, waarom zou ik dan alles op het spel willen zetten voor een tweede? Na mijn miskraam in 2009 hebben we besloten er een punt achter te zetten. Ik probeerde het een plek te geven en ondertussen vonden we rust en tijd voor elkaar. Heerlijk. We konden weer van elkaar genieten.
Na anderhalf jaar vroeg mijn vriend hoe ik tegenover een tweede stond. Het resultaat zie je in mijn onderschrift.
Groetjes, Carenza
Voor mijn man zou het echt zo werken als Rhiannon ook zegt, als dat zijn grootste zorg is, zorg dan dat je daaraan werkt. Solliciteer door naar een andere baan met meer uren, los zoveel mogelijk af en als je meer uren werkt kan dat natuurlijk ook makkelijker.
@mascha tja dronken mensen en kinderen vertellen de waarheid zeggen ze he?!
en als je nu eens uitrekent hoeveel het extra kost… dus indd luiers, flesvoeding, kleding, kadootjes, spaarpot ed. en dat bedrag, zal zeker rond de 200 euro per maand liggen extra aflossen aan de bank :thumbup: kun je gelijk zien of het inderdaad klopt dat waar 3 eten het er ook 4 kunnen zijn (helaas werkt dat hier namelijk niet zo :oops: ) / dus of je dat bedrag kan missen en dan schiet de lening afbetalen ook meer op :dance:
en realiseer je ook dat werkzoeken nu moeilijk is, zeker omdat je met opvang ed zit maar straks wrs nog moeilijker omdat je dan voor 2 kids opvang nodig hebt, plus evt. moet betalen als het je ouders niet zijn plus dat over 2 jaar Inge op school zit en je met schooltijden ed. zit.
@kim82 wrote:
en als je nu eens uitrekent hoeveel het extra kost… dus indd luiers, flesvoeding, kleding, kadootjes, spaarpot ed. en dat bedrag, zal zeker rond de 200 euro per maand liggen
jeetje, dat lijkt me nogal veel zeg… :shock:
Als ik ff globaal inschat wat ik tot nog toe aan onze jongste heb uitgegeven in de drie mnd die hij nu is… Hij draagt overigens katoenen luiers en krijgt bv.
paar keer bestelling wollen onderkleding/overbroekjes ong 100 euro
3 pakken wegwerpluiers a 8,50 per stuk
nog wat pakjes via marktplaats 40 euro denk ik zo ongveer
Kadootje voor de sint 20 euro
Daar komt dan voor december nog een pak luiers bij, maakt in vier mnd tijd krap 200 euro…
@Lune wrote:
@kim82 wrote:
en als je nu eens uitrekent hoeveel het extra kost… dus indd luiers, flesvoeding, kleding, kadootjes, spaarpot ed. en dat bedrag, zal zeker rond de 200 euro per maand liggen
jeetje, dat lijkt me nogal veel zeg… :shock:
Als ik ff globaal inschat wat ik tot nog toe aan onze jongste heb uitgegeven in de drie mnd die hij nu is… Hij draagt overigens katoenen luiers en krijgt bv.
paar keer bestelling wollen onderkleding/overbroekjes ong 100 euro
3 pakken wegwerpluiers a 8,50 per stuk
nog wat pakjes via marktplaats 40 euro denk ik zo ongveer
Kadootje voor de sint 20 euro
Daar komt dan voor december nog een pak luiers bij, maakt in vier mnd tijd krap 200 euro…
En wat spaar je voor de kleine dan elke maand? Voor later, voor opleiding etc?
Ik denk dat 200euro per maand nog niet zo gek is. Als je ‘geluk’ hebt krijg je een kindje van hetzelfde geslacht, kan je daar de kleren van recyclen…maar moet je op zo n manier denken als je een wens hebt voor meer kinderen? Ik vind ook dat je aan de toekomst moet denken, maar ja, zo zijn wij.
@luna geen vitamine D nodig of K of luiersdoekjes, bepanthen zalf, kinderopvang, reiskosten naar consultatiebureau, de wasmachine draait minstens een keer extra per week en naja de bv moet maar net lukken natuurlijk anders een pak flesvoeding per week volgens mij echt wel 18 euro per pak.
alleen flesvoeding en weggooi luiers kost toch zeker wel 30 euro per week is al 120 euro. nou dan nog wat kleertjes, een kadootje, een flesje vitaminen D, een extra pak luierdoekjes, een speentje, dat extra recept bij de dokter wat niet wordt vergoed omdat het homeopatisch is, eigen bijdrage kraamzorg etc.
@littel wonder als de jongste ouder is houden de extra kosten heus niet over. wat dacht je van entree voor een dagje weg, een vakantie vanaf 2 jaar tellen kids gewoon lekker mee. geld voor buitenschoolse activiteiten, peuterspeelzaal, zwem(les) hobby’s, kleding allemaal kosten die blijven komen natuurlijk.
al vind ik persoonlijk wel dat een broertje of zusje echt van grotere waarde kan zijn dan geld hoor! bedoel begrijp me niet verkeerd wij hebben de luxe om 2 kinderen (financieel en qua gezondheid) te kunnen onderhouden en laten het daarbij omdat we wel houden van zonvakantie en het heeeel belangrijk vinden beide kinderen later te laten studeren ed. MAAR ook onbetaalbaar is het geluk van 2 in hun pyama spelende kindjes die samen spelen met een lege doos van de ikea en daarvan een boot maken en samen op vakantie gaan… tja een doos kost niks. :inlove:
@kim82 wrote:
@luna geen vitamine D nodig of K of luiersdoekjes, bepanthen zalf, kinderopvang, reiskosten naar consultatiebureau, de wasmachine draait minstens een keer extra per week en naja de bv moet maar net lukken natuurlijk anders een pak flesvoeding per week volgens mij echt wel 18 euro per pak.
Ik geef overigens geen vit D bij, K wel, luierdoekjes zijn wasbaar, kinderopvang hebben we niet nodig en ik fiets alles. De wasmachine draait idd wel iets vaker (volle trommel per 8 dagen, ik vul de trommel om de dag bij met gewone was). Wij sparen niet speciaal voor de kinderen.
Kleding krijgen wij hier altijd in enorme hoeveelheden, dus wat dat betreft denk ik echt dat je het net zo duur kan maken als je zelf wilt… Ik koop bij wat nodig is en soms is dat helemaal niets.
Mijn punt is, dat een kind echt geen honderden euro’s per maand hoeft te kosten en dat het per persoon zal verschillen wat je je kind w ilt kunnen geven of wat je nodig vin.
Ik vind de broers/zus hebben belangrijker als dat de groten nu bijv en op zwemles en op muziekles kunnen. Nu is de afspraak eerst het zwemiploma halen en dan iets anders. Mijn zus bijv vindt dat zielig, maar drie kinderen op zes clubjes dat wordt gewoon te duur.
Je kunt denk ik inderdaad voor een groot gedeelte bepalen hoeveel je kind je kost. Niet helemaal natuurlijk, je kunt bijvoorbeeld wel bv willen geven maar als het niet lukt moet je toch wat anders. Sommige kosten zijn gewoon niet te vermijden.
Ik sluit me dan ook aan bij de anderen, vraag aan je man wat de voorwaarden dan zouden zijn om wél aan een tweede kindje te beginnen. En probeer daar naartoe te werken.
@lune volgens mij maken we er onze eigen discussie van maar zijn we het met elkaar eens wat ik ook schreef ik vind ook dat een zusje voor mijn grote man van meer waarde, niet eens in geld in waarde uit te drukken is, dan geld MAAR vind het niet reeel om, wanneer topic schrijfster komt met vraag of 2e kindje inderdaad meer kost en hoe ze man kan overtuigen, te zeggen dat het allemaal niks kost. zo schrijft ze bv. dat ze werkt, liever meer zou werken dus is het dan reeel om te schrijven kinderopvang heb ik niet nodig?
en inderdaad borstvoeding geven tot ze 1 jaar zijn en gewone melk mogen lukt ook niet iedereen.
en dat van clubjes ed daar ben ik het mee eens; het zijn wel kinderen natuurlijk maar dat is iets waar je voor kan KIEZEN ! indd net zoals wasbare luiers en doekjes (wist niet dat dat bestond weer wat geleerd van kok)
maar over wel of geen borstvoeding en kinderopvang en medische kosten ed daar kun je niet altijd voor kiezen soms moet je en ja dan is het een zure appel wanneer blijkt dat je dat niet kan bekostigen
Ik zou eens een realistische berekening gaan maken van de kosten.
- In het begin heb je flesvoeding (ook al wil je BV geven, toch eerlijk FV meerekenen, van BV lukt niet altijd). Overigens is FV van Nutrilon erg duur, maar ga je b.v. voor de biologische variant van AH, dan ben je al snel een paar euro per pak goedkoper uit. Bij ons ging er het eerste half jaar zeker een paar FV per week doorheen.
- luiers
- kinderopvang (hou rekening met eventuele veranderingen vanaf 2012)
- autostoeltje, kinderwagen etc. Heb je dat nog? Moet je voor een tweelingvariant (ik weet even niet hoe oud je andere kindje is).
- kleding. dat kan goedkoop via MP of 2dehands winkels en misschien heb je nog wel van alles liggen, maar het kost toch altijd wel wat.
Als je na al deze kosten in de huidige situatie nog positief uitkomt, dan zou ik je vriend/man gewoon even laten wennen aan het idee dat het financieel kan. Kan het niet, dan zul je je erbij moeten neerleggen of keihard gaan zoeken (maak er een dagtaak van) om een goed betaalde job te vinden.
Overigens snap ik je HELEMAAL. Ik zou ook graag nog een kleintje willen, maar manlief ziet het niet zo zitten.