makkelijke moestuin oftewel square foot gardening

Wie heeft en een moestuin en werkt er via de methode “square foot gardening” Er is een Nederlandse website hierover gemaakt door een jonge jongen: http://www.makkelijkemoestuin.com. (hoelijk mag deze link, het is een informatieve website)

Mijn zus en ik willen dit voorjaar een moestuintje beginnen in mijn tuin en deze methode lijkt me makkelijk en leuk!

Ik ben dus beniewd naar ervaringen!

Ja, leuk joh!

Wij hadden een hele grote zandbak van de fase waarin drie kids in de zandbak speelden. Groter als een vierkante meter dus, maar een leuk begin. We hebben er redelijk wat van kunnen oogsten. Vooral courgettes, snijbiet, radijs en sla deden het goed.

ik heb geen idee en kan je geen tips geven, maar aangezien het over een moestuin gaat heb ik eigenlijk ook wel een vraag.

sophie wil heel graag bosbessen planten, maar zal dat lukken in nederland denken jullie?

Knipoogje: bosbessen groeien volgens mij gewoon in het Nederlandse Klimaat, dus dat zou wel moeten kunnen. Volgens mij zijn het kleine struikjes, dus wellicht kan je die wel gewoon ergens in een hoekje van je tuin planten. Maar goed, dat is even op mijn boerenverstand, want concrete kennis heb ik niet :mrgreen:

Lune: goed idee een zandbak!

wij hebben een stuk terras achter in de tuin achter een afscheiding. Daar doen we nu niks mee, dus ik dacht dat dat wel een mooi plekkie zou zijn. Ik kan meerder vakken van 120x120 kwijt met genoeg ruimte om ertussen te lopen.

Ik heb ook 3 bakken in de tuin, werkt al 3 jaar prima! Inlezen en dan gewoon doen! je bent er perfect op tijd bij nu. Binnen in van die kleine kaasjes zaaien en dan in het voorjaar buiten in de bakken uitplanten.

Klinkt als een leuk idee! Ik ben echt vreselijk als het om tuinieren gaat, toen ik jonger was had ik een tuintje op het (wei)land van mijn ouders, maar dat stond altijd zo vol met onkruid dat mn vader er met de grasmaaier overheen is gegaan omdat ik maar niet schoffelde :oops:

Dit is een stuk kleiner en makkelijker bij te houden, misschien toch nog het proberen waard op ons balkonnetje. En leuk als Kaya groter is :mrgreen:

Heb er dus nog geen ervaring mee, maar ik vind het wel een practisch idee!

Wij gebruiken onze afrastering tussen de buren als een prachtig plekje waar heeeerlijke frambozen groeien. :drool: Heel weinig ruimte met een topopbrengst afgelopen jaar. Zo nu en dan gooi ik in de tuin nog wat sla waar ik in de loop van de zomer van oogst. En ooit willen we leibomen als afscheiding boven de schutting achterin de tuin. Dat wil ik het liefst met fruitbomen.

Ow en aardbeitjes gaan ook erg goed. Heel simpel hier in balkonbakken. Het beste werken de aarbeien in bakken die af te dekken zijn met netten om de vogels ed weg te houden. Van mijn oom hebben we afgelopen jaar nog een aantal courgettes gekregen (die zijn eigenlijk dubbel handig want de bloemen kunnen gefrituurd in beslag gegeten worden). Die schijnen het in Nederland ook erg goed te doen. Voor het najaar kun je zo doorgaan met boerenkool. Verder kweken we meestal binnen in potten wat kruiden zoals basilicum voor door de pastasaus. Wanneer daar veel blaadjes aanzitten vriezen we het overschot in. Op de PSZ doen ze ook aan vierkante meter tuinieren. Daar staan aardbeien in, worteltjes en sla oid meen ik. :think: Wanneer er onverhoopt toch iets niet helemaal lukt met zelf uitzaaien kun je ook bij de intratuin nog voorgekweekte groente aanschaffen. Ook niet heel duur en wanneer het bv sla is waar je steeds een stukje af kunt halen ruimschoots de geinvesteerde euro’s waard. :thumbup:

Wij hebben geen echte moestuin.

Maar wel een ini mini stukje tuin waar een appelboom op staat (huwelijkskado) en daar hebben we elk jaar wat kruiden staan, aardbeiplantjes, sla, tomaat/paprikaplantjes.

In een aparte bak had ik dit jaar sjalotjes.

Ik vind het ook wel wat hebben. Zelf wat prutsen al snap ik er niets van en doe maar wat :mrgreen:

Vorig jaar zei de buurvrouw dat we een stuk tuin van haar mochten lenen, voor een moestuin. Dat zie ik echt wel zitten, alleen niet dit jaar met een kleintje. Gaat best wat werk inzitten en zou op mij neerkomen.

Maar dan kunnen we ook aardappelen/boontjes/bietjes en ander spul planten.

Geen ervaring, maar ik ga dat ook doen in het voorjaar… :dance:

Dank voor de tip…

rooi de sla wel voorrr dat hij gaat “schieten” bloeiende sla is echt heel leuk om te zien, maar daarna schoffel je nog 3 jaar steeds sla overal uit je tuin, niet alleen op die vierkante meter… :mrgreen: Het zaait zich behoorlijk uit…

Hier meteen dan ook de tip dat sla gewoon zaaien tegen oktober, prima gaat, zodra het warmer word, komt het gewoon op… :shifty:

Ik heb een grote moestuin (tuin is 180 m² waarvan een deel moestuin) dus aan squarefoot doe ik niet maar kan je wel tips geven als je wilt.

Ik zou zeggen: gewoon beginnen! De site van die jongen is goed bruikbaar en je zet erin wat je wilt. Slaatje, kruidje, spinazie, worteltje, noem maar op. Courgette is leuk, maar wordt heel groot. Hij beslaat ongeveer je hele bak, haha. Ik heb vorig jaar wel voor het eerst minikomkommer gehad en dat ging heel goed. En pluksla is leuk omdat je snijdt wat je nodig hebt en de rest kan laten staan. En je hebt allerlei soorten door elkaar Hmmmm! Bij het tuincentrum zijn verschillende mengsels te koop.

Mocht je graag biologisch zaad willen, dan kun je online bestellen bij een bedrijf waarvan de naam hetzelfde is als het omhulsel van een kastanje. :wink:

Succes en vooral veel plezier!

oooow ik wil ook zo graag. maar ik vraag me elk jaar weer af waarom ik van beide ouders niet de groene vingers heb meegekregen…wij hadden vroeger echt een grote moestuin, aten bijna alles uit eigen ‘gaard’. Maar ik krijg zelf echt niks voor elkaar…zo’n beetje alles wat ik plant, kom ik nooit meer tegen, zeker niet boven de grond…

ohh leuk! we verhuizen volgens week (yeahh!) naar een huis met een tuin. niet supergroot maar wel heerlijk na tot nu toe alleen een balkon gehad te hebben :dance:

ik wil in ieder geval zelf courgettes kweken. dat groeit ook wel makkelijk. en pompoenen. zonnebloemen voor de kleuter.

en verder zien we wel.

we hebben in dit huis al zo’n mini-kasje om tuinkers in de laten groeien.

alle tips en ideeen zijn welkom :thumbup:

Fiep, heb je een beetje plek achter je huis? En een beetje zon?

wat een leuke site is dit zeg!!!..

Super… :thumbup: Heb mijn man helemaal wild gemaakt… :dance:

In het voorjaar zijn altijd wel weer m²-bakken te krijgen bij tuincentra e.d. Op MP staan er ook wat. En anders lekker zelf knutselen?

Heb net alweer online zaadjes zitten bestellen voor dit jaar. Heb er zin in!! :dance:

O, leuke reactie.

Leuke site he. Wat schrijft ie ook leuk he. Zeker gezien het feit dat hij nog zo jong is.

Cell, zaaien in oktober en als het warm is sla. hahaha!

Ik ga er ook lekker voor. Woensdag ga ik even met mijn zusje zitten. We gaan het samen doen, dus ik ga haar even de site laten zien. Ik twijfel nog over ik bakken met hout ga maken of dat ik gewoon ga metselen ofzo.

wij hebben achter in de tuin een klein stukje met aardbeien, tomaat (stinkt…) peper, blauwe bes, kruisbes, aalbessen en kruiden als tijm, rozemarijn, munt, citroenmelisse en soms gaat het zelfs goed met basilicum :thumbup:

Het hangt ook een beetje van de grond af. Een paar straten verder op lukt het echt niet.

Van de week heb ik 2 vierkante bakken in elkaar gezet en gevuld en al een paar vakken gezaaid (spinazie en bieslook). Ik ben zo benieuwd of het allemaal op gaat komen!

Ook staat er een kasje binnen met wat zaadjes. Wat ontkiemen die snel zeg, vooral de sla en de paksoi! Zie de foto: paksoi na 3 dagen.