Maar ik gaf enkel een reactie op iemand die aangaf dat een baby toch wel 200 euro per maand kost, dat lijkt mij rijkelijk overdreven en zeker als je bewust de keuze maakt het zuinig aan te doen> Vandaar dat ik zo ff ruwweg inschatte wat wij aan ons beebje uitgegeven hebben.
Dat ik daarbij aangaf geen kinderopvangkosten te hebben, lijkt me verder weinig relevant. Ik werk niet, heb dus die kosten niet. Maar ook de inkomsten niet he, neem toch aan dat die kinderopvang ruimschoots compenseren.
Tijdens je laatste weken van de zwangerschap en eerste paar maanden van de nieuwe baby werk je niet. Maar je uitgaven zijn omhoog gegaan. Op den lange duur is het allemaal wel te doen, maar de eerste 12/18 maanden is het financieel gezien heel zwaar.
Zodra baby 2 er is, zal je dan wel een baan met voldoende uren kunnen vinden?
Moeilijk hoor! Het is dat ik al zwanger was voordat de bezuinigingen gepresenteerd werden, nu kan ik niet meer terug :lol:
Ik ben ook van mening dat het fijn is als je je kindjes een goede opleiding kan geven, maar ook kinderen die zelf moeten werken voor hun zakgeld worden er echt niet minder van.
Wat voor waarde hecht je aan een zon/vlieg-vakantie, laatste trends in mode, inrichting en electrische apparatuur etc? Wij hebben al dat soort dingen meegenomen in onze overwegingen.
Ik denk dat je ook heel goed voor jezelf op een rijtje moet hebben wat je zelf graag zou willen, want bijvoorbeeld uren op je werk uitbreiden kan altijd nog en dan krijg je het vanzelf weer makkelijker
@Lune wrote:
Maar ik gaf enkel een reactie op iemand die aangaf dat een baby toch wel 200 euro per maand kost, dat lijkt mij rijkelijk overdreven en zeker als je bewust de keuze maakt het zuinig aan te doen> Vandaar dat ik zo ff ruwweg inschatte wat wij aan ons beebje uitgegeven hebben.
Dat ik daarbij aangaf geen kinderopvangkosten te hebben, lijkt me verder weinig relevant. Ik werk niet, heb dus die kosten niet. Maar ook de inkomsten niet he, neem toch aan dat die kinderopvang ruimschoots compenseren.
Als mijn zoontje naar een KDV moest de 2 dagen dat ik werk, zou ik denk ik niet meer hoeven gaan werken . Er stoppen niet voor niks meer mensen met werken ivm kosten KDV komend jaar.
Mascha: :hug: … ik snap je wens helemaal en het is hard om die naast je neer te leggen omdat je man het niet ziet zitten. Toch begrijp ik hem ook. En ergens denk ik dat het in de toekomst allemaal goed komt bij jullie :-* .
Nog even over de financiële kant: we hebben het nu leuk over kosten voor 1 kind erbij… maar je kunt ook een tweeling krijgen .
Daarbij… ik houd ervan van het positieve uit te gaan, maar ik houd wel rekening met omstandigheden waar je niet op zit te wachten en die je wel geld kosten. Dan vind ik het bedrag van 200 euro per maand zo gek nog niet. Misschien gebruik je het niet of maak je het niet helemaal op, maar het idee dat dat geld er IS… tja, dat zou ik wel fijn vinden.
Ik ben zelf van mening dat overal wel een mouw aan te passen is.
Het is maar net waar je zelf je prioriteiten legt.
- wil je elk jaar op vakantie?
- wil je later alles voor je kind bekostigen of verwacht je dat ze zelf ook gaan werken/bijdragen?
- wil je elke maand nieuwe kleding/schoenen voor jezelf en de kids?
- uitstapjes?? Dagje efteling of dagje ballorig. scheelt een heleboel. Je kunt ook gaan picknicken of naar het zwembad.
Allemaal keuzes die je zelf maakt.
Ook met boodschappen kun je een boel besparen.
Daarnaast moet je het onderwerp denk ik gewoon laten rusten en wachten tot je man er ook klaar voor is.
Dat leidde hier uiteindelijk ook tot het gewenste resultaat :inlove:
@K1TT3N wrote:
Ik heb momenteel ook moeite met het vinden van een nieuwe baan, tenminste voor de uren die ik wil, heb gelukkig sinds kort wel weer wat gevonden, maar het is eigenlijk niet voldoende. We komen rond hoor, maar extratjes zitten er helaas weinig in.
Is dit niet al het antwoord op je eigen vraag????
"extratjes" zitten er niet in... Een extra kind is veel meer dan "een extraatje" lijkt mij. Dus ik kan je niet helpen je man over te halen.
Hij heeft gelijk... Bouw eerst je nestje (en probeer financieel stabieler/sterker te worden)... dan krijgt je man wellicht meer vertrouwen in de toekomst.
200 euro per maand… nee…
Mijn huis is niet duurder geworden, de zorgverzekering ook niet, electra hebben we eerder op bezuinigd, we wassen nu consequent in de avonden en weekeinden en ik gebruik vaker de ecostanden die ik heb op apparaten.
Wat is wel duurder geworden:
Luierverbruik: ipv 10 euro per week, is dat 20 euro per week.
Iets meer wasmiddel per maand, ongeveer 2 wasbollen meer.
Ons weekbudget is nog steeds max 120 euro, ondanks die mond extra en ik heb het er mee gered, sterker nog, meestal zit ik op 110 euro.
Ondanks de luiers en in het begin de voeding (kruidvat eigen merk, extra care a 7,99)
Maar ik heb wel ervaren dat na een 2e kind, de boel echt wel gaat aantikken.
Een dag uit kost hier zo 80 euro aan toegang, doe je nog weinig bijzonders.
Je moet na een 2e kind veelal een grotere auto (tenzij je fietst zoals Lune, maar dat doet niet iedereen) en als je pech hebt en gewoon een jongen en meisje krijgt (nouja pech, menigeen is er erg happy mee :mrgreen:) kun je ook niets echt doorschuiven want zelfs voor een unisex fietsje moet je heeeeeel goed zoeken (we hebben er 1, maar die is toch nog meer jongens dan meisjes)
En dan is het 2x schoenen, 2x winterjassen, 2x een eigen garderobe, 2x een fiets als ze groter zijn, 2x verjaardagstraktaties en feestjes, 2x sinterklaas, 2x kerst enz enz…
Wij hebben gemerkt dat het hem niet zit in boodschappen. Daar merk je weinig verschil, gaat es om 15 euro per maand ofzo.
Maar vooral de grotere uitgaven voor kleding, fietsjes, skates, schaatsen, cadeautjes enz… dat telt aan. En dan heb je nog schoolgeld, peuterspeelzaal, zwemles en zelfs als je een regel hebt van 1 ding per kind, dan ben je zo 200 euro per maand kwijt als je (in ons geval) 4 kinderen wat moet laten doen.
Met 1 kind kan dat voor een bedrag tussen de 30 en 60 euro per maand, met 2 kinderen verdubbelt dat enz
Ik roep dus tegenwoordig niet meer zomaar dat het weinig uitmaakt, het maakt wel uit.
Al is het verschil tussen 1 en 2 kinderen dan nog relatief klein.
Volgens het Nibud kost 1 kind je ongeveer 17% van je besteedbaar inkomen.
2 kinderen kost je ongeveer 26% (dat is dus maar 9% meer) 3 kinderen kosten je 33% (nog weer 7% meer) en 4 kinderen kosten je 40% van je besteedbaar inkomen. (weer 7%)
Je zou dus kunnen stellen dat eenmaal 1 kind, de grootste horde al genomen is.
Zoek het niet in de boodschappen, maar wel in alle bijkomende kosten nu en in de toekomst. (zo maak ik me nog best zorgen hoe wij het gaan rooien met straks 4 kinderen in middelbaar en hoger onderwijs :shifty:)
Hier wilde manlief eigenlijk nog niet zo snel een 2e kindje. Het ging niet om de financien, wel om de lasten en zorgen. Hij stemde uiteindelijk toch in, zonder dat ik erg veel druk uitvoerde en ik raakte sneller zwanger dan bedoeld (we wilden in januari beginnen, maar eind november vreeen we per ongeluk onveilig en het was raak).
Nou, ik heb nog af en toe gehoord: ‘JÃj wilde zo snel al een 2e, als het aan mij lag hadden we het bij één gehouden’. Nou, ik werd toen wel errug pissig, want meneer heeft er zelf mee ingestemt en is ook zelf het condoom vergeten. Daarna hield hij ook snel weer zijn mond, maar het is niet leuk om dit te moeten horen. Laat het echt een besluit van jullie beide zijn, anders krijg je het nog jaren te horen!