Lutje Potje

Een super uitvinding, wie kent het? Zijn er ook kokkers die erin hebben gelegen?



In de jaren dertig is de huisarts Posthumus uit Eenrum op het idee gekomen om kinderen op een verantwoorde manier buiten te laten vertoeven.

In die tijd waren de meeste huizen kil en vochtig. Sommige kleine kinderen waren vaak ziek. Ook hadden de moeders meestal te weinig tijd om steeds op hun kinderen te letten, en een wandelingetje schoot er vaak bij in.



Dokter Posthumus ontwierp samen met een timmerman een huisje waarin de baby gezond en veilig buiten kon slapen, in de buurt van de moeder. Via de kruisvereniging werd reclame gemaakt voor deze huisjes, en er werden bouwtekeningen uitgedeeld.

In veel tuinen op het Groninger platteland zie je nu nog steeds huisjes staan.


Tegenwoordig is er de trend van het “buitenleven” en daar horen de babyhuisjes weer helemaal bij.

Het is natuurlijk mogelijk om zelf een huisje te maken, maar als U materialen wilt gebruiken die verantwoord en veilig zijn voor Uw baby en ook nog weerbestendig zijn, wordt het een erg dure aangelegenheid. Als u na gebruik zo’n huisje in de schuur hebt staan, wordt het vaak uitgeleend aan vrienden en familie, waardoor het er dikwijls als een konijnenhok uitziet tegen de tijd dat uw tweede kindje er in zou kunnen liggen.

Ja, wij hebben er eentje! :smiley:



Zijn wel eens eerder topics geweest, ik zal eens zoeken…

Zelf heb ik er nooit in gelegen, maar ik ken ze wel.



Op het kinderdagverblijf van Steven hebben ze ze ook buiten staan. Zodat baby’s ook buiten kunnen slapen. Op het kinderdagverblijf zijn ze geheel wit, waardoor ze erg op konijnenhokken lijken :roll: .



En je kunt het aangeven als je niet wilt dat je kind erin komt te liggen. Maar zelf heb ik er dus nooit ingelegen Steven trouwens ook niet (was al koud tegen de tijd dat hij naar kdv ging) Nu zou Steven het zelf niet meer accepteren. :lol:

zie je hier veel…is in groningen niet ongebruikelijk,

:slight_smile:

Hier in Noord-Holland vinden ze het heeeel ongebruikelijk :shifty:



Mijn man (Groningse roots ;)) heeft 'm zelf gemaakt, foto’s staan op blz. 3:

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=60345&postdays=0&postorder=asc&start=0



http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=83352&highlight=lutje+potje

Mex wat gaaf, je hebt een handige man

ja als Groningse ken ik ze :lol:

En ik vind ze geweldig!

Had er wel eentje willen hebben, maar vond het behoorlijk aan de prijs allemaal en hoewel ik zelf wel handig ben… heb ik me er nooit aan gewaagd om er eentje te maken.

je kan ze ook huren google maar eens op lutjepotje



ga ik wel doen voor humpie straks

Ik denk er nog net zo over als toen :wink: :thumbup:



Ik vind het helemaal niets , vooral de winter vind ik het uit den boze!

hebben ze dit ook op een kdv :think: apart.

op kdv’s juist best veel… ja kan hier bij ons in de buurt geen kdv vinden zonder.

Ze vragen ouders wel of hun kindje er in mag slapen of niet… vertellen er ook direct bij hoe lekker de meeste kleintjes er in slapen :mrgreen:



Onze jongste stopte met slapen zodra de wagen stilstond en was dan met geen mogelijkheid weer in slaap te krijgen, maar de oudste 2 hebben allebei veel buiten staan slapen hoor. Zeker als ik had gewandeld… even doorrijden de achtertuin in… in de zomer muggennetje erover en met wat regen gewoon de regenhoes erover… en ook tot best wel even het najaar in hoor.

Heerlijk toch in de frisse buitenlucht?

Vind het geweldig. Helaas hier buiten te weinig plek voor gehad anders hadden ze er zeker in gelegen.

Kan me goed voorstellen dat het heel gezond is. Ik liet m’n kindjes altijd wel met kinderwagen en al buiten staan als ze onderweg in slaap waren gevallen. Ik werd er altijd jaloers op om ze zo lekker in de buitenlucht te zien slapen.

In de scandinavische landen is het heel normaal dat de kinderen overdag buiten hun dutje doen. M’n vriendin in Finland heeft dat altijd gedaan.

Is hartstikke goed voor de kleintjes die heerlijk frisse lucht en ontspannen natuurlijke omgeving.

tja ik als groningse ken ze ook, wist alleen niet dat het daar vooral gebruikt werd. Mijn nichtje lag er vroeger wel in, maar ik vind het net konijnenhokken haha

Ik geloof ook wel dat buiten lucht gezond is, maar in de winter als het er zo koud is, ik bedoel ze liggen wel stil he.



buiten dat vind ik het nog zielig om mijn konijn in de winter buiten te laten zitten :shifty:

konijn en kind er samen in stoppen, houden ze elkaar warm :wink: :mrgreen:

Op het kdv waar Sam heengaat staan er 2. Was 1 van de redenen dat ik voor dit kdv heb gekozen toendertijd. Blijkt Sam er dus gewoonweg niet in te kunnen slapen :doh:

wij hebben er allemaal in geslapen, mijn kinderen ook en nu mijn neefje!

Super. Het is eigenlijk een veredeld konijnenhok natuurlijk maar ze slapen er heerlijk in, zomer en winter!

Worden idd ook hier veel op het kdv gebruikt. Bij bijna alle creches hier zie je ze in de tuin staan.

Salomé wil er ook een zegt ze net tegen me.

:mrgreen:

Verstandige meid, die Salome.