Nou, blij te zien dat er nog meer mensen zijn die het wat vreemd vinden.
Oefenen is prima natuurlijk maar ik zou dat ook eerder doen met wat water tussendoor of zijn sapje, maar niet persé dat flesje melk omzetten in een open beker.
En ja, het CB geeft richtlijnen en adviezen en is geen must. Dat snap ik maar het wordt door velen nog steeds gezien als een instelling met een autoritaire uitstralling. De manier waarop het bij mij nu gebracht werd vond ik niet overkomen als advies/richtlijn om te gaan oefenen, maar dat het gewoon de normaalste zaak is dat je baby dit nu gaat doen.
Zo wil Stuart gewoonweg nog geen stukjes, vooral geen brood. Bij het aanzien van brood zet hij al een pruillip op. Natuurlijk blijven we oefenen met een broodkorstje maar ik heb geen behoefte om er dwangmatig in te gaan zitten.
Stukjes groente of kipfÃlé speelt hij mee maar krijgt amper iets in zijn mond, fruit stukjes gaat soms ook wel maar vaak geeft hij het net zo hard weer terug.
En inderdaad, de hand-oogcoordinatie is gewoon nog niet voldoende ontwikkelt. Hij krijgt het vaak nog niet voor elkaar om het tussen duim en wijsvinger te pakken, hij pakt het in zijn vuistje en probeert het dan in zijn mond te krijgen en dat lukt dan vaak nog niet.
Bekers vindt hij geweldig, vooral om hamertje tik mee te spelen. Onder begeleiding lukt het wel eens om hem uit een open beker te laten drinken maar maar meestal eindigd het een bubbelblaassessies. Of raakt hij gefrustreerd omdat hij wel dorst heeft maar het niet voor elkaar krijgt om zo goed te drinken.
Ik ben zelfverzekerd genoeg om mijn eigen instinct hierin te volgen en te anticiperen op zijn leergierigheid/ontwikkeling.
Maar ik kan het gewoon niet ermee eens zijn hoe dit werkt aangepakt door het CB.
Hier moest mijn meisje met 6 maanden al aan de tuitbeker,nou van mij hoeft het niet.
Net zoals naar de 3 bekers melk gaan,hoeft van mij ook niet als ze behoefte heeft aan 4 flessen opvolgmelk.
Volgens het cb krijgt ze nu te veel :s
Ze is nu net 7 maanden, eet 3 a 4 flessen van 180 a 200 cc leeg.
1 tot 1,5 boterham. 100 cc yoghurt met wewat diksap en 2 lange vingers zonder suiker en dan nog half potje fruit en half potje groente, ze weegt maar 8250 gram bij 74 cm.
Dus dik is ze niet.
Gewoon naar je kindje kijken eb doen wat jij goed vind te doen.
Op onze opvang geven wij de kinderen ook geen tuitbekers meer. Die krijgen (wel met hulp) een oefenbeker van difrax
Als ze na het fruit eten sap of water drinken dan is dat uit een beker. Maar ze krijgen melk nog uit de fles.
Lynn drinkt ook al vanaf 7/8 maand uit een beker. Die heeft geen tuit gehad ook vrij snel uit een rietje leren drinken makkelijk voor onderweg.
@biancamv2boys wrote:
Hier moest mijn meisje met 6 maanden al aan de tuitbeker,nou van mij hoeft het niet.
Net zoals naar de 3 bekers melk gaan,hoeft van mij ook niet als ze behoefte heeft aan 4 flessen opvolgmelk.
Volgens het cb krijgt ze nu te veel :s
Ze is nu net 7 maanden, eet 3 a 4 flessen van 180 a 200 cc leeg.
1 tot 1,5 boterham. 100 cc yoghurt met wewat diksap en 2 lange vingers zonder suiker en dan nog half potje fruit en half potje groente, ze weegt maar 8250 gram bij 74 cm.
Dus dik is ze niet.
Gewoon naar je kindje kijken eb doen wat jij goed vind te doen.
Grappig, ik kreeg ook al te horen dat Stuart te veel kreeg terwijl het hun eigen richtlijn van het vorige bezoek was.
Hij kreeg tot 7,5 maand 3 flessen á 180cc/6 schepjes, 1x fruithapje, 1x maal rijstebloempap van 100cc melk, 1x groentehapje en 1x sapje van zo’n 100cc (wat meestal niet leeggedronken werd). Vaak liet hij van zijn melk een 10/20 cc staan.
Volgens het CB kreeg hij teveel maar hij zat qua lengte bovengemiddeld en qua gewicht onder het gemiddelde (71cm en 8330 gram).
Nu is zijn ochtendfles een papfles/bord geworden, krijgt hij fruithapje, warme maaltijd, sapje + halve liga en 2x fles van 180cc/6schepjes en de bedoeling is een boterham met beleg maar die weigert hij te eten.
Dus ik geef dan tussen de middag toch weer pap bij omdat hij anders echt te weinig binnen krijgt.
Volgens het CB moest ik in dit schema de hoeveelheid van de fles al gaan terug dringen, maar dat overweeg ik nog niet eens op dit moment.
Dan moet hij toch echt al beter vast voedsel eten. Geprakt wil hij graag maar stukjes, geen denken aan.
Hier hebben we de papflessen overgeslagen toen het CB adviseerde dat dat voor de avondvoeding handig was (euhm dat was BV lastig met pap maken en BV is heeeel goed voor de mondmotoriek 8) ) en meneer sliep prima door. Afbouwen van de papfles idem…nooit aangewend dus afbouwen hoefde ook niet. Eten? Dat deed hij zelf…banaan en peer en broodkorst etc. Geprakt nooit aangeboden en potjes ook niet. Drinken uit een beker? We speelden ermee in bad. Mama een slokje Casper een slokje. Heeft echt best lang geduurd voor hij het echt doorhad met een open beker tussendoor dronk hij zijn andere drinken dan BV (water en aangelengt fruitsap) uit een Nuby rietjesbeker.
Het CB hier heeft nooit gezegt en doen ze nog niet dat er iets is dat ‘moet’ zelfs de prikjes zijn vrijwillig natuurlijk. Ze geven hier wel tips en aanwijzingen maar zolang je kindje goed groeit, beetje de curve volgt gaat het eigenlijk goed want ze zijn er dus om de ontwikkeling in de gaten te houden en waar nodig vroegtijdig problemen te signaleren. En dat doen ze iig wat ons betreft heel aardig toen onze oudste een voorkeurshouding had en fysio nodig werd.
@Rhiannon wrote:
Hier hebben we de papflessen overgeslagen toen het CB adviseerde dat dat voor de avondvoeding handig was
Stuart wil geen pap uit fles.
Hij krijgt geen bv maar fv, dus daarin geen probleem. Voor ons gemak zou een papfles handiger zijn in de ochtend maar hij wilt het niet, hij is dat ook niet gewend.
Dus prima, dan krijgt hij het gewoon met de lepel, kost ons iets meer tijd maar dat hoeft niet zijn probleem te worden.
Brood zal ik blijven oefenen maar hij wilt het echt niet, hij raakt erg gefrustreerd er van op het moment.
Dus ik denk dat ik maar weer terug op pap ga tussen de middag en hem korstje geef elke dag om te oefenen.
Tot de laatste keer had ik ook geen probleem met hoe het CB de dingen bracht, maar nu vond ik ze er toch wel wat dwangmatig inzitten.
Ik kreeg een beetje het gevoel van “doet dat kind dat nou nog niet, heeft ze dat nog niet voor elkaar”.
En ik werd ook beetje boos dat ze verontwaardigd zei dat hij teveel kreeg terwijl dit door haar collega opgesteld voedingschema was van de vorige keer.
Maar goed, ik trek toch wel mijn eigen plan maar ik hoop niet dat ik dit soort ervaringen de volgende keer weer heb. (heb al vaker erg negatieve dingen gehoord over het cb).
Ik zou niet al te veel naar het cb kijken/luisteren.
Vind 7 maanden al best vroeg om van alles te kunnen.
Hier ben ik sinds deze week wat aan het oefenen uit een oefenbekertje. Maar komt meer omdat meneer interresse kreeg in mijn glas water en helemaal boos en gepikeerd was als hij nietr kreeg. Dan liet ik hem wat drinken uit mijn glas maar vond ik onhandig. Dus nu een oefenbeker (en een rietjesbeker) gekocht en hij vind het geweldig. Word helemaal wild als hij dat bekertje ziet.
Rietjes beker geef ik hem ookj maar daar sabbelt en kwijlt hij vooral nog op :lol:
Brood zou ik blijven aanbieden, eet hij het niet, prima toch. Of zelf brood gaan eten waar hij bij zit misschien dat hij denkt, he wat mama heeft wil ik ook!
Hier krijgt S ook niet elke dag hetzelfde binnen aan bijvoeding. De ene dag krijgt hij vers grof gepureerd eten en dat eet hij helemaal op, andere dag stukken eten a la rapley en dan krijgt hij weinig binnen. Maar vind het wel belangrijk dat hij er zo mee oefent.
Dus als ze tegen mij zeggen over een paar weken, je moet over gaan op 3 flessen dan doe ik dat echt nog niet. Want zo heel veel bijvoeding krijgt hij nog niet.
@Mutsie86 wrote:
Of zelf brood gaan eten waar hij bij zit misschien dat hij denkt, he wat mama heeft wil ik ook!
Dit deden wij al, ook bij het KDV. Daarbij kreeg hij al met regelmaat een stukje brood en dan vond het dat wel leuk, interessant en lekker en at hij vaak toch al snel een kwart boterham weg.
Maar sinds vorige week dat hij echt een eigen bordje met boterhammetje krijgt, weigert hij het.
Maar ook liga, of eierkoek doet hij amper iets mee.
Groentestukjes, vond hij het afgelopen weekend nog leuk, nu levert het gelijk een pruillip op.
8 maanden potje van Olvarit, wordt hij boos over.
Het ging tot vorige week prima maar sinds de laatste week weigert hij ineens alles behalve als het geprakt is of pap, dat gaat wel goed.
Eigenwijsje :inlove:
Zal het niet gewoon een fase zijn? Dat je doorzet met eten aanbieden en dat hij vanzelf weer goed gaat eten?
Lastig hoor :think:
Ik hoop het
Ik maak me er nog niet druk over, best komisch eigenlijk om te zien hoe boos hij kan worden.
Misschien is het ook gewoon even laten zien dat hij eigen wil heeft en hoe beter dan met eten, dat kun je nou eenmaal niet dwingen.
We blijven proberen.
Half volgende week 3 weken vakantie, dus ruim de tijd om hier eens mee te gaan oefenen.
Clair maar wij hebben toch ook niet altijd even veel zin in eten? Het CB doet soms alsof kindjes alles maar volgens de boekjes moeten doen…nou het eerste kind dat alles volgens de boekjes doet moet nog geboren worden. 8)
Als hij liever een fles melk nu neemt dan een boterham, boeien! Voedingswaarde is praktisch gelijk. Tot een jaar is alles wat je doet met bijvoeding precies wat het woord al aangeeft; BIJvoeding. Krijgt hij wat binnen prima, niet? Even prima. :thumbup: Idem overigens met drinken, het ene kindje doet je versteld staan en kan met 5/6 maanden zomaar ineens uit een beker drinken een ander kindje wacht tot een jaar of iets erna. Lopen doen ze ook niet allemaal tegelijk. :mrgreen: Ik heb wel eens gevraagt bij het CB (wij hebben best een heel gezellig CB dus heb ws mazzel ) hoe dat zat mbt die ontwikkeling omdat mijn idee was dat ze of druk bezig zijn met de spraak of druk bezig met de motoriek. Daar kon ze zich ook wel in vinden en dat zag ze zelf ook vaak. Het zijn toch aparte delen van de hersenen die kindjes daarvoor gebruiken en die zich ook apart van elkaar en in verschillend tempo kunnen ontwikkelen. Zolang ze over het geheel genomen vooruitgang zien is het prima! En ondanks dat Casper bv niet wilde kruipen en een voorkeurshouding had ed heeft hij ook echt leren lopen (voordat hij een jaar was) en ging hij eten voordat hij een jaar was en ook het drinken uit een beker kan hij. :lol: En dat eigen willetje…euhm daar hebben we het maar niet over. 8) iets met dat de mijne soms mss het Guiness Book wil halen of zo
haha Rhiannon, met Casper zijn eigen willetje :inlove: Ik zeg altijd maar: moet wel iets in zitten
Maar ben het helemaal met je eens.
Ons nichtje was een hele vlotte baby, liep met 10 maanden etc. Maar nu is ze net 2 en praten ho maar. Enige wat ze kan is Die zeggen en denk het vingertje er maar bij :?
Terwijl je rond de 2 jaar toch wel echt meer ‘hoort’ te praten. Maar zij was weer sneller in andere dingen.
Kan het niet zijn dat je er teveel druk achter zet (onbewust) ?
Zo van: hij MOET dit en dit eten (want anders krijgt hij te weinig binnen) etc… dat voelen kindjes haarfijn aan en kan misschien ook zorgen voor het niet willen eten.
Dat je zoontje qua gewicht onder het gemiddelde zit, hoeft trouwens toch niet gelijk te zeggen dat hij meer moet eten ? Dat hij ‘dus’ te weinig binnenkrijgt ? Elk kind volgt zijn eigen lijntje, kan ook een lijn onder het gemiddelde zitten. Pas als de lijn heel erg naar beneden zakt en dat blijft voortduren kan je denken aan meer (bij)voeding.
Daarbij vind IK het overigens ook wel veel klinken hoor, de bijvoeding.
Pap, groente, fruit, warme maaltijd, brood, liga’s, sap… met 7 maanden.
Lynn is vandaag 7 maanden, krijgt Borstvoeding op verzoek, en daarbij dagelijks wat a la rapley aangeboden. Krijgt ze wat naar binnen, prima. Krijgt ze amper wat binnen ? Ook prima. Maar zo blijft eten wel leuk voor haar, en op eigen initiatief/controle. Zij mag bepalen hoeveel ze eet, op welk tempo, wat ze er mee doet…
Sap en liga’s/koeken gaan wij voorlopig nog lang niet geven. Snap persoonlijk niet zo waarom je een baby al koek en zoetigheid zou geven. :oops: Maar dat is weer een andere discussie.
Mutsie ik zeg wel eens grappend (oi maar eigenlijk is het serieus :oops: ) dat onze kinderen van 2 kanten genetisch extra ‘gezegend’ zijn met het eigenwijs gen…
Totaal niet van een vreemde. Maar idd dat zit er dan wel in bij hem. :inlove: Verder is hij echt een heerlijk relaxt kereltje hoor. :thumbup: Nadeeltje ervan is; hij was dus ook best relaxt met dingen proberen en doen. Praten was hij van het eerst nadenken en dan pas doen. Het was niet heel snel veel woordjes maar de woordjes die kwamen waren al relatief snel voor iedereen te verstaan. Omdat hij zo lang enig kind is gebleven ben ik ook wel extra ‘gemeen’ geweest…als hij iets zei en ik snapte het wel maar het was niet te begrijpen/verstaan voor mensen buiten ons gezin dan vroeg ik hem wat hij bedoelde. Dat motiveerde hem ook extra om het echt goed uit te spreken. Als tegenhanger weigert hij dus regelmatig te eten van het warm eten, zindelijk worden heeft hij ook niet veel zin aan. :silenced:
@Selena wrote:
Kan het niet zijn dat je er teveel druk achter zet (onbewust) ?
Zo van: hij MOET dit en dit eten (want anders krijgt hij te weinig binnen) etc… dat voelen kindjes haarfijn aan en kan misschien ook zorgen voor het niet willen eten.
Dat je zoontje qua gewicht onder het gemiddelde zit, hoeft trouwens toch niet gelijk te zeggen dat hij meer moet eten ? Dat hij ‘dus’ te weinig binnenkrijgt ? Elk kind volgt zijn eigen lijntje, kan ook een lijn onder het gemiddelde zitten. Pas als de lijn heel erg naar beneden zakt en dat blijft voortduren kan je denken aan meer (bij)voeding.
Daarbij vind IK het overigens ook wel veel klinken hoor, de bijvoeding.
Pap, groente, fruit, warme maaltijd, brood, liga’s, sap… met 7 maanden.
Lynn is vandaag 7 maanden, krijgt Borstvoeding op verzoek, en daarbij dagelijks wat a la rapley aangeboden. Krijgt ze wat naar binnen, prima. Krijgt ze amper wat binnen ? Ook prima. Maar zo blijft eten wel leuk voor haar, en op eigen initiatief/controle. Zij mag bepalen hoeveel ze eet, op welk tempo, wat ze er mee doet…
Sap en liga’s/koeken gaan wij voorlopig nog lang niet geven. Snap persoonlijk niet zo waarom je een baby al koek en zoetigheid zou geven. :oops: Maar dat is weer een andere discussie.
Ik begrijp even niet waar jij de indruk vandaan haalt dat er iets van mij moet of dat ik druk erachter zet :?
Mijn kritiek is juist op het CB, dat zij aangeven dat dit allemaal zou moeten en bla bla bla, terwijl ik het nog allemaal zie als oefenen en komt wel als hij er aan toe is.
Het enige wat mij verwonderd is dat hij nu brood weigert terwijl hij dat eerst prima vond, maar dit komt waarschijnlijk omdat er een aantal tandjes aan het vervelen zijn.
Ik ben ook geheel niet bang dat hij te weinig binnen krijgt. Het CB vond dat hij teveel melk kreeg maar desondanks hij wel onder gemiddeld zit met zijn gewicht en qua lengt juist boven gemiddeld.
Enige wat ik aangeef is dat zolang hij nog niet goed brood eet ik zijn melk nog niet ga reduceren waarop het CB eigenlijk aandrong.
En hij is intussen geen 7 maar bijna 8 maanden en het voedingschema van wat hij nu krijgt is lichter dan wat vaak aangegeven wordt voor een baby van 8 maanden.
Wat hij effectief op een dag eet is 2 flessen van 180, warme maaltijd, fruit hapje en een bord pap bambix fijne granen.
De rest (liga, boterham, sapje en water tussendoor, behalve liga krijgt hij geen koek, wel getest of hij misschien ipv liga een eierkoek of broodkorstje wil maar nooit en/en altijf of/of) wordt aangeboden maar eet of drinkt hij amper. Ik zie niet in wat daar veel aan is, waarvan ik het drinken veel te weinig vind.