makkelijk kerstdiner in elkaar flansen.

Ik ben benieuwd wat jullie van de smulsteen vonden en welke jullie hadden?

Hier de Mixed Grill Trio net achter de kiezen en het was weer erg lekker! Ik had er zelf aardappelkroketjes bij gebakken, stoofperen, gemengde groente, champignonsaus, gebakken champignonnetjes, spekjes & ui. IJs en Trifle na, heerlijk! Dus ik zit nu uit te buiken! :lol:

Hieronder een foto van de steen, voordat hij de oven in ging. Met de klok mee heb je links kipfilet, dan biefstuk en onderaan varkenshaas. Allemaal verschillend gekruid.

Ziet er heerlijk uit.

Jammer dat ze dat hier in Maastricht niet hebben :?

@Jippie wrote:

Ik ben benieuwd wat jullie van de smulsteen vonden en welke jullie hadden?

Hier de Mixed Grill Trio net achter de kiezen en het was weer erg lekker! Ik had er zelf aardappelkroketjes bij gebakken, stoofperen, gemengde groente, champignonsaus, gebakken champignonnetjes, spekjes & ui. IJs en Trifle na, heerlijk! Dus ik zit nu uit te buiken! :lol:

Hieronder een foto van de steen, voordat hij de oven in ging. Met de klok mee heb je links kipfilet, dan biefstuk en onderaan varkenshaas. Allemaal verschillend gekruid.

Deze hebben wij besteld voor oudjaarsavond.

Heb er nu al zin in.

Na lezen van de smulsteen leek mij dat ook een leuk idee voor oudjaar, maar helaas kan ik het hier in de omgeving geen slager of dergelijke vinden die het verkoopt.

Wat jammer zeg.

Ziet er goed uit Jippie! Hoe zag het er uit toen het uit de oven kwam? En wat ik me afvraag is hoe het zit met het garen van het vlees? Biefstuk hoeft niet zo lang als kipfilet toch?

Ik zal even kijken of ik nog een foto heb, nadat het klaar was.

Het garen van het vlees gaat goed, hoor. De kip viel uit elkaar bij het snijden, de varkenshaas en de biefstuk waren medium. Het vlees ligt dakpansgewijs gestapeld, bij het garen komt er vocht vrij en de kruidenboter smelt, waardoor het niet droog wordt. Je moet er wel om denken dat je de stenen schaal op kamertemperatuur hebt, als je hem in de oven zet. Op de gebruiksaanwijzing staat 25-30 minuten in de oven bij 180 graden. Ik heb hem er zo’n 35 minuten in gehad (onze oven is niet helemaal goed meer, dus alles moet iets langer en op een iets hogere temperatuur).

is een smulsteen wat anders dan een kleine ovenschaal?

Het is een schaal die helemaal van steen is gemaakt. De steen wordt heet in de oven en zo gaart het vlees. Eigenlijk vergelijkbaar met een grillsteen op een gourmetstel. Met ons drietjes hadden we meer dan genoeg.

Hier in de buurt verkopen ze het niet. Ik had een partypan besteld met kerst (met allerlei heerlijke hapjes) en toen ik die vandaag terugbracht naar de slager nog nagevraagd bij hem. Hij vond het wel een interessant concept dus gaat zelf eens kijken of hij het wat vind om te gaan verkopen. Wie weet zitten wij binnenkort ook aan de smulsteen. :thumbup:

Ik was op zoek naar inspiratie voor vanavond en kwam dit topic tegen. Net de keurslager gebeld en vanmiddag nog staat er een party/smikkelsteen (nieuw in het assortiment) met 50 hapjes klaar. Bedankt voor de tip! :smiley:

Mex Volgens mij is dat niet hetzelfde als een smulsteen. Het klinkt meer als hapjes voor bij de drankjes, terwijl een smulsteen meer met gourmet te vergelijken is. Heb je er een foto/plaatje van? Maar het is vast erg lekker, geniet ervan!

Ik denk het toch wel hoor! Het is een nieuwe in het assortiment. Zelfde idee, maar dan warme hapjes (kip, sate, worst, spareribs, gehaktballetjes). Hij staat op de lokale site van de Keurslager hier bij de ‘smulstenen’, maar helaas zonder plaatje. Zal straks als het plastic eraf is en voordat hij de oven in gaat wel een foto maken :smiley:

Klinkt wel erg lekker, ben benieuwd!

Daar is ie…

(was goed trouwens!! :D)

Het is inderdaad dezelfde steen, maar dan met hapjes op een andere manier.

Ziet er erg lekker uit! Wat zat er allemaal op?

Vanaf linksboven met de klok mee: kipvleugels, kipspiesjes met satésaus, grillworst, gehaktballetjes, spareribs

De spareribs waren wel oke, maar dat kan manlief beter zelf (verwend ja 8)). Niks te klagen verder, het gemak dat je er van hebt! De prijs (EUR 17,50) viel me ook alles mee.