Mag jouw kind vloeken??

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje waar ik graag jullie mening over wil hebben:

Door mijn werk kom ik dagelijks met ouders en kinderen in aanraking. Laatst vertelde een moeder mij dat haar 5-jarige zoon van haar mag vloeken. Ik woon in Duitsland en hier is ‘scheisse’ een veelgebruikt scheldwoord. Ok, dacht ik, sommige dingen zijn ook ‘scheisse’, waarom zou een kind dat niet mogen zeggen. Vorige week vertelt diezelfde moeder dat haar zoon nu ook, sorry voor de termen :oops: :oops: ‘leck mich am Arsch’ (lik mijn r**t) mag zeggen :shock:

Ik vind dat toch wel ver gaan! Wat vinden jullie, mag jouw kind schelden???

Nee, onze meid mag niet vloeken of schelden. Ik vind de termen die jij noemt ver over de grens gaan. Een simpel verdorie zou nog kunnen. Shi-t zeg ik zelf ook nog wel eens. Maar dat vind ik van een andere categorie dan Lik mijn r*t.

aangezien ik zelf niet roomser ben dan de paus ontglipt mij ook weleens een woord wat niet zo handig was in de buurt van kinderoortjes met een interne harde schijf waar je u tegen zegt…

Dat wordt natuurlijk allemaal feilloos opgeslagen en ja dan gooit een kind het er ook weleens uit :shifty: .

Overigens is dat vaak in de dreumes/peuter leeftijd die het dan leuk vinden dat ze reactie krijgen op zo’n woord valt me op.

Maar echt zoiets wat jij zegt?

Daar hoeven mijn kinderen echt niet mee aan te komen zetten. Dat vind ik voor kinderen EN volwassenen geen taal.

Ik heb er ook niet veel op gezegd tegen die moeder…moet ze lekker zelf weten.

Mijn zoon heeft ook zo’n harde schijf :mrgreen: en vindt het inderdaad ook heel leuk om als ik een keer sh*t zeg dat meteen na te zeggen. Ik probeer er zo goed mogelijk op te letten niet te vloeken in zijn bijzijn (ik vloek ook niet veel, voor sommige mensen is het hun manier van praten…)

Overigens is dat vaak in de dreumes/peuter leeftijd die het dan leuk vinden dat ze reactie krijgen op zo'n woord valt me op.

Dat denk ik ook :)

vloeken vind ik niet nodig om ze te leren. dat pakken ze later vanzelf wel op als ze naar school gaan :wink:

ik let er zelf op dat ik niet vloek, al heb ik regelmatig momenten dat ik heeeeel graag en heel hard een keer gvd wil roepen. maar ik hou het bij potjandorie. dat praat elize ook wel na maar dat is tenminste beschaafder dan sh*t of lik mijn r**t

Vloeken hoef je ze inderdaad niet te leren, dat gaat vanzelf :doh:

Nee ik vind dat wat die moeder doet maar niets…

Hier roepen we shit, verdorie of potverdikke. Ru.die wil bij erge boosheid nog wel eens GVD roepen maar daar wordt ik altijd pislink van. Vreselijk vind ik dat, helemaal als de kinderen erbij zijn.

A.rielle laatst met haar lieve schattige peutermeisjesstemmetje:

“Itte boos! Potverditte!!”

(ze kan de k nog niet zeggen; Ikke boos! Potverdikke!)

Ik roep zelf wel eens ‘s.h.i.t’ (vind ik nog wel kunnen) of ‘eikel’ (kan eigenlijk net niet) en dan krijg ik meteen op mijn kop van Laura dat ik dat niet mag zeggen. Maar dat soort woorden neemt ze natuurlijk ongemerkt wel over van me.

De rest leert ze helaas toch wel op school of op straat, ze kwam laatst met de vraag “mama, wat betekent een vuile k.u.t-homo?”

Oeps.

eh ja eenmaal op school gaat het heel hard helaas… helemaal als er dan bij je oudste in de klas zo’n kind als ts noemt zit.

Zo’n kind dat met 4 jaar al in volzinnen kan vloeken en ouders die dat ook normaal vinden :roll: . Geloof dat hij 1 of 2 dagen op school zat en al thuis kwam met gvd… fiiiijjjn.

Overigens is dat woord snel weer de deur uit gevlogen door er geen aandacht aan te besteden.

Woord wat hier nog steeds afentoe voorbij komt is k.u.t. en dat is helaas wel mijn eigen schuld.

Konijn van de buren zat in onze tuin. Ik dacht: vang ik wel even en dan brengen we die samen heen.

Pakken ging prima, maar toen ik het beessie wou optillen haalde die met een achterpoot mijn hele hand open en flapte er dus als impuls k.u.t. konijn uit :shifty: .

Onze bijna 3 jarige roept dus nu te pas en te onpas k.u.t. (stoel/tafel/mug/papa/mama). De eerste dagen was het wel heel bont, nu gelukkig nog max 1x in de week, maar wat voel ik me daar nu nog dom over dat dat er uit schoot :wall: .

Dat gebeurt mij ook af en toe :oops: roep ik een keer sh*t voor het een of het ander…Later zitten we in de bus roept kleine man het luidkeels door de bus :oops: :shock: gelukkig klonk het een beetje als ‘sitz’ we wonen in Duitsland, hopelijk hebben die mensen dat verstaan :smiley:

Nee :naughty:

Zelf zeg ik in bijzijn van de kids meestal: Verdorie, verhip of hè toch! :lol:

De jongste zegt wel eens: Potjedikkie! (hoort ze van mijn moeder)

@mamaMarije wrote:

aangezien ik zelf niet roomser ben dan de paus ontglipt mij ook weleens een woord wat niet zo handig was in de buurt van kinderoortjes met een interne harde schijf waar je u tegen zegt…

Dat wordt natuurlijk allemaal feilloos opgeslagen en ja dan gooit een kind het er ook weleens uit :shifty: .

Overigens is dat vaak in de dreumes/peuter leeftijd die het dan leuk vinden dat ze reactie krijgen op zo’n woord valt me op.

Maar echt zoiets wat jij zegt?

Daar hoeven mijn kinderen echt niet mee aan te komen zetten. Dat vind ik voor kinderen EN volwassenen geen taal.

Eens.

Toevallig heeft Jo al 2 x na moeten blijven,omdat hij een ‘vies’ woord zei. Een woord,wat wij verder niet gek vinden (onze jongste heeft een piemel-lied bedacht en dat woord riep mijn oudste in de klas). Negeren werkt het beste,dus daar ga ik niet tegenin. Dat hij het woord zei was ook geen reden tot nablijven,maar dat hij het daarna nog 5 x herhaalde wel. Dat vind ik logisch.

Boem = ho!

Woorden als ships (maar dan anders),tja als er echt even een ships moment is,dan snap ik het wel,maar andere woorden zou ik niet snel accepteren,ook al ben ik ook niet roomser dan de paus.

Toen Jo ruim 2 was hoorde hij mijn moeder (doe een behooooorlijk zwaar apparaat op haar duim kreeg) GVD-JC roepen…

Sindsdien werd dat een heel leuk woord om ook te roepen. Dat hebben we er wel uit gekregen door aan te geven dat het echt niet netjes was en mensen er erg verdrietig van kunnen worden. Maar verder…buiten de gegeven voorbeelden (zoals lik mijn ***) IS ECHT NOT-DONE.

Tja hier ook geen kwestie van mogen maar ook mij floept er wel eens iets uit. Aangepast op peuteroortjes dat dan weer wel. GVD gebeurde al niet maar sh*t is ships geworden en dan hebben we nog potjandorie (die vind peuter erg grappig :angel: ) of verdikkemie. Wat ik wel al gemerkt heb; hoe langer en hoe grappiger de ‘vloekwoorden’ hoe sneller je ook uit die bui bent of de pijn vergeet. :lol:

Ik zie wel wat de kleuterschool gaat brengen. Hoop maar dat papa en mama dan nog een klein beetje invloed blijven houden. :shifty:

Ik ben ook geen heilig boontje, alles behalve zelfs! En als het weer eens zover is, word ik er ook haarfijn op gewezen door mijn oudste dochter. :wink:

Maar dan bied ik mijn excuses aan, en probeer NOG harder op mijn tong te bijten. :lol:

In principe is het hier ook niet toegestaan om te vloeken, maar vanaf dat ze inderdaad naar school gaan, gaat het heeeeeeeeeeeel hard met de nieuwe woorden die ze dan leren! :silenced: Oudste dochter inderdaad ook binnen een week nadat ze in de kleuterklas begon. :roll: De woorden die sommige van die jongens in de mond nemen… Want dat heb ik toch wel gemerkt, het zijn vooral de jongens die flink lopen te tieren af en toe! :shock: En eigenlijk zeg ik dit liever helemaal niet, maar ik merk ook dat het veelal komt van 1 jongen, die hier in ‘het kamp’ woont…

:oops:

Hier mag niet gevloekt worden en dat leren we onze kinderen ook, wij roepen ook wel eens iets, maar worden er dan al door de kinderen op aangesproken dat dat niet mag. Ze weten het hier dus ook heel goed. Vind het ordinair en uit een kindermond vind ik het helemaal niet kunnen. Het ene woord is dan weer erger dan het andere maar hier wil ik geen gevloek of andere rare woorden.

Poep en pies fase hebben de kinderen hier ook gehad en sommige periodes beginnen ze weer met die woorden of een ander van zo’n soort woord, negeren kun je dat dan het beste. En hier weten ze gelukkig heel goed welke woorden niet netjes zijn want ze vertellen het ook altijd gelijk als een kindje dat zegt en zeggen er dan ook bij dat dat niet mag. Een keer poep of pies is eerst nog even ‘‘grappig’’ maar na 10 keer heb ik dat wel gehad. Wij hebben hier kinderen in de buurt wonen die ook alleen maar van dat soort rare woorden kunnen roepen, raar gezin is het ook trouwens, en het erge die kinderen vinden het volgens heel normaal om zulke dingen te roepen…

Een keer poep of pies is eerst nog even ''grappig'' maar na 10 keer heb ik dat wel gehad.

Wat zeggen jouw kids dan als ze nodig moeten of het in hun broek hebben gedaan? Of begrijp ik je nu verkeerd :? :wink:

@bloem2 wrote:

Een keer poep of pies is eerst nog even ‘‘grappig’’ maar na 10 keer heb ik dat wel gehad.

Wat zeggen jouw kids dan als ze nodig moeten of het in hun broek hebben gedaan? Of begrijp ik je nu verkeerd :? :wink:

Ipv pies noemen we dat hier plassen en als ze moeten poepen of gepoept hebben dan noemen ze het idd gewoon poep. Maar mijn jongste heeft ook een periode gehad en nu nog af en toe dat ze dat om de haverklap roept of liedjes maakt met poep dat is even leuk en daarna negeer ik dat. Bovenstaande vind ik overigens wel de onschuldigere woorden die ik niet de hele dag door wil horen. Vind toch dat je je kind dan moet uitleggen dat je dat niet heel hard hoort rond te schreeuwen en / of niet steeds om niks hoort te zeggen.De woorden die de ts in haar stukje noemt worden hier door de kinderen gelukkig niet gezegd en zou dit wel het geval zijn zou ik hier direct iets van zeggen, ook niet negeren want dat soort taal vind ik echt niet kunnen.
Vind toch dat je je kind dan moet uitleggen dat je dat niet heel hard hoort rond te schreeuwen en / of niet steeds om niks hoort te zeggen.

Natuurlijk mee eens :D :wink:

Mijn dochters mogen niet vloeken… maar mijn man is nogal van de scheldwoorden :roll: … dus het goede voorbeeld krijgen ze niet van papa.

Ik wijs hem er nu elke keer op… hij wil wel veranderen maar het zit nogal in zijn systeem laten we maar zeggen.

Tot mijn verbazing kan ik erg goed vloeken/schelden :oops: .

Toen gister mijn fiets boven op mij viel en ik op de straat kwakte heeft half A.ssen mij gehoord.

Ik werd gelijk geholpen door mijn kinderen en daarna door ze terecht gewezen. :oops:

Mijn broer heeft ze trouwens eens uitgelegt wat je met GVD eigelijk zegt en dat heeft geholpen (bij hen dan in elk geval :oops: ) !

Bij poep, pies, piemel woorden, die erg geliefd zijn bij zoon, zeg ik dat hij die maar moet bewaren tot hij samen met zijn vrienden is, aangezien zij dezelfde humor hebben en er vast harder om lachen dan ik.

Verder is shit hier favoriet “dat betekent gewoon poep mama!”.

Als ze het niet constant gebruiken vind ik dat geen probleem…

Toen ze bij zoon in groep 3 woorden met een K moesten zeggen zei zoon “k.ut”.

Heerlijk een zoon met een grote woordenschat!

Ik heb mezelf kunnen aanleren om ipv sht shoot te zeggen. Helaas komt er bij mij ook nog wel eens een fikse 'kt’ uit. Daar achteraan roep ik dan vaak: sorry, flut!

Zit kleinste laatst Knofje te kijken, komt ze in shock naar me toe: Mama, weet je hoe de knuffel van Knofje heet?..FLUT!!! :shock: :shock: :shock: Dat is een heel lelijk woord… En niemand weet dat!!!

Overigens probeer ik echt zo min mogelijk te vloeken, maar sh*t wordt hier wel eens gezegd, ook door de kinderen. Ik vind het niet zo’n heel heftig woord, al klinkt het gek uit zo’n klein mondje.