mama's en kindjes op rapley-avontuur!

Het lijkt me het heel goed, zoals je het op schrijft. Je geeft het zelf ook al aan. Geef haar de tijd. Pas rond de 8 maanden had ik het ideee dat ze ook echt iets meer begon te eten.

1 of 2 keer op een dag iets aanbieden. Wil ze niet, dan niet. Wel is het fijn om het aanbieden vrij snel gelijk met je eigen etenstijd te nemen. Ze ziet dan wat de bedoeling is en wil graag meedoen.

Neem de tijd en je ziet geweldige dingen de komende maanden. :mrgreen:

We gaan ook voor de rapleymethode, ik ben heel benieuwd hoe het ons straks zal vergaan. Gelukkig hebben we een paar viervoeters die ook helemaal voorstander zijn van Rapley :mrgreen:

Fre ben je al begonnen?

Wij zijn nu een 3 weken aant Rapleyen, gaat eigelijk heel goed.

We zijn begonnen me banaan daarna wortel, bloemkool en vandaag voor het eerst appel.

Appel eten vind ik toch wat eng, hij bijt een stukje af en gaat er dan op kauwen, gaat eigenlijk heel goed maar toch.

Als hij zich verslikt dan spuugt hij het gewoon uit.

Hoe ging het bij jullie met appel eten?

Foto’s staan nog op foto toestel. maar komen binnen kort.

Groeten Mariann

Mariann houdt wessel hetzelf al vast, of hou jij het voor zijn mond

Wessel pakt het zelf vast, maar als het te glibberig wordt wil hij graag dat je het voor hem vastpakt en dan pakt hij je handen vast en werkt dan het geheel naar zijn mond. Maar hij wordt steeds handiger. zelfs een lepeltje krijgt hij al in zijn mond. We doen er wel eens wat yoghurt op, niet te veel maar net genoeg.

oke wat knap, en heeft wessel helemaal geen vloeibaar eten gehad, gewoon direct van de borstvoeding aan de rapley?

Appel gaat hier nog steeds niet echt geweldig hoor… Eerder maakte ik het wat zachter door het te koken, maar dan moest mevrouw het niet meer :wall: . Toen hebben we de appel een hele tijd links laten liggen, totdat ze ging staan en bij de fruitschaal kon :inlove: . Ze pakte er zelf één (een hele dus) en wilde haar tanden erin zetten. Sindsdien geven we af en toe weer eens een halve appel (met schil), maar echt goed eten doet ze er niet van. Soms verslikt ze zich ook nog, omdat ze toch gewend is te malen met haar tong. Kiezen heeft ze namelijk nog niet…

Sarah Louise is ook begonnen met Rapley.

Als 1e op haar halvejaarsdag heeft ze gekleit met pompoen (kreeg ze niks van binnen). De volgende keer broccoli dat vond ze heel intressant en daar kreeg ze ookal iets van binnen zag ik de volgende dag in haar luier :lol: . Eerst wist ze niet zo goed wat ze met de broccoli moest, totdat ze Thomas en mama zag eten. Nu stopt ze heel vaak een stuk in haar mond waar ze op gaat zuigen terwijl ze met haar handen een ander stuk fijn plet! :inlove:

Ook een keer aan een peer sabbelen, (van de onderkant een stukje van de schil afhalen, dan kan ze 'm als een knots vasthouden) en nu al 2x wortel.

Wortel vindt ze echt lekker, al wordt er ook flink mee gekleit, ze krijgt ook wel iets binnen.

Ik vind het echt zo genieten.

Ik heb bij Thomas wel eens appel voorgekauwt… klinkt misschien beetje vies, maar werkte wel leuk :shifty: :smiley: .

even een domme vraag hoor maar bedoelen jullie met rapley

dat je dus het vloeibaar overslaat en meteen vastvoedsel geven gekookt als dat hoort en niet gekookt als dat niet hoort.

en wat is daar dan beter aan dan vloeirbaar met staafmixer of uit potje en dan bedoel ik niet potje tegen over vers want dat begrijp ik

Rapley is een mevrouw die onderzoek gedaan heeft naar het eten van kleine kindjes. Volgens haar is het helemaal niet nodig eten te pureren, sterker nog, het zou zelfs beter zijn om het eten gewoon in hele stukken aan te bieden. Je hoeft niets te prakken, geeft gewoon de groente/fruit uit het vuistje.

Het is onder andere beter voor de mondmotoriek en de fijne motoriek, de oog-hand-coördinatie, je kindje leert zélf zijn eten naar binnen te stoppen en op te houden als het geen trek meer heeft.

Sinds Leonie 6 maanden oud is, geven we de bijvoeding à la Rapley, en het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat het wel een smeerboel geeft. Volgens mij moet je bij gepureerd voedsel ook wel eens op de knieën om schoon te maken, maar voor mij weegt dat niet op tegen de voordelen van Rapley. Het is zó leuk!! :inlove: En sinds kort wil Leonie een lepel of vork bij haar bordje hebben liggen. Dat hebben papa en mama immers ook, en ze probeert ons na te doen :lol:

Begin lekker vroeg ,met rapley, want bij Bas heel beperkt gedaan, voornamelijk alleen met fruit en dat resulteerd nu dat hij alleen fruit uit de hand eet en het avond eten alleen geprakt van een lepel die wij hem ook nog geven. Bij nummer 2 ga ik het dan ook helemaal anders aanpakken.

ja, het is (bijna) zover, dan beginnen wij ook

:oops: ok ik beken, we zijn al begonnen :oops:

maar elk kind is anders en ik denk dat Hesse zijn raampjes van mogelijkheden al aan het opengaan zijn.

in ieder geval, tomaat is lekker!

nu nog ff het boek van Stefan aanschaffen en zo’n handige slab met mouwen

oja en dat handige voedselintroductieschema uitprinten