Mamafiets of fiets met derieur; ik ben eruit!

Hoi hoi,

Ik zit in twijfel.

Afgelopen woensdag is mijn fiets gejat :x :cry:

Het was een heerlijke fiets waar ik 3 jaar lang met veel plezier gebruik van heb gemaakt.

Nu moet ik uiteraard een nieuwe fiets maar ik weet niet welke.

Geluk bij een ongeluk is dat ik verzekerd bleek en deze verzekering nog anderhalve maand geldig was. Ik krijg dus een vergelijkbare fiets terug.

In eerste instantie had ik zoiets van, nou bestellen met die nieuwe fiets, maar toen begon ik te twijfelen of ik misschien niet anders een mamafiets zou willen?

Ik heb me vandaag laten voorlichten en twijfel enorm.

De voordelen van een mamafiets zijn de lage instap, de stabiliteit als ie op standaard staat, de extra ruimte voor een kinderzitje en een gesloten kettingkast (is minder onderhoud).

Maar er zitten ook nadelen aan.

Ik had 21 versnellingen, dan nog maar 7.

Gesloten kettingkast geeft meer weerstand en fietst dus zwaarder.

Als ik een mamafiets heb, dan ben IK altijd degene die met de kleine zal fietsen, terwijl mijn vriend zich lekker kan voortbewegen op zijn derieurfiets, de mamafiets is minder wendbaar, als de kleine dadelijk zover is zelf te gaan fietsen, zit ik daar met een minder comfortable fiets en als laatste moeten we bij de mamafiets die het dan evt gaat worden, onze portemonnee flink open trekken (waarbij ik me dan wel moet realiseren dat ik dan alles bij elkaar heb en anders zal ik in de toekomst nog zitjes aan moeten schaffen).

Ook begreep ik dat een kleine pas vanaf 9 maanden in een zitje kan op de fiets, dus komende 9 maanden heb ik eigenlijk nog helemaal geen mamafiets nodig.

Wij zijn recreatiefietsers en houden ervan om tochtjes van 40 km te rijden door de natuur. Natuurlijk zullen met een kleine deze tochtjes minder lang gaan worden en zal ik meer gaan fietsen naar winkelcentrum voor boodschappen, maar dat laatste is ook te voet te doen.

Ik twijfel dus enorm voor welke fiets ik zal gaan. Wat zou jij doen en waarom??? :mrgreen:

wij hebben 5 fietsen in de schuur staan (o, ik zou me moeten schamen :oops: ): 1 bianca-fiets, 1 johan-fiets, 2 mountainbikes ƃĀ©n 1 mamafiets (nu ook nog een fietskarā€¦). De mamafiets is super, maar hij trapt wel veel zwaarder, mede door de kleinere banden en een 12 kilo van Leonie :inlove: . Tochtjes van 40 km zou ik er niet zo snel meer mee maken, al kan het wel hoor. Maar het is wel iets om rekening mee te houden. Voor de kleine stukken met Leonie is hij perfect (en Johan gebruikt hem ook, zie je hem al fietsen op mijn knaloranje gazelle Bloom? :inlove: :lol: ).

ik ben geen recratie fietser dus ik zou zo wie zo voor een mama fiets gaan.

maar ik vind het persoonlijk een te zware fiets om grote tochten mee te maken (zeker met 1kind voor en 1achter).

ik lees nu dat biebels het ook zegt (ik dacht al dat het namelijk aan mij lag). :mrgreen:

ik gebruik mijn fiets ook voornamelijk voor de kleine noodzakkelijke tochtjes.

Hihi biebels, die fiets van jou is tegenwoordig in het knalblauw en donkerblauw (en ik hou niet van blauw :roll: )

Haha maar de fiets die ik dan zou willen is die van sparta en dan de limited edition.

Helaas hebben wij geen ruimte voor zoveel fietsen in ons hokje, maar daarnaast kan ik op dit moment mijn geld wel beter gebruiken dan het uit te geven aan 2 nieuwe fietsen.

Maar super dat jullie iig fietsen hebben! (onze buren hebben helemaal geen fietsen :o )

Maar als ik het zo lees, dan zijn de dagtochtjes met die mamafiets dus geen succes.

Wel fijn om te horen, want dat vind ik een belangrijk punt. Heb nu een leenfiets met 3 versnellingen, ook stukken minder comfort en ik wilde vandaag eigenlijk er weer lekker op uit trekken met mijn vriend, maar mijn gevoel zei meteen :hand: niet met die fiets, daar is niets aan.

Tochtje naar de fietsenmaker was wel te doen maar je merkt het meteen bij omhoog en omlaag en dat er geen verende voorvork inzit (en das bij de mamafiets ook niet)

Is het geen optie om voor een ā€˜gewoneā€™ fiets te gaan met evt een iets lagere instap, mogelijkheid om een zitje voorop te doen, achterop kun je de eerste tijd met de kleine uit de voeten met zoā€™n maxi-cosi houder. Al hoor ik daar ook erg wisselende verhalen over. Maar dan kun je iig jaren verder ermee, toch lekker fietsen en ben je stukken minder geld kwijt. De meeste kinderzitjes voorop zitten vast aan je stuurstang en hangen niet meer ā€˜aanā€™ je stuur zodat het fijner manouvreert, achterop idem dan zit het zitje vast aan je zadelpin zodat het volle gewicht niet meer op de fietsdrager steunt. Een dubbele standaard voor extra stabiliteit is zo geplaatst en kost de wereld niet. :wink:

Ow en wat Biebels heeft met zoā€™n mooie fietskar is ook een superuitkomst! Je kunt er gerust langere einden mee fietsen en ook de maxi is er vaak in vast te snoeren. Dat is iig een optie waar ik hier evt voor wil gaan. 8)

Ik had vandaag gekeken naar de fiets die ik had en zowel mijn vriend als ikzelf hebben het idee dat alleen het opstappen wat lastig zal zijn met een kinderzitje voorop, maar uiteindelijk passen we er makkelijk tussen.

Ik zat me vandaag al af te vragen of je een maxi-cosi met iets speciaals achter op de fiets zou kunnen bevestigen, maar dat leek me wel erg ver gezocht, maar dat kan dus wel begrijp ik?!?!

En idd, die zitjes zitten tegenwoordig netjes vast aan de pin van je stuur. Maar daardoor wrs minder ruimte, maar denk dus dat dat voor ons geen probleem is.

Als ik niet voor de mamafiets ga, dan ga ik ook gewoon voor de fiets die ik had, die krijg ik 100% vergoedt (verzekering moet het nog wel beoordelen, maar ik had een verzekering die geldig is dus ik zou niet weten waarom het niet gedekt zou zijn, fiets stond ook gewoon op slot en allesā€¦)

Yep een vriendin van me had zoā€™n soort ā€˜houderā€™ oneerbiedig gezegt waar de maxi cosi in vastgezet kon worden. Ze vond het wel eng want het ziet er erg wiebelig uit maar dat valt wel mee. Het moet natuurlijk ook wel een beetje meegeven want anders hobbelt je kleintje ook alle kanten op en nu ā€˜veerdeā€™ het zeg maar. Een goeie fietsenmaker/winkel zal je ws wel kunnen informeren.

Als je tussen je kinderzitje en zadel kunt komen zou ik niet giga veel moeite doen met dat zoeken naar een alternatieve fiets. Voor je het weet zit je kindje (weer) achterop en dat werkt toch vaak makkelijk en fietst ook stabieler ivm het gewicht aan je stuur. :thumbup:

Jij klinkt niet alsof je blij wordt van een moederfiets.

Ik hou ook wel van fietsen en ik heb geen moederfiets maar een gewone fiets en daar zit een zitje nu op voor Lev. Enige nadeel is dat ik het beste op kan stappen door vaart te maken en dan mijn been te zwaaien (hoe leg je dat uit :think: ) maar het is wel een fijne, lichte fiets waar je gewoon mee door kan rijden. Ik heb wel op een moederfiets gereden (die van de buurvrouw) maar ik vond het niet fijn :thumbdown: Gewoon te zwaar en zo.

Ow das zeker iets om naar te kijken die maxi-cosi houder (maar ja, als ik dan ga shoppen met beeb in de stad heb ik toch ook de kinderwagen nodig om de maxi-cosi in te klikken, anders wordt het zo zwaar haha)

Maar idd, ik pas zelfs MET buik nog op de gewone fiets.

Voordeel van de mamafiets was dan ook wel weer dat de pakkendrager ook langer was waardoor een fietstas makkelijker te bevestigen was, maar ook daar komen we tzt natuurlijk wel uit.

Thx voor je reacties rhiannon :-*

Ik ben laatst bij de Halfords binnen gelopen om te vragen naar zoā€™n ā€œhouderā€ voor de maxi-cosi.

Meneer Halfords vertelde me dat hij ze niet in de verkoop heeft.

Als ik het perse zou willen dan zou hij het kunnen bestellen.

Maar hij raadde het me af.

Het schijnt goed gekeurd te zijn (anders mag dit niet verkocht worden lijkt mij) , maar men zegt ook dat het voor het nekje en hoofdje van je baby niet echt goed/prettig is.

Ik denk er nu over om een fietskar te nemen en daar al tijdig mijn boodschappen e.d. mee te halen zodat ik er aan gewend ben als de kleine er eenmaal is.

Lydia, ik snap wat je bedoelt hoor, je zwaait je been gewoon zoals mannen dat doen, via de achterkant :wink: (straks niet als gewoonte ook doen als lev naar achteren gaat he :lol: )

Wat je zegt idd, das ook een punt dat die gewone fiets die ik had wrs lichter is dan de mamafiets die ik zou kiezen (weet ik nog niet zeker, zou ik na moeten kijken, maar klinkt wel aannemelijk)

Thx voor de tip, ga ik zeker ff nakijken :thumbup:

Okee anita, rhiannon zei al dat de meningen verschilde over die maxi-cosi houder.

Maar met zon fietskar bedoelen jullie gewoon een bakfiets??? :think:

Ik denk dat een kleintje-in-maxicosi net zoveel klappen vangt achterop als in de fietskar :think:

Maar voor fietstochtjes kun je inderdaad het beste een fietskar nemen. Leonie en ik hebben vandaag nog lekker gefietst: zij met natje en droogje (en boekje :inlove: ) achterin, mama zwoegend op het zadel (moeten toch nog wat kiloā€™s vanaf :wink: ).

@monique wrote:

ik lees nu dat biebels het ook zegt (ik dacht al dat het namelijk aan mij lag).

Ik dacht eerst dat het lag aan mijn belabberde conditie, totdat Johan me vertelde dat het lag aan de veel kleine wielen. Ik blij, want ik had ineens een excuus om te puffen op de fiets! :thumbup: :mrgreen:

nee, bakfiets: bak voor aan het stuur.

Fietskar: kar hangt achter de fiets.

owwwwwwwww haha zoā€™n ding, die kan je toch gewoon los kopen?

Denk idd dat ie daar misschien nog wel meer klappen mee vangt in zā€™n maxi-cosi dan achterop de fiets.

En idd biebels, dat stond me ook wel tegen, die kleinere wielen, maar ja dat was voor een betere wegligging zeiden zeā€¦

@femmie wrote:

owwwwwwwww haha zoā€™n ding, die kan je toch gewoon los kopen?

Denk idd dat ie daar misschien nog wel meer klappen mee vangt in zā€™n maxi-cosi dan achterop de fiets.

En idd biebels, dat stond me ook wel tegen, die kleinere wielen, maar ja dat was voor een betere wegligging zeiden zeā€¦

Ach, je moet er even aan wennen. Ik moet gewoon wat harder trappen.

Fietskar:

Dat is ook zo biebels, het is ook een kwestie van wennen, maar de vraag is OF ik de voordelen zo op vind wegen dat ik bv die luxe op wil geven en als ik jullie zo hoor, dan denk ik dat de richting die ik aan het indenken was bevestigd wordt :wink:

En zoā€™n fietskar, we zagen er vandaag eentje bij de fietsenwinkel, geweldig die dingen!

Maar ja, ze hebben er zoveel leuks, je kan het zo gek maken als je wil :roll:

@femmie wrote:

Maar super dat jullie iig fietsen hebben! (onze buren hebben helemaal geen fietsen :o )

Wij ook niet... :oops: :mrgreen:

ik heb een moederfietsā€¦ gaat primaā€¦ totaal geen probleem met lange einden fietsen! en ik fiets veel en vaak!

Heb ook een maxi-mee achter op de fiets gehadā€¦ ideaal ding@ lekker makkeljk! en het zit goed vast hoor!