Mag een baby nog baby zijn ...

Ligt het nu aan mij of moeten baby’s vandaag de dag steeds sneller opgroeien :-s



Stuart gaat nu een boterham proberen tussen de middag. Dit waren we al aan het oefenen en soms wil hij wel en soms niet. Nu zit hij met tandjes, dus nu wil hij het niet.

Maar nu gaf CB aan afgelopen week om het flesje tussen de middag om te zetten in een beker melk, een open beker dus geen tuitbeker.



Dat verraste mij eigenlijk, Stuart is nog maar net meer dan 7 maanden en dan al beker ipv flesje.

Ze beginnen ook al zo vroeg al met vaste voeding en stukjes.



Stuart heeft helemaal nog geen behoefte aan een beker (ook tuitbeker vindt hij nog niet geweldig). Hij wil gewoon nog fles met tut lekker bij mama of papa en ik zie niet in waarom dat nu al afgeleerd moet worden.

Ik vind dat baby’s steeds sneller op moeten groeien tot peuters.

Op het KDV kreeg ik dezelfde reactie vanmorgen, die vonden het ook al zo vroeg.



Hoe zijn jullie daarmee omgegaan ?

tja ik slinger mijn 17 maander na het brood eten gewoon nog aan de borst… dus ik heb geen recht van spreken als het over flesjes gaat :lol: .



Maar bij de oudste (wel een flessenkind) zijn we denk ik met 9 maand grotendeels over gegaan op (open) bekers.

Hij vond het geweldig en vond het zelf ook wel praktisch hoor… open bekers zijn overal, geen gedoe met flessen die je kan vergeten… tot 1 jaar heeft hij wel nog in de ochtend een fles melk gehad, daarna ook niet meer.



Maar een beetje interesse vanuit het kind is dan wel handig op zich.

Hier drinkt onze zoon van 9 maanden nog steeds uit de fles. Zo nu en dan geven we hem een gewone beker.



Je zou het gewoon om de zoveel tijd/keer kunnen proberen, aanbieden. Doen wij hier ook en het zal vast wel een keertje van komen dat hij er echt uit gaat drinken.



Zal me niet al te druk om maken.

euhm…lekker doen hoe jij het wilt doen hoor. Hij is nog maar 7 maand (babytijd is sowieso te snel voorbij)



Hier krijgt mijn 7 maander alleen nog maar de borst :lol: meer niks! ik moet de 23e naar het Cb en ben benieuwd wat ze zeggen haha…



Indy dronkt trouwens vanaf 1,5 jaar uit een beker…mn oudste was 2,5 ofzo haha…

Vind het ook maar achterlijk, schrok me ook suf toen ze me dit advies gaven bij mijn oudste dochter. Maar nooit niets van aan getrokken. Wij doen het waar wij ons fijn bij voelen. Gewoon lekker je gevoel volgen dus.

Wij zijn dat pas gaan proberen toen mijn zoontje daar klaar voor was, dus eerst tuitbeker, duurde ook eeuwen en daarna de gewone beker daar werd enorm mee geknoeid, dus dar hebben we mee gewacht tot 1,5 en toen wilde ie wel en even later dronk ie vrij snel zelf uit die beker.



En neeee laat babys lekker babys zijn, merk het ook met dat peuters en kleuters zo snel moeten gaan met praten, op het potje alles, laat ze lekker kind zijn :thumbdown:

Ik denk dat hetligt aan hoe je er tegenaan kijkt, ik vind zeker dat kinderen veel te snelmgroot moeten zijn, maar uit een beker leren drinken valt daar mijns inziens niet onder… Als je het bekijkt vanuit de natuur, zoals ik alles doe, krijgt een kind van. 7 mnd de borst en stukjes eten van mijn bord. Hij is in staat stukjes te eten, dus waarom zou ik pureren? Hij wil graag ook een slokje proberen uit mijn glas rond die 7 mnd dat klopt wel in mijn vervaring, dus dat mag ook. En zo spelenderwijs leert hij uit een glas drinken.

Mijn oudste kon dat dus ook prima met 10/11 mnd… Bij de tweede die wat lomper was koos ik voor mijn eigen gemak en kocht een antilekding :wink: maar eigenlijk kun je die natuurlijk prima overslaan.



Zindelijk worden vind ik weer een ander verhaal trouwens, daarin is de tendens toch wle te wachten tot het kind het kan… En dat schroeft de leeftijd waarop kinderen zindelijk worden flink op. ik kijk naar mijn kind en zodra ik signalen zie dat ze zich bewust wiorden, gaan zemop het potje. Wat ik vanmorgen overwoog met mn mannetje van bijna 1, omdat hij duidelijk elke morgen er echt even voor gaat zitten, waarom zou ik hem dan niet helpen en op t potje zetten?

geen idee wat moet of handig is …maar mijn Lilly drinkt heel fijn uit een rietjesbeker!! bekers wil ze soms en die geef ik ook wel maar lukt niet zonder knoeien dus af en toe wat om prutsen. Uit een beker drinken kan ze nog lang genoeg… :mrgreen:

enne wij hebben de avondfles nu net een maand geleden voor t laast gegeven :oops: :oops:

Hoi Lune,



Jij kijkt naar je kind en bepaalt of de interesse en/of wil er is om iets te leren en anticipeert daarop.

Dat vind ik wat anders dan aangeven dat een kind uit een open beker moet gaan oefenen ongeacht of het kind zelf aangeeft daar behoefte of interesse in te hebben.

Hetzelfde vind ik met stukjes vast voedsel. Als het kind zelf aangeeft dit te willen, prima. Maar als een kind het nog niet wil waarom dan pushen.



Stuart heeft best wel eens interesse in mijn glas water, ik laat hem dan ook slokje uit mijn glas drinken.

Hij heeft ook interesse in mijn eten en laat hem dan ook dingetjes proberen.

Maar ik kan er niet achter staan dat een kind met 7 maanden al gepusht moet worden om uit een open beker te leren drinken of stukjes vast voedsel te eten.

Maar dat is in basis wel wat het CB nu doet. Natuurlijk hoef jij als moeder niet alles wat het CB aangeeft op te volgen en gelukkig volgen velen gewoon hun instinct maar er zijn ook heel wat moeders die zich dan toch gedwongen voelen om opvolging te geven aan wat het CB aangeeft.

Niet iedere moeder is zo zelfverzekerd dat ze hun eigen instinct en insteplen op de behoeften/interesse van hun kind ongeacht wat het CB of anderen vinden of zeggen.

Ik weet niet of je dan op de manier zoals het CB het nu stelt je daar altijd een kind en moeder goed mee doet.

Het CB geeft alleen adviezen, zij kunnen je niet verplichten.

Bij ons op het CB zeggen ze dat het richtlijnen zijn en dat zijn adviezen geven maar dat je als ouders zelf zie of je kind ergens aan toe is.

Talliet:

Dat vind ik zo gek nog niet hoor, mijn dochtertje van bijna 2 krijgt nog steeds elke avond voor het slapen gaan een flesje van 200cc. En mijn oudste dochter drinkt ook nog steeds voor het slapen gaan een bekertje melk, helemaal niets mis mee. (volgens het CB wel natuurlijk ;)) In de ochtend krijgt ze ook nog steeds een fles de jongste. Ze lust absoluut geen pap, walgt er echt van. Ochtendfles zou er onderhand wel eens vanaf kunnen of in ieder geval minder want ze eet daarna ook nog een ontbijtkoek of een boterham. Maja omdat ze koemelkallergie heeft krijgt ze verder geen melk meer binnen.



Maar dat een kind met 7 maanden stukjes (of potje) zou moeten eten vind ik wel een normaal advies. Gewoon lekker bij jullie aan tafel zetten en gewoon stukjes aanbieden in het handje. Worden ze van tafel gesmeten dan de volgende dag beter. Maar pushen doe je niet door je kindje gewoon elke dag weer aan tafel te zetten en je kindje wat eten voor zijn neus te zetten, waarmee hij mag spelen (ondekken) of eten :wink:

Ik vind een potje naar binnen lepelen meer pushen als je kind gewoon stukjes aanbieden en zien wat ie er mee doet.

Clair, wb stukken eten ben ik het echt niet met je eens, maar ik vind eten pureren dan ook totaal niet logisch of natuurlijk… geen idee wie het bedacht heeft, maar ik denk dat als een kind geen stukken eet of kan eten, hij niet toe is aan bijvoeding en dus nog vooral aan de borst zou moeten zijn. En niet fruit naar binnen gelepeld moet krijgen… dat komt vanzelf wel. Als ze er aan toe zijn.

Volgens is het zo dat het CB officeel moet adviseren om geen flessen / rietjesbekers enzo te gebruiken. Een echte beker is volgens mij ook het beste voor de mond ontwikkeling.



Maar dat betekent nog niet dat het praktisch of zelfs maar haalbaar is :wink: En het ene CB is daar ‘strenger in’ dan het andere.

Na de borstvoeding kreeg onze zoon een beker met een kleine hoeveelheid water. De eerste keren ging het wel eens verkeerd, maar dat is het voordeel van water het droogt vanzelf en het plakt niet.



Hij kon vrij snel uit een beker of glas drinken. En nu 5 jaar later drinkt hij nog steeds water. Van alle tips die ik kreeg vond ik het water drinken het meest waardevollle.

Ik vind 7 mnd eigenlijk riant vroeg om te leren beker drinken. Tuurlijk als hij interesse heeft, lekker aanbieden, maar naar mijn idee is het nog wel jong om het echt helemaal te leren dan al. Hier bood ik het vanaf 9 mnd af en toe aan (bij beide), de eerste dronk denk ik met nog geen jaar uit een open beker :think: , zusje krijgt nu ineens interesse.



Rijstkorrel, ja, water drinken vind ik ook een hele goede tip. Dat is hier bij de oudste favoriet drinken, en ik zou gewoon niet weten waarom ik haar wat anders zou moeten geven.



Te snel groot worden… tja, wat is te snel, ik probeer maar in hun eigen ontwikkeling mee te gaan en aan te bieden wat daarbij past. Wat hier op dit moment betekent dat mijn oudste net een telpuzzel heeft gekregen en mijn jongste zometeen nog even de borst krijgt (en ik daarnaast voor haar eigen veiligheid alle makkelijk-beklimbare-objecten zoveel mogelijk heb opgeruimd).

Eigen ontwikkeling eerst 8)

Stom dat Cb gaan denken dat kindjes ron 7maanden al zelfstandig uit de beker kunnen drinken :roll: Dat kan Katie nog geen eens toen ze anderhalf was en dronk altijd uit de tuitbeker.



Nu drinkt ze niet meer uit de tuit maar beker en soms glas…

Het cb denkt niet dat baby’s dat zelfstandig kunnen met 7 maanden, ze adviseren om ermee te beginnen… en alle begin is moeilijk. Dat Katie het met anderhalf nog niet kon zegt ws meer over wanneer jij bent beginnen te oefenen als over iets anders :wink:

Ik heb met twee van de vier een tuitbeker (en 1 ook fles) overgeslagen en die dronken heel snel al uit een beker, het kan heus wel als je het oefent.

uiteindelijk leert een kind natuurlijk van wat je als vader en moeder aanbiedt. Maar elk kind is weer anders.

Zo dronk onze oudste met een jaar echt geen fles meer, wel een tuitbeker met harde tuit. De jongste kon met 7 maanden prima uit een beker drinken, als ik hem vast houd, maar krijgt nog elke avond een fles, daar wordt ze echt wakker voor. Natuurlijk zal het gewenning zijn, en was ik er liever allang vanaf geweest, maar ik heb het er niet voor over om haar avond aan avond te laten brullen omdat ik perse wil dat ze die fles niet meer krijgt. En vind het eigenlijk vaak wel gezellig, zo rond 8 uur nog even een samen momentje :inlove:



Ik geloof zeker dat je een baby veel leert of juist niet leert, dus met oefenen kun je denk ik best een baby van 7 maanden uit een gewone beker leren drinken, maar met iets minder moeite lukt het later ook, dus het is maar net wat je belangrijk vind. Zo was ik het zo zat om 2 luiers te verschonen toen de jongste al wel geboren was, dat ik toch maar moeite heb gedaan om de oudste zindelijk te krijgen. Lukte ook prima, maar als we de jongste niet hadden gehad, had hij waarschijnlijk nog wel iets langer met een luier rondgelopen omdat ik er niet tegenaan gelopen was.

7 mnd vind ik echt heel vroeg hoor :?

Pas met 9 mnd konden ze hier net aan zelfstandig zitten…

Laat staan dat ze dan al de coordinatie hebben om te drinken uit een beker

:lol:



Pas rond anderhalf a 2 lukte het hier goed. Eerder wel klein slokjes maar zeker de jongste had daar al heel veel moeite mee met wegslikken.



Ligt dus ook echt aan de ontwikkeling van je kind. Los van het oefenen.

Ene is er motorisch eerder aan toe dan een ander.

Ik doe het gewoon lekker rustig aan. Laat dat kind toch kind zijn, ze moeten al zoveel.



De behoefte om ‘groot’ te zijn komt vanzelf, dat zie ik bij mijn zoon ook heel goed. Tuitbeker wilde hij niet; prima, begonnen met rietjesbeker. Later overgestapt op tuitbeker en inmiddels kan hij ook prima uit een gewone beker drinken.



Gewoon doen wat goed voelt! Mijn dochter is bijna 9 mnd en krijgt gewoon 3x per dag een fles en 2x per dag thee/sap. Op een tuitbeker kauwt ze alleen nog maar, ik bied het haar wel af en toe aan in een gewoon bekertje en dat gaat best goed. Maar gewoon om te oefenen, niet omdat het ‘moet’.