Lunchpauze, hoe lang?

@Bella wrote:

Hier een uur maar op onze school is het juist dat bijna iedereen overblijft en dat ze dat bijna liever hebben. Er is een heel systeem van ouders die om toerbeurt meehelpen met overblijven en voor kleuters nog extra pleinwacht ed.



ik vind het ideaal. Ik vind niet dat ze het tot een uur kunnen terugbrengen maar geen voorstander zijn van overblijven. Ik moet er niet aan denken om in een uur heen en weer te racen. maar meestal werk ik dan ook en als ik een vrije dag heb ben ik ook blij dat dit niet hoeft. En eens per maand draaien we zelf mee.




Precies, je kan niet de tijd inkorten en dan overblijven tegenhouden als het niet nodig is.

Inmiddels is bekend (al even eigenlijk) dat er niets gaat veranderen. Het blijft 5 kwartier.

Jammer eigenlijk, had met 45 minuten of korter ook akkoord gegaan (en dan vroeger uit zijn in de middag ivm continuerooster).

Er hebben weinig ouders een enquete ingevuld,waarvan de meerderheid tegen continue.

Vreemd eigenlijk,want het scheelt je overblijfkosten,die er in de middag wel bijkomen aan BSO,maar dat streep je tegen elkaar weg.



1 van de argumenten voor tegen verkorten was ook juist dat sommige kinderen verder van school wonen en aan 5 kwartier precies genoeg hebben.



Ik werk ook op de dubbele dagen,maar man is degene die het heen en weergedoe moet doen. Die trekt dat gestress echt niet, haha.

Hoewel ik kan volgen waar het probleem zit, herken ik het dus totaal niet terwijl we zo te lezen verder weg wonen van school (afgelopen jaar zaten de kinderen 17 minuten lopen van school en dus 5 minuten fietsen)



Hier is de pauze 1 uur en 5 minuten. (10 minuten voor aanvang moeten ze alweer in de klas zijn)



11.45 komen ze uit, we zijn meestal 12.00 uur precies thuis, hebben echt geen 15 minuten nodig om aan tafel te komen en meestal zijn ze 12.25 alweer klaar met eten. We gaan 12.40 weg zodat ze echt optijd op school zijn.

Er blijft in die 1 uur en 5 minuten dus toch wel 15 minuten over voor gekeutel en wat spelen en zomers hebben we ze zelfs wel in bad gehad.

Dan aten ze razendsnel, kleedden zich om en speelden 10 minuten in bad.



Dus of ik ben erg vlot, of jullie zijn gewoon ontzettend traag :shifty: :oops:



Mijn buren hebben de kids op dezelfde school, en ook zij redden het makkelijk hoor, ook met dat badspelen enzo.



75 minuten pauze vind ik dus niet bepaald weinig en met 60 minuten zou ik het ook prima redden.

@Cell wrote:

Hoewel ik kan volgen waar het probleem zit, herken ik het dus totaal niet terwijl we zo te lezen verder weg wonen van school (afgelopen jaar zaten de kinderen 17 minuten lopen van school en dus 5 minuten fietsen)



Hier is de pauze 1 uur en 5 minuten. (10 minuten voor aanvang moeten ze alweer in de klas zijn)



11.45 komen ze uit, we zijn meestal 12.00 uur precies thuis, hebben echt geen 15 minuten nodig om aan tafel te komen en meestal zijn ze 12.25 alweer klaar met eten. We gaan 12.40 weg zodat ze echt optijd op school zijn.

Er blijft in die 1 uur en 5 minuten dus toch wel 15 minuten over voor gekeutel en wat spelen en zomers hebben we ze zelfs wel in bad gehad.

Dan aten ze razendsnel, kleedden zich om en speelden 10 minuten in bad.



Dus of ik ben erg vlot, of jullie zijn gewoon ontzettend traag :shifty: :oops:



Mijn buren hebben de kids op dezelfde school, en ook zij redden het makkelijk hoor, ook met dat badspelen enzo.



75 minuten pauze vind ik dus niet bepaald weinig en met 60 minuten zou ik het ook prima redden.




Dan zijn/eten jullie inderdaad razendsnel.

Het ligt soms ook aan de manier van thuiskomen (auto,lopen of fiets),maar ze komen 12.00 uur uit,wat soms ook wel niet stipt is, zijn dan tegen 12.10 a 12.15 thuis. Jassen uit e.d. en beide heren WC, ja dan kan het zo zijn dat ze pas om 12.20 a 12.25 aan tafel komen.

Ze moeten namelijk ook nog even ontladen van de ochtend en wat vertellen.

Incl brood smeren (wat vooraf ook kan,maar ook niet altijd), is het inderdaad makkelijk 12.20 a 12.25. Eten (eten niet bijzonder traag,maar wel rustig en gezond). Kletsen tijdens het eten over school of andere dingen.

Dan kunnen ze rond 12.40 nog even spelen (vind 15 minuten doen over een lunch niet bijzonder traag incl kletsen over de ochtend e.d., probeer het schrokken ivm tijdsdruk echt tegen te gaan, heb zelf een scheur in mijn middenrif en zonder medicatie voortdurende brandend maagzuur zwak uitgedrukt,dus ken de gevolgen van dagelijks getressed eten).

Als ze daarna nog even 15 minuten kunnen spelen,vind ik dat niet teveel gevraagd hoor. Ik ben zelf ook geen machine,dus ff 5 minuten voor een bak koffie en tafel afruimen mag er best vanaf lijkt me.



Dan begint het feest van jassen (eventueel schoenen ook) weer aantrekken opnieuw. Gezien Jo’s probleempje moet er ook altijd nog even een WC moment bij, plassen is zo gebeurt,maar als het poepen is,dan heeft hij wel even nodig.



Past allemaal precies en komen niet 1 minuut voor schooltijd nog snel binnen gejaagd. Jo kan nog rustig even aarden ipv de klas in smijten en meteen in het gareel staan. Daar moet dus geen 15 minuten af worden gehaald. menig ouder denkt dat 15.14 ook ruim op tijd is,maar veroorzaakt met zijn/haar structurele laatkomen veel onrust in een klas met kinderen die al die tijd netjes moeten wachten tot alle moeders de klas uit zijn (bedoel even in het algemeen, zeg niet dat jij zo bent,vast niet).

Wij zouden dat allemaal nog wel trekken,maar weet zeker dat die echt verder wonen er een probleem mee krijgen (wat ook opgevoerd is als argument).




Hier is de pauze 1 uur en 5 minuten. (10 minuten voor aanvang moeten ze alweer in de klas zijn)


Euh, lees dit nu m.a.w. jullie hebben ook 75 minuten? Jo moet ook ongeveer 10 minuten voor aanvang weer binnen zijn. Althans,dan gaat de deur open en voor de rust van de klas is het wel wenselijk dat iedereen tijdig binnen is.
Als ze bij ons 15 minuten inkorten,zouden ze 12.50 weer binnen moeten zijn en wij dus 12.35 a 12.40 van huis moeten.
Dan blijft er dus echt niets meer over.

tja… officieel is de pauze wel 75 minuten, maar gezien de nadruk die gelegd word op 12.50 in de klas komen, heb ik vanaf het begin gezegd, 1 uur en 5 minuten.



En ik ben er ook ingegroeid denk ik. Heb er natuurlijk nog 2 mee te slepen en dan word je wel pragmatischer.



Ik smeer dus wel al brood van te voren. Doe er een plastic bordje over zodat het goed blijft. Kletsen over alles doen we onderweg al van school naar huis, dat hebben we vaak al gehad als we dus aankomen en ze gaan verder onder het eten.

Ze eten hier ook niet schrokkend, maar doen alsnog geen 20 minuten over 2 boterhammen.

Verder is hier echt de regel dat de jassen over de keukenstoel worden gehangen waar je zelf op zit en dat de schoenen niet uit mogen.

Die schoenen ben ik streng in want Peet heeft gewoon 10 minuten nodig om ze weer aan te doen/krijgen. Dat werkt dus niet.

Zomers is het makkelijker, dan lopen ze op teva’s of teenslippers en die zijn zo aan.



overigens fietsen Peet en Niek beide zelf, dus we zijn niet altijd snel weg bij school. Eer ze hun fietsen van slot hebben enzo…

Maar toch lukt het dus. Ik leef dan misschien ook wat meer gestructureerd en op tijd met dit soort dingen. Moet ook echt wel hoor met 4 kids.

Met 2 moest dat ook al wel eigelijk…



Maar goed, het lukt dus wel allemaal en als de pauze wat korter zou worden, dan lukt het ook wel, maar dan blijft er idd geen ruimte meer over voor spelen.

aar goed, het lukt dus wel allemaal en als de pauze wat korter zou worden, dan lukt het ook wel, maar dan blijft er idd geen ruimte meer over voor spelen.


Dat is wat ik bedoel, natuurlijk past het makkelijk,maar die rust,speeltijd is dan echt weg.

Kletsen onderweg is hier geen optie. Doen ze gewoon niet, dat is een tafelritueel geworden en ga ze dat niet forceren (Nu kletsen anders heb je pech gehad, bij wijze van).

Ik denk dat het ritueel niet gek veel anders is dan bij jou, brood voorsmeren is een optie,maar merk dat die 5 minuten (waarin zij naar de wc gaan en ik brood smeren) niet gek veel uitmaken.
Daarbij is het euvel dat niet IK ,maar mijn man meestal de dubbele dagen heeft en mannen werken nou eenmaal anders. Hij zou die 15 minuten korter dus zeker niet trekken.

Anyway, het is ook geen punt meer,want de kortere pauze is van de baan. Straks als er 1 in de bovenbouw zit,dan zullen we wel moeten met verschillende tijden,maar dat is voor latere zorg.
Was alleen benieuwd naar de gemiddelde pauzes,omdat 1 uur hier kennelijk best een issue was. Vonden wij namelijk zelf ook.
Zag even geen voordelen in 15 minuten eerder vrij in de middag als ze tussen de middag zo moeten jagen. Wie doen we er dan een lol mee?

Thanks voor de reacties allen.

mag me denk ik gelukkig prijzen als ik al deze verhalen lees, met de school op 20 meter afstand, en anderhalf uur lunchpauze!

Hier maar een uurtje tussen de middag. Van 12.15 tot 13.15 En eigenlijk is het veel korter want in het gunstigste geval fietsen we 12.20hr van school weg en eigenlijk is het de bedoeling dat 13.10 de kinderen al naar binnen komen. In feite dus maar 50min waarvan we er 2x 15min op de fiets zitten (we wonen buiten het dorp). Blijft er dus maar 20min over voor het eten.

Lijkt een enorm gestress en soms ervaar ik dat wel zo. Maar als ik hoor dat de kinderen van de overblijf soms na goed 5 min al buiten staan- dan is 20min een ruime luch pauze. Ze zijn een half uurtje lekker in beweging in de buitenlucht; kunnen hun verhaal kwijt tussen de middag en zijn echt even helemaal uit de schoolsleur.

Maar ik zou heel blij zijn met een verlenging van de pauze tot 75min.