Mag je kindje 's ochtends uit haar kamertje/naar beneden?

Onze meid slaapt sinds zaterdag in een groot bed, met als gevolg dat ze 's ochtends vroeg al druk in de weer is. Ze rommelt meestal in de andere slaapkamers rond, op de overloop, in de badkamer, ze komt naar onze slaapkamer toe, ze trekt spullen uit de kasten.

Mijn man vindt dat wij dan maar extra vroeg moeten opstaan of dat we haar moeten leren om in bed te blijven. Ik vind echter dat we haar moeten leren om in haar kamertje te blijven, totdat wij haar komen halen. Daar mag ze van mij wel spelen. Ze mag van mij niet in haar eentje naar beneden, want dan hoor je ook niet wat ze uitspookt. Toen ik vroeger klein was, hadden mijn ouders de helft van de deurkruk eruit gehaald, zodat we niet van onze kamer konden komen. Maar ik vind het een beetje een vreemd idee om haar op te sluiten.

Hoe doen jullie dat?

Hier moeten ze ook op hun kamer blijven, Tuurlijk komen ze weleens naar onze kamer maar meestal luisteren ze wel.

Naar beneden mogen ze niet omdat we een alarmsysteem hebben.

En anders mocht het nog niet, vind ze daarvoor nog te jong.

Wij hebben de kinderen ook geleerd om op de kamer te blijven. Toen de oudste groot genoeg was om zelf uit bed te komen (hebben toen 2 spijlen uit het ledikant gehaald) hebben wij maar een paar keer hoeven zeggen dat hij op zijn kamer moest blijven, en toen was het duidelijk.

Hij mocht dus als hij wakker werd (dus niet als hij ging slapen) uit zijn bedje komen, en eigelijk is dit altijd goed gegaan. Maar 1 keer was ie 's nachts aan het spelen, maarja, hij kan ook geen klok kijken, en ik wilde niet werken met ‘als het licht wordt’ want dan kreeg je zomers en winters weer problemen…

Nu met de derde: Jayden kan wel klokkijken, en hij weet dat ze in het weekend om 8 uur naar beneden mogen. De middelste komt dan 's ochtends weleens vragen of het al tijd is, maar meestal gaat dat wel goed en komen ze elkaar halen. De jongste ligt nog in zijn ledikant, maar die laat ik echt nog niet alleen… Dat verschilt ook heel erg per kind hoor, maar de jongste is echt een doerak, die vertrouw ik gewoon niet… Hij moet dus nog steeds wachten op papa of mama…

Maar in jullie geval zou ik zeker zeggen dat ze op haar kamer moet blijven. Ohja, ik heb trouwens wel een haakje op de deur gehad, maar die zat zo los dat als je dat vergeet, je het haakje (oogje) er zo uit trok… Jayden voelde dus wel wat weerstand en deed de deur niet open, maar ik ben een keer vergeten dat ie erop zat, en liep zo de kamer binnen… Klink eruit zou ik zeker niet doen, omhoog kan wel. Maar heb eens in een auto achterin gezeten waar ze kinderslot hadden, en de raamhendels eruit… Ik kon er dus met geen mogelijk uit, en dat vond ik wel erg benauwend…

Ik stond eigenlijk altijd maar op dan, want ik hield het liever in de gaten. En vaak lukte het ook nog wel om de kleine bij me in bed te nemen zodat hij nog ff sliep.

Maar sinds hij een jaar of 4 is, mag hij wel zelf naar beneden. Hij zet dan de tv aan of gaat spelen. En wil ik wat langer blijven liggen dan loop ik even naar beneden voor wat te eten en te drinken voor hem zodat hij in alles is voorzien :wink:

Maar deurkruk eruit halen…tja dat zou ik ook never nooit doen, vind ik zielig.

De meiden spelen al wel beneden, maar zijn al 4 en 5 jaar.

Dat doen we vanaf dat Isabel een jaar of 4 is denk ik.

De jongste was toen dus 3 jaar en ging gewoon mee. Ze spelen altijd wel lief of wij doen de tv aan op zondagochtend, dat gebeurd ook wel eens.

Ze mogen pas opstaan als het 7.00 uur is (vaak komen ze wel al om half 7 vragen of ze mogen opstaan. Ze moeten ook altijd eerst vragen en dat doen ze netjes.

Toen ze jonger waren stonden wij eerder op.

Ik vind het ook een vreselijk idee dat ze hun kamer niet uit kunnen, lijkt me zelf ook verschrikkelijk, en zal ik dus ook nooit doen.

Ze moeten ook kunnen plassen s’nachts bijvoorbeeld.

Hier zo’n beetje als bij Alex… Kaylee mag om 7u naar beneden, dan kijkt ze vaak TV, of ze leest een boekje of zo. Ze komt bij ons op de klok kijken hoe laat het is (digitaal, als ze ziet dat het eerste cijfer een 7 is, weet ze dat ze naar beneden mag :lol: ), maar ze vraagt wel altijd eerst of het mag.

Jayden moet nog in zijn kamer blijven, maar die is meestal ook wat later wakker dan Kaylee.

Kaya mag ook nog niet alleen naar beneden, dan heb ik er geen zicht op. verder komt ze alleen in haar eigen kamer of bij ons. Vaak gaat ze lekker tussen ons in liggen en kunnen we nog een poosje liggen. Als ze voor 7 uur bij ons is moet ze nog in haar eigen bed liggen.

Maar ik merk wel dat het tijd wordt dat ze hier zoiets als een kidssleep krijgt want soms is ze om vier uur klaar wakker en denkt ze dat ze een feestje kan bouwen :lol:

hier nog niet mee te maken, omdat hij nog in het ledikantje slaapt, maar ik zou ook voor het aanleren om op de eigen kamer te blijven zijn.

Pas hoorde ik van iemand die haar kindje ook steeds uit zijn kamer kwam, die had een traphekje in de deuropening gezet. Dus niet echt opgesloten, maar wel zo dat hij er niet uit kon. Misschien is dat nog een idee?

Mijn dochter gaat altijd naar onze kamer toe als ze wakker is. Meestal is dat of midden in de nacht of 'sochtends rond een uur of 8, 9. Ze kruipt dan bij ons in bed en wacht totdat wij gedouchet hebben of totdat wij naar beneden gaan. Mijn dochter zal wel in haar eentje naar beneden mogen als ze het maar zegt zodat we het alarm kunnen afzetten. Ik vertrouw haar wel dat ze geen kattekwaad uithaalt. Ze heeft daar echter geen enkele behoefte aan omdat ze graag bij ons wil blijven. Zoonlief is meestal als eerste wakker en wil dan graag naar beneden maar slaapt in een ledikant en moet dus wachten totdat een van ons hem er uithaalt. Als hij een bed zonder spijlen krijgt en naar beneden wil, dan gaan we met hem mee want hij is nog veels te jong. Slapen kunnen we dan meestal toch niet meer door het geluid dat ze maken. Gelukkig hebben we geen echte vroege vogels. Mijn zoon wordt rond een uur of 7, half 8 wakker. Mijn dochter later.

Mijn draak van bijna 3 jaar mag dat echt niet,

ik vind het supergevaarlijk,

en bang dat hij iets verkeerds gaat doen…

Tim kennende :wink:

ik heb een doos met speelgoed op zijn kamer gezet,

deze pakken we samen in voor het slapen gaan…

ook heb ik een haakje op de deur, anders glipt hij toch naar beneden…

onze oudste heeft sinds een paar wkn een bed waar ze zelf uit kan, wij hebben tegen haar gezegd dat ze gewoon moet blijven liggen, maar eigenlijk niet heel veel aandacht aan besteed.

wij hebben wel voor de veiligheid een traphekje naar benenden, maar deze kun je natuurlijk ook voor haar deur doen (dit was in 1e instantie onze bedoeling, met het idee dat ze snachts niet gaat dolen en dan de trap afvalt.

ook smorgens met het naar beneden gaan. ze blijft liggen totdat wij zeggen dat ze uit bed mag komen, en dan naar onze kamer of naar benenden, maar onze oudste is wel een mnd of 8 ouder als die van jullie.

Hier mochten ze alleen naar beneden toen ze 3, 4 en 5 waren ongeveer. Daarvoor mochten ze wel op hun kamer spelen maar ze vragen zowiezo (nog steeds) of ze uit bed mogen. Is het nog erg vroeg dan zeggen we dat ze er niet uit mogen maar evt een boekje mogen pakken. Ze hebben alledrie een nachtkastje met voldoende leesvoer en dat werkt ook heel goed, zitten ze rustig nog een halfuur lekker boekjes te lezen, toen kijken.

Ik zou zelf ook niet gaan opsluiten maar zoiets gewoon als regel aanleren. Even wennen maar dan weten ze het ook.

Verder als ze naar beneden gaan zelf deed ik in het begin de tv aan (nu spelen ze ook gewoon, toen vertrouwde ik dat nog niet zo), kopjes thee en wat fruit voor ze klaarzetten. Ze hebben nl altijd trek als ze wakker zijn en worden zo rustig wakker, wij ook en na een uurtje gaan we dan lekker ontbijten.

Jason was nog net geen 2 toen hij in een groot bed kwam te liggen. Wij hebben hem direct aangeleerd om ons te roepen als hij wakker was. Hij bleef dan ook netjes liggen.

Op een gegeven moment kwam hij wel uit bed en kwam dan naar ons toe. Wij hebben toen ook de deurkruk omhoog gedaan zodat hij niet van z’n kamer kon.

Inmiddels al zeer lange tijd kan hij wel van z’n kamer. Regelmatig wil hij al om 6.30 bij ons in bed kruipen wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Nu proberen we hem aan te leren dat hij als hij wakker is eerst moet gaan spelen en hij pas mag komen als wij het zeggen. En dat is op z’n vroegst 7u.

Nu ben ik niet zo moeilijk en mag hij dus zoals nu bijv. in de vakantie van mij naar beneden en tv kijken (maar ook pas v.a. 7u)

hier blijft tl altijd op haar kamer (lees ze kan er niet uit want haar deurklink is omgedraaid)

Wel kom het voor dat ze kasten op haar kamer heeft leeggehaald of met haar speelgoed aan het spelen is

Hier mogen de kinderen ook niet alleen naar beneden.

Hebben ook vaak het alarm er op staan en dat weet de oudste in ieder geval.

Maurice de oudste mag pas uit zijn bed komen als het lichtje aan is (werkt op tijdsschakelaar).

En mag dan op zijn kamer spelen.

De jongste slaapt nog in het ledikant en zei roept als ze klaar is met slapen. Na 7.00 loop ik dan ff naar haar toe en geef haar wat boekjes en daar is ze dan een tijdtje mee zoet.

Het traphekje is dicht, dus ze kan niet zelf naar beneden. Ze komt wel zelf naar ons toe, vaak komt ze dan nog even tussen in liggen.

Als ze het zat is, dan gaat ze vaak met haar playmobil huis spelen.

Ik wil er geen deurklink afhalen of blokkeren of wat dan ook. Ben panisch voor brand, dan kan ze niet zelf haar kamer uit…brrrrr…naar idee…

M.ea mag ook nog niet alleen naar beneden, vind het te gevaarlijk… Als ik boven strijk, mag ze wel beneden tv kijken/spelen, maar is helemaal open boven dus kan ik alles horen, maar als ik in mijn bed lig niet :wink:

(Hebben boven ook een traphekje staan), en ze komt nog zelfs haar bed niet uit om te plassen, ze blijft roepen :roll:

Heb zelf nog geen kids, maar ervaring van vroeger is dit: Ik mocht vroeger altijd naar beneden als de kleine wijzer op de 7 stond. Geen idee hoe oud ik was dat me dat werd verteld, maar dat werkte prima. Als het dan 7 uur was, ging ik naar beneden, tv kijken ofzo.

Haakje op de deur of iets dergelijks vind ik wel eng. Heel naar idee dat mn kind zn kamer niet uit kan als er iets is!

hier moet ik wel een haakje op de deur doen,

mijnheer gaat gewoon met zijn slaapzak op de kast staan,

om de deur open te maken terwijl alle klinken zijn omgedraaid…

en vervolgens in zijn slaapzak de stijle trap naar beneden te schuiven,

en ik heb een marmeren vloer…

traphekje klimt hij gewoon overheen…

huppa zegt ie dan…

liever een haakje hier, dan ie naar beneden valt…

1x was ik vergeten het haakje erop te doen, om half 7 schoot ik wakker,

mijnheer had dus een flesje sinas uit de ijskast gepakt, en een doosje krentjes…

en de TV aangezet… :shock:

toen was ie 2.5 jaar…

voor hetzelfde geld pakt ie iets gevaarlijks, die draak van mij schuift gewoon de eetstoel naar de keuken…

om zo op de hoge bar te klimmen…

kleine ongelukjes zitten in kleine hoekjes…

als mijn oudste er is, dan mag het trouwens ook niet, ze mogen dan lekker bij mij in bed even TV kijken…

de oudste van 10, zou ik niet zo heel erg fijn vinden…

maar vind het echt geen prettig idee als ze alleen beneden zitten…

ik zou ook echt niet meer kunnen slapen…

Mijn oudste (6) heeft een kidssleep, hij weet dus wanneer hij op mag staan. Hij speelt meestal in zijn eigen kamer maar gaat ook wel eens naar beneden, hij komt het wel altijd zeggen zodat wij het weten.

De andere worden daar dan ook meestal wel wakker van (hij is niet zo zachtjes zeg maar…) en komen dan ook uit bed. Eerst kwamen ze nog even bij ons in bed maar tegenwoordig voed ik meestal rond die tijd ook een baby daar en dat is dan niet zo heel handig.

Ze mogen wel alvast naar beneden en wij komen er dan vrij snel achteraan. Over het algemeen gaan ze lief spelen en ze weten dat als er wat is ze naar ons toe moeten komen. We horen het trouwens ook altijd goed als er wat is :wink: