Mag het ietsje meer zijn (lunch ideeen)?

Mijn zoon zou er wel een paar kilo bij mogen (hij weegt met 7,5 jaar krap 19kg bij een lengte van 1,21 - de kinderarts ziet er liever een aantal kilo’s bij dus we beginnen binnenkort weer met de nutridrink, maar dat is natuurlijk geen vervanging voor eten).

Nu geef ik mijn zoon altijd een boterham mee naar school. Het liefst heeft hij gewoon een boterham met boter en dan een bakje met tomaat, komkommer en wortel en een handje nootjes.

Soms geef ik hem een boterham met ei mee maar daar is hij niet zo dol op.

Hij houdt niet zo van zoetigheid op brood. En hij is vegetarisch en houdt niet van sausjes.



Ik zoek dus stevige lunch gerechten voor een mager mannetje.

ik zou hem gewoon thuis wat meer geven ??



op school hebben ze niet veel tijd, of miss. wat koude pasta meegeven.

Jasper moest ook aankomen, en de juf gaf een seintje dat ik teveel mee gaf…



pasta en aardappelen zetten aan…

koude salade ??

maar ja in de winter lijkt me dat niet zo lekker…



bij de appie hebben ze wel pasta met tonijn?

En idd salade geitenkaas, noten, olijven, advocado’s, zalm…

zijn allemaal goede vetten…



denk ook aan melk producten, roomboter, volle melk,

beetje slagroom thuis op een toetje…

maar niet te veel he… :wink:



neem vetten en koolhydraten en minder eiwit zou ik zeggen,

van eiwitten krijg je gauw het idee dat je vol zit.



ik zou dus zeggen maak pasta lasange ect voor hem…

aankomen kan soms heel moeilijk zijn met kids…

en geef hem voor het slapen gaan een beetje eten, musliereep of zo…

dan verbrand je ook bijna niks…

Ik moet even diep graven, ik ben met een van mijn kindjes ooit bij de dietiste geweest voor te weinig aankomen en heb toen goede tips gekregen.

Wat me zo nog te binnen schiet.

Volle melk, volle kwark, volle yoghurt. De vetste leverpastei/leverworst, even vragen in de winkel. De vetste smeerkaas. Pindakaas. En de halvarine van Bona. Ik meen dat die van het aldi-huismerk ook goed was.

Pure ongklopte slagroom mocht ook door het toetje geroerd worden. Alleen dat werd hier niet opgegeten, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Die halvarine schijnt echt goed te werken, en dat hebben ze natuurlijk niet in de gaten dat dat anders is.



Verder weet ik het even niet meer. Als me nog wat meer te binnen schiet dan laat ik het hier wel weten.

Kun je anders misschien via het ziekenhuis om een afspraak bij een ziekenhuis-dietist vragen? 1 afspraak is vaak als genoeg.

Succes.

Is je zoon trouwens bewust vegetarisch of is dat omdat jij/jullie dat zelf ook zijn?

Kan het komen omdat hij toch vlees mist dat hij zo mager en klein is en niet hard genoeg groeit?

(Is niet verkeerd bedoeld, gewoon iets wat ik me afvraag)

Oh ja, de komkommer en tomaat kun je vervangen door bananen en druiven bijvoorbeeld.

Ipvhalvarine gewoon roomboter :wink:



Ik hebpasvande kinderarts ook weer advies gekregen; volle melk, yoghurt,roomboter. Bij de lunch dingen als goed gevulde quiche,volkorenmuffins of brood met paprika en kaas erdoor.

Hij zei juist welregelmatigook eiivmweinigvlees eten wat wijdoen en goedvervangen, dusniet teveel groenteburgers ed maar peulvruchten,noten, kaas.

@Dorus wrote:

Ik moet even diep graven, ik ben met een van mijn kindjes ooit bij de dietiste geweest voor te weinig aankomen en heb toen goede tips gekregen.

Wat me zo nog te binnen schiet.

Volle melk, volle kwark, volle yoghurt. De vetste leverpastei/leverworst, even vragen in de winkel. De vetste smeerkaas. Pindakaas. En de halvarine van Bona. Ik meen dat die van het aldi-huismerk ook goed was.

Pure ongklopte slagroom mocht ook door het toetje geroerd worden. Alleen dat werd hier niet opgegeten, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Die halvarine schijnt echt goed te werken, en dat hebben ze natuurlijk niet in de gaten dat dat anders is.



Verder weet ik het even niet meer. Als me nog wat meer te binnen schiet dan laat ik het hier wel weten.

Kun je anders misschien via het ziekenhuis om een afspraak bij een ziekenhuis-dietist vragen? 1 afspraak is vaak als genoeg.

Succes.




Ik vind het altijd een beetje discutabel om een mager kind te laten aankomen door heel veel vetten toe te dienen. Want hoe gezond is dat? :slight_smile:



Marite, lust hij verder niets op brood, behalve boter? Heb je wel eens geprobeerd zelf salades te maken voor op brood? Of als lunch hartige muffins, pastasalades, e.d.

hier gaf de kinderarts aan om marijn gerust een lekkere dikek laag pindakaas op brood te doen !! ed… om maar te zorgen dat hij blijft groeien!!

@D. wrote:

@Dorus wrote:
Ik moet even diep graven, ik ben met een van mijn kindjes ooit bij de dietiste geweest voor te weinig aankomen en heb toen goede tips gekregen.

Wat me zo nog te binnen schiet.

Volle melk, volle kwark, volle yoghurt. De vetste leverpastei/leverworst, even vragen in de winkel. De vetste smeerkaas. Pindakaas. En de halvarine van Bona. Ik meen dat die van het aldi-huismerk ook goed was.

Pure ongklopte slagroom mocht ook door het toetje geroerd worden. Alleen dat werd hier niet opgegeten, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Die halvarine schijnt echt goed te werken, en dat hebben ze natuurlijk niet in de gaten dat dat anders is.



Verder weet ik het even niet meer. Als me nog wat meer te binnen schiet dan laat ik het hier wel weten.

Kun je anders misschien via het ziekenhuis om een afspraak bij een ziekenhuis-dietist vragen? 1 afspraak is vaak als genoeg.

Succes.




Ik vind het altijd een beetje discutabel om een mager kind te laten aankomen door heel veel vetten toe te dienen. Want hoe gezond is dat? :slight_smile:



Marite, lust hij verder niets op brood, behalve boter? Heb je wel eens geprobeerd zelf salades te maken voor op brood? Of als lunch hartige muffins, pastasalades, e.d.




idd teveel vetten zijn niet goed,

gewoon langzaam opbouwen,

hier een kind wat echt niks at, zelfs geen toetjes,

leefde van de appelmoes, vlees kon hij niet wegkrijgen,

kauwde heel lang… ook op zijn brood…

maar langzaam alls opgebouwd,

en nu zitten zijn broeken eindelijk is eens te strak…



ik probeer wel wat meer olijfolie te gebruiken,

gezonde vetten ?

We zijn vorig jaar bij de dietiste geweest.

En inderdaad smeer ik nu bona op brood, doe roomboter door zijn eten en ongeslagen room door zijn toetje (wel met mate want hij reageert heftig met eczeem op teveel koeienmelk). We drinken bijna geen melk en gebruiken geitenmelk voor pap of “kinderkoffie”.

Verder kreeg hij toen fantomalt en nutridrink.

Met de nutridrink beginnen we weer maar dat is natuurlijk echt extra, geen vervanging.



Tussen thuis ontbijten en na school weer wat eten zit zo’n 6 uur dus hij moet van mij op school ook gewoon goed eten. Gelukkig is dit een eet klas (juf stond echt versteld van hoe heerlijk en veel de kinderen eten) en het komt vaak voor dat ze voor de pauze eten (rond 11uur dacht ik) en dan na de pauze nog even wat eten/drinken. :thumbup:



Hij eet thuis graag boterhammen met jam of vlokken, maar op school/onderweg dus echt niet.

Dan houdt hij het echt het liefst bij boter met rauwkost. Hij heeft wel periodes dat hij kruidenkaas erg lekker vindt.

En thuis maak ik wel eens een tosti van volkorenbrood met kaas klaar.

Pindakaas, smeerkaas enz vind hij echt vies, net als alles waar mayo door zit. Leverworst eet hij natuurlijk niet als vegetarier.

En over het vegetarisch zijn, hij is het meest fanatiek hier thuis, al wou hij laatst ineens “biologische kippepootjes” eten, hij zou het gaan kopen met mijn moeder maar vond het toen toch te zielig.

Hij is niet zo dol op peulvruchten en kaas maar noten, gekookt ei en afentoe een groenteburger gaan er wel in.



Ik zal eens quiche en volkorenmuffins proberen (kun je me daar de recepten voor geven Lune?) en eens uitproberen of hij pastasalade lekker vindt (hij is opzich wel dol op pasta).



Hij is geen jongen die niks lust, wel dus een tig aantal dingen op brood die hij echt niet wil eten/niet lust, en hij is ook niet een die erg weinig eet (hij eet zo 4 boterhammen met jam weg 's middags) alleen het zet nauwlijks aan. Hij is in een jaar tijd dus ook maar krap 1kg aangekomen (en wel flink de lengte in gegaan). Het hoort ook gewoon wel bij hem, zo was het als baby ook al (altijd onder de onderste curvelijn).

@D. wrote:

@Dorus wrote:
Ik moet even diep graven, ik ben met een van mijn kindjes ooit bij de dietiste geweest voor te weinig aankomen en heb toen goede tips gekregen.

Wat me zo nog te binnen schiet.

Volle melk, volle kwark, volle yoghurt. De vetste leverpastei/leverworst, even vragen in de winkel. De vetste smeerkaas. Pindakaas. En de halvarine van Bona. Ik meen dat die van het aldi-huismerk ook goed was.

Pure ongklopte slagroom mocht ook door het toetje geroerd worden. Alleen dat werd hier niet opgegeten, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Die halvarine schijnt echt goed te werken, en dat hebben ze natuurlijk niet in de gaten dat dat anders is.



Verder weet ik het even niet meer. Als me nog wat meer te binnen schiet dan laat ik het hier wel weten.

Kun je anders misschien via het ziekenhuis om een afspraak bij een ziekenhuis-dietist vragen? 1 afspraak is vaak als genoeg.

Succes.




Ik vind het altijd een beetje discutabel om een mager kind te laten aankomen door heel veel vetten toe te dienen. Want hoe gezond is dat? :slight_smile:



Marite, lust hij verder niets op brood, behalve boter? Heb je wel eens geprobeerd zelf salades te maken voor op brood? Of als lunch hartige muffins, pastasalades, e.d.




@D., mijn kindje had ook altijd diarree en zijn stofwisseling ging wel erg snel. Dan zijn die volvette en volle melk producten juist goed om een laagje aan de binnenkant van de darmwand op te bouwen.

En tja, het was het advies van de dietist van het ziekenhuis, dus ik ga ervan uit dat die het wel goed weet allemaal. Het zal wel te maken hebben met onverzadigde en verzadigde vetten? Hier werkte het iig wel.

Oh, je hebt intussen gereageerd. Je had dus al ongeveer dezelfde adviezen van jouw dietist. Bestaat er bij geitenmelk ook zoiets als een volle variant?

En wat betreft fruit, lust hij de meer callorierijke soorten ook, zoals banaan en druiven? Anders dat eens wat vaker meegeven naar school? En houdt hij van roomijs?

7 jaar toch en sport hij veel… ?/



je hebt nl in een bio winkel,

ook voor kinderen iets met koolhydraten,

poeder wat je op moet lossen met water…

maar dat is meer voor sportkinderen…

jasper sport 3x per heel intensief…

rolhochey…



heb iets op google gevonden



Voedingslijst gezond aankomen…



Ontbijt:



3 sneetjes volkoren brood, normaal besmeerd met dieetmargarine

Beleg: kaas (geen magere), zoet of pindakaas

1 beker drinkyoghurt (geen 0% vet of Optimel)







In de loop van de ochtend:



1 glas vruchtensap

1-2 flinke plakken ontbijtkoek, besmeerd





Lunch:

4 sneetjes volkoren brood, normaal besmeerd met dieetmargarine

Beleg: 2x hartig en 1x zoet beleg, neem ook eens rauwkost of een eitje

1 glas vruchtensap of melk/ yoghurtdrink



In de loop van de middag ca. 14.30-15 uur:

1 portie fruit

1 boterham besmeerd

1 beker drinkyoghurt



Ca. 16.30-17 uur:

2 flinke plakken kruidkoek/ boterham besmeerd met boter en beleg

2 bekers koffie, thee of sap



Warme maaltijd:

3 opscheplepels aardappelen, gekookt, gebakken, puree of patat OF

3 opscheplepels pasta of rijst

3 opscheplepels groente, evt. extra rauwkostsalade erbij

Normale portie vegetarische vleesvervanging of vis, bij voorkeur klaargemaakt in

½ olijfolie en ½ vloeibare bak-en-braadmargarine en evt. jus hiervan



Erbij: 1 glas vruchtensap



Als je stamppot eet, kan je 5 opscheplepels nemen met een stukje vleesvervanging erbij,

bij 1-pansgerechten kan je 6 opscheplepels nemen (groente en vleesvervanging of vis en rijst/pasta).



1 lekker toetje!



In de loop van de avond:

1 glas vruchtensap

1 schaaltje nootjes of een koek of iets anders lekkers

Die aankomlijst is voor volwassenen, denk ik. :slight_smile:

ja maar staan wel nuttige dingen op… :wink:

Mwah ik vind het niet echt geweldig die lijst, vrij veel suikers en dan wel dieetmargarine op brood ipvroomboter.



Muffins: (allemaal ong hoor,doe t op gevoel)

200 gr meel, vvolkoren of iig de helft volkoren

125 gram boter

1 ei

Bakpoeder,melk



Dat gebruik ik als basis zo ongeveer, karnemelk is ook lekker ipv gewone, of half sinaasappelsap en halfmelk. En dan kan je er praktisch alles indoen, hier doen frambozen en bosbessen t erg goed, bij frambozen doe ik eenzakje vanillesuiker erdoor. Of hartig dus, flinke han geraspte kaas en stukjes pprika, bosuitje of olijven en pesto.



Quiche; bodem van bladerdeeg, mengsel vantwee of drie etjes, room/cremefraiche, kruiden. En daarin dus groente/kaas, overgieten met t mengsel. Bijv geitenkaas en zongedroogde tomaat of broccoli en geraspte kaas, asperges en geitenkaas, champignons paprika, kaas.



Gevuld omelet anders?

@Gab wrote:

ja maar staan wel nuttige dingen op… :wink:




Mwah, ik denk zomaar dat een lijst voor een kind er toch anders uit zou zien. :slight_smile:

Hier een meisje wat ook lange tijd te mager was.



Ze eet niet graag brood, maar als ze brood wil, dan is dat ook droog brood of warm brood (uit de toaster of magnetron) met roomboter.



Maar ze is wel dol op volle kwark met cruesli en een beetje suiker. Of volle vanillekwark en dan hoeft ze er verder geen extra suiker in. Het is een goede vuller en eiwit is wel goed voor spieropbouw.



Met 4 personen die lactoseintolerant zijn gebruiken ook wij weinig melkproducten, tenminste de “zoete” melkproducten zoals melk, slagroom en vla.

Maar de zure melkproducten zoals karnemelk, drinkyoghurt, kwark, bio roer en dergelijke gaat hier wel heel goed.



Niek vind koude pannenkoeken met hartig beleg (gebakken ui en paprika met feta en olijven) ook erg lekker, dus dat eten we wel eens als lunch.

Ook vind ze als ze incidenteel moet overblijven een tupperbakje vol koude poffertjes met een kluitje roomboter en wat gevijzelde kandij erg lekker.

Verder maak ik regelmatig fetaprutjes… olijven, zongedroogdetomaat op olie, wat peper en zout en evt knoflookpoeder mengen met een vijzel door fetakaas en dat dan meegeven met bv stukjes stokbrood of cream crackers…



Of stukken koude pizza, die kan je ook vegetarisch maken lijkt me.



Zijn allemaal dingen waar ik Niek wel een plezier mee doe. Ze ontbijt eigelijk altijd met 1 warm droog kapje (gek op kapjes uit de magnetron, gekke kind) die “plukt” ze in stukjes en eet ze op en daarna nog een klein schaaltje volle kwark met een beetje suiker (theelepeltje is voor haar al zat) en wat kaneel. Ze kan er behoorlijk lang op teren. :thumbup:

We gaan woensdag weer terug naar de dietiste.

Kinderarts wil er heel graag een aantal kilo bij hem aan zien komen zeker ook omdat hij steeds meer groeit maar in gewicht gewoon hetzelfde blijft.



Dat van de kwark met crusli zal ik eens proberen!

Verder heeft hij op het moment de voorliefde voor brood met roomboter en aardbeienjam, daar eet hij er zo 4 per dag van! :thumbup:



Morgen maar eens muffins maken voor dinsdag = lange schooldag!

Zou ik ze ook kunnen invriezen? :think: