Lunchpauze, hoe lang?

Even een vraag (en voor mijn beeldvorming m.b.t. de haalbaarheid).



Hoe lang is de pauze tussen de middag op de school van je kind?

Hier is het nu 75 minuten,wat lang klinkt,maar in de praktijk (met heen en weer lopen/fietsen) wel meevalt. Voordat ze door het ritueel (pas nadat je eenmaal thuis bent) van jassen uit, wc, handen wassen en aan tafel (laat even in het midden of het brood dan wel of niet al voorgesmeerd klaar zou kunnen liggen) ben je zo 15 minuten verder, dan beginnen ze pas met eten. Dan is het hier al bijna 12.25.

Dan heb je het weer aankleden (zomer sneller dan winter uiteraard), spullen pakken (wc e.d.) en weer naar school ben je ook makkelijk 15 minuten verder (even aangenomen dat het niet de bedoeling is dat je 1 minuut voor tijd binnen komt racen met je kind,maar je kind wel even zijn jas rustig uit mag trekken en dat je even normaal gedag moet kunnen zeggen,voordat de les begint). Wij zijn meestal 5 a 10 minuten voor start les op school,omdat er hier 1 echt even moet “aarden”.

I.h.k.v. de les op tijd starten en de klas rustig krijgen is op tijd komen ook een dringend verzoek van de juffen (wat ik heel normaal vind overigens).



Zelfs met 75 minuten blijft er weinig rusttijd/speeltijd over en is het (voor mijn man) 3x per week een hoop gerace (ik werk heeeeel toevallig die 3 dagen).

De tijd vliegt en soms raken ze er nauwelijks uitgerust van.



Nu reden van mijn vraag. Heb een enquete voor me liggen met het plan om de pauze korter te maken naar 60 minuten (met of zonder continuerooster, anders is 45 minuten of minder ook een keuze).



Aangezien overblijven niet gewenst is als je het niet echt nodig hebt (en wij het ook niet nodig vinden) ben je bijna gedwongen met een kleedje op het plein te gaan lunchen,want op en neer naar huis is bijna gekkenwerk. Laat staan als je wat verder weg woont.

Of…je bent gedwongen WEL TSO af te nemen (ofwel door ouders ofwel proffesioneel,zijn ze ook nog niet uit).



Ik juich een continuerooster toe (voor die 3 dagen, uitgaande dat de overblijf gewoon in de klas met de juf is en niet betaald, het zou dan maar 30 minuten tot hooguit 45 minuten zijn). Van rennen rusten ze niet uit en elke middag wat langer spelen zie ik wel als een voordeel.

Vrees alleen dat aangezien veel ouders wel overblijf afnemen daar niet snel voor zullen kiezen. Die groep heeft denk ik erg de overhand.

Mensen die nu BSO afnemen zullen dan ook meer BSO af moeten nemen,wat misschien zwaar weegt. Tot op heden hebben we beide niet nodig gehad,maar werken wel beide.



Ben benieuwd wat er uit de enquete komt,maar mijn vraag: hoe lang is jullie pauze?

Wat is haalbaar en wat niet? Hier is 60 minuten pauze een flinke domper (vooral voor mijn man die het meestal moet doen).

Het was een uur gelloof ik. Haalbaar voor mij, want ik woon om de hoek. Maar veel tekort voor de meesten.

Nu continurooster en ik zie alleen maar voordelen. Veel rustiger en ontspannener voor de kinderen, je houdt zelf meer tijd over in de ochtend om dingen te doen, je kunt halve dagen werken, de kinderen hebben 's middags veel langer vrij en hebben dus meer mogelijkheden, de tijd met je kind is langer (want die middagpauze was toch alleen maar vliegen).

ik vind 75 minuten best een lange pauze

hier komen de meiden om 12:15(vaak pas 12:20) uit en moeten tussen 13:05 en 13:15 weer op school zijn dus 50 a 60 min

@lena3 wrote:

Het was een uur gelloof ik. Haalbaar voor mij, want ik woon om de hoek. Maar veel tekort voor de meesten.

Nu continurooster en ik zie alleen maar voordelen. Veel rustiger en ontspannener voor de kinderen, je houdt zelf meer tijd over in de ochtend om dingen te doen, je kunt halve dagen werken, de kinderen hebben 's middags veel langer vrij en hebben dus meer mogelijkheden, de tijd met je kind is langer (want die middagpauze was toch alleen maar vliegen).




Mijn idee…



Nu vind ik het idee dat ze mogelijk 14.30 a 14.45 uit zijn ook nog best een lange dag,maar neem voor het gemak even aan dat ze de woensdag en vrijdag in tact laten. Zouden ze die meenemen,dan kunnen ze 5 dagen per week in de middag eerder uit zijn.

Hier zou het ook ideaal zijn. Ik kan mijn uren sowieso spreiden dus ook eventueel 4 ochtenden van 5,5 uur,zodat ik er eigenlijk elke middag kan zijn.



Als je om de hoek woont,dan is het prima haalbaar. Wij wonen inderdaad niet om de hoek,maar er zijn er vast nog die verder wonen. Hier is het pakweg 800 a 900 meter. Kinderen lopen/fietsen dat niet razendsnel.

Hier hebben ze 45min, maar op school, in de klas eten en daarna buiten spelen.

Ze zijn dan al om 13u vrij, of sommige dagen 14.45. Ik vind het ideaal, maar woon dan ook een eind van school af, fiets er 20 min over, dus een uur zou voor mij geen doen zijn en 75 min eigenlijk ook niet echt.

Hier 1 uur lunchpauze en het is te doen. 12 uur zijn ze uit. We zijn vaak dan om 12.15 thuis. Dan vraag ik wat ze wil eten en drinken. Zij eet dat op de bank op en kijkt wat tv. Als zoon thuis is, gaan we om 12.40 weg omdat we dan gaan lopen. Op de andere dagen om 12.50.

Ik dacht dat bij een continue rooster de kinderen verplicht op school blijven anders heeft het nog niet zoveel voordelen toch?

@sopje wrote:

Hier 1 uur lunchpauze en het is te doen. 12 uur zijn ze uit. We zijn vaak dan om 12.15 thuis. Dan vraag ik wat ze wil eten en drinken. Zij eet dat op de bank op en kijkt wat tv. Als zoon thuis is, gaan we om 12.40 weg omdat we dan gaan lopen. Op de andere dagen om 12.50.




Als we dat zouden redden,dan is er niet zoveel aan de hand natuurlijk. De praktijk is helaas dat ze nooit om 12.15 aan tafel zitten (of op de bank, maakt hier niet veel uit,want de tv staan eigenlijk nooit aan tussen de middag).

Voordat ze klaar zijn met eten is het zo 12.35. Dan kunnen we om 12.40 nog snel jassen aan en rennen. Lijkt ons geen fijn vooruitzicht.



Ik ben gewoon nieuwsgierig wat er uit gaat komen. Wat ons betreft continue rooster. Voor hen ook beter. Ik meen dat ze boven groep 4 toch korter pauze hebben,maar dat weet ik niet zeker.

Hier heeft Rhodé een continue rooster van 08.30uur tot 15.00uur.

Ze is daarbij de hele woensdag, en de halve vrijdag vrij (de woensdagen alleen in de kleuterklassen vrij).

Ik woon 5 km fietsen van de school vandaan, dus dit is perfect. Niet alleen vanwege de afstand, maar vooral omdat het de kinderen rust geeft. Ze zijn 1 keer op school, en als ze de jassen mogen pakken is het ook gewoon klaar.

Geen heen en weer gesjees wat ik om me heen zie, maar gewoon relaxed.



Hier is het zo dat de ouders eens in de zoveel tijd broodeten op school. Is hardstikke leuk! Zo leer je de andere kinderen goed kennen, en je kind loopt het hele uur te stralen :inlove:

Hier gaat de onderbouw 4 dagen naar school van 8.30 tot 15 uur. Tussen 12 en 13 is er lunchpauze in de klas met ingehuurde overblijfkrachten (vaste per klas). Het is niet verplicht maar ik geloof dat 99% overblijft. Dat is wel betaald, overigens. Het geeft die kinderen veel rust zo op een dag met niet al te veel overgangen.

Van mij zouden ze zo een continuerooster mogen in laten gaan op school. Ik zie bij mijn vriendin hoeveel rust dat haar kinderen geeft. We hebben nu 75 minuten pauze; wonen ong. 10 minuten fietsen van school af; tafel heb ik meestal al gedekt en dan gaat het net.



Mijn oudste zou op zich de tso wel leuk vinden, maar mijn jongste absoluut niet. Ik vind het ook best een behoorlijk bedrag wat je dan moet aftikken. Doe maar lekker continue; eten in de klas, meer rust en regelmaat in de klas voor de kinderen en langer 's middags vrij.

@Maxime wrote:

Van mij zouden ze zo een continuerooster mogen in laten gaan op school. Ik zie bij mijn vriendin hoeveel rust dat haar kinderen geeft. We hebben nu 75 minuten pauze; wonen ong. 10 minuten fietsen van school af; tafel heb ik meestal al gedekt en dan gaat het net.



Mijn oudste zou op zich de tso wel leuk vinden, maar mijn jongste absoluut niet. Ik vind het ook best een behoorlijk bedrag wat je dan moet aftikken. Doe maar lekker continue; eten in de klas, meer rust en regelmaat in de klas voor de kinderen en langer 's middags vrij.




Eens.



Op zich is 60 minuten niet einde van de wereld,maar van rust is er dan totaaaaaal geen sprake meer. Het is dus thuiskomen (bij voorkeur jas en schoenen aanhouden) snel eten en met geluk nog 3 minuten spelen,voordat het weggaan ritueel weer begint.

En dan zitten we niet eens lang aan de luch,wij smeren het brood en ze eten het aan tafel op.

Voor hun rust zullen wij dus eerder kiezen voor overblijf,terwijl ze juist al problemen hebben dit te regelen. Wij zijn dan gedwongen kosten te betalen.



Nu snap ik ook wel dat de meeste stemmen gelden,maar blijf duimen voor laten zoals het is OF continue! Een andere optie is wat ons betreft geen optie.







Of…de rust in de klas is dan definitief verdwenen. Als je nu al ziet hoeveel ouders er (DAGELIJKS) moeite mee hebben hun kind tijdig in de klas te krijgen,dan voorspel ik veel onrust en veel verloren lestijd.

Ik loop meestal (na afscheid nemen en Jo helpen tot rust te komen op zijn plekje) om 08.29 de deur uit. De juf wil de les dan ook beginnen. Boekjes terug in de bak en iedereen in de kring.

Nou ja…iedereen. Behalve die kinderen dan die ik NA 08.30 2 straten verderop nog op hun gemak aan zie komen lopen met ouders. Je zou zeggen dat het iedereen kan overkomen,maar het zijn werkelijk altijd dezelfde. Die verstoren de les dan echt heel erg (die dan al begonnen is),doordat ze structureel 5 minuten te laat binnen komen.

In de middag idem. Voor deze mensen is op tijd komen kennelijk erg moeilijk,laat staan als ze nog korter de tijd krijgen tussen de middag.

Nu moeten ze 13.15 starten. Voorzie als ze daar tijd vanaf halen,dan zal in de praktijk 13.00 uur tot 13.15 nog steeds een inloopmoment worden voor vele kinderen. Kortom, het gaat gewoon van de les af.



Helaas valt er moeizaam iets te beginnen tegen structureel te laat komen. De kids kunnen er weinig aan doen en de ouders voelen zich niet aangesproken als er weer iets over geschreven staat in de nieuwsbrieven.



Afijn, dat is een ander discussiepunt…

een continu rooster is ook niet altijd super fijn hoor…



hier moet grote draak al om 8.20 al in de klas zitten, en om 14.45 gaat de bel weer… heel erg vroeg dus…



elke woensdag en vijdag middag vrij om 12.15 uur !!!



ik zit dus echt met een probleem om een nieuwe baan te vinden…



de pauze’s zijn ook maar erg kort op school, snel eten in de klas, 15 min

en dan moeten ze buiten spelen. ook in de regen sneeuw ect…



heb hem eigenlijk liever 45 min thuis dan…

15 min is wel erg kort om 2 boterhammen en een thee te drinken…

@Gab wrote:





ik zit dus echt met een probleem om een nieuwe baan te vinden…



.




Wil je dan alleen de schooltijden werken? Want dan heb je inderdaad een probleem. Dat soort banen bestaan amper. Dat ene half uurtje meer of minder door continue-rooster, maakt dan ook niet zoveel uit lijkt mij.

Ik stel een bso voor 8)



Hier hebben ze 75 min pauze, maar wij wonen 1 minuut van de school vandaan. Vaak zijn ze er ook niet eens precies kwart voor 12, maar duurt het nog 5-10 voordat de juf ze naar buiten gebracht heeft. Hier heb ik altijd alles al klaar staan. We eten ongeveer tot kwart over 12 en dan hebben ze nog een half uur om te relaxen. Ik breng ze altijd om kwart voor 1 weer terug.



In de regel gebruiken wij dus maar een uur van die 75 min. Soms als juf traag is maar 45 min. Ik vind het zat tijd. :slight_smile:

helaas bso is geen optie omdat jasper op een rec 4 school zit,

en er enorme wachtlijsten staan… lang leve nederland :wink:



als kleine smurf strakjes wel naar de basis school kan is het probleem hopelijk gedeelte opgelost…



maar ik ga off topic nu :oops:

@Madre wrote:

@Gab wrote:




ik zit dus echt met een probleem om een nieuwe baan te vinden…



.




Wil je dan alleen de schooltijden werken? Want dan heb je inderdaad een probleem. Dat soort banen bestaan amper. Dat ene half uurtje meer of minder door continue-rooster, maakt dan ook niet zoveel uit lijkt mij.

Ik stel een bso voor 8)




Juist met werk vind ik zo'n rooster ideeal. Wij maken inderdaad gebruik van de bso en nu heeft hij dus niet te veel overgangen. Als daar ook nog tussenschoolse opvang zoals op veel scholen bij zou zitten, zou ik bij mijn oudste twijfelen of hij dat wel trekt. Nu is het voor hem goed te doen.

Hier continurooster, en ik vind het ideaal :thumbup: Ik vind naar huis tussen de middag veel te onrustig, voor iedereen. En dat ze er van uitrusten???Hm…alleen als je binnen 100 meter van school woont en dus echt even kan bijkomen. Anders echt niet.

Gab, kun je dan niet dmv PGB iemand thuis hebben die Jasper opvangt? Ik overweeg dit ook voor Cayla, en denk dat het een oplossing is.

Hier 1,5 uur.



Om 12.00 uit en om 13.30 weer terug naar school.

Hier een uur maar op onze school is het juist dat bijna iedereen overblijft en dat ze dat bijna liever hebben. Er is een heel systeem van ouders die om toerbeurt meehelpen met overblijven en voor kleuters nog extra pleinwacht ed.



ik vind het ideaal. Ik vind niet dat ze het tot een uur kunnen terugbrengen maar geen voorstander zijn van overblijven. Ik moet er niet aan denken om in een uur heen en weer te racen. maar meestal werk ik dan ook en als ik een vrije dag heb ben ik ook blij dat dit niet hoeft. En eens per maand draaien we zelf mee.