makkelijk kerstdiner in elkaar flansen.

hoi hoi

Iemand nog idee of tips voor een kerstdiner in elkaar te flansen voor 8 volwassenen en 4 kinderen???

Of weet iemand kant en klare lekkernijen van een bepaalde winkel die super lekker zijn ??

veel dingen die van te voren klaar te maken en koud en/of warm gegeten kunnen worden?

denk aan: stoofpeertjes, rollade, gegrilde kippenpootjes, salade met rucola, uitgebakken spekjes en pijnboompitjes, voorgekookte sperzieboontjes (beetgaar) omwikkelen met spek en in ovenschaal klaarzetten…

Als je dan nog een frituurpan erbij neemt, gooi je daar van aardappelrozetjes in of kroketjes en je komt een heel eind.

Wij eten hier vaak met 10 kinderen en 8 volwassenen en dit zijn wel dingen die terugkomen. T is lekker, makkelijk en het gros kan je zelfs een dag van te voren al klaarmaken.

vooraf is bij ons gewoon een simpel soepje uit zak wel favoriet. Mosterdsoep of kip tikka soep zijn wel erg lekker.

IJs na, zit je ook altijd goed!

Hier zijn we ook fan van een simpele soep. Opgeleukt met kerstpasta ipv vermicelli vooral bij kids valt dat vaak goed in de smaak. :thumbup:

Toen ik een keer het diner maakte hebben we als extra gang nog gerolde tortillarolletjes gemaakt met daarin verschillende vullingen. Ook makkelijk om zo wat voor de kids te maken want die hebben bv vaak liever een opgerolde pannenkoek. :angel: Hoofdgerecht kun je kiezen voor een mooie kalkoen en als je een heteluchtoven hebt kun je er kort voor het eind er wat grillgroente indoen (lekkere mix van champignons, courgette, aubergine, sperziebonen en kruiden ook kant en klaar te koop bij de AH). Ook van die mooie pom duchesse kunnen in de oven idem voor de leuk gevormde aardappeldingen voor kids.

Na deden wij ook ijs, 2 soorten, en dan wat lekker fruit (kan gewoon kant en klaar uit blik) erover of wat sausjes ed. Voor de kids kun je dan evt wat bakjes met hagelslag, fruit, een sausje op tafel zetten zodat ze het zelf kunnen versieren (waarom eigenlijk niet ook voor de volwassenen? Dan hoef je alleen maar het ijs te scheppen en kun je daarna ook weer lekker aan tafel gaan zitten :mrgreen: ).

Al kan er eigenlijk hoe erg ook weinig tippen aan de zelfgemaakte salades van mijn vader (vis en vlees). Maar ook die maakt mijn vader echt de dag ervoor en niet de dag zelf want ook hij wil lekker aan tafel zitten ipv steeds koken. En bij salades kun je kiezen afhankelijk van de grootte van je koelkast of je ze maakt in individuele bakjes/glazen of juist 1 schaal.

Hier bij de Keurslager kun je een Smulsteen bestellen. Dit is een stenen schaal gevuld met alleen (rauw) vlees of vlees met groente en aardappeltjes. Je hebt ze in verschillende soorten en smaken. Een gevulde steen is voldoende voor ongeveer 3 personen? Je haalt de steen de dag voor kerst op en bewaart hem in de koelkast. Vlak voor het diner zet je de schaal 30-45 minuten in de oven. Schaal in speciale houders op tafel en eten maar! Wij hebben nu twee keer een steen gehad met drie soorten vlees. Ik maak er zelf nog wat groente, aardappeltjes en sausjes bij. Het is ontzettend lekker en je hebt er heel weinig werk van.

Je kunt googlen op Smulsteen in combinatie met Keurslager. Je vindt vast wel een Keurslager bij jullie in de buurt, waar je een Smulsteen kunt bestellen. Op hun sites staan vaak ook de verschillende soorten en smaken Smulstenen.

Oeh Jippie dat ziet er echt heeeel erg lekker uit. :drool: slaat ideetje op voor een gezellig thuisdiner met manlief :thumbup:

Heb je gegooglet? Inderdaad zeker een aanrader. Wij hebben nu twee keer de Mixed Grill Trio gehad. Ik maak er zelf groente, aardappeltje en sausjes bij. En natuurlijk een lekker toetje na. Je kunt ook een Franse steen bestellen, Vlaamse, Hongaarse, Amerikaanse, voor elk wat wils. Je eet heerlijk, anders dan anders en weinig werk!

Goede tip van die smulsteen … Ik was er niet mee bekend … Wij wouden zondag gaan eten met vrienden maar wisten nog niet goed wat…

Vorige keer aten wij bij hun gourmet erg gezellig en nu waren we nog opzoek naar iets anders… Nu ik dit las ben ik op internet gaan zoeken en heb ik het hier in het dorp besteld !

Ik ben erg benieuwd !!

Yeps google levert goeie plaatjes op. De keurslager hier heeft het zover ik kon zien niet maar wel een cateringbedrijf. Dus tzt maar wat verder in verdiepen om het te kunnen bestellen. :thumbup:

het ligt eraan welke kant je op wilt.

kant-en-klare soep vooraf (zakken van Unox of emmertjes van de appie) opgeleukt met kerstpasta of sterren vooraf uitgestoken uit bladerdeeg

klant en klare uiensoep kopen, kom afdekken met bladerdeeg en dan even in de oven, dat staat ook heel feestelijk

stokboordje en kruidenboter erbij

of een pasteitje: bakje in de vorm van een kerstboompje en vulling kant en klaar kopen (AH, Jumbo, Plus)

als desserts inderdaad ijs of een kant en klare (ijs)kersttaart met slagroom en evt wat vers fruit.

een grote trifle kan je makkelijk de dag vantevoren al maken. er staat een recept oa op de Appie site.

als er budget is, dan is voor het hoofdgerecht catering wel heel makkelijk.

kan een koude schotel zijn (vlees/vis) maar ook met warme gerechtjes erbij. zelf stokbrood erbij en wat (fruit)salade en klaar ben je.

anders aardappelsterretjes (zak) in de oven/friteuze gooien

wat simpele groenten erbij (je kan al veel bijna-klaar kopen) appelmoes voor de kinderen.

en een braadstuk dat je alleen nog de oven in hoeft te schuiven (slager/appie)

alternatief is dat iedereen een gang meebrengt, of kan dat niet?

Leuk dat het idee van de Smulsteen in de smaak valt! :slight_smile:

Rhiannon Onze Keurslager heeft wel Smulstenen, maar het staat niet op hun site. We kregen eens een folder met bestelformulier in de bus, een paar weken voor kerst. Zo zijn we erachter gekomen. Je kunt dus het beste even binnen wippen en vragen of ze de stenen hebben.

Ziet heel lekker uit,alleen hebben we hier geen keurslager in de buurt.

Eens voorleggen hier of we dat ook kunnen gaan proberen :smiley:

Ziet er lekker uit, zo op foto.

Gaat zo even op zoek naar de smulsteen, bedankt alvast en de anderen ook hoor voor de tips. Superrrrrrrrrrrr

@ingelke wrote:

Eens voorleggen hier of we dat ook kunnen gaan proberen :smiley:

Ziet er lekker uit, zo op foto.

Helaas hier gaat dat niet door, in Maastricht hebben ze dat niet. :?

Hij wist ook niet of de andere dat nog in hun assortiment hadden omdat het niet zo goed liep.

smulsteen ook hier in het ons kleine dorpie whahahahhaah

Ik ga er zo even heen om dingen te vragen.

:thumbup:

War kost zo,n smulsteen???

Wij hebben twee keer één gehad met drie soorten vlees erop. Ik meende dat die op €17,95 zat?

De andere met groente en aardappeltjes erbij zijn iets goedkoper, geloof ik.

Oke leuk, dat valt mee :thumbup:

We hebben drie smulstenen besteld voor de kerst. Ben benieuwd.

Allen gevuld met vlees en de groenten en aardappen doen we zelf.

Bedankt voor de tips!