makkelijke moestuin oftewel square foot gardening

Wat leuk… :thumbup:

Gewoon in grote bloempotten gaat ook.

Ik ga dit jaar aardappelen poten in een bloempot.

Ik had ze in de volle grond. Een jaar oogst, goed zoeken in de aarde en het volgende jaar kwam er weer een aardappelplant op: had ik een pieper niet gevonden.

In potten weet je zeker dat je ze kunt vinden :lol:

In dat hoekje heb ik ook al een tomaten gehad, dus nu moet ik daar een ander hoekje voor vinden( tomaten, komkommers, courgettes, aardappelen, ect mag je niet meer dan een jaar op de zelfde plek hebben schijnt)

Verder hebben we een krentenboom en daar kunnen de kinderen heerlijk van snoepen in juni. Een bosbessenstruikje,( zure grond, schaduwborder)

franbozen, aardbeien, twee appelbomen, olijven en een heel scala aan kruiden.

Emma heeft inmiddels sla in haar tuin gezet.

Ik moet nog wel even met cacaodoppenstrooien, want het is een vreselijke slakkenkraamkamer bij ons in de tuin en die beesten tasten echt wel je tuin aan :twisted:

leuk topic dit!

ik ben ook bezig in onze nieuwe tuin en in kleine bakjes. gewoon wat groenten en kruiden. in een klein broeikasbakje hebben we tuinkers, kervel en zonnebloemen. in een opkweekbakje courgettezaadjes. in potten basilicum, citroenthijm, gewone thijm, lavas en artisjok (geen idee of je van dat laatste echt vruchten kunt krijgen in dit klimaat :think: ) ik heb nog zaad voor radijs en sla om te planten.

o ja, en wat bloemen gezaaid in zo’n lange plantenbak aan ons schuurtje.

verder ben ik nog aan kijken wat er allemaal vanzelf in de tuin op komt, we wonen hier net dus alles in een verrassing :lol:

precies zoals mutsie, gewoon lekker aanklooien en zien wat er gebeurt.

ik zoek ook wat tips op internet en voor de rest ‘aldoende leert men’

tips en ervaringen uitwisselen hier lijkt me leuk :slight_smile:

Mutsie, in wat voor bak had je de sjalotjes? hoe groot wordt zo’n plant?

dat lijkt me ook wel leuk om zelf te kweken, die gebruiken we ook veel in de keuken :thumbup:

@Elka wrote:

Gewoon in grote bloempotten gaat ook.

Ik ga dit jaar aardappelen poten in een bloempot.

Ik had ze in de volle grond. Een jaar oogst, goed zoeken in de aarde en het volgende jaar kwam er weer een aardappelplant op: had ik een pieper niet gevonden.

In potten weet je zeker dat je ze kunt vinden :lol:

Hetzelfde had ik 2 jaar geleden. Ik had het jaar daarvoor een aardappel geplant en dat werd echt een enorme plant. Een lelijke ook en hij overwoekerde vanalles dus toen heb ik hem eruit gehaald. Hij had toch al aardig wat kleine aardappels. Het jaar erop kijk ik in mijn voortuintje en denk: huh wat is dat nou voor een plant. Ik trek hem eruit zit er een enorme aardappel aan :lol: Geen aardappels meer in mijn voortuin hoor.

Ik heb een niet al te grote voortuin met gewone planten maar er staan ook groente/fruitplanten en kruiden tussen. Ik heb nu net een frambozenplant geplant en verder heb ik een aalbesjes plant (die zal het voor het eerst gaan doen dit jaar denk ik) 2 beste aardbeien planten, tijm, salie, bieslook, peterselie, rozemarijn en lavendel (dit zijn alle vaste planten). In het voorjaar zaai ik binnen in kweekbakjes vaak kervel, basilicum, oregano, tomatenplantjes en radijs en die plant ik dan later in de voortuin. Vooral mijn tomatenplanten doen het ieder jaar ontzettend goed. De hele straat eet er van mee want wij eten wel een paar tomaatjes maar niet zo heel veel. 2 jaar terug had mijn dochter een zaadje in een potje gekregen. Dat kwam op en toen heb ik het in de voortuin geplant zonder dat ik wist wat het was. Ik dacht dat het een zonnebloem was maar dat bleek niet zo te zijn. het was dus een pompoenplant en in september besloeg dat ding mijn hele terras. Uiteindelijk heb ik er wel 3 pompoenen vanaf gehaald.

Ik vind het wel heel leuk om zo een beetje in mijn tuintje te werken. Ik heb er niet bijzonder veel verstand van dus ik ben blij dat alles het toch zo goed doet.

Elka, een krentenboom? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Lijkt me ideaal voor de kids. Daar ga ik eens naar op zoek.

Het klopt inderdaad dat bepaalde groenten niet steeds op dezelfde plek mogen ivm ziektes. Ook zijn er combinaties die niet zo goed zijn. Ik weet ze niet uit mijn hoofd hoor, maar zal toevallig een lijstje in een moestuinboekje voor beginners dat ik ooit voor mijn verjaardag heb gekregen.

Elisaatje, lekker toch dat aanklooien. Ik zoek op internet naar tips en klooi ondertussen ook aan.

Purple82, Voor iemand die er geen verstand van heeft, heb je toch behoorlijk wat in je tuin staan. Wat gaaf dat de tomaten zo goed zijn gelukt. Die lukken tegenwoordig buiten bijna niet meer vanwege een tomatenziekte die in de lucht hangt (deze wijsheid heb ik van een collega met een “echte” moestuin).

Ik denk ik dat van de week mijn vierkanten bakken nog even goed moet omscheppen, want volgens mij liggen er nog te veel grote klonten aarde in. Het moet denk ik wat ruller zijn :think:

Fruit bomen en struiken vind ik trouwens ook helemaal leuk. Ze hebben bij de bouwmarkten nog wel eens goedkope boompjes staan. Die zijn wel klein, geen idee hoe lang het duurt voordat daar wat aan groeit, maar ik denk dat ik alvast een paar plekjes in de tuin ga voorbereiden voor als ik een leuke actie voorbij zie komen.

Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar de artisjok Elisaatje…

Ik heb ook staan twijfelen om er zaden voor de kopen. Is zo lekker, maar of het lukt?

Hebben jullie geen lastvan katten in de moestuin?

Ik had hem vorige week helemaal leeggehaald,schone aarde erin… Ligt er vanmorgen weer een drol in :wall:

Ik heb er nog geen last van gehad, maar mijn tuintjes zijn pas sinds dit weekend gevuld. mijn buurman heeft wel 2 brutale katten en een stuk of 20 kippen/hanen die hij schijnbaar niet in zijn tuin kan houden, dus ik moet ook iets verzinnen tegen beesten.

Ik zat te denken aan paaltjes met gaas erom heen…

(We hebben al geklaagd, maar het komt niet aan bij meneer. Hij heeft wel 4 hanen en misschien wel 15 kippen. Het hele spul loopt los en dus ook in onze tuin. :x )

@meisje1974 wrote:

Elka, een krentenboom? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Lijkt me ideaal voor de kids. Daar ga ik eens naar op zoek.

Meisje1974, het is een Amelanchier. Ze zijn er in struik en boomvorm. Groeien niet superhard en hoeven niet gesnoeid. In het vroege voorjaar geeft het hele moote witte/roze bloesem en de donkerrode vruchtjes zijn eetbaar, krentjes dus.
Rozijnen zijn gedroogde druiven en krentjes zijn dus iets anders. Wel familie hoor.
In het najaar kleurt het blad heel mooi

Een echte seizoenenboom dus!

Ik heb net bonenzaad, zonnebloemenzaad en paksoizaad. Aangestoken door dit topic.
Eens kijken wat dat gaat doen.

@Elka wrote:

@meisje1974 wrote:

Meisje1974, het is een Amelanchier. Ze zijn er in struik en boomvorm. Groeien niet superhard en hoeven niet gesnoeid. In het vroege voorjaar geeft het hele moote witte/roze bloesem en de donkerrode vruchtjes zijn eetbaar, krentjes dus.
Rozijnen zijn gedroogde druiven en krentjes zijn dus iets anders. Wel familie hoor.
In het najaar kleurt het blad heel mooi

Een echte seizoenenboom dus!

Ik heb net bonenzaad, zonnebloemenzaad en paksoizaad. Aangestoken door dit topic.
Eens kijken wat dat gaat doen.

Dank je wel Elka. Leuk om dit te weten. Ik ga eens kijken of ik een krentenboom kan regelen, want dat lijkt me ideaal. Leuk voor de kids en lekker om te gebruiken in baksels.

het is helaas nu minder weer om veel in de tuin te zijn maar de zaadjes in bakken binnen komen langzaam op :dance:

courgette plantjes, kervel, tuinkers en zonnebloemen.

de radijsjes moet ik nog planten, niet aan toe gekomen met pasen.

de aarbeienplant lijkt aardig te gaan groeien in pot.

alleen de artisjok twijfel ik over of dat nou echt gaat lukken :think:

volgende wens is meer fruit in de tuin, bosbessen/frambozen/kruisbessen :drool: dat eten de kinderen ook allemaal goed :thumbup:

Ja, ik zag toevallig vanochtend ook een puntje van de andijvie opkomen. Verder is het nog rustig in de bak. Mijn zaadjes in mijn kweekbakje binnen gaan wel super goed. Ik zal er binnenkort weer foto’s van maken.

hopelijk wel snel weer wat mooier weer. Dit is toch niet gezellig tuinieren zo en we hebben nog zo veel te doen in de tuin!

wat leuk zeg!

wij zijn pas verhuisd en hebben nu de tuin aangepakt. achterin de tuin heb ik nu ook een klein bordertje waar wat groenten kunnen groeien. er staat nu een tomatenplantje en er staan wat aardbeien plantjes.

ik wil er nog wat kruiden in en het liefst een fruitboom, maar ik denk dat de border daar veel te klein voor is.

Ik ga het zo doen…

:inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

hier staat inmiddels ook eea in de grond, en vlak boven de grond. N vindt het ook helemaal leuk.

zag bij de karwei voor 15 euro een vierkante meter bak staan, die ga ik ook nog even halen als aanvulling. groene vingers nog niet gesignaleerd, maar er groeit iig iets :dance:

Madre, die kisten zijn leuk!! Ziet er straks helemaal leuk uit als ze vol zijn.

Waar heb je die kistjes vandaan?

Fiep, leuk he die goedkope bakken. Die heb ik ook! nouja, van intratuin, maar zag de folder en het ziet er precies hetzelfde uit. Makkelijk in elkaar te zetten ook!

Fluppie, leuk! Ik zou het gewoon proberen met een fruitboompje! En anders doe je toch gewoon wat potten erbij? Tomaten is wel lastig hoor. Er schijnt een tomatenziekte in de lucht te hangen waardoor tomaatjes vaak mislukken. Veel mensen kweken om die reden tomaatjes in een kas.

wat staan die kratjes leuk Madre :thumbup:

nou al, laat staan als er straks van alles in groeit 8)

die kratjes heb ik als kast :slight_smile: Nog van mijn studententijd, of nee, eigenlijk nog van mijn ouders’ studententijd :inlove: inmiddels zijn ze naar de bovenverdieping gedegradeerd.

Wat ga je erin doen?

Die kratjes heb ik vandaag bij tuincentrum Osdorp gekocht.

Ik heb verschillende soorten tomaten, courgette, sla en wortels. Ik heb ook nog een kruiden’tuintje’ in een zinken teil…Ik vind het gewoon zooo cool om kruiden uit mijn tuin te plukken en direct te verwerken in een gerecht.

:inlove: