Lopen en Praten...

hier waarschijnlijk een vraag van een overbezorgde moeder, Sidney praat nog bijna niet ze zegt alleen af en toe Mama en heel vaak ja.

Ik heb soms wel het idee dat ze dingen snapt maar ze wijst nog nergens na of herhaalt dingen.

Krijg van veel mensen de vraag zegt ze al papa? of doet ze je al na…maar dat doet ze dus niet.

Is dat voor deze leeftijd echt laat, moet ik me zorgen gaan maken?

ze babbelt wel de hele dag maar totaal onverstaanbaar.



Ik kreeg ook de opmerking dat als ze achter haar loopding loopt, ze haar rechtvoetje helemaal naar buiten zet, het was me wel opgevallen maar dacht nou als ze los gaat lopen zal dat wel minder worden want dat doet ze nu nog niet.

ze loopt af en toe wat stappen maar kruipen vind ze toch makkelijker.



iemand hier ervaring mee? want wordt door andere toch wel beetje onzeker

valt nog wel mee toch lopen los pas met 1,5 is heel normaal dus je hebt nog even… en praten hier zegt m ook niet veel…



mama

kiki

die

dudu (duco)



papa heel erg af en toe



sinds paar dagen mmbah (bumba)

ons zoontje had dat ook, dit ging pas lopen toen hij een maand of 19 of 20 was. En liep ook niet helemaal netjes, dat kwam vanzelf helemaal goed. En praten ook. Je ziet wel vaak bij kinderen die later zijn, dat als ze iets kunnen, dan kunnen ze het ook in een keer goed. Ons zoontje ging zo ineens lopen, de fase van vallen en opstaan is gewoon overgeslagen.

Het praten is in ieder geval echt in orde hoor…Ze zeggen gewoon nog niet zoveel op die leeftijd :mrgreen:



Lopen anders ff laten nakijken op cb?

Niet tegen jou, maar tegen mensen met commentaar: :roll:



ELK kind volgt zijn eigen ontwikkeling. Ja, de een is wat sneller met bepaalde onderdelen dan een ander en ja, voor buitenstaanders gaat het nooit snel genoeg(of zo lijkt het soms iig :wink: ) Hun kind(eren)/ kleinkind(eren)/ buurkind(eren) liepen eerder, konden eerder praten en waren ws ook nog eerder zindelijk(niet dat dit nu al bij jouw dochter speelt…)



Dus ja wat moet je met dit soort opmerkingen: maak jij jezelf zorgen of is het meer omdat anderen er iets van zeggen? Hebben jullie op het cb al een keer gepraat over haar ontwikkeling en wat vonden ze er daar van? Wat derden(vaak toch leken :wink: ) ervan vinden vind ik zelf nooit zo spannend, maar maakt een moeder toch vaak onzeker. Dus bij deze gewoon een dikke :hug: en mijn tip: het ene oor in en het andere oor uit… Tenzij jij je dus zelf ook al zorgen maakte :slight_smile:

ja over praten kan ik niet oordelen, dat deden ze hier heel snel.



maar lopen, hie rook pas met anderhalf hoor.

en als je je zorgen maakt over dat voetje gewoon ff de ha vragen

Jinthe zei ook niet super veel op die leeftijd (wel papa, maar dan weer geen mama ;)). Ze kende toen wel een stuk of 10 woordjes oid (als ik het me goed herinner), maar die gebruikte ze niet echt vaak. Nadoen deed ze helemaal niet.



Inmiddels zegt ze wel meer woordjes en doet ze heel af en toe ook klanken na, maar echt heel veel verstaanbaar praten doet ze nog steeds niet. Ik maak me er niet echt zorgen om, ze vindt het gewoon niet zo boeiend, ze kan zo ook wel duidelijk maken wat ze wil. :wink:



Het KDV maakte zich bij Jinthe ook zorgen om hoe ze liep (met haar benen nogal wijd en voetjes naar binnen). Ben dus voor de zekerheid even langs de huisarts geweest, die heeft even gekeken ed en hij heeft zo iets van ‘komt waarschijnlijk vanzelf goed’.



Als je twijfelt of je zorgen maakt, zou ik gewoon eens op het CB of bij de huisarts navragen wat zij/die er van vinden/vindt. En anders gewoon lekker laten kletsen, het komt vanzelf wel.

Hier begonnen ze pas na hun 2e te praten. Voor het tweede jaar kwam er wel een keer papa of mama uit en nog een woordje, maar dat was het. Na de verjaardag van Dean begon meneer maar gelijk met hele zinnen :lol: alsof hij het al die tijd opgespaard had. Gwen deed precies hetzelfde. :lol:



Lopen ging hier wel snel, Gwen met 11 en Dean met 12 maanden. Maar alle kinderen lopen in het begin scheef volgens mijn HA. Ze moeten nog leren goed te lopen. Dean loopt nog steeds met één voet naar binnen. Als het tijd is om schoenen te kopen zou ik voor goede schoenen gaan bij een winkel waar ze goed advies geven. Wat dat betreft bezuinig ik nooit op schoenen zolang ze in de groei zijn.

@eisblume wrote:

Niet tegen jou, maar tegen mensen met commentaar: :roll:



ELK kind volgt zijn eigen ontwikkeling. Ja, de een is wat sneller met bepaalde onderdelen dan een ander en ja, voor buitenstaanders gaat het nooit snel genoeg(of zo lijkt het soms iig :wink: ) Hun kind(eren)/ kleinkind(eren)/ buurkind(eren) liepen eerder, konden eerder praten en waren ws ook nog eerder zindelijk(niet dat dit nu al bij jouw dochter speelt…)



Dus ja wat moet je met dit soort opmerkingen: maak jij jezelf zorgen of is het meer omdat anderen er iets van zeggen? Hebben jullie op het cb al een keer gepraat over haar ontwikkeling en wat vonden ze er daar van? Wat derden(vaak toch leken :wink: ) ervan vinden vind ik zelf nooit zo spannend, maar maakt een moeder toch vaak onzeker. Dus bij deze gewoon een dikke :hug: en mijn tip: het ene oor in en het andere oor uit… Tenzij jij je dus zelf ook al zorgen maakte :slight_smile:




Het viel me wel op dat ze nog weinig zei maar we hadden zoiets van het komt vanzelf, want we hebben wel het idee dat ze dingen gewoon snapt.

maar we maakte ons daar geen zorgen om.



Dat lopen was ons niet echt opgevallen omdat ze heel wankel nog is, maar toen mensen het zeiden zijn we erop gaan letten en inderdaad ze draait haar rechtvoetje met lopen naar buiten.

Maak me niet echt zorgen maar voor de zekerheid ga ik toch de HA even bellen om erna te laten kijken…je weet nooit.



Ik had ook wel zoiets van ieder kind doet het op zijn eigen tempo maar werd echt onzeker toen er meerdere mensen zich afvroegen of het wel goed was.

iedereen bedankt in ieder geval voel me beetje beter, wordt van sommige dingen toch echt onzeker.



Het is heel stom, ik vind het eigenlijk wel prima dat ze nog niet praat of loopt , dat ze alles op haar eigen tempo doet en als ze eraan toe is ze vanzelf alles gaat doen maar die opmerkingen zijn toch niet leuk.

Kan me voorstellen dat je de opmerkingen niet leuk vindt. Het is toch je kindje en die bemoeienissen van iedereen zijn vreselijk irritant. Laat je kleine meid maar lekker haar eigen tempo volgen. :wink:

Toevallig zei de arts op het CB bij mijn laatste bezoek dat 90 % van de kinderen bij 15 maanden wel dingen gaan begrijpen. Zoals “kom maar hier”, “jas pakken” (en dan vervolgens naar de kapstok gaan). Ik merkte bij 14,5 maanden dat hij ineens een sprong maakte en inderdaad dingen echt ging begrjipen.



Momenteel zegt hij een paar woordjes:



mama

oma

dit (dicht)

ka-aak (kwak kwak, van de eend)

uit

ja

da-da (dag dag)

bal

die/dit

nus (neus)



Ook dus nog niet zoveel hoor! Dat komt echt wel, wacht maar af :wink:

tygo praate toen ook nog niet zo met die leeftijd hoor

net als rijtje bovenstaand zo’n beetje

hij praat nu ook nog veel onduidelijk maar hij wil ook teveel in eens zeggen :lol:



tygo kon met 18 mnd pas een paar stapjes los lopen

en die rent en vliegd nu ook alle kanten uit :mrgreen:

Robin is nu ruim 17md maar zegt nog niet zo veel als het rijtje daarboven. Hij kan het wel, want dan horen we weer dit woord en dan weer dat, maar hij zegt ze hooguit 1-2-3 keer en dan een hele tijd niet meer. MAMA en PAPA en APA(Jasper) zijn hier de meestgebruikte woorden. Al komen DIE, ETEN en HAP ook redelijk in de buurt :shifty: (net als BAH :wink: :mrgreen: )

Ze hoeven met ruim 2 " maar" 20 woordjes te kennen en dan allemaal in de trent van " bal, tak, bord, die, dat, zo, kijk, papa, ikke" enz.

Dus met net 1 zou ik me nog geen zorgen maken.



Wat lopen betreft, veel kinderen lopen met hun voet naar buiten of binnen, ze loopt nog niet los en dat heeft dan vooral te maken met het evenwicht opzoeken.

Pinquin stappen zijn dan nog veel voorkomend.



Niek liep pas met 18 maanden en 2 weken en heeft daarna pas geleerd hoe ze haar voetjes goed moet neerzetten…



Paar jaar terug was er zo’n kreet… erg van toepassing " laat je niet gek maken!"



:-*

Gemiddeld gaan kinderen met 14-15 maanden lopen, maar dat is gemiddeld.

En praten, ach ze maakt geluid en zegt al wat, zijn genoeg kinderen die hun mond met 15 maanden nog niet eens open trekken.



Ik had op de lexiconlijst voor 18 maanden bij CB 25 woorden aangekruist, woordjes zoals ‘ohoh’, ‘mama’, ‘poes’. En verpleegkundige bij CB zei daarop, oh ze praat zat zie ik.



Niet druk maken dus, elk kind ontwikkelt zich anders en ze praat en ze loopt. Stel dat ze haar voet heel raar neer zet, dat kun je natuurlijk altijd in de gaten houden. Maar zal wel gebrek aan kracht zijn denk ik dan.

Steven praat ook nog erg weinig. Mumma=mama, bal, ja en op veel meer is het niet. Ik maak me er niet druk om het komt vanzelf wel. Hij begrijpt wel heel goed wat ik zeg.

Steven is meer bezig met bewegen, lopen rennen springen en dansen, lopen kon hij rond de 8/9 maanden, het ligt een beetje aan het intresse gebied van het kind.

AS liep op haar 1e verjaardag en heeft 4 jaar niet gesproken.

Lev liep met ongeveer 14 maanden en sprak al in woordenboeken toen hij net 1 was.

SC loopt net :dance: , zet haar voeten heel maf neer, en spreekt ook bijna niet.



Als een kind goed hoort, reageert op zijn naam, op je stem etc., dan kun je er vanuit gaan dat alles wat jij zegt in het koppie wordt opgeslagen. Lekker veel voorlezen en niet schrikken als ze ineens begint te praten, dat er dan ineens een spraakwaterval losbarst.

Zo hadden we dat met onze oudste en ik vermoed dat de jongste dat ook doet.



Zij zegt nu papa, poef (poes), bah en op.

Oh ja, en waaaaaaaaaaaaah. Dan doet ze een leeuw na, met klauwtjes; handjes omhoog. :inlove:

Wat betreft woordjes: Riley zei op die leeftijd mama en dada, en verder veel gebrabbel, hij praat nu ineens de oren van mijn kop en praat ook erg duidelijk. We hebben heel veel voorgelezen, benoemd, aangewezen, en het spraakwater is los! Hij neemt nu alles ineens op en zegt het meteen duidelijk na.



(Lydia, Riley doet dat ook schattig vind ik dat, handjes in de lucht en dan WAA! en wij maar schrikken van die leeuw in huis!)



Lopen, de voetjes, Riley zijn voetjes stonden erg naar binnen, en staan nu nog een beetje naar binnen.

Dat komt nu ongeveer wel goed, gaat met de dag beter. (Je kan er op trainen volgens het CB).

Mijn zoontje begint nu pas alles na te praten.

met de leeftijd van jou dochtertje zei hij ook nog bijna niks.

En volgens het CB liep hij mooi op schema.

geen zorgen maken dus!!



Dat voetje zou ik ook nog even afwachten totdat ze los loopt.