Luiertaart maken

Jaja, ik ben een luiertaart aan het maken, voor het eerst…! Op internet gezocht hoe dat moest en ben dus begonnen, de taart is 4 lagen en bestaat uit 115 luiers als ik goed geteld heb :mrgreen:



Heb even foto toegevoegd hoe hij op dit moment is.



Nu mijn vraag: Op internet staat dat je stokjes of iets moet gebruiken om de lagen aan elkaar te maken, maar waar haal je stokjes vandaan van de hoogte van 3 a 4 luiers, die niet gaan rotten of weet ik veel wat? Of kun je ook iets anders gebruiken?



Verder heb ik alle lagen zelf met een elastiekje aan elkaar zitten, maar de onderste 2 zijn zo groot, dat het elastiekje bijna knapt, dus daar moet ik eigenlijk grotere elastieken voor hebben, iemand een idee wat ik daarvoor kan gebruiken of waar ik grotere elastieken vandaan kan halen?



En uiteraard komen er nog blauwe linten over alle elastieken heen. Kun je breed blauw lint bij de hema of iets krijgen?



En dan zit ik nog te denken over de onderkant. Dik karton, voldoet dat een beetje? Of kan ik beter een stuk hout halen? Lastig is dan weer dat ik die rond moet zagen en schuren, of vierkant laten? Doorzichtig papier om in te pakken heb ik wel liggen, dus dat komt in ieder geval goed.



Ik heb nog 1,5 week de tijd, dus alle tips en voorbeelden zijn welkom!!



zo’n grote taart (leuk :thumbup: ) zou ik niet op een stuk karton zetten.

Heb zelf een keer zoiets gemaakt qua formaat (zaten 2 pakken luiers maatje 3 in) en heb daar een plaat mdf die we nog hadden staan onder gezaagd.

Leuk pakpapiertje om het mdf (heb blauw/wit en roze/wit geruit in de kast liggen apart voor babydingen :lol: ) en stevig genoeg om te vervoeren.



Zelf heb ik de linten uiteindelijk gebruikt om de boel bij elkaar te houden. Elastiekjes eronder maakten toen niet meer uit dat ze nogal onder druk stonden.



Heb tot nog toe alleen roze taarten gemaakt en ‘geslachtsloos’ dus weet niet zeker of ze ook blauw lint hebben, maar ik ben ook keertje geslaagd bij de Action en bij de Xenos voor lint.

Of op de markt bij de fourniturenkraam.



Oh ja ik had er geen stokjes/ stok doorheen. Als je er voorzichtig mee doet valt die niet om toch.



Wat ik tot nog toe heb gedaan is ook handvol van die geboortehartjes over de bodem heenstrooien. Kan je scheppen bij de Jamin.



Verder ook leuk om sokjes te rollen tot ‘bloemen’ en die op een rand te zetten per 3 paar.

ik zet een luiertaart op een karton (cirkel uitsnijden uit karton). Ik gebruik lint rond de lagen ipv elastiek.

En ik zet niks vast met stokken ofzo, gewoon op mekaar, lint stevig rond elke laag en dan doorschijnde folie over het geheel. En dan niet te gek rondlopen met de taart en het komt goed :slight_smile:

Leuk! :slight_smile:



Stokjes: Bij de bouwmarkt of bij een knutselwinkel als Pipoos?



Alternatief voor elastiek (als het al nodig is): Dun ijzerdraad of een stuk elastiek wat je zelf op maat knipt en knoopt.



Lint: Bij een stof/fourniturenwinkel of ook bij een knutselwinkel als Pipoos?



Mbt onderkant: Dik karton in een cadeautjepapiertje voldoet, denk ik, wel, mits je het geheel draagt onder de taart, zeg maar. Met hout weet je zeker dat je goed zit, dan kun je het gewoon overal vasthouden. En volgens mij kan je het prima een vierkant laten (kun je daar eventueel ook nog wat opzetten/-leggen). Verven of een mooi pakpapiertje er in heen en het ziet er prima uit.



Succes!

Tnx voor de tips!



Hij moet wel een autorit van ongeveer een uur overleven, dus wil wel dat ie niet omvalt, vandaar dat ik ook twijfel of stokjes of iets erin. Twijfel dus sowieso ook over karton of hout. Hout is zoveel werk; zagen, schuren. En rond zagen is niet mijn grootste talent :lol: Maarja, moet dan wel heel erg dik karton hebben om m stevig te laten zijn. Lastig zo’n taart :? :lol:



Morgen in ieder geval even langs de action of de hema, op zoek naar linten. Markt gaat niet lukken, die is op vrijdagochtend hier en dan zit ik op m’n werk.



In ieder geval bedankt tot zo ver, meer tips of voorbeeldjes (foto’s! :mrgreen: ) zijn welkom uiteraard :D!

ik zou het in de auto wel in een doos of bak zetten zodat het niet kan omver vallen. of vasthouden :lol:

@Nienke123 wrote:

Leuk! :slight_smile:



Stokjes: Bij de bouwmarkt of bij een knutselwinkel als Pipoos?



Alternatief voor elastiek (als het al nodig is): Dun ijzerdraad of een stuk elastiek wat je zelf op maat knipt en knoopt.



Lint: Bij een stof/fourniturenwinkel of ook bij een knutselwinkel als Pipoos?



Mbt onderkant: Dik karton in een cadeautjepapiertje voldoet, denk ik, wel, mits je het geheel draagt onder de taart, zeg maar. Met hout weet je zeker dat je goed zit, dan kun je het gewoon overal vasthouden. En volgens mij kan je het prima een vierkant laten (kun je daar eventueel ook nog wat opzetten/-leggen). Verven of een mooi pakpapiertje er in heen en het ziet er prima uit.



Succes!






Pipoos? Npg nooit van gehoord :lol:



Een vierkant is inderdaad ook leuk om er nog wat op te leggen ofzo! cadeautje of hartjes ofzo, even over nadenken. Ga straks even langs de Hornbach toevallig, als we daar tijd over hebben kan ik eventueel even kijken of ze een mooi maatje hout hebben voor eronder :smiley: En misschien hebben ze ook iets van stokjes daar!

@dietske wrote:

ik zou het in de auto wel in een doos of bak zetten zodat het niet kan omver vallen. of vasthouden :lol:




Hier ben ik als maakster ook altijd het bokkie om met de taart op schoot dan wel op de grond tussen mijn voeten te zitten :mrgreen: .



Enne… ik zou echt gewoon voor een vierkant onderbord gaan hoor.

Niks moeilijks te zagen en lekker makkelijk in te pakken in een pakpapiertje. En dan hoef je ook niet te schuren en moeilijk te doen.



Bij de hema gaan ronde taarten toch ook in vierkante dozen :angel: .



Ik leg dus gewoon nog wat leuks op die onderplaat… geboortehartjes en indien grote broers/zussen witte muizen dan wel combi roze/witte muizen (heel raar hebben ze die dus niet in het blauw/wit bij de jamin).



Of een badeendje in de goeie kleur (xenos oa) etc etc… heb ook een keer met plakletters de naam van de kleine op de onderplaat geplakt (kan je hem dus wel pas definitief inpakken na de geboorte).

Net even opgemeten, een plaat van 40 x 40 cm past net, dus 50 x 50 zou ook prima zijn. Maak je hem nog vast op de plaat trouwens? Wil niet plakken, want ja dan hebben ze niks meer aan de luiers natuurlijk… :wink:



En hij is met knuffeltje en al 55 cm hoog :smiley: Heb hier nog speentjes ingepakt liggen, die er ook leuk bij kunnen. En iets van sokjes maakt het inderdaad ook gezellig! Zijn allemaal goedkope dingetjes erbij, dus dat kan prima.



Deze luiers heb ik allemaal over van mijn gastouderopvang, waar ik volgende maand mee stop. En ik heb alleen nog ouders die zelf hun luiers mee geven, dus deze zijn allemaal over :smiley:

Het is hun 1e kindje, en hij is vorige maand geboren :smiley: Dus de naam weet ik al, dus die kan er ook ergens op. Even van die plakletters ergens zoeken! Heeft mn moeder misschien nog wel in de winkel, en blauw lint misschien ook wel trouwens (Ze heeft een kantoorboekhandel met cadeauartikelen ook enzo, een soort bruna /stumpel achtig, maar dan gewoon op zichzelf staand :D)

In de luiertaart die ik kreeg zaten gewoon grote sateprikkers, gingen niet door meerdere lagen heen maar wel handig om twee lagen op elkaar te prikken.

Ik kreeg een luiertaart waarbij ze de luiers met een klein stukje plakband dicht gerold hadden. Plakband komt er prima vanaf, weet ik dus nu! :wink: Misschien in het midden 1 lange stok, omdat het zo’n grote taart is, als je echt graag zeker wilt weten dat hij niet omvalt?

Heb net wat bamboe stokjes gehaald bij de Hornbach, dus die kan ik er mooi in steken voor de stevigheid! En zaterdag even langs de bouwmarkt om een plankje van 50 x 50 cm te zoeken. Morgen even op zoek naar blauw lint en plakletters!

Ik doe het idd ook met bamboestokjes als ik een hele grote maak anders met sateprikkers, en ik weet bij de xenos hebben ze hele grote borden met beschuit met muisjes roze en blauwe.

Mn vraagouder zag de taart net en gaf ook de tip van de xenos van die borden. Maar zijn die 50 x 50 cm? Of eventueel 40 x 40? Xenos zit hier niet, dus dan moet ik verder, dus als iemand weet hoe groot die borden zijn, dan hoef ik niet voor niks te gaan kijken :wink:

oh dat weet ik zo niet weet dat ik er altijd een drielaag op kwijt kan, en dan nog ruimte over heb. Maar de borden zijn niet zo duur mijn moeder heeft ze gewoon standaard liggen.

Zaterdag eens kijken of ik tijd heb om even te kijken bij de xenos :slight_smile: Of misschien vanavond, volgens mij is het koopavond :smiley:

Ziet er nu al leuk uit, ben benieuwd hoe het eruit ziet als het af is.

Ik zal een foto maken als het af is :slight_smile:

Ik maak van luiers om elkaar heen gedraaid een `stok’. Daar maak ik met de andere luiers omheen de lagen.

Bij de Etos hebben ze vaak ook gratis tijdschriften, ik geloof dat die Mama heten. Leuke tips en weetjes voor moeders met baby’s. Die stop ik er ook soms in voor de stevigheid.



Als lint gebruik ik die linten die ze bij de bloemenwinkel ook gebruiken. Te koop bij de Blokker in grote wikkels, maar ook kleine knotjes.