makkelijke moestuin oftewel square foot gardening

Even voor de duidelijkheid: tomatenziekte (phytophtora) hangt niet in de lucht. Het is een schimmelziekte die ontstaat wanneer het erg vochtig is. Het kan dus niet voorkomen worden door de planten in een kas te zetten. Sterker nog: in een kas kun je er juist last van krijgen wanneer de luchtvochtigheid hoog is, er vocht op de bladeren staat en er niet voldoende geventileerd kan worden. Het is een heel hardnekkige ziekte die je met harde hand moet aanpakken. Voorkomen is hierbij zeker beter dan genezen.

@Madre wrote:

Die kratjes heb ik vandaag bij tuincentrum Osdorp gekocht.

Ik heb verschillende soorten tomaten, courgette, sla en wortels. Ik heb ook nog een kruiden’tuintje’ in een zinken teil…Ik vind het gewoon zooo cool om kruiden uit mijn tuin te plukken en direct te verwerken in een gerecht.

:inlove:

haha ik stond een paar dagen geleden een vegabonen ragout te maken. handvol basilicum uit de pot op de aanrecht, maggiplant en thijm uit de tuin. ohh wat voelde ik me Nigella :mrgreen: :dance:

succes met kweken, het gaat er vast superleuk uitzien :thumbup:

het weer werkt helaas nog niet helemaal mee om lekker in de tuin te gaan rommelen, maar hoe gaat het met jullie moestuintjes? :smiley:

hier doet de courgetteplant en de aarbeienplant het goed :thumbup:

ook de radijsjes komen netjes boven de grond maar ik weet niet wanneer ik ze dan moet oogsten :lol:

de basilicum verlept en de peterselie komt helaas niet op :frowning:

als het dit weekend droog is, ga ik een nieuw stukje van de tuin gereed maken voor zaaien :thumbup:

en jullie?

wij hebben vandaag onze vierkante meter in gebruik genomen, met sla, peterselie, thijm, uien en spinazie.

achter in de tuin gaan de tomatenplantjes aardig, en de aardbeienplant doet het ook niet slecht.

maar damn, hoewelwij vroeger alles uit de moestuin aten, is mijn kennis zo minimaal…ben benieuwd of ik íéts tot eetbaar stadium weet te krijgen…

ik ga morgen en zaterdag planten :shifty: (en mijn kennis is ook heel beperkt)

suzanne

Wij hebben hier ook de vierkante meter bak staan… Volgende week is manlief jarig en dan brengt een kennis wat plantjes mee (kruiden enzo) als kadootje.

Ik ben benieuwd, hier ook niet echt groene vingers.

Leuk topic!

Ik heb een smalle lange strook in de tuin waar wat groente en fruit in staat.

oa sla,erwten,wortels,aardbeien,uien en knoflook

binnen nog tomaten en paprika gezaaid.

Mijn kropsla is goed aan het groeien. Tenminste, de miniplantjes die ik heb gekocht. De gezaaide sla is nog vrij klein. De spinazie is mooi opgekomen en ook de bietjes, de rucola, de lente uit. De rest doet het ook aardig. Binnenkort weer een foto!

Mamalena, bedankt voor de tomatenuitleg. Ik had het zo begrepen van mijn collega, maar schijnbaar klopt dat dus niet, tenminste, niet helemaal zo als hij het zegt.

Onze moestuin is vandaag ook weer op orde gemaakt. Geschoffeld en geharkt en daarna de plantjes gepoot en de zaadjes gezaaid.

Nu nog even een paar plaatjes uitprinten en insealen.

We hebben rode kool, selderij, uien, radijs, tomaat, wortels, bloemkool, andijvie en sla en aardbeien. En voor de paarden voederbieten.

Wat hebben jullie erin staan?

Rijstkorrel: klinkt goed!

Wij hebben sla, rucola, rozemarijn, tijm, salie, bieslook, basilicum, bleekselderij, bieten, paksoi, spinazie, stokbonen, aardbeien (niet zelf gezaaid), eetbare viooltjes, stengelui (een soort lente ui denk ik), sjalotjes (gewoon een paar in de grond gedaan her en der, 1 sjalot schijnt vanzelf uit te groeien tot een bosjes sjalotten).

We gaan er nog Afrikaantjes tussen zetten. schijnt te helpen tegen beestjes.

Heb vorige week eindelijk buiten gezaaid.

IJsheilige was immers geweest. Ben erg benieuwd.

Heb nu tomaten, komkommer, courgettes, sla en paprika…

@meisje1974 wrote:

:

We gaan er nog Afrikaantjes tussen zetten. schijnt te helpen tegen beestjes.

O die tip kende ik niet, ga ik ook eens proberen.

Dit jaar heb ik een pruimtomaat gepoot, heb ik nog niet eerder gedaan. Ik ben benieuwd, schijnt een kruidig tomaatje te zijn.

wat is er ontzettend veel aan het groeien en bloeien in ons tuintje, leuk leuk leuk!! :dance:

@fiep klophout wrote:

wat is er ontzettend veel aan het groeien en bloeien in ons tuintje, leuk leuk leuk!! :dance:

ja he! Binnen kort foto’s!!!

Ik ben geinteresseerd! Leuk item!

Een vraag: gebruiken jullie ook speciale grond mix? Of gewoon in de potgrond?

Ik lees op de site van pagina 1 dat je geen gewone tuingrond moet gebruiken. Maar ik wil graag laagdrempelig starten en kijken of het wat is voor de kids. Dus om meteen te investeren in potgrond vind ik ook zo wat. Graag jullie advies!

Het viel me laatst op toen ik tuinaarde kocht dat er specifiek op stond dat je deze niet kon gebruiken voor planten voor consumptie. Zal wel met de mestsoort te maken hebben?

Daar zou ik dus wel even opletten, anders krijg je oneetbare planten :wink:

Ik heb dan wel niet letterlijk een vierkante meter tuin, maar wel minstens een vierkante meter aan potten, dus ik blijf hier ook even meekijken :slight_smile:

Gelijk even binnenvallen met een vraagje. Ik had namelijk worteltjes en slaplantjes met heul veul in een minibakje (verkochten ze bij de kruidvat) maar dat is allemaal doodgegaan na het verplanten. Nu wil ik er dus wat meer ruimte tussenlaten en ze rechtstreeks in de juiste bak zetten, maar kunnen ze dan ook gelijk al naar buiten, of? En hoevaak zou ik ze water moeten geven om een normale tuin te simuleren?

Van speciale pot/tuingrond heb ik eigenlijk niet gehoord. Als in, ik heb er niet op gelet. Zometeen maar even een oude zak grond opzoeken en kijken of er iets opstaat :o

Hoe is het jullie vergaan met de moestuin deze zomer.

Veel opbrengst?

De kruiden doen het goed. :thumbup:

Vleestomaten helaas willen niet rood worden.

De gewone tomaten wel, en die zijn me toch lekker. Heerlijk.

De snoepkomkommers en de gewone komkommers ook heerlijk.

De bos/lente uitjes :thumbup:

Radijsjes zijn ook erg lekker :drool:

Kortom een (h)eerlijke oogst.

Klinkt goed zeg!

Bij mij ook veel kruiden. Heerlijk!

Verder bietjes, stengelui, tuinbonen, spersiebonen, sla, rucola, spinazie en nu hangen er paprikaas en pepertjes. Heb nu de smaak te pakken voor volgend jaar.

Wat zou je nu nog kunnen zaaien of planten (behalve boerenkool)??