lucia de b.

Zojuist vrijgesproken. Wat een vreselijk ellendig verhaal is dat zeg…Dat er zulke grote fouten gemaakt kunnen worden, best eng toch?

Lucia de B. vrijgesproken van moorden

Uitgegeven: 14 april 2010 10:15

Laatst gewijzigd: 14 april 2010 10:30

ARNHEM - De vrijspraak voor Lucia de B. is een feit wat betreft de moorden en moordpogingen waarvoor zij eerder levenslang kreeg.

© ANP

Het gerechtshof in Arnhem heeft de 48-jarige Haagse verpleegkundige woensdag bevrijd van de eerdere veroordelingen, omdat niet vaststaat dat de ‘slachtoffers’ door toedoen van menselijk handelen zijn omgekomen.

De beslissing van het hof leidde tot luid applaus vanuit het massaal aanwezige publiek in de rechtszaal. Lucia de B. was zichtbaar opgelucht en volgde de uitleg over de beslissing aandachtig.

Het beeld van De B. als seriemoordenares is met deze uitspraak bijgesteld, zoals het Openbaar Ministerie (OM) vorige maand had geëist.

Dwaling

Tegelijk is met het arrest een van de grootste gerechtelijke dwalingen uit de Nederlandse rechtsgeschiedenis een feit. Het proces over de vermeende moorden op ziekenhuispatiënten loopt al sinds september 2001.

Voor een aantal andere vergrijpen, zoals het vervalsen van een high-schooldiploma en diefstal van medicijnen, heeft het hof geen straf opgelegd.

Echt heftig verhaal dit…

Wat ik ook erg vind… is dat die Koos H. nu wellicht miljoenen gaat krijgen. Hij eist het in ieder geval. Zou het echt heel fout vinden als zo iemand dat dan wel krijgt.

Vreemde manier van rechtspreken af en toe in dit land…

ja die koos h…die zit in de gevangenis en die moet wat. dus dan ga je maar zulke dingen bedenken :?

Maar wtf kunnen ze lucia tegemoed komen om haar terug te geven wat haar de afgelopen jaren is afgepakt? daar kom je toch nooit nooit nooit meer overheen? Neergezet worden als de grootste seriemoordenaar die Nederland gekend heeft, eigenlijk alleen maar omdat iemand een knoepert van een rekenfout gemaakt heeft (in een notendop)…

ben blij dat ze na al die jaren toch haar gelijk krijgt vraag niet hoe want het heeft een groot deel van haar leven gekost.

ik had toen een reportage gezien paar jaar terug en wist toen al dat ze onschuldig was na aanleiding van die nieuwe feiten zouden ze opnieuw onderzoek gaan doen en dat heeft heel wat jaartjes gekost.

Nou… :shifty:

Ik weet dus niet zo goed wat ik ervan moet vinden.

Vooropgesteld dat ik de feiten niet ken heb ik er toch wel een vreemd gevoel bij.

Natuurlijk weet je niet beter dan dat die Lucia de B bejaarden en baby’s omgebracht heeft, dus dat zal ook wel een rol spelen.

Zoals ik het een beetje begrijp is ze vrijgesproken bij gebrek aan bewijs. Niet omdat ze het niet gedaan kán hebben.

Ik vind het erg dubbel.

Trouwens net zoals die Wilco en ‘ben zijn naam kwijt’ van de Puttense moordzaak.

Had ik ook een erg dubbel gevoel bij.

Ik ken iemand die betrokken was bij het onderzoek naar die moord en die kon vertellen dat die 2 heren precies wisten wat er in dat huisje stond waar Christel gevonden is.

En dat is lichtelijk apart te noemen.

Maar dat is verder ook alles wat ik dan weet…

@Anneke wrote:

Nou… :shifty:

Ik weet dus niet zo goed wat ik ervan moet vinden.

Vooropgesteld dat ik de feiten niet ken heb ik er toch wel een vreemd gevoel bij.

Natuurlijk weet je niet beter dan dat die Lucia de B bejaarden en baby’s omgebracht heeft, dus dat zal ook wel een rol spelen.

Zoals ik het een beetje begrijp is ze vrijgesproken bij gebrek aan bewijs. Niet omdat ze het niet gedaan kán hebben.

Ik vind het erg dubbel.

Nou het gaat wel wat verder dan gebrek aan bewijs hoor. Anders zou er niet overal gesproken worden van een dwaling.

Het gaat er om dat er hier bij een verdachte misdaden zijn gezocht ipv bij een misdaad een verdachte is gezocht.

Er is geen bewijs gevonden dat er uberhaubt sprake is van misdrijven, dat is nog wel een stapje verder dan dat de bewijzen richting haar niet sluitend waren oid.

Ik geloof echt wel in haar onschuld, en al helemaal in een falend gerchtshof in deze.

ik heb altijd een gevoel gehad dat ze onschuldig zou zijn… geen idee waarom

@oessie wrote:

ik heb altijd een gevoel gehad dat ze onschuldig zou zijn… geen idee waarom

ik ook geloof ik, oa omdat er mensen waren die zich zo ontzettend inzette voor haar (maarten het hart ea), die geen enkele reden hadden om het op te nemen voor een vreselijke massamoordenaar. Het zijn allemaal geen bewijzen, maar ik had daardoor wel het gevoel dat het wslk een vreselijk misverstand was.

Ik ken verder de feiten ook niet, wat ik aangaf was was ik in ieder geval gehoord dat. Dat er nog meer zou zijn dat geloof ik meteen, alleen ik wist dus niet wat.

Wat jullie dus hebben, dat heb ik dus totaal niet. Dat ze onschuldig zou zijn.

Maar dat is ook gewoon een gevoel. En wellicht komt dat doordat ze altijd bekend was als ‘massamoordenaar’ en ‘babymoordenaar’ en misschien blijf je dan altijd argwaan houden.

Ik heb niet het idee dat ze helemaal onschuldig is, maar ik geloof ook niet dat ze een seriemoordenaar is.

in 2006 bij nova was er toen een reportage kan het ff niet zo gauw vinden.

Er waren toch iets van rekenfouten gemaakt - op een gegeven moment ging het ook om kansberekening ofzo dat als er zo vaak een dode viel op jou afdeling moest er wel iets aan de hand zijn.

Alleen was dat veel te laag uitgerekend ofzo = dan zou half hulpverlenend nederland verdacht zijn.

De doden die op mijn werk gevallen zijn de afgelopen vier jaar (overdosissen hoor dus op zich een heel ander verhaal) werden elke keer in mijn dienst gevonden - Roel zei op een gegeven moment oh jee daar hebben we onze eigen Lucie B :wink:

@Bella wrote:

Er waren toch iets van rekenfouten gemaakt - op een gegeven moment ging het ook om kansberekening ofzo dat als er zo vaak een dode viel op jou afdeling moest er wel iets aan de hand zijn.

Alleen was dat veel te laag uitgerekend ofzo = dan zou half hulpverlenend nederland verdacht zijn.

De doden die op mijn werk gevallen zijn de afgelopen vier jaar (overdosissen hoor dus op zich een heel ander verhaal) werden elke keer in mijn dienst gevonden - Roel zei op een gegeven moment oh jee daar hebben we onze eigen Lucie B :wink:

ja, er werd door een ‘deskundige’ uitgerekend dat de kans dat een verpleegster bij zoveel sterfte-gevallen aanwezig is, 1 op de 342 miljoen was. Er is verder niet getwijfeld aan die berekening, het kwam ten slotte van een deskundige. En daar is vervolgens de hele rechtszaak eigenlijk op gestoeld. Vervolgens kwam dus uit dat die berekening echt totaal niet klopte en dat de daadwerkelijke kans 1 op 9 is…

Er zijn vandaag door de rechterlijke macht excuses gemaakt aan Lucia de B, dat is hoogst uitzonderlijk, en zegt toch ook wel wat over de grove fouten die er gemaakt zijn. Als er echt enkel een gebrek aan bewijs zou zijn waardoor ze nu vrij gesproken zou zijn, zouden ze die excuses echt wel achterwege laten.

Voor een aantal andere vergrijpen, zoals het vervalsen van een high-schooldiploma en diefstal van medicijnen, heeft het hof geen straf opgelegd.

Moest er ook nog eens bijkomen dat je jaren onschuldig vast zit en dan hier nog even straf voor krijgt...

Maar ik heb toch wel hetzelfde gevoel als Anneke.. Heb verder ook totaal niet stilgestaan bij de feiten, ken ze ook niet, maar heb zeker niet het gevoel dat ze volledig onschuldig is. Geen idee waarom eigenlijk, maar op mij komt het nieuws ook over dat ze vrij gesproken is, omdat er niet genoeg bewijs is.

Ik denk en hoop oprecht dat ze onschuldig is.

De Rechtbank maakt echt niet zomaar zijn verontschuldigingen. Gebrek aan bewijs? Dat hadden ze dan eerder ook niet.

Een excuus van de rechterlijke macht is echt niet nix hoor…

Daarmee geven ze echt toe fouten te hebben gemaakt.

Jemig, hoe moet zo iemand verder???

Altijd die stempel op je voorhoofd… die Lucy de B. van jeweetwel…

Ik heb wel altijd geloofd dat ze onschuldig was.

Ik denk ook dat geen enkel mens ooit over zoiets als dit heen kan komen.

Mensen zullen namelijk altijd blijven twijfelen aan haar onschuld, net zoals er bij Wilco Viets en Herman Dubois ook getwijfeld werd totdat Ron P werd opgepakt (puttense moordzaak)

Volledig gerehabiliteerd worden zal ze nooit, ook met deze uitspraak niet.

Ik hoop voor haar dat ze alle ellende toch een klein beetje achter zich kan laten en dat ze lekker kan gaan genieten van haar kleindochter.

ik bedenk me dat het ook voor de nabestaanden van de betreffende ‘slachtoffers’ heel heftig is allemaal; je naaste verliezen is al vreselijk. Maar als je dan te horen moet krijgen dat het wslk om moord gaat, dat moet nog veel helser zijn. En vervolgens blijkt dat allemaal niet veel meer dan een heksenjacht oid te behelzen en er van moord toch helemaal geen sprake te zijn… :?

@Becca wrote:

Maar ik heb toch wel hetzelfde gevoel als Anneke… Heb verder ook totaal niet stilgestaan bij de feiten, ken ze ook niet, maar heb zeker niet het gevoel dat ze volledig onschuldig is. Geen idee waarom eigenlijk, maar op mij komt het nieuws ook over dat ze vrij gesproken is, omdat er niet genoeg bewijs is.

en met dat gevoel sla je eigenlijk juist de spijker op de kop van de ernst van zo’n misser. Want ondanks dat ze nu is vrijgesproken, dat het gerechtshof zelfs excuses heeft aangeboden (hetgeen zeer uitzonderlijk is), dat er eigenlijk geen enkele reden is om aan te nemen dat ze wél schuldig is, zullen er legio mensen zijn die net als jij zullen denken: waar rook is is vuur, dus ze is vast op z’n minst toch een beetje schuldig.

(en zo’n gedachte kan ik best snappen, al kan ik dat in dit geval niet, als je je erin verdiept, kun je volgens mij maar 1 conclusie trekken)

Zij zal nooit meer van dat stigma afkomen. Los van dat ze 6,5 jaar kwijt is die ze als massamoordenaar in de bak heeft doorgebracht.

Hoe meer ik erover lees, hoor (ze zat gisteren bij P en W) hoe bizarder ik het vind…

@fiep klophout wrote:

ik bedenk me dat het ook voor de nabestaanden van de betreffende ‘slachtoffers’ heel heftig is allemaal; je kind verliezen is al vreselijk. Maar als je dan te horen moet krijgen dat het wslk om moord gaat, dat moet nog veel helser zijn. En vervolgens blijkt dat allemaal niet veel meer dan een heksenjacht oid te behelzen en er van moord toch helemaal geen sprake te zijn… :?

Ja, voor de nabestaanden is dit verschrikkelijk.

Eerst de schok dat je familielid is overleden, oma of baby, vervolgens de klap als er tegen je gezegd wordt dat het moord is en dan na 6.5 jaar ow nee, foutje.

Toch een natuurlijke dood :roll:

Ik hoop dat deze mensen ook zeer gedegen nazorg krijgen maar ik vrees van niet.